Gigabyte RTX 3080 - Hur jag sänkte min VRAM temp från 110 grader till 78 grader

Permalänk
Medlem

Gigabyte RTX 3080 - Hur jag sänkte min VRAM temp från 110 grader till 78 grader

Ibland är det så fruktansvärt roligt att meka dator, iallafall när det går ens väg, det gjorde det ikväll.

Till att börja med så är jag ingen miner...jag laddade ner Nicehash för ca 3 veckor sedan för att testa och se vad RTX 3080 kortet kan göra, what's the fuzz all about liksom?

När jag köpte mitt Gigabyte RTX 3080 Gaming OC på relasedagen i höstas så kände jag mig väldigt nöjd med de temperaturer och fläktljud som kortet presterade. Jag tror dock att det tog någon månad innan jag ens fick upp ögonen för vilka temperaturer som DDR 6x minnena kan komma upp i. På tidigare grafikkort har det ju bara handlat om GPU temp. Men vid beräkningar av typen mining så sätts VRAM under högs last och det märktes.

När jag först körde så signalerade GPU-Z att mitt grafikkort throttlade, jag kunde inte förstå varför eftersom GPU låg på behagliga 60 grader max.
Jag började researcha lite och det krävdes inga omfattande sökningar innan man blev varse hur DDR6X på 3080/3090 temperaturerna sköt i höjden. Jag hittade också en massa videos på youtube om hur man moddar sitt grafikkort genom att byta ut standard thermal pads för minneskapslarna.
Jag kunde konstatera med senaste GPU-Z att mitt VRAM mycket riktigt slog i taket på 110 grader Celcius, med mycket undervoltande, sänkning av GPU frekvens och GPU fläktar på 100% så kunde jag få ner VRAM temp till 108 grader men detta var ju meningslöst så jag lade ner mining, vid normalt spelande verkar VRAM bara nå upp till 60-70 grader.

Youtube videorna för thermal moddning av GPUer rekommenderade Gelid 12W/mK Thermal Conductivity, jag hittade dock en ny variant, Gelid Ultimate 15W/mK.
Det tog nästan 2 veckor att få hem dessa från Amazon Tyskland.
Sedan gick man och velade och fegade några dagar innan klåfingrighet och nyfikenhet tog överhanden.

Just Gigabytes kort verkar vara kända för att slänga in billiga thermalpads som "svettas olja" när komponenterna blev varma.
När jag öppnade mitt kort kunde jag konstatera att de thermal pads som sitter som original liknar mera kokt spaghetti än något som ska leda värme.

Jag var så inne i vad jag gjorde att jag glömde fotografera med mina nya 15 W/mK thermal pads men här har jag markerat var dom ska sitta, dom ska på denna modell vara 2mm tjocka.

På baksidan saknas thermal pads helt på denna modell, en missat möjlighet att avleda värma från PCB till bakplåten.
Så jag tryckte in 3mm thermal pads på markerade ställen. Jag satte även in lite extra på kondensatorerna etc för att avleda så mycket som möjligt till bakplåten.

Success! Väl inne i datorn igen drog jag igång Nicehash och efter en del pressande och överklockande så parkerar VRAM temperaturen på behagliga 78 grader. Vid idle är nu själva GPU:n den svalaste komponenten i min dator på 30 grader
Vid last så blir nu bakplåten riktigt het och jag har lagt på några heatsinks som också blir riktigt varma! Jag funderar på att fästa dom med termiskt lim, just nu har jag bara lagt dit dom.

I dessa tider när grafikkort är extremt dyra komponenter och dessutom hopplösa att få tag på så är det helt otroligt att vissa tillverkare slarvar så fruktansvärt med de mest elementära saker som värmavledning. När man betalar dessa sjuka summor så borde man få vettiga thermal pads och tillräckligt många av dom.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Har du någon länk till Gelid Ultimate 15W/mK hos amazon.de? Jag hittar inte när jag söker.

Jag har ett 3080 Gigabyte Eagle OC som minear 24/7 och det slår i taket temperaturmässigt. Redan beställt vattenblock som är på väg men det kommer dröja ett tag till och jag har hört att padsen som medföljer mitt vattenblock inte nödvändigtvis är speciellt bra.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Har du någon länk till Gelid Ultimate 15W/mK hos amazon.de? Jag hittar inte när jag söker.

Jag har ett 3080 Gigabyte Eagle OC som minear 24/7 och det slår i taket temperaturmässigt. Redan beställt vattenblock som är på väg men det kommer dröja ett tag till och jag har hört att padsen som medföljer mitt vattenblock inte nödvändigtvis är speciellt bra.

Jajamän:

Gelid Ultimate 15 W/mK på Amazon.de

Jag är fortfarande lätt chockad att det gick så pass lätt och att det gav sådan enorm effekt.
Jag skulle gissa att ditt Eagle är exakt likadant som mitt Gaming OC men mät för säkerhets skull alla Thermal Pads som du byter ut så du får rätt tjocklek.

För mig var det:
Framsidan VRAM: 2 mm
Framsidan alla andra thermal pads: 1 mm (bytte bara ut en av de flertal som satt här)
Baksidan: 3 mm behövdes.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Jajamän:

Gelid Ultimate 15 W/mK på Amazon.de

Jag är fortfarande lätt chockad att det gick så pass lätt och att det gav sådan enorm effekt.
Jag skulle gissa att ditt Eagle är exakt likadant som mitt Gaming OC men mät för säkerhets skull alla Thermal Pads som du byter ut så du får rätt tjocklek.

För mig var det:
Framsidan VRAM: 2 mm
Framsidan alla andra thermal pads: 1 mm (bytte bara ut en av de flertal som satt här)
Baksidan: 3 mm behövdes.

Tack. Har du stackat på höjden för att uppnå rätt höjd då?
Med tanke på att produkten du länkade är 0.5mm hög.
Och isåfall hur många ark använde du dig av?

Blir nog till att beställa ASAP med tanke på vilket fint resultat du fått. Kan man andas ut lite extra med vetskapen att man inte kör sönder minnena i förtid 🙂

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Tack. Har du stackat på höjden för att uppnå rätt höjd då?
Med tanke på att produkten du länkade är 0.5mm hög.
Och isåfall hur många ark använde du dig av?

Blir nog till att beställa ASAP med tanke på vilket fint resultat du fått. Kan man andas ut lite extra med vetskapen att man inte kör sönder minnena i förtid 🙂

Ja jag köpte ett paket med 2 mm och ett paket med 0,5 mm.
På baksidan stackade jag 2 mm + 2 x 0,5 mm för att nå 3mm totalt.
På framsidan bytte jag ut en 1 mm sorglig spaghetti mot 2 x 0,5 mm.

Notera att du kan välja flera varianter på sidan som jag länkade på Amazon, men kolla så det verkligen är 15W, vissa av tjocklekarna finns bara i 12,5 W. Vet inte om det har så enormt stor betydelse dock.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Vilken kul trådstart och läsning. Bra dokumenterat med bilder och text! Uppskattat!

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Tydligen måste man upp ytterligare en prisklass till Extreme modellerna för att få Thermalpads mellan PCB och bakplåt.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Sweet. Tack så mycket för hjälpen.

Jag la en beställning på följande:

Ska bli kul att byta ut skiten som sitter från fabrik 😁

Jag följer upp med resultat senare om jag kommer ihåg!

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Sweet. Tack så mycket för hjälpen.

Jag la en beställning på följande:
https://i.ibb.co/pZ712Mw/Screenshot-20210317-231400-Gmail.jpg

Ska bli kul att byta ut skiten som sitter från fabrik 😁

Jag följer upp med resultat senare om jag kommer ihåg!

Lycka till!

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Ballt, men fy fan... Ser ut som att de slänge på lite dubbelhäftande tejp sen skruvade de ihop allt igen haha! Blev det lägre temp i spel också?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Ballt, men fy fan... Ser ut som att de slänge på lite dubbelhäftande tejp sen skruvade de ihop allt igen haha! Blev det lägre temp i spel också?

Ja temperaturerna blev några grader bättre överlag. Jag har inte gjort något längre test då jag nyss blev klar men värmen leds ut ur PCB betydligt bättre nu.
Man ska dock komma ihåg att temperaturer vid gaming har aldrig varit något problem för mig med detta kort.
Det är vid mining och folding@home som man får mycket högre temperaturer, främst på VRAM.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

tack för tipsen

Visa signatur

1)Phanteks Ethoo pro /Corsair-RM750 750W 80 Plus Gold /Asus z490-p / Intel i7 10700KF @ 4,9 GHZ /Cooler Master ML240L V2 RGB/ Hyper Savage Black DDR4 4X8 3200 Mhz/ Samsung SSD 980 EVO 1Gb NVMe / Kingston SV300 240G/ Seagate 3TB 7200 rpm/ Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB EAGLE OC /AOC Agon AG271QG /Corsair K70 & M65
2) Asus Rog G752VT

Permalänk
Medlem
Skrivet av RexIce:

tack för tipsen

Det var så lite så, hoppas det kan vara till någon nytta!

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Intressant, tack för att du delar med dig! Någon som orkar kolla hur mycket endast thermalpads mellan pcb och backplate ger? Alternativt hur mycket bättre resultat man får av att bara tabort backplate?

Edit: Hittade en kille som påstår att värmeavledning från PCB via baksidan har störst effekt: https://www.reddit.com/r/NiceHash/comments/l9adsq/comment/gnw...

Permalänk
Medlem

Kul att din modding fungera, alltid kul att mecka dator som du säger!
Men jag ställer mig frågan, hur kan man som konsument tolerera detta problem? Jag hade ju kastat in kortet för RMA direkt, krigat för min rätt. Jag hade ju aldrig betalat för ett kort som är "defekt" i kylning. Det är tillverkarens ansvar att kortet fungerar utan modding. Nu lider jag inte själv av problemet men det är ju förkastligt av tillverkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Kul att din modding fungera, alltid kul att mecka dator som du säger!
Men jag ställer mig frågan, hur kan man som konsument tolerera detta problem? Jag hade ju kastat in kortet för RMA direkt, krigat för min rätt. Jag hade ju aldrig betalat för ett kort som är "defekt" i kylning. Det är tillverkarens ansvar att kortet fungerar utan modding. Nu lider jag inte själv av problemet men det är ju förkastligt av tillverkaren.

Fast RTX säljs ju som ”gaming” kort och nvidia har andra kort för workstations. TS skriver själv att gaming inte var några problem, utan mer workstation/mining vilket inte är kortets huvudsyfte. Så kan nog bli lite svårt och få rätt på en sådan reklamation och sen vänta 6 mån på nytt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Kul att din modding fungera, alltid kul att mecka dator som du säger!
Men jag ställer mig frågan, hur kan man som konsument tolerera detta problem? Jag hade ju kastat in kortet för RMA direkt, krigat för min rätt. Jag hade ju aldrig betalat för ett kort som är "defekt" i kylning. Det är tillverkarens ansvar att kortet fungerar utan modding. Nu lider jag inte själv av problemet men det är ju förkastligt av tillverkaren.

Kan du berätta för mig vart det står att kortet skall gå svalare än 110 grader på minnena? Kortet fungerar ju precis som avsett, dvs när temperaturen når övre gräns så throttlas frekvensen. Annars skulle något gå sönder. Det vore ju lite märkligt också om det inte var en skillnad mellan "billiga" kort i en viss serie mot dyrare mer påkostade kort.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Kan du berätta för mig vart det står att kortet skall gå svalare än 110 grader på minnena? Kortet fungerar ju precis som avsett, dvs när temperaturen når övre gräns så throttlas frekvensen. Annars skulle något gå sönder. Det vore ju lite märkligt också om det inte var en skillnad mellan "billiga" kort i en viss serie mot dyrare mer påkostade kort.

Jag uppfatta det som att de throttla/inte fungera korrekt. Vilket jag nu i efterhand insåg inte var problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QueleX:

Intressant, tack för att du delar med dig! Någon som orkar kolla hur mycket endast thermalpads mellan pcb och backplate ger? Alternativt hur mycket bättre resultat man får av att bara tabort backplate?

Edit: Hittade en kille som påstår att värmeavledning från PCB via baksidan har störst effekt: https://www.reddit.com/r/NiceHash/comments/l9adsq/comment/gnw...

Jag är nog böjd att hålla med, bakplåten blir het...som en bakplåt, det blev den inte innan, det är nu lättare att få ut tempen ur lådan med chassifläktar.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Kul att din modding fungera, alltid kul att mecka dator som du säger!
Men jag ställer mig frågan, hur kan man som konsument tolerera detta problem? Jag hade ju kastat in kortet för RMA direkt, krigat för min rätt. Jag hade ju aldrig betalat för ett kort som är "defekt" i kylning. Det är tillverkarens ansvar att kortet fungerar utan modding. Nu lider jag inte själv av problemet men det är ju förkastligt av tillverkaren.

Absolut, jag håller med, det finns dock några faktorer som ställer logiken på ända:

1.) Om du kommer in med ett kort som du vill RMA:a just nu så får du tillbaka pengarna du betalade, sedan ser du inget grafikkort på flera månader som marknaden ser ut just nu.

2.) Man vet ju inte hur dåliga thermal padsen är förrän man öppnar GPU, jag såg inget "seal" eller annat som skulle indikera att kortet varit öppnat men risken finns ju att leverantören skulle kunna se på skruvskallar eller annat att den varit öppnad och säga "sorry ingen garanti för dig."

3.) Kortet är marknadsfört som ett gamingkort, inte ett mining-kort så leverantören har även det kryphålet, vid spelande i 4K på höga inställningar så håller kortet fullt rimliga temperaturer överlag utan moddning.

Jag tycker om kortet överlag, det presterar mycket bra, har en enorm heatsink och är väldigt stabilt och undervoltningsvänligt. Jag tog chansen att förbättra kylningen för att:

  1. Jag är en nörd

  2. Jag vill förlänga livslängden på kortet överlag om möjligt

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Kommer nog att köra samma mod på mitt kort, lär ju stå och mina när man inte är hemma(jobbar natt/i stugan osv).

Tror jag ska ha en kopparkylfläns hemma någonstans som bör passa fint på bakplåten också.

La iaf en beställning på thermal pads, så tack för tipset till tyska amazon.

Edit: fick mitt RTX 3080(Zotac AMP Holo) idag, den här modellen verkar ha thermal pads på baksidan av kortet också. Så kanske inte behöver fixa något.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

Kommer nog att köra samma mod på mitt kort, lär ju stå och mina när man inte är hemma(jobbar natt/i stugan osv).

Tror jag ska ha en kopparkylfläns hemma någonstans som bör passa fint på bakplåten också.

La iaf en beställning på thermal pads, så tack för tipset till tyska amazon.

Edit: fick mitt RTX 3080(Zotac AMP Holo) idag, den här modellen verkar ha thermal pads på baksidan av kortet också. Så kanske inte behöver fixa något.

Spännande, berätta hur VRAM temperaturerna ligger på din Zotax 3080.
Jag tror Gigabyte relativt ensam med att inte leda över temperatur till bakplåten överhuvudtaget.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Spännande, berätta hur VRAM temperaturerna ligger på din Zotax 3080.
Jag tror Gigabyte relativt ensam med att inte leda över temperatur till bakplåten överhuvudtaget.

Testat lite nu.

Med 77% power limit, -400 core, +900 minne och fläktarna på 80% så blir minnet 90 grader varmt(kör med nanominer, 95 MH/s).

Så finns nog utrymme att förbättra lite, iaf med kylflänsar på bakplåten och kanske en fläkt som blåser på dom. Dock betydligt bättre än jag trodde det skulle vara.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

Testat lite nu.

Med 77% power limit, -400 core, +900 minne och fläktarna på 80% så blir minnet 90 grader varmt(kör med nanominer, 95 MH/s).

Så finns nog utrymme att förbättra lite, iaf med kylflänsar på bakplåten och kanske en fläkt som blåser på dom. Dock betydligt bättre än jag trodde det skulle vara.

Rätt hyffsat, åtminstone tillräckliga marginaler för att du ska slippa oroa dig.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Snusfri

Kanske ska fundera på detta.
Ligger på 108-110c när jag minear med t-rex med mitt MSI 3090 Gaming X Trio, dock med fläktarna på 50% och GPU'n ligger på ~66c.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Borde det inte vara bättre att göra åverkan på bakplåten så det går att skruva fast heatsinks? En tunn thermal pad under.
Eller varför inte kylpasta bara?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Borde det inte vara bättre att göra åverkan på bakplåten så det går att skruva fast heatsinks? En tunn thermal pad under.
Eller varför inte kylpasta bara?

Utveckla gärna, hänger inte med riktigt.

Denna modell av RTX 3080 har en luftspalt på 3 mm mellan PCB och bakplåt så det blir en jäkla massa kylpasta och sätta dit en thermal pad var ju precis det jag gjorde?

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Viking
Skrivet av THB:

Kanske ska fundera på detta.
Ligger på 108-110c när jag minear med t-rex med mitt MSI 3090 Gaming X Trio, dock med fläktarna på 50% och GPU'n ligger på ~66c.

Testa gärna vilka tjocklekar som behövs för Gaming X Trio då jag har 3080-varianten.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Testa gärna vilka tjocklekar som behövs för Gaming X Trio då jag har 3080-varianten.

1mm på VRAM och 3 mm på baksidan!

Permalänk
Viking
Skrivet av donfalcon:

1mm på VRAM och 3 mm på baksidan!

Tack! Kanske ska överväga att testa det.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz