Veckans fråga: Vilken lösenordshanterare använder du?

Permalänk
Medlem

KeepassCX eftersom Keepass inte uppdateras och därefter verkar blivit övertaget av rouges. Kör inte keepass. Kör keepassCX

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

hjärnan har ingen som samlar allt åt mig, har bra minne dock har ett lösenord för var sak samt alla inloggningar till jobbets saker i huvudet

Alla som säger de har lösenorden i hjärnan, det skulle vara väldigt intressant och se vad det är för typ av komplexitet, hur många sidor/tjänster de använder och om de återanvänder delar av lösenordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Näh, det är mkt. sällan jag behöver öppna det.
Huvudlösenordet till jobbet och datorn har jag i huvudet (primärt muskelminne).

När jag har behov för wifi lösenord, netflix, youtube, prime etc. så är det bara när jag har köpt en eller annan ny grej.
Nu är det flera som har skrivit att dom tycker "att jag måste öppna skåpet varje dag"...

...men hur i he.... seriöst, står det SÅ dåligt till med minnet i dagens ungdomar att ni inte kan lära någon rader med tal och tecken utan att behöva ett papper varje dag av livet??!?

haha, tror du blev diskvalificerad att prata om lösenord när du skrev "Huvudlösenordet till jobbet och datorn har jag i huvudet (primärt muskelminne)."

Tror många har nog olika syn på säkerhet och lösenord. Tanken är om jag behöver ett starkt lösenord så skall det inte finnas en chans att kunna lära det sig utantill om man inte är autistisk då, därav man vill ha en lösenordshanterare. De lösenord du har i huvudet är inte mycket värda om det är en tjänst eller sida du bryr dig om.

Jag kör många enkla lösenord till vissa webbsidor där jag inte bryr mig om någon skulle gissa lösenordet. Viktigaste är att man inte återanvänder lösenorden. Även starka lösenord kan bli kapade via säkerhetshål, var ju inte för länge sedan någon hackade denna webbsidan.

Permalänk
Medlem

Jag använder primärt Operas inbyggda men har bitwarden som backup

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Skrivet av osgorth:

Jag använder en gammal goding - Password Safe (pwsafe.org).

Klassisk och simpel offline-app, med säker kryptering, utvecklat av en mästare i sammanhanget (Bruce Schneier).
Databasen ligger på min NAS, som alla enheter hemma kan komma åt, men ingen utifrån - den kör på ett lokalt nät.

Jag använder också Password Safe, en gammal goding som du skrev!

Blev lite ledsen när jag inte såg den som ett alternativ med i listan. Men så har jag bott under en sten i något decenium så vet inte vilken av dem som är bra och till vad. Vet bara att Password Safe fungerar bra för mig.

Den gör "omöjliga" lösenord där jag inte skulle kunna hålla reda på ett enda av dem i huvudet så långt tillbaka när jag tog det stora steget och bytte lösenord på alla e-tjänster jag kunde komma på till något unikt istället för varianter av en som satt som fastetsat i nervsystemet. Innan migreringen till Password Safe var det bara en tidsfråga innan det blir intrång i ens e-post eller dylikt.

Jag TROR att om jag skulle titta på en ersättare så skulle det kanske vara KeePass, men ej vilken.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Apples keychain 👌🏼

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem

Kör med Googles inbyggda men funderar på att byta. Den får även föreslå lösenord.
Lite nojig att den inte är tillräckligt säker särskilt med kreditkortsuppgifter även om säkras upp med BankID att göra köp i vissa fall.

Permalänk
Medlem

Roboform

Permalänk
Medlem

LastPass, men importerade nyss till Bitwarden. Får se vad jag tycker om det. Annars blir det LP premium.

Hmm. BW har ingen "require pw reprompt". Med LP kunde man ha det som val för secure notes och även sajter. Med BW är man antingen inloggad eller inte.

Wtf. BW Android. Man kan inte klistra in authenticatorkoden.

Ingen Chrome "search engine". Smidigt med att bara skriva "lp sajtnamn" i Chrome.

Som jag skrev i en annan tråd. BW känns inte som en 7 år gammal tjänst utan som en nyss lanserad tjänst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JoOngle:

...men hur i he.... seriöst, står det SÅ dåligt till med minnet i dagens ungdomar att ni inte kan lära någon rader med tal och tecken utan att behöva ett papper varje dag av livet??!?

Mitt problem är att det inte är så många lösenord som används dagligen (mail t ex har jag på telefonen) men däremot att det är några dussin saker som kollas sporadiskt. Hade jag varit tvungen att skriva in ett lösenord på sexton slumpmässiga tecken flera gånger per dag hade det suttit, men nu behöver jag inte det. Jag hade kunnat ha ett kassaskåp och under dagen fört anteckning över det jag tänker kolla när jag kommer hem, men det känns fruktansvärt klumpigt.

Och att behöva papper är inget nytt, det kallas anteckningsblock.

En lösenordshanterare är inte en perfekt lösning, men det är en mycket bättre lösning för de flesta än ett kassaskåp med slumpmässiga tecken och ett bra minne.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medk:

haha, tror du blev diskvalificerad att prata om lösenord när du skrev "Huvudlösenordet till jobbet och datorn har jag i huvudet (primärt muskelminne)."

Tror många har nog olika syn på säkerhet och lösenord. Tanken är om jag behöver ett starkt lösenord så skall det inte finnas en chans att kunna lära det sig utantill om man inte är autistisk då, därav man vill ha en lösenordshanterare. De lösenord du har i huvudet är inte mycket värda om det är en tjänst eller sida du bryr dig om.

Jag kör många enkla lösenord till vissa webbsidor där jag inte bryr mig om någon skulle gissa lösenordet. Viktigaste är att man inte återanvänder lösenorden. Även starka lösenord kan bli kapade via säkerhetshål, var ju inte för länge sedan någon hackade denna webbsidan.

En väldigt bra sak med lösenordshanterare, förutom då att de håller ordning på ens lösenord, är att de genererar faktiskt slumpade lösenord. Lösenord man hittar på själv är inte slumpade utan kommer att följa ett mönster hur smart man än tycker att man är, att "generera" lösenord genom att banka på tangentbordet eller liknande följer också ett mönster då tangentbord och händer är ganska lika. Jag menar inte att någon kan gissa sig till dem, om de inte är väldigt simpla, utan att någon annan kommer att ha gjort samma sak och därmed finns en hyfsat stor chans att lösenorden har blivit knäckta någonstans och därför finns i de dictionaries som används.

Permalänk
Skrivet av medk:

Tanken är om jag behöver ett starkt lösenord så skall det inte finnas en chans att kunna lära det sig utantill om man inte är autistisk då,

Håller inte med för fem öre. Längd trumfar komplexitet. För min del är lösenorden till datorn, till jobbet och till lösenordshanteraren strängar av slumpmässigt valda ord (genererade av lösenordshanteraren) med specialtecken mellan, och tar mig ungefär en dag av normal användning att memorera. Knäcker du dessa konton kan jag garantera att det sker baserat på svagheter i respektive säkerhetslösning, inte på grund av mina val av lösenord.
Lösenord jag kan behöva kunna skriva manuellt genererar jag på detta sätt. Saker jag bara kommer klippa-och-klistra är en sträng av ett par dussin slumpmässiga tecken (ibland begränsat i längd eller komplexitet av idiotiska lösenordsregler i tjänsterna jag använder). Alla dessa hamnar sedan i lösenordshanteraren.

Permalänk
Medlem

Keepass. Ska det vara något så ska det vara lokalt sparat, och med öppen källkod.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Använder Enpass

Visa signatur

Win 11 Home, Intel Core i5-12600K (5.1GHz), ASUS Z-690 P-D4, Gigabyte RTX 3080, 32GB RAM (3600MHz), Acer Predator 34" 100Hz G-Sync, HP Reverb G2 Rev 2.

Permalänk
Medlem

Började med 1password, bytte sedan till Bitwarden pga rekommendation från kollega. Väldigt nöjd med det.

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Använder en ordbehandlare där jag skriver in mina inloggningsuppgifter. Sedan sparar jag dokumentet krypterat. På så sätt kan jag ha dokumentet på vilken enhet jag vill.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av medk:

Alla som säger de har lösenorden i hjärnan, det skulle vara väldigt intressant och se vad det är för typ av komplexitet, hur många sidor/tjänster de använder och om de återanvänder delar av lösenordet.

Stor bokstav ett ord med siffror och ett special tecken, samt alla port koder på gallerier i olika städer , privat tank kort , firma kort mm skulle säga ca 80 till 100 koder varav 30-40 är olika www sidor för min del

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jecretur:

Hmm. BW har ingen "require pw reprompt". Med LP kunde man ha det som val för secure notes och även sajter. Med BW är man antingen inloggad eller inte.

Nästan åtminstone, du kan låsa BW med en pinkod också, så att du bara fyller i ett fåtal siffror/bokstäver så länge som du är inloggad på en enhet. På mobil kan man ju göra detsamma med fingeravtryck.
Jag satte den ett tag till att automatiskt låsa nästan direkt för att få den effekten, men jag låste upp det så sällan att jag istället gick till att kräva lösenordet varje gång.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Tydligen (nästan) bara jag som använder SafeInCloud. https://www.techradar.com/reviews/safeincloud

Har funkat fint i ett decennium (minst) för mig. Jag noterade två saker nu när jag googlade lite att det visst kostar lite att köra på mobilen och det är inte open source så det kanske är därför det inte är superpopulärt. Det var så länge sedan jag skaffade så jag had glömt bort att jag betalat lite. Ingen subscription dock. Tillåter lagring av databasen i diverse molntjänster eller egen-hostad lösning. Kör nog vidare på denna, för jag har ingen lust betala årligen.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

Varför ge bort sina lösenord? Betala för det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasseb64:

Varför ge bort sina lösenord? Betala för det?

Man ger inte bort sina lösenord, de är krypterade för alla som inte har ditt huvudlösenord inklusive för tjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Jobb: Lastpass
Privat: Alla lösenord i skallen

Funkar bra tills man får en hjärnblödning och sitter där och allt är borta. Eller om man loggar ut för gott och anhöriga har ett gissel att försöka avsluta konton och tjänster. Ibland är det bra att tänka lite långsiktigt. Vi hamnar alla där förr eller senare.

Permalänk
Medlem

Men än en?

Permalänk

Använder Bitwarden

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk
Medlem

Körde med LastPass ett längre tag, men märkte att bredbandskollen i Chrome ströps från 250/100 till 150/10. Inaktiverade jag LP så fungerade det som väntat.. Bytte till BitWarden och körde nåt år men efter att min bror bjöd in mig på sitt LP family abonnemang bytte jag tillbaka till LP. Har samma problem som innan med strypning, fast jag bytt dator så nåt är jävligt skumt med LP.

Nån som upplevt samma?

Visa signatur

Mina 3dkort:
Voodoo Graphics > Voodoo2 > Voodo2 SLI >Riva TNT > TNT 2 Ultra > Matrox G400 Max > GF 2 Mx > GF4 Ti4200 > GF 6600GT > GF 6800GT > GF 8800GTS > Radeon 5850 > GF GTX 670 > RTX 2070 > AMD RX 6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stormy:

Körde med LastPass ett längre tag, men märkte att bredbandskollen i Chrome ströps från 250/100 till 150/10. Inaktiverade jag LP så fungerade det som väntat.. Bytte till BitWarden och körde nåt år men efter att min bror bjöd in mig på sitt LP family abonnemang bytte jag tillbaka till LP. Har samma problem som innan med strypning, fast jag bytt dator så nåt är jävligt skumt med LP.

Nån som upplevt samma?

https://www.reddit.com/r/Lastpass/comments/ak5w7b/firefox_las...

Du verkar inte vara ensam, märklig grej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xophile:

Jag med, otroligt nöjd och dessutom behövs ingen prenumeration.

Ja, håller med. betalade några kronor när det begav sig, så det har nog lönat sig 😁

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stormy:

Körde med LastPass ett längre tag, men märkte att bredbandskollen i Chrome ströps från 250/100 till 150/10. Inaktiverade jag LP så fungerade det som väntat.. Bytte till BitWarden och körde nåt år men efter att min bror bjöd in mig på sitt LP family abonnemang bytte jag tillbaka till LP. Har samma problem som innan med strypning, fast jag bytt dator så nåt är jävligt skumt med LP.

Nån som upplevt samma?

Ja, det är ett känt problem.
Jag har dock bara stött på det på just bredbandskollen, tror inte det påverkar prestanda i övrigt, åtminstone inte vad jag har märkt.
Speedtest.net har funkat lika bra för mig oavsett, och nedladdningar går alltid löjligt snabbt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Jag kör RoboForm som jag är mycket nöjd med

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Och när har man behov att komma ihåg 100+ lösenord dagligen? I vilket scenario?
Allt jag behöver dagligen är 2-3 lösenord, ett till jobbet, ett till hemmet etc... annars har vi ju BankID etc... till allt annat.

Alla dom andra lösenord behövs sällan, såsom netflix, amazon prime till smart tv'n etc, wifi lösenord, det är ju inte så att vi ska skriva in dom dagligen.

Nu har jag svarat på denna fråga 3 ggr, och får jag ett till citat med det ovanför (som i min värld är - tänk lite för ni skriver snälla), så blir det inga flera svar härifrån, jag är inte sur - jag begriper bara inte eras uppfattning av problemställningen.

Så hur ska man komma ihåg resten av lösenorden som man inte behöver dagligen då?

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC