Gigabyte RTX 3080 - Hur jag sänkte min VRAM temp från 110 grader till 78 grader

Permalänk
Medlem

https://coolsierra.de/collections/warmeleitpad/products/ec360...

dessa slängde jag på! kom hem på 2 dagar.

från 94 till 70 grader
12 W/mK

rätt billiga också om man nu jämför med thermaltakes samt Thermal Grizzly

jag köpte EN 50x50 2mm och det räckte till mitt 3080 XC3

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

från 94 till 70 grader
12 W/mK

Tack för denna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

från 94 till 70 grader
12 W/mK

Riktigt bra pris på dom där, beställde Alphacool Eisschicht 11W/mK(100x100mm för 300:-) och Fujipoly 17W/mk(100x15mm för 20$...). tänkte använda Alphacool på vram och baksidan medans Fujipolyn på minnena. Vettefan om det är någon skillnad dock, bör ju falla av någonstanns beroende på hur snabbt minnena kan leda av värmen.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem

3080 Ventus OC. Hade bara tillräckligt för ena sidan så jag testa backplate (dubbla GELID Solution GP Extreme – Thermal Pad 1.5mm). Tempsen gick knappt ner, ligger mer eller mindre på samma som innan.

Nu väntar jag bara på 2mm till framsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

från 94 till 70 grader
12 W/mK

Fick du lapp hem från postnord där dem vill ha importmoms och deklarationsavgift?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

Fick du lapp hem från postnord där dem vill ha importmoms och deklarationsavgift?

Nä.kom i brevlådan direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Nä.kom i brevlådan direkt.

Jag har fått :((

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

Jag har fått :((

Märkligt! Beställde du från tyska sidan då? Minns inte hur det var när de är EU land :s ska väl inte behöva pröjsa något som jag förstår.. men kan såklart minnas fel

Permalänk
Medlem

Då vart det dags för en uppdatering från min sida.

Avvaktade med att redovisa resultat innan jag bytt till nya 2mm 12 W/mK från coolsierra.de.

Första försöket använde jag mig av en blandning av 1.5mm 15 W/mK och 0.5mm W/mK.
Gjorde bort mig helt och använde 1.5mm * 2 mellan bakplatta och kort istället för att använda 1.5mm+0.5mm på framsidan.
Så det fick bli 0.5mm * 4 på framsidan.

Minnestemp innan byte var 110 grader.
Minnestemp efter byte var ca 100 grader.

Kanske hade jag inte monterat kylaren helt korrekt efter men jag tror inte att det skulle hjälpt att montera om.

Såg att någon länkade prisvärda pads från coolsierra och la en beställning på ett 2mm 5cm * 5cm.
Fick hem det idag och bytte genast ut padsen på framsidan.
Nu ligger minnestemperaturen på mellan 78 grader och 80 grader.
Det ska tilläggas att jag klockat upp minnet än mer nu.
Ligger på +1450 just nu och ska se om det ger bättre resultat än innan. Får jämföra delta i W och MHz antar jag men minnena håller trots det 80 grader.

Vad är då min slutsats efter att ha gjort detta?
1. Det är enkelt att göra
2. Det ger bra resultat
3. Det verkar som att man bör undvika att stacka för många lager. Om möjligt använda pads utan att stacka direkt på minnesmodulerna.
4. Det känns bättre att veta att minnena är väl kylda och ligger långt under max.

Tillagd bild
Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Då vart det dags för en uppdatering från min sida.

Avvaktade med att redovisa resultat innan jag bytt till nya 2mm 12 W/mK från coolsierra.de.

Första försöket använde jag mig av en blandning av 1.5mm 15 W/mK och 0.5mm W/mK.
Gjorde bort mig helt och använde 1.5mm * 2 mellan bakplatta och kort istället för att använda 1.5mm+0.5mm på framsidan.
Så det fick bli 0.5mm * 4 på framsidan.

Minnestemp innan byte var 110 grader.
Minnestemp efter byte var ca 100 grader.

Kanske hade jag inte monterat kylaren helt korrekt efter men jag tror inte att det skulle hjälpt att montera om.

Såg att någon länkade prisvärda pads från coolsierra och la en beställning på ett 2mm 5cm * 5cm.
Fick hem det idag och bytte genast ut padsen på framsidan.
Nu ligger minnestemperaturen på mellan 78 grader och 80 grader.
Det ska tilläggas att jag klockat upp minnet än mer nu.
Ligger på +1450 just nu och ska se om det ger bättre resultat än innan. Får jämföra delta i W och MHz antar jag men minnena håller trots det 80 grader.

Vad är då min slutsats efter att ha gjort detta?
1. Det är enkelt att göra
2. Det ger bra resultat
3. Det verkar som att man bör undvika att stacka för många lager. Om möjligt använda pads utan att stacka direkt på minnesmodulerna.
4. Det känns bättre att veta att minnena är väl kylda och ligger långt under max.

https://i.ibb.co/tsLv21w/20210401-162650.jpg

Snyggt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Märkligt! Beställde du från tyska sidan då? Minns inte hur det var när de är EU land :s ska väl inte behöva pröjsa något som jag förstår.. men kan såklart minnas fel

hmm beställde från den länken du länkade till. Kontaktade Postnord och dem sa att den är skickad från Nederländerna men ursprungslandet det skickades från va ett icke EU land

Permalänk
Medlem

Vilket fraktsätt valde du?

Jag valde vanligt brev utan spårbarhet och fick det direkt till brevlådan.

Visa signatur

Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

hmm beställde från den länken du länkade till. Kontaktade Postnord och dem sa att den är skickad från Nederländerna men ursprungslandet det skickades från va ett icke EU land

Märkligt! min gick direkt från tyskland vill jag minnas. (brev, ej spårbart)

Permalänk
Medlem

Jag har sådana här små heatsinks https://i.imgur.com/vUaTMts.png på 1x1cm med lim/tejp på baksidan. Går det att sätta dem på kondensatorerna på baksidan? Kommer det hjälpa något? https://www.msi.com/Graphics-Card/GeForce-RTX-3080-VENTUS-3X-...

Här används även lite pasta över padsen för att få ner temps ytterligare https://www.reddit.com/r/EtherMining/comments/lue7vd/msi_3080...

Permalänk
Medlem

Har man fortfarande garanti kvar om man öppnar upp och byter thermal pads?

Jag måste ha ett riktigt dålig chassi för mitt kort. Jag har ett NZXT h510 elite, det har alltså tempered glass på fronten. Jag tog bort den samt sidopanelen. Före låg vram temp på 102 grander, efter jag tog bort dessa så ligger det runt 92-94 grader, beroende på hur varmt jag har i rummet i övrigt. Tror ni ett Be quiet pure base 500 DX skulle vara mycket bättre? Någon som har tips på bra fläktar? Det följer med tre stycken be quiet wing 2 140 mm med det chassit.

Permalänk
Medlem

beställde 2 paket 50x50 1.5 mm då 2mm tagit slut i deras butik
om det skall vara 3mm på baksidan av kortet, kan man då lägga ihop 2st 1,5mm eller blir det inte bra

någon som vet?

Visa signatur

One of the sheep, and part of the herd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

beställde 2 paket 50x50 1.5 mm då 2mm tagit slut i deras butik
om det skall vara 3mm på baksidan av kortet, kan man då lägga ihop 2st 1,5mm eller blir det inte bra

någon som vet?

Jag har 1.5 mm * 2 på baksidan och det funkar bra.
Jag har inte testat 3 mm så jag har inget att jämföra mot men det överförs mycket värme till backplaten nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon här som har testat att byta pads på Strix 3090? Skulle vilja få ner tempsen lite utan att höja fläkt RPM

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Någon här som har testat att byta pads på Strix 3090? Skulle vilja få ner tempsen lite utan att höja fläkt RPM

Har du också problemet att fläktarna går förfullt när man spelar även fast core är i bra temp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av QueleX:

Har du också problemet att fläktarna går förfullt när man spelar även fast core är i bra temp?

Jag kör fläktarna på 60% konstant i MSI afterburner

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Funkar noctuas medföljande kylpasta till nh-15a att applicera på gpu core?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Funkar noctuas medföljande kylpasta till nh-15a att applicera på gpu core?

Ja jag ser ingen anledning till att det inte skulle fungera. Den stora skiljelinjen mellan olika kylpastor är mest hurruvida dom leder ström, som t ex Grizzly Conductonaut, det skulle jag aldrig våga köra med, men de övriga skiljer det nog bara några grader från bästa till sämsta.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: ASUS ROG STRIX X670E-F Gaming Wifi | CPU: AMD Ryzen 7800X3D | CPU-kylare: Noctua NH-D15S | RAM: G.Skill 6000 CL30 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Crucial T700 2TB + Samsung 9100 Pro 4 Tb | PSU: Corsair RM850 | Chassi: Fractal Design Torrent | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Jag har 1.5 mm * 2 på baksidan och det funkar bra.
Jag har inte testat 3 mm så jag har inget att jämföra mot men det överförs mycket värme till backplaten nu.

tack för svar, får hem dem på tis-onsdag o på torsdag skall jag testa dem, och updaterar mina resultat när jag är klar-.

Visa signatur

One of the sheep, and part of the herd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

tack för svar, får hem dem på tis-onsdag o på torsdag skall jag testa dem, och updaterar mina resultat när jag är klar-.

Berätta gärna hur det gick! Fick tips från en kille att låta padsen på bakplåten (suprim x) sitta kvar och sätta pands endast på varm då det är dom som har största temperaturen (alla bilder och videor visar olja som har läkt runt varm.

@nihilist71 upplever du detta också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Berätta gärna hur det gick! Fick tips från en kille att låta padsen på bakplåten (suprim x) sitta kvar och sätta pands endast på varm då det är dom som har största temperaturen (alla bilder och videor visar olja som har läkt runt varm.

@nihilist71 upplever du detta också?

Ja det fanns en del olja från orginalpadsen, jag torkade bort det med ett kaffefilter innan jag satte på dessa "riktiga" padsen.
På mitt Gigabyte Gaming OC fanns inga pads på baksidan alls, jag satte dit egna för att föra över värme till bakplåten.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: ASUS ROG STRIX X670E-F Gaming Wifi | CPU: AMD Ryzen 7800X3D | CPU-kylare: Noctua NH-D15S | RAM: G.Skill 6000 CL30 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Crucial T700 2TB + Samsung 9100 Pro 4 Tb | PSU: Corsair RM850 | Chassi: Fractal Design Torrent | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Jag såg nu att autokorrigeringen har varit i farten 😅
Det ska vara vram och inte varm 😅
Skönt! Får se om jag moddar eller inte! Alla verkar inte uppleva samma problem tydligen.

Permalänk
Medlem

Mitt gigabyte 3080 gaming oc vram nådde 94c max efter två timmar i RDR2 med stock-inställningar. Inga problem med det va?

Har inga planer att mina så känns onödigt att modda och riskera 4 års garanti om 94 grader ändå är OK.

Edit: Är helt grön på detta men jag tror jag gjorde rätt nu, fick lite sug att doppa tårna lite i mjukvaran iaf. Ändrade till 1900mhz vid 950mV som tak, ökade +600 i memory clock i msi afterburner och satte power limit på 85%. Minskade från 94 till 88-90 grader med identisk fps vid lägre temperatur så why not?

Permalänk
Medlem

RTX 3090 - back vram active cooling mod

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

RTX 3090 - back vram active cooling mod

Nice, men det bästa vore väl om han bara satte fläktarna på flänsarna? Känns som att det avståndet mellan fläns och fläkt kommer göra att fläktarna knappt kommer användas alls.

Kommer testa bättre kylpads på mina grafikkort också, har inget 3080 att testa på men ett par vega 56 och ett 5600xt, återkommer om jag får några bra resultat

Permalänk
Medlem

https://www.reddit.com/r/NiceHash/comments/lb1u66/using_heat_...
https://www.reddit.com/r/NiceHash/comments/lbc3ib/3090_memory...

Kanske ett alternativ.

Jag funderar på montera min oanvända Ryzen 5 3600-stockkylare.