Veckans fråga: Vilken lösenordshanterare använder du?

Permalänk
Medlem

Kör Bitwarden på telefon och olika browsers. Tycker dock det är lite buggigt på Android...

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem

Kör unika passwords på de flesta ställen sedan ca 2 år när jag skaffade Lastpass. Kör Keepass på jobbet och bytte till Bitwarden.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

keepass för jobbet, hjärnan för det privata

Permalänk
Medlem

enpass

Permalänk
Medlem

Använde mig av Dashlane, men samtidigt som alla gick från Lastpass så kollade jag också på Bitwarden, och selfhostar det på min NAS nu och är extremt nöjd. Älskar hur 2FA är inbyggd, mycket smidigare än i Dashlane

Permalänk
Medlem

Uppgraderade från lastpass till bitwarden ca en vecka sedan.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce GTX 1070 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W | Skärm: 2xSamsung 1080p

Permalänk

Har kört med Apple keychain fram till typ nu när jag tänker skaffa nån form av lösenordshanterare som Dashlane eller Bitwarden.

Nu är jag lite av en noob när det gäller det här så jag är inte riktigt klar över om jag behöver skaffa en familyplan eller inte. Min tanke är att jag och min fru ska samla alla våra lösenord så att båda två kan komma åt bägges lösen. För det räcker det väl med att ha en premiumplan för en användare och registrera bådas plattor, telefoner och vår dator på samma konto? Vi behöver alltså inte egna vaults eller så.. Nån som kan bekräfta att det fungerar som jag tänker....

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: ASUS ROG Swift PG32UCDM 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

Keepass, synkar manuellt med Google Drive.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Bitwarden sen några dagar tillbaka, som så många andra bytte jag från Lastpass när dom begränsade gratiskonton till en enhetstyp.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Skrivet av Reyintaz:

Använde mig av Dashlane, men samtidigt som alla gick från Lastpass så kollade jag också på Bitwarden, och selfhostar det på min NAS nu och är extremt nöjd. Älskar hur 2FA är inbyggd, mycket smidigare än i Dashlane

Hur gör du en backup av din Selfhost Bitwarden? Funderar på samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

hjärnan har ingen som samlar allt åt mig, har bra minne dock har ett lösenord för var sak samt alla inloggningar till jobbets saker i huvudet

Samma här, använder ingen lösenordshanterare heller. Trots att jag inte har bra minne.

Permalänk
Medlem

Använder numera Bitwarden efter att Lastpass gav mig långfingret.

Visa signatur

Fractal Design Torrent || AMD Ryzen 7 5800X || Noctua NH-D15 || Gigabyte B550 AORUS PRO || Corsair Vengeance LP 32GB 3600MHz || ASUS TUF RTX3080 || Kingston Fury Renegade M.2 2TB || Intel 660P 2TB

Permalänk
Hedersmedlem

Jag bytte till Bitwarden efter ett (stort) antal år med LastPass. Kör nästan aldrig på mobilen, men nästan aldrig är inte aldrig -- men att betala för premium kändes orimligt för att få tillgång varannan månad eller sådär, åtminstone när deras premium kostar strax över fyra gånger mer än Bitwarden premium. (12 * 2.9 EUR jämfört med 10 USD/år, vilket i dagsläget är 352 kr vs 85 kr.)
Jag kör inte ens premium på Bitwarden eftersom allt jag behöver är gratis, men överväger för att stötta dem när det är så billigt.

Vid övergången till Bitwarden passade jag på att slå på 2FA på de viktigaste sidorna (omkring 10-12 st) och använder open source-appen Aegis (enbart för Android) till det. Har dock inte startat den appen sedan jag satte igång detta för 2-3 veckor sen eftersom jag har inloggningarna kvar på hemmadatorn.

Skrivet av Reyintaz:

Tänk på att det minskar säkerheten att köra Bitwardens authenticator dock, om det är det du menar med 2FA inbyggt. Kommer man åt Bitwarden-kontot kommer man ju även åt 2FA-secrets så man kan generera inloggningskoderna, så det är inte lika tvåfaktor längre.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Finns inte nåt som är gratis i denna värld, är det gratis då är det DU som är prislappen.

Jovisst känner jag Open Source, har använd Linux sen 1998. Men det finns oftast många hål, och ofta 1-2 utvecklare på ett varje projekt vare sig en driver, ett script här och där, en systemfil m.m som ihop blir många, men hur många kollar källkoden och hur ofta?

Jag litar inte på nån lösenords hanterare, så jag har ett pengaskåp vart jag låser in 3 välfyllda papper med 100 tals lösenord, ofta mycket avancerade (exempel: X6keSotl8Emzx.e1.- ) etc. och dom återanvänds inte på varje sajt. Då minimeras chansen för att om någon har komprometterad lösenords-hanteraren, så blir det ingen jackpot med alla mina lösenord. Hackas ett - så hackas inte alla.

Permalänk

Använder Keepass sparad på Dropboxen, funkar fint sen 4 år! Med Windows och iOS

Visa signatur

6850k, Rampage V Ed10, 8x16gb, 2080Ti, 1080Ti, Titan X, 2TB SSD

Permalänk
Medlem

Firefox Lockwise efter lastpass slutade va gratis

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Jag litar inte på nån lösenords hanterare, så jag har ett pengaskåp vart jag låser in 3 välfyllda papper med 100 tals lösenord, ofta mycket avancerade (exempel: X6keSotl8Emzx.e1.- ) etc. och dom återanvänds inte på varje sajt.

Hur fungerar detta rent praktiskt? Går du omkring med dina papper och låser in dom varje dag?

Permalänk

Använde betalversionen av Lastpass fram till nyligen. Tänkte jaga skulle byta och testa några andra på grund av tidigare dataläcka samt att ifyllingen inte fungerat perfekt, framförallt på telefonen (Android). Testat Keeper nu ett tag och är sjukt mycket mer nöjd med den. Ifyllaren hittar alla lösenordsfält och kan söka efter hemsidor om den inte lyckas matcha med appen

Permalänk
Medlem

Lastpass, redan betalat för ett år så kör slut på den sen får vi se vad som händer.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60SD

Permalänk
Medlem

En gammal hemgjord lösning med krypterad fil i terminalen i Linux. Men sen behöver jag kopiera från terminalen till webläsaren, och det kanske inte är optimalt då ett lösenord kan ligga kvar i clipboard-buffern.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Använder iCloud Keychain främst, eftersom den är den smidigaste tjänsten...

Detta även för mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Post it lapp och frågar mina vänner.

"Hörrdu Pelle, vad var mitt lösenord till Facebook igen?"

Permalänk
Medlem

Håller på att migrera till lastpass efter många år med keepass. Orkar inte längre hålla på och manuellt kopiera lösenord fram och tillbaka.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Använder Firefox Lockwise sedan dom lanserade det. Har funkat bra för mig.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem

Har inga problem att komma ihåg lösenord och skriver tillräckligt snabbt för att det inte ska vara någon vinst med lösenordshanterare. Kör slumpade tecken/specialtecken/siffror. Brukar ta 2-3 inloggningar sedan sitter lösenordet i muskelminnet. Kommer fortfarande ihåg lösenord jag använde för 15-20 år sedan. Kanske inte vad jag använde dem till men jag minns hur jag skriver dem.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Har kört keepassxc ganska länge nu men fick för mig att testa Bitwarden nyligen och tycker den har fungerat bättre än keepassxc så det blir nog en fortsättning där

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • 64 GB Vengeance LPX • Sapphire Nitro+ 7900 XT
⌨️ ⇢ AKB Vero • Mekanisk Fjell
🖱 ⇢ DeathAdder V3 Pro • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • HD6XX • JDS Labs Element 3

Permalänk
Medlem

Kör keepass, inte tusan vill jag lagra mina lösenord hos nån annan tjomme!

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7 5700G / 48GB RAM / RX 7900 XTX / 2TB SSD / Arch Linux
Server 1: i5-7400T / 32GB RAM / 88TB HDD / Proxmox
Server 2: i5-6500T / 32GB RAM / 1TB SSD / Proxmox

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr904:

Använder ett lösenord som jag sedan modifierar utefter ett mönster till varje inloggning.

Så varje inloggning har unikt lösen. Men jag är oberoende av lösenordshanterare då jag bara behöver minnas ett enda lösen plus "mönstret".

1, 2, 3, 4?

Nä, men om det inte är ett enkelt förutsägbart mönster och lösenordet är långt nog, why not? Inte lika säkert som unika lösenord, men det ska ju mycket till för att någon går ut efter att hacka just specifikt alla dina konton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Har inga problem att komma ihåg lösenord och skriver tillräckligt snabbt för att det inte ska vara någon vinst med lösenordshanterare. Kör slumpade tecken/specialtecken/siffror. Brukar ta 2-3 inloggningar sedan sitter lösenordet i muskelminnet. Kommer fortfarande ihåg lösenord jag använde för 15-20 år sedan. Kanske inte vad jag använde dem till men jag minns hur jag skriver dem.

Vinsten ligger ju i att man kan ha unikt starka lösenord för varenda tjänst man använder. 15-20st är väl inte ovanligt. Lyckas du verkligen hålla så många lösenord i minnet? Jag tror det är rätt unikt i sådana fall

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Hur fungerar detta rent praktiskt? Går du omkring med dina papper och låser in dom varje dag?

Behöver inte använda 100 olika lösenord varje dag. Dom jag använder dagligen tog 4 dagar att lägga på "muskelminnet", och det är otroligt vad en normal människohjärna kan komma ihåg om man bara tvingas att göra det. Första 4 dagarna går jag faktisk rundt med en lapp om det är ett dagligt lösenord, sen sitter det som spikat.