Storage med plex samt HW transcodig

Permalänk
Medlem

Storage med plex samt HW transcodig

Hej, försöker komma underfund med hur jag ska sätta upp en storage server eller snarare vad jag ska installera på den.

Primärt ska den hantera min "större" lagringsyta. Det är en xeon E3-1275 v3 om jag inte minns fel och 32 gig ram. Supermicro X10 av någon modell. Kommer sitta i ett supermicro chassi.

Denna låda kommer ansluta till vmware miljön där ett antal vm:ar snurrar. Ansluts troligen med iSCSI, NFS eller nåt. (en ellr två VM:ar kommer troligen snurra på lådan, typ plex men inget annat, de andra VM:arna ligger på annan lagring)

På servern vill jag ha plex snurrande och där kommer även ett quadro P1000 kort finns i. Detta kort vill jag nyttja till plex men har lite problem med att hitta något som stödjer detta??
Det verkar som att truenas är på G med stöd men de är inte riktigt där än?

Jag skulle helst vilja köra Plex i en "riktig" VM och inte docker eller liknande. Skulle kunna tänka mig betala för unraid som verkar ha stöd för det jag vill men vill gärna kolla här först om någon har ett alternativ?

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är lite rörigt hur du menar.
Du har en lagringsserver och en separat server som VMware-host?

Sitter quadro-kortet i din lagringsserver eller VMware-host? Du kommer ju inte kunna använda det om du inte har kortet i din VMware-host

Sitter det i din VMware-host kan du ju bara göra passthrough till en VM, installera Plex på den och tjoff pang klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Jag tycker det är lite rörigt hur du menar.
Du har en lagringsserver och en separat server som VMware-host?

Sitter quadro-kortet i din lagringsserver eller VMware-host? Du kommer ju inte kunna använda det om du inte har kortet i din VMware-host

Sitter det i din VMware-host kan du ju bara göra passthrough till en VM, installera Plex på den och tjoff pang klart.

Ursäkta, läste igen och ja, lite rörigt...

Kommer ha 4 mindre hostar i vsan där det inte finns jättemycket utrymme, dock gott om plats för VM:ar

Och så en större lagringsserver där quadro kortet kommer sitta samt en större lagringsyta.

Anledningen till att jag vill ha plex på den större lagringsytan är för att processorn är snabbare där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chichin:

Ursäkta, läste igen och ja, lite rörigt...

Kommer ha 4 mindre hostar i vsan där det inte finns jättemycket utrymme, dock gott om plats för VM:ar

Och så en större lagringsserver där quadro kortet kommer sitta samt en större lagringsyta.

Anledningen till att jag vill ha plex på den större lagringsytan är för att processorn är snabbare där.

Men vad är kopplingen mellan dina vmware-hostar och lagringsservern? Ingen, mer än att du tänkt använda lagringen på lagringsservern för dina hostar? Den ska inte vara en del av ditt vsan?

Du kan inte ha en VM körandes på dina 4 små hostar som på något sätt ska transcoda på grafikkortet på din lagringsserver. Enda sättet att använda det kortet är att ha plex direkt på din lagringsserver (alltså utanför vmware eftersom du lär köra windows eller linux på hårdvaran för det) eller på en VM på din lagringsserver som får quadron via passthrough.

Plex i sig är heller inte speciellt krävande förutom just transcoding, och ska du köra transcoding via grafikkortet behöver du ingen snabb processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Men vad är kopplingen mellan dina vmware-hostar och lagringsservern? Ingen, mer än att du tänkt använda lagringen på lagringsservern för dina hostar? Den ska inte vara en del av ditt vsan?

Du kan inte ha en VM körandes på dina 4 små hostar som på något sätt ska transcoda på grafikkortet på din lagringsserver. Enda sättet att använda det kortet är att ha plex direkt på din lagringsserver (alltså utanför vmware eftersom du lär köra windows eller linux på hårdvaran för det) eller på en VM på din lagringsserver som får quadron via passthrough.

Plex i sig är heller inte speciellt krävande förutom just transcoding, och ska du köra transcoding via grafikkortet behöver du ingen snabb processor.

Med koppling så antar jag att du inte menar fysisk koppling (kommer vara 10gig), VM:arna ska ha tillgång till lagringsytan för lite andra ändåmål också, förutom Plex. Lagringen kan inte vara en del av VSAN, uppmappad som ett datastore ja men inte en del av vsan.

Men du har ju rätt i det att plex inte behöver så mycket CPU om man kör transcode via grafikkort. Passthrough då på en host som får ha grafikkortet (plats finns)? Har för mig att man kan köra VGPU också men då behövs licens från nvidia tror jag det var...

I sånt fall om jag ska ha plex på en host och köra passthrough så lutar det nog ut truenas core tror jag, eller finns andra förslag OMV kanske?

Visa signatur