970 Evo NVMe på Asus B550m - CPU vs. Chipset

Permalänk
Medlem

970 Evo NVMe på Asus B550m - CPU vs. Chipset

Hej. Var inte så uppmärksam / tänkte inte till när jag klickade hem denna lilla SSD i samband med Ryzen 5600x-uppgradering.

Köpte en 970 Evo 1 TB i första hand för att få lite mer utrymme för spel samtidigt som det är gött att slippa kablar. Men hade även tänkt köra den som systemdisk mest för att den är nyare och jag förutsätter att den är snabbare (men är det något som märks?).
Har en gammal 500 GB Samsung sata SSD som "speldisk". Men ingen vet hur länge den lever. Samma med nuvarande systemdisken som jag antar är ännu äldre, Samsung 830 Series 128 GB.

970 EVo är ju bara PCie 3.0 - är det trots detta fördelaktigt att använda slot 1/översta anslutningen som har "direktkoppling" till processorn?

Är det värt i prestanda att köpa en 250-500 GB PCIe 4.0 och köra som systemdisk, samt använda EVOn i m.2 slot 2 som en glorifierad speldisk (Asus-brädan genererar inga begränsningar vid användning av två st. m.2, om jag tolkar manualen rätt.) Inser att det inte blir nån direkt skillnad i spel, men det känns ju lite konstigt om man skulle fortsätta använda befintliga 128 GB- SSd´n som systemdisk. Sen är det ju som sagt om och hur den där "direktåtkomsten till CPU" påverkar prestandan.

Jag blir lite sugen att beställa t.ex. 980 PRO 256 GB eller Corsair Force MP600 bara för att...ptja maxa moderkortet typ. Och det är värt en hel del att slippa sladdar! Samt att jag gillar uppdelningen på "systemdisk" och "speldisk" (oavsett om det ger prestanda eller ej).

Gah. Eller ska jag bara flytta upp 970 Evo till slot 1 och använda den till både OS och spel, samt komplettera med befintliga speldisken på 500 GB. 128 GB-disken kan väl bli en glorifierad game-launcher-disk, eller nåt haha.

Eller. Ska jag eftersom jag för första gången sedan typ Opteron 165-tiden äntligen inhandlat en AMD-processor, gå på overkill och komplettera med en NVMe m.2 PCIe 4.0?

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

1. Räcker bandbredden är det ingen större skillnad mellan att köra direkt till CPU eller via styrkretsen. Det är främst när du har flera enheter anslutna till styrkretsen som de måste dela på bandbredden och det kanske inte räcker till för att maxa en snabb NVMe SSD

2. PCIe 4.0 innebär främst högre överföringshastighet om du arbetar med stora filer. Som systemdisk är det ingen nämnvärd skillnad mellan PCIe 3.0 och 4.0 skulle jag säga. Viktigare då att se till att du har en SSD med snabb accesstid osv

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

1. Räcker bandbredden är det ingen större skillnad mellan att köra direkt till CPU eller via styrkretsen. Det är främst när du har flera enheter anslutna till styrkretsen som de måste dela på bandbredden och det kanske inte räcker till för att maxa en snabb NVMe SSD

2. PCIe 4.0 innebär främst högre överföringshastighet om du arbetar med stora filer. Som systemdisk är det ingen nämnvärd skillnad mellan PCIe 3.0 och 4.0 skulle jag säga. Viktigare då att se till att du har en SSD med snabb accesstid osv

Hej. Tack för svar. Ja, jag sökte runt lite ytterligare och det känns inte som mina användarscenarion påverkas nämnvärt varken av "PCIe 3.0 vs 4.0" eller "CPU vs. PCH".

Det slutade med att jag använde chipset-platsen för m.2 mest för att det är den platsen som moderkortet har "kylfläns" på samtidigt som platsen nu blockas / blir mer svåråtkomlig av vattenkylt grafikkort. Lugnar mig lite med pcie 4.0-disk.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W