Vattenkylningsinstallation - för tajt eller OK?

Permalänk

Vattenkylningsinstallation - för tajt eller OK?

Är följande installation med slangarna OK, eller är det för mycket "stretch"..

https://ibb.co/bLksQ1r

Tack för svar.

Rubrik förtydligad enl. § 3.1 // MOD
Permalänk
Medlem

Ser väl ok ut, men blir intressant att försöka få in ett grafikkort där.

Permalänk
Skrivet av adzer:

Ser väl ok ut, men blir intressant att försöka få in ett grafikkort där.

Har RTX 3070 och det går in om man har slangarna ut mot sidopanelen o GPU-kablarna utanför slangarna.

Permalänk

Följande bild är med GPU installerat. https://ibb.co/Sd2pLQV

Permalänk
Medlem
Skrivet av ricktheslick:

Följande bild är med GPU installerat. https://ibb.co/Sd2pLQV

Ser väldigt tajt ut, men ser ändå ut att fungera. Dock inte helt lätt att se allt ifrån en bild så var uppmärksam på att det inte blir för mycket belastning på anslutningarna. Även att slangen inte ligger mot någon del av grafikkortet som blir för varmt och kan skada slangen. Lycka till

Permalänk
Skrivet av adzer:

Ser väldigt tajt ut, men ser ändå ut att fungera. Dock inte helt lätt att se allt ifrån en bild så var uppmärksam på att det inte blir för mycket belastning på anslutningarna. Även att slangen inte ligger mot någon del av grafikkortet som blir för varmt och kan skada slangen. Lycka till

Skulle du hellre i detta fall installera med pumpen uppe? Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ricktheslick:

Skulle du hellre i detta fall installera med pumpen uppe? Tack för hjälpen.

Pumpen sitter ju i cpu blocket. Jag antar att du menar med slangarna på radiatorn uppåt. Om det fungerar så som du har nu så är ju det jättebra, men svårt att avgöra ifrån en bild känner jag. Det går säkert bra, men jag kan absolut inte lova något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ricktheslick:

Är följande installation med slangarna OK, eller är det för mycket "stretch"..

https://ibb.co/bLksQ1r

Tack för svar.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av adzer:

Pumpen sitter ju i cpu blocket. Jag antar att du menar med slangarna på radiatorn uppåt. Om det fungerar så som du har nu så är ju det jättebra, men svårt att avgöra ifrån en bild känner jag. Det går säkert bra, men jag kan absolut inte lova något.

Jag menade slangarna. 🙂 Innan har jag haft slangarna topp-monterade. Men har hört att dom 'bör' vara nedåt... Men det kanske onödigt om det änså funkat bra innan? Något bubblande ljud har jag inte ifrån radiatorn.

Permalänk
Medlem

Du vill inte att loopens högsta punkt är i pumpen. Då kommer eventuella bubblor stiga och fastna i pumpen, pumpen är skapt för att pumpa vatten och inte luft. Pumpen kan därför ta skada.

Men om jag tolkar din bild rätt så är loopens högsta punkt i radiatorns överkant (oavsett hur du roterar radiatorn), därav kommer bubblorna fastna här. Det som händer om du har radiatorns "slangintag" som högsta punkt är att du kan höra ett eventuellt porlande från radiatorn om det finns luft i loopen, men det är inget skadligt.

Det är väl en sammanfattning av ovan videos om jag tolkat dem rätt.

Permalänk
Skrivet av ZeneBent:

Du vill inte att loopens högsta punkt är i pumpen. Då kommer eventuella bubblor stiga och fastna i pumpen, pumpen är skapt för att pumpa vatten och inte luft. Pumpen kan därför ta skada.

Men om jag tolkar din bild rätt så är loopens högsta punkt i radiatorns överkant (oavsett hur du roterar radiatorn), därav kommer bubblorna fastna här. Det som händer om du har radiatorns "slangintag" som högsta punkt är att du kan höra ett eventuellt porlande från radiatorn om det finns luft i loopen, men det är inget skadligt.

Det är väl en sammanfattning av ovan videos om jag tolkat dem rätt.

Alright, då kanske det är bättre att ha slangarna uppe. Med tanke på det du säger, att radiatorns övre del är ovan pumpen, istället för att ha eventuell "stress" på slangarna med montering nedtill... Och ljudet är minimalt. Man hör surrandet ifrån pumpen mer än något annat ändå (bortsett ifrån GPU-fläktarna under load)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ricktheslick:

Alright, då kanske det är bättre att ha slangarna uppe. Med tanke på det du säger, att radiatorns övre del är ovan pumpen, istället för att ha eventuell "stress" på slangarna med montering nedtill... Och ljudet är minimalt. Man hör surrandet ifrån pumpen mer än något annat ändå (bortsett ifrån GPU-fläktarna under load)

Jag hade gjort precis som du skriver. Hade inte velat riskera att få vatten i datorn om slangarna brister i fästena pga stress.

Kan nämna att min AIO porlar lite om jag har pumphastigheten på "Extreme". Så testa att laborera lite med pumphastigheten om du ändå tycker ljudet är jobbigt och se om porlandet försvinner.

Permalänk
Medlem

vad denna killen länkade, viktigt att tänka på så den fungerar livsspannet ut. Din installation ser allmänt dodgy ut för att ge perspektiv, men misstänker det är dåligt med plats i chassit?

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Skrivet av roo:

vad denna killen länkade, viktigt att tänka på så den fungerar livsspannet ut. Din installation ser allmänt dodgy ut för att ge perspektiv, men misstänker det är dåligt med plats i chassit?

Nja, snarare att slangarna är för korta. Har dock inte möjlighet att montera radiatorn i toppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ricktheslick:

Följande bild är med GPU installerat. https://ibb.co/Sd2pLQV

Vinner inga skönhetstävlingar men jag hade kört så eftersom toppmontering inte är aktuellt.

Glhf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ricktheslick:

Nja, snarare att slangarna är för korta. Har dock inte möjlighet att montera radiatorn i toppen.

Ah okay! Men du om du sätter fläktarna framför radiatorn så får du 2.5cm extra ... tänkte var värt att testa. Du kan inte montera den i topenn av chassit heller?

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Skrivet av roo:

Ah okay! Men du om du sätter fläktarna framför radiatorn så får du 2.5cm extra ... tänkte var värt att testa. Du kan inte montera den i topenn av chassit heller?

Jo, det kan ju gå iof. Problemet är att jag har 'push & pull'. Dom andra fläktarna sitter på utsidan av chassit, ut mot frontpanelen. Och därmed kan det bli något snävt för slangarna iom att buren/skyddet nedtill kommer för nära. Men ska helt klart kika om det går. 👍

I toppen av chssit får endast 240/280 radiator plats.