Krönika: AMD och Nvidia vilseleder och bedrar

Permalänk
Medlem

I norden t.ex. har man inte ens kunnat få tag på ett Nvidia eller AMD kort till MSRP eller såldes det typ 10 st kort eller något sånt kanske via hemsidan. Men hur var det med AMDs kort, de har väl inte gått ens enstaka exemplar att få till MSRP pris eller kanske inte gick att köpa via deras hemsida (har själv inte kollat då jag mera in för Nvidia kort just nu)? Skulle vilja se det klassas som vilseledande marknadsföring.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk

Inom all rimlighet, här måste väl ändå dem ha sluntit på tangentbordet för inte kan väl ändå SEK 145.557,00 för ett Gigabyte GeForce RTX 3060 VISION OC 12G - OC Edition stämma? https://www.computersalg.se/i/7180625/gigabyte-geforce-rtx-30...

Permalänk
Medlem

Tycker det är märkligt att SweC är så snabba med all lägga all skuld för hela det här bara hos AMD och Nvidia. Tydligen är ju själva Tillverkerna och ÅF helt oskyldiga för att priserna har hamnat där dem är. och att man lita 100% på det dem senast nämnda 2 grupper säga sig det beror på.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Det gnälls på tok för mycket över höga priser på en lyxvara ärligt talat. Köp begagnat om ni inte har råd med nyaste, det har jag gjort flera gånger när jag var student och det funkar utmärkt. Det är inte hela världen att dra ner några snäpp på MSAA och skuggor etc.

Angående supply så var det var inga som helst problem med att få tag i 3060ti eller 3070 när jag köpte innan jul. Två produkter som ger utmärkt prestanda i alla upplösningar utom 4k (kör själv i 3440 ultrawide). Det bara gnälls och gnälls online av snåljåpar som inte vågra slå till utan drömmer om att marknaden ska gå tillbaka till 2015 eller något. Snäva hobbies är dyrt, testa köp er en tävlings-cykel, mountainbike, en bra kamera, bra ljudsystem eller ett fint padelracket. Det är också "dyrt"..

Angående konsumentfientligheten bland Nvidia och AMD så menar jag fortfarande att det är tech-media som odlat fram den situation där tillverkarna fattat att rek. priser som tas fram i marknadsföringssyfte återberättas okritiskt i tech-media och därmed framställer produkterna som billigare än vad som är fallet. Det är faktiskt återberättarens skyldighet att framställa ett nyktert pris om man ska bedöma produkten och inte tillverkarens som försöker maximera sin marginal på produkten..

Permalänk
Medlem

Jag har länge, även innan dessa problem med tillgång och priser dök upp, tyckt att era betyg/utmärkelser borde frikopplas från pris över lag. Just för att betygen har en ingrediens av pris så bortser jag från dom helt och anser dom ointressanta.

När jag läser ett test vill jag veta hur bra produkten är punkt. Sen om det övergår till att överväga köp av produkten för mig då får jag överväga om prestanda hos dyrare produkt x är motiverad (oavsett anledning) gentemot prestandan hos billigare produkt y.

Exempel mitt senaste tv-köp. Jag vet att jag inte är beredd att betala för flagship-models (75k kr+). Men beredd att betala priserna för skärmarna i segmentet under (<50k kr). Aktuella modeller sågs i butiker. Sedan kollades tester så att jag inte går på nån mina jag inte vet om. Testernas utlåtanden/betyg baserades inte utifrån priser utan rakt av funktion/prestanda ställt mot andra modeller/märken inom samma produktsegment. Till sist ny fysisk titt och eventuell revidering av beslut där det kunde vägas in att ja tv a har funktionen "super", men det ger ett prispåslag om x kr, är det värt det(?).

Vad jag menar är att för mig är en produkt topp eller utmärkt oavsett sin prislapp, baserat på funktion/prestanda. Sedan är det upp till mig om den prestandan betingar det pris som produkten kan köpas för.
Nåt chassitest för länge sen var droppen för mig. Detta chassi vore om det var toppen eller utmärkt om nån minidetalj var metall istället för plast samt om priset var 100 kronor lägre. Detaljen ok, men prisskillnad på under +/-10% av totalpriset, nej det är inte befogat för en recensent att göra den gränsdragningen i min bok.
Att nämna i testet att en produkt är absurt dyr, felprissatt eller overkill för visst användningsområde etc, det är god konsumentvägledning. Men det påverkar inte produktens prestanda, som är en konstant vilket pris inte är, och borde således heller inte påverka produktens betyg eller utmärkelse.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calisthenics:

Det gnälls på tok för mycket över höga priser på en lyxvara ärligt talat. Köp begagnat om ni inte har råd med nyaste, det har jag gjort flera gånger när jag var student och det funkar utmärkt. Det är inte hela världen att dra ner några snäpp på MSAA och skuggor etc.

Angående supply så var det var inga som helst problem med att få tag i 3060ti eller 3070 när jag köpte innan jul. Två produkter som ger utmärkt prestanda i alla upplösningar utom 4k (kör själv i 3440 ultrawide). Det bara gnälls och gnälls online av snåljåpar som inte vågra slå till utan drömmer om att marknaden ska gå tillbaka till 2015 eller något. Snäva hobbies är dyrt, testa köp er en tävlings-cykel, mountainbike, en bra kamera, bra ljudsystem eller ett fint padelracket. Det är också "dyrt"..

Angående konsumentfientligheten bland Nvidia och AMD så menar jag fortfarande att det är tech-media som odlat fram den situation där tillverkarna fattat att rek. priser som tas fram i marknadsföringssyfte återberättas okritiskt i tech-media och därmed framställer produkterna som billigare än vad som är fallet. Det är faktiskt återberättarens skyldighet att framställa ett nyktert pris om man ska bedöma produkten och inte tillverkarens som försöker maximera sin marginal på produkten..

Nej, det är inte en katastrof att inte få det senaste, men det går inte heller direkt säga att köp begagnad om ni inte har råd eller får tag på det senaste för de begagnade priserna kan t o m vara högre än nypriset. Och det är rätt unikt, har nog inte skett tidigare.
Skulle det bli så att mitt grafikkort skulle gå sönder så skulle jag det vara oerhört svårt att få tag på något vettigt, t o m mitt nuvarande kort idag skulle dyrare än då jag köpte det för ca 1 år sedan.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Tycker det är märkligt att SweC är så snabba med all lägga all skuld för hela det här bara hos AMD och Nvidia. Tydligen är ju själva Tillverkerna och ÅF helt oskyldiga för att priserna har hamnat där dem är. och att man lita 100% på det dem senast nämnda 2 grupper säga sig det beror på.

Snabba? Har gått ett halvår. Dessutom har ju Swec kontakter hos olika ÅF, dessutom Anton som tidigare jobbat hos ÅF(?) som känner till marginalerna. Tror nog du får ha lite högre förtroende på journalistiken och Swecs oberoende än att Swec hittar på detta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Metboy:

Jag har länge, även innan dessa problem med tillgång och priser dök upp, tyckt att era betyg/utmärkelser borde frikopplas från pris över lag. Just för att betygen har en ingrediens av pris så bortser jag från dom helt och anser dom ointressanta.

När jag läser ett test vill jag veta hur bra produkten är punkt. Sen om det övergår till att överväga köp av produkten för mig då får jag överväga om prestanda hos dyrare produkt x är motiverad (oavsett anledning) gentemot prestandan hos billigare produkt y.

Exempel mitt senaste tv-köp. Jag vet att jag inte är beredd att betala för flagship-models (75k kr+). Men beredd att betala priserna för skärmarna i segmentet under (<50k kr). Aktuella modeller sågs i butiker. Sedan kollades tester så att jag inte går på nån mina jag inte vet om. Testernas utlåtanden/betyg baserades inte utifrån priser utan rakt av funktion/prestanda ställt mot andra modeller/märken inom samma produktsegment. Till sist ny fysisk titt och eventuell revidering av beslut där det kunde vägas in att ja tv a har funktionen "super", men det ger ett prispåslag om x kr, är det värt det(?).

Vad jag menar är att för mig är en produkt topp eller utmärkt oavsett sin prislapp, baserat på funktion/prestanda. Sedan är det upp till mig om den prestandan betingar det pris som produkten kan köpas för.
Nåt chassitest för länge sen var droppen för mig. Detta chassi vore om det var toppen eller utmärkt om nån minidetalj var metall istället för plast samt om priset var 100 kronor lägre. Detaljen ok, men prisskillnad på under +/-10% av totalpriset, nej det är inte befogat för en recensent att göra den gränsdragningen i min bok.
Att nämna i testet att en produkt är absurt dyr, felprissatt eller overkill för visst användningsområde etc, det är god konsumentvägledning. Men det påverkar inte produktens prestanda, som är en konstant vilket pris inte är, och borde således heller inte påverka produktens betyg eller utmärkelse.

Kan hålla med dig om att prestanda/funktion är det man är intresserad av vid en recension men samtidigt är många intresserade av prisvärdigheten av produkten oxå tycker de på sweclockers gör ett ganska bra jobb med att påpeka detta oxå i recesionerna. Prestanda / Pris (många har en viss budget att hålla sig till)
Men visst ibland tar det över med prisvärdhet, utifall det bara är tex prestanda man vill åt tex. men vi vill ju inte se bara bra rec. utav threadripper . intel flaggskepp på xeon processorer eller nvidia 3090 utan man får helt enkelt kolla rec. sen dra sina egna slutsater utifall det är värt priset helt enkelt.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothxx:

Snabba? Har gått ett halvår. Dessutom har ju Swec kontakter hos olika ÅF, dessutom Anton som tidigare jobbat hos ÅF(?) som känner till marginalerna. Tror nog du får ha lite högre förtroende på journalistiken och Swecs oberoende än att Swec hittar på detta...

Näh, kan inte säga att jag har nåt förtroende på SweC. Att ÅF och tillverkerna skulle ljuga bara för att försvara sina egna påslag tycker jag är någ mer sannolikt än att AMD och Nvidia skulle ljuga om pris och sen tar nåt helt annat än det när det sen gå vidare. dem gör ju inte direkt någon vinst på det i lång sikt. det skada bara dem själva. men det är ju det SweC påstår.
Att det är dem ånda AMD och Nvidia som gör all denna vinsten på bekostaden på dem stackars tillverkarna och ÅF som knappt få ihop pengar till hyran och maten. 🙄

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av krönika:

När de säljer sina paket långt över rekommenderat pris säger det sig självt att det inte håller – och att båda ljuger så det står härliga till.

Gissar att ni har bra källor på att detta stämmer?
Fanns iaf inga i krönikan.
Men och andra sidan är det väl så en marknadsekonomi fungerar, tillgång och efterfrågan styr.

Tycker inte det är så mycket att hänga upp sig på även om det är trist, det är inte en allmän rättighet att få köpa till lägsta möjlig pris.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Bernd_P1:

Tycker det är märkligt att SweC är så snabba med all lägga all skuld för hela det här bara hos AMD och Nvidia. Tydligen är ju själva Tillverkerna och ÅF helt oskyldiga för att priserna har hamnat där dem är. och att man lita 100% på det dem senast nämnda 2 grupper säga sig det beror på.

Det finns absolut andra led som profiterar på situationen.
Det är dock Nvidia och AMD som kommunicerar fantasipriserna. AIBs har hittills varit om inget annat så i alla fall verklighetstrogna i priserna de kommunicerar (för det mesta).

Personligen föredrar jag ärlighet och dåliga besked över lögner och dimridåer. Det är inte nödvändigtvis de höga priserna som är problemet, det är oärligheten.

Höga priser är tråkiga. Men höga priser när man har enorm efterfrågan och skralt utbud är knappast ett komplicerat ämne. Det är inte de höga priserna i sig vi är arga på. Om de slutar ljuga om det slutar vi vara butthurt.

Om tillverkare ljuger för oss så är det för att de vill ljuga för läsarna/konsumenterna. De vill använda oss som ett verktyg för att vilseleda.
Vi tycker det är ett jävla skitbeteende och kommer fortsätta att nysta i det och fortsätta att hytta med näven.

Kanske har vi varit dåliga på att precisera det, personligen tycker jag att det har framgått i materialet vi producerat. Tex så står det i rubriken på krönikan här. Men tål att gå tillbaka och titta på. Man blir lätt hemmablind.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Näh, kan inte säga att jag har nåt förtroende på SweC. Att ÅF och tillverkerna skulle ljuga bara för att försvara sina egna påslag tycker jag är någ mer sannolikt än att AMD och Nvidia skulle ljuga om pris och sen tar nåt helt annat än det när det sen gå vidare. dem gör ju inte direkt någon vinst på det i lång sikt. det skada bara dem själva. men det är ju det SweC påstår.
Att det är dem ånda AMD och Nvidia som gör all denna vinsten på bekostaden på dem stackars tillverkarna och ÅF som knappt få ihop pengar till hyran och maten. 🙄

Om det i förstahand är åf som sysslade med ockret borde vi sett kort dyka upp för listpriser Finner det betydligt mer troligt ett en eller ett fåtal parter högt upp i kedjan skulle agera på det sättet snarare än att hela detaljhandeln mer eller mindre samtidigt chockhöjt priserna.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

@undac: Enda lösningen för att ge pålitliga tester som dessutom håller över tid är som jag ser det och påtalat tidigare är en dynamisk databas av era resultat där ni viktar mot aktuellt pris vilka ni får från prisjakt (kanske i lager kontra beställning). Inte att förväxla med userbenchmark utan där en för respektive spel och kanske utifrån andra indelningar som DX11/12, Vulkan, produktivitet eller liknande.

Visst det blir ev en inbyggd bias men så länge en kan se resultaten för varje deltest själv så ser jag inget direkt argument mot det, annat än tiden och pengarna för att implementera det dvs.

Jo ett argument till kan jag förutse och det är att ni vill posta när alla andra gör det även om priser i butik inte är tillgängliga och det tycker jag att ni kan göra men då enbart resultaten och era tankar kring detta, med stor blänkare om att kunderna bör invänta priserna för att följa hur det verkligen placerar sig.. Blir lite som att följa mello eller liknande, de som är jakt på grafikkort kommer sitta och köra F5 hos er och butikerna konstant = profit $$$ från annonsörerna som vill sälja kort...

Bjuder på idén även om den självklart inte är unik.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Ja, Intel har ett sällsynt guldläge att slå sig in på marknaden om de har bra prestanda, vettigt pris och kort som faktiskt går att köpa. Då drar de ner brallorna rejält på både AMD och Nvidia.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Bra att någon tar bladet från munnen och säger som det är. En del verkar vara marknadsliberalt naiva och tycka att priserna talar för att det är för låga priser som är problemet ala "tillgång och efterfrågan". Långsiktigt så riskeras ju hela PC-marknaden att lakas ur p.g.a. att insteget i PC-världen blir alldeles för stort. Det blir en konsol istället och tids nog så migreras spel-titlarna helt enkelt inte till PC. Hårdvarudatan som används av spelutvecklarna (för att träffa en så stor andel av spelarna som möjligt) riskerar att hamna på en nivå där utvecklingen helt enkelt stannar av eftersom det inte finns datorer nog att möta upp utvecklingen. Ny hårdvara och stora speltitlar har ju levt i en sorts symbios som hela tiden driver varandra framåt. Även andra hårdvarukomponenter riskerar att få problem då allt fler kanske lägger mindre på ex. CPUn om mer måste läggas på GPUn. Lyxproblem eller inte så är ju detta en site för oss som älskar datorer

Permalänk
Medlem

Samtidigt har HW Unboxed försökt gräva i det också nyligen, verkar vara väldigt oklart varför priserna är som de är: https://www.youtube.com/watch?v=Nh_GDvNABJA

Allt pekar dock mot Distributör/ÅF enligt deras undersökning.

T.ex. Newegg har sålt flera av korten till MSRP under hela tiden, så visst kan man skylla på tillverkarna för att det är lätt att göra.

Personligen tror jag att det finns för få distributörer och de får härja fritt, eller så är det för få distributörer som faktiskt får prylarna.

Permalänk
Medlem

Sjuka tider! Köpte mitt xfx 6900 xt Merc Black knappt månad sedan för 15490kr som nu är uppe i 23000kr där den finns på lager. Priserna idag på extrem bristvara har gått över som vatten i ett glas och fortsätter att rinna över utan stopp. AMD och NVIDIA talar rekommenderat pris som antagligen bara finns i en värld om du tar röda pillret istället för det blåa.

Permalänk
Medlem

En intressant i aspekt i detta elände är hur Sony och Microsoft kan sälja den nya konsolgeneration så pass "billigt". 5000-6000:- för en komplett spelupplevelse med den prestandan och hårdvaran är väldigt imponerande när man väger in att bara ett RTX 3070 kostar mer än 7000:-.

Trots bristen på denna nya konsolgeneration har Sony och Microsoft inte dragit till med några maffiafasoner, dom har vidhållit någon slags princip.
Kudos till Sony och Microsoft!

Permalänk
Medlem

Fy faen, jag tyckte 7600 kr för mitt RX6800 från XFX var svindyrt, det är uppe över 9000 kr nu.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Köpte 7970 Ghz Edition för 4000kr år 2012.
Vega 64 för 7000kr 2018.

Nu kostar 6900XT 14000kr.

Helt sjukt vad grafikkorten har gått upp i pris.

Visa signatur

Ryzen 1800x, Sapphire nitro+ radeon rx vega 64, LG 24" 3840x2160@60 Freesync

Permalänk
Medlem

Intressant tråd efter denna krönika.

Jag är fortfarande övertygad om att det här handlar om "nyttig idiot"-syndromet. Se länk. Dvs det läcks ett rykte om att AMD och Nvidia ljuger om priser och skinnar dom stackars board partners och återförsäljare. Branschen hakar på.

Nyttig idiot är en beskrivning av en person som löper andras ärenden utan att vara medveten om att så är fallet och i stället tror att det är de egna intressena som värnas.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Nyttig_idiot

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem

Finns sån extrem efterfrågan pga bitcoin och corona.
Vi ska nog vara glada att dom inte 5 dubblat priserna.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Samtidigt har HW Unboxed försökt gräva i det också nyligen, verkar vara väldigt oklart varför priserna är som de är: https://www.youtube.com/watch?v=Nh_GDvNABJA

Allt pekar dock mot Distributör/ÅF enligt deras undersökning.

T.ex. Newegg har sålt flera av korten till MSRP under hela tiden, så visst kan man skylla på tillverkarna för att det är lätt att göra.

Personligen tror jag att det finns för få distributörer och de får härja fritt, eller så är det för få distributörer som faktiskt får prylarna.

Tillverkarnas höjda priser ser ut att ha drabbat stackarna på computersalg.se extra hårt, tex Gigabyte AORUS Radeon RX 6800 MASTER 16G för 17.544,05:- (jag antar att dom menar 17.544:-)
Om man jämför med proshop som tar 9690:- för samma kort.

Permalänk
Medlem

det behövs flera aktörer tänk om vi kunde få tillbaka 3dfx matrox sen att intel kommer med i matchen är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Gör inte det här till något större och mer generellt än just olika erfarenheter gällande ämnet i krönikan.

Jag uppskattar er erfarenhet och kunskaper och erat jobb för oss konsumenter. I princip för allt ni gör. Det är jag oerhört tacksam för. 👍

Men gällande just detta och denna krönika så skiljer våra erfarenheter sig åt och jag litar mer på min egen. Då bådas ståndpunkter saknar empiriska data så faller min mer trolig än era pågåenden. Enligt mig då givetvis. 😊

Det som händer när media (sweclockets i detta fallet) lyfter denna frågan efter att flera medlemmar vänt sej mot (i deras synvinkel) falsk marknadsföring genom att få ett bättre slutbetyg pga en fiktiv prissättning, kan givetvis ändra hur folk ser på företag. Det är inte för inte att media har sådan makt i samhället. Så nu när denna krönika är ute skapas en massa badwill för nvidia och amd vilket företagen inte vill(dom vill ju trots allt tjäna pengar) vilket i sin tur kan leda till att företagen måste ändra sitt sätt att marknadsföra sina produkter och förhoppningsvis i längden kan tvinga dom att sluta upp med såna här dumheter, annars kanske folk köper Intel istället när väl deras GPU levererar.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Det gnälls på tok för mycket över höga priser på en lyxvara ärligt talat. Köp begagnat om ni inte har råd med nyaste, det har jag gjort flera gånger när jag var student och det funkar utmärkt. Det är inte hela världen att dra ner några snäpp på MSAA och skuggor etc.

Begagnatmarknaden är också ur led. Sen är det väl klart som fan att det gnälls när priserna skjuter i höjden. Det är inte bara tråkigt för att det svider i plånboken utan även för att utvecklingen stagnerar.

Citat:

Angående supply så var det var inga som helst problem med att få tag i 3060ti eller 3070 när jag köpte innan jul. Två produkter som ger utmärkt prestanda i alla upplösningar utom 4k (kör själv i 3440 ultrawide). Det bara gnälls och gnälls online av snåljåpar som inte vågra slå till utan drömmer om att marknaden ska gå tillbaka till 2015 eller något. Snäva hobbies är dyrt, testa köp er en tävlings-cykel, mountainbike, en bra kamera, bra ljudsystem eller ett fint padelracket. Det är också "dyrt"..

Bara för att du lyckats få tag i kort betyder det inte att tillgången är bra. Jag har lyckats få tag i två RTX 3080 till introduktionspris. Det handlar om en stor portion tur, skulle jag säga.
Sen finns inget som säger att snäva hobbies behöver vara dyra eller att datorer kan jämföras med cyklar. Vad gäller teknik har vi historiskt sett haft en fantastisk utveckling där priset för prestanda har sjunkit exponentiellt. Den utvecklingen har fört med sig betydlig mycket mer än lite schyssta datorspel.

Citat:

Angående konsumentfientligheten bland Nvidia och AMD så menar jag fortfarande att det är tech-media som odlat fram den situation där tillverkarna fattat att rek. priser som tas fram i marknadsföringssyfte återberättas okritiskt i tech-media och därmed framställer produkterna som billigare än vad som är fallet. Det är faktiskt återberättarens skyldighet att framställa ett nyktert pris om man ska bedöma produkten och inte tillverkarens som försöker maximera sin marginal på produkten..

Vad ska tech-media göra? Skita i att kommunicera rekommenderade priser? Göra sin egen marknadsanalys och ge ett uppskattat pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

SweClockers bedriver dubbelmoral när de själva ger RTX3080 FE ett högt betyg och belöningen "Mästerligt" efter dess låga MSRP. Trots att det knappt gick att köpa ett eller ett AIB till MSRP vid release. Men jävlar när AMD gör detsamma med sitt RX6800XT, då ska det pratas högljutt om att kortet inte finns tillgängligt till rek. pris.

Detsamma gäller det användare som pratar om den fria marknaden, tillgång och efterfrågan i ena sekunden för att sedan bli "Marxister" och prata om MSRP som att det borde vara någon slags lag.

Marknaden och efterfrågan är enorm just nu och hade ni suttit i samma sits hade även ni höjt priset!

Hade för mig att konkurans brukar leda till lägre priser, tycker de gjorde ganska samma sak med amd som med nvidia, tycker själv de brukar vara lite väl förlåtande mot amd själv pga att de varit underdog men men

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenis72:

det behövs flera aktörer tänk om vi kunde få tillbaka 3dfx matrox sen att intel kommer med i matchen är bra.

3dfx blev uppköpta av nvidia sli tex är en fortsättning av hur 3dfx kopplade ihop sina kort så 3dfx kan man glömma sen matrox de gjorde ju ett försök i spelbranchen förr (hade ett kort) men gick väl sisådär senhade vi ju s3 (idag via ägt) tror det bara är intel som har en chans att komma in på marknaden.
P.S men vem vet matrox kanske skulle kunna skapa mining kort borde ju kunna vara en bra satsning för dom som mest inriktat sig på kort för business branchen. (enda bekymmret är väl att amd & Nvidia kommit betydligt längre i utvecklandet av grafikkorten än när vi hade flera aktörer på marknaden.)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Jag blir bara så ledsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

3dfx blev uppköpta av nvidia sli tex är en fortsättning av hur 3dfx kopplade ihop sina kort så 3dfx kan man glömma sen matrox de gjorde ju ett försök i spelbranchen förr (hade ett kort) men gick väl sisådär senhade vi ju s3 (idag via ägt) tror det bara är intel som har en chans att komma in på marknaden.
P.S men vem vet matrox kanske skulle kunna skapa mining kort borde ju kunna vara en bra satsning för dom som mest inriktat sig på kort för business branchen. (enda bekymmret är väl att amd & Nvidia kommit betydligt längre i utvecklandet av grafikkorten än när vi hade flera aktörer på marknaden.)

PowerVR är rätt så stora på mobila marknaden och skulle kunna hitta på något men de har nog inte kapital för det.
S3 ägs numera av HTC och jag är osäker om de ens finns kvar.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.