RTX 3080 30-50% GPU Usage?

Permalänk

RTX 3080 30-50% GPU Usage?

Fick hem mitt RTX 3080 nyss och haft problem med att det bara kör på 30-50%? Någon som har en lösning eller som har samma problem?

Permalänk
Hedersmedlem

Får du en tredjedel-halva prestandan också? Hur kollar du användningen isåfall?
T ex aktivitetshanteraren kan visa väldigt missvisande siffror ibland då den oftast bara visar ett fåtal delar (såsom 3D) av kortets användning och inte t ex Compute. Det finns tonvis med trådar på MS Flight Sim-forumet som klagar över låg GPU usage när det i själva verket är felläsningar.

Samt vad har du för delar i övrigt? Och vilka spel samt upplösning gäller det?
V-sync och FPS limiters avslagna?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Får du en tredjedel-halva prestandan också? Hur kollar du användningen isåfall?
T ex aktivitetshanteraren kan visa väldigt missvisande siffror ibland då den oftast bara visar ett fåtal delar (såsom 3D) av kortets användning och inte t ex Compute. Det finns tonvis med trådar på MS Flight Sim-forumet som klagar över låg GPU usage när det i själva verket är felläsningar.

Samt vad har du för delar i övrigt? Och vilka spel samt upplösning gäller det?
V-sync och FPS limiters avslagna?

Jag använder MSI Afterburner som OSD och fps mätare där jag kan se Temp, Usage och det mesta annat också.

Mina specs är: Ryzen 7 1700, Asus B350, 16gig 3000mhz ram, 650watt PSU.

Har inte testat jätte många spel men T.ex Overwatch, Gta V och CarX Drift racing. Och har ingen vsync eller fps limiter (iaf inte på CarX för det var här jag märkte att jag hade jätte låg så har inte dubbel kollat allt sånt tidigare)

Permalänk
Medlem

Vet inte vilken upplösning du spelar i men Ryzen 1700 och 3080 låter som en fet bottleneck. Särskilt med de senaste uppgifterna om overhead problem med Nvidia och långsamma cpuer.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Skrivet av Vash:

Vet inte vilken upplösning du spelar i men Ryzen 1700 och 3080 låter som en fet bottleneck. Särskilt med de senaste uppgifterna om overhead problem med Nvidia och långsamma cpuer.

Processorn ligger ju på typ 50% usage också

Permalänk
Medlem
Skrivet av FamousBerkan:

Processorn ligger ju på typ 50% usage också

Du kan inte kolla på endast cpu usage. Du får kika på tråd för tråd. Är det t ex ett spel som kan dra nytta av 4 trådar så kommer du se 25% (4 trådar är maxade medan 12 ligger på 0%). Går du in och kikar på tråd för tråd ska du se att ett gäng ligger på 95%+

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Skrivet av Oppna:

Du kan inte kolla på endast cpu usage. Du får kika på tråd för tråd. Är det t ex ett spel som kan dra nytta av 4 trådar så kommer du se 25% (4 trådar är maxade medan 12 ligger på 0%). Går du in och kikar på tråd för tråd ska du se att ett gäng ligger på 95%+

aha aa då bottleneckar den. men om ett spel skulle änvända sig av flera trådar skulle det då fungera bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FamousBerkan:

aha aa då bottleneckar den. men om ett spel skulle änvända sig av flera trådar skulle det då fungera bättre?

Grund problemet är att processorn är för långsam, en spelmotor som drar nytta av flera kärnor och trådar hjälper såklart men första generationen Ryzen är helt enkelt för långsam för att driva ett 3080 fullt ut.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FamousBerkan:

Jag använder MSI Afterburner som OSD och fps mätare där jag kan se Temp, Usage och det mesta annat också.

Mina specs är: Ryzen 7 1700, Asus B350, 16gig 3000mhz ram, 650watt PSU.

Har inte testat jätte många spel men T.ex Overwatch, Gta V och CarX Drift racing. Och har ingen vsync eller fps limiter (iaf inte på CarX för det var här jag märkte att jag hade jätte låg så har inte dubbel kollat allt sånt tidigare)

Testa att köra GTA V (eller ännu hellre ett mer grafiskt krävande spel) i 4k och ultra på allt, då borde du närma dig 100%

Permalänk
Medlem
Skrivet av FamousBerkan:

aha aa då bottleneckar den. men om ett spel skulle änvända sig av flera trådar skulle det då fungera bättre?

Klart att de hjälper om det spelet kan använda fler trådar. Men det är ingenting du kan påverka utan det är upp till utvecklare. Beroende på vilket moderkort du har kan det vara möjligt att byta cpu till något bättre. På amd sidan har det hänt extremt mycket senaste åren

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce