Cherry lanserar ultratunna mekaniska brytare

Permalänk
Melding Plague

Cherry lanserar ultratunna mekaniska brytare

Med en ny konstruktion gör nya Cherry MX Ultra Low Profile det enklare att montera mekaniska tangentbord även i bärbara datorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nice! Låter grymt, hoppas detta kryper in i laptops även i mellan segmentet!

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Aldrig ägt ett mekaniskt men är inne nu på att köpa mig ett nytt tangentbord, och kikat lite på mekaniska. Är det stor skillnad jämfört mot icke-mekaniska?

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Bankai:

Aldrig ägt ett mekaniskt men är inne nu på att köpa mig ett nytt tangentbord, och kikat lite på mekaniska. Är det stor skillnad jämfört mot icke-mekaniska?

Otroligt stor skillnad i mitt tycke. Rekommenderas starkt att införskaffa sig!

Kolla in tex dessa märken: Ducky, Varmilo och Vortex.

Läs på lite om vilken slags brytare du vill ha också innan du gör ditt köp. Bästa skulle vara om du kunde testa på dom olika brytarna innan så du får känslan och kan bestämma dig vilken som passar dig bäst

Kolla in @huttala tråd här också: #12165564

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Undrar om de kan få den lille saken te o bli tyst som silent versionerna.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Skrivet av Bankai:

Aldrig ägt ett mekaniskt men är inne nu på att köpa mig ett nytt tangentbord, och kikat lite på mekaniska. Är det stor skillnad jämfört mot icke-mekaniska?

Det är skillnad sen om den är bättre eller sämre beror på vad du vill ha. Finns ju olika varianter som känns olika. Så läs på lite innan.
Jag kör med mx brun brytare och tycker om dom. Men ska jag vara ärlig så tycker jag de vanliga tangentbord med gummi mekanism jag använt fungerar bra de med.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Aldrig ägt ett mekaniskt men är inne nu på att köpa mig ett nytt tangentbord, och kikat lite på mekaniska. Är det stor skillnad jämfört mot icke-mekaniska?

Jag köpte ett bara pga att de känns mer stadiga och bättre kvalitet

Ville också ha ett som folk 2 mil bort inte hör varje gång jag trycker en knapp

Det blev en Corsair k70 mk.2 med cherry mx red silent

Jag känner ingen skillnad och ville inte heller ha någon skillnad. Är väldigt nöjd med den och hörs inte mer än mitt gamla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Aldrig ägt ett mekaniskt men är inne nu på att köpa mig ett nytt tangentbord, och kikat lite på mekaniska. Är det stor skillnad jämfört mot icke-mekaniska?

Som föregående sagt, ja, absolut. Men om du har möjlighet att knappra lite i en butik är det bra. Jag har kört röda och bruna MX-brytare några år innan jag till slut landade i mitt nuvarande som kör Logitechs egna taktila brytare. Säkert många purister som ogillar dom, men jag älskar både känslan och ljudet (observera att de inte är "clicky").

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Skrivet av Bankai:

Aldrig ägt ett mekaniskt men är inne nu på att köpa mig ett nytt tangentbord, och kikat lite på mekaniska. Är det stor skillnad jämfört mot icke-mekaniska?

Det är ganska stor skillnad. Sen om du föredrar det eller inte är en smaksak. Finns också en uppsjö av olika mekaniska brytare som ger olika känsla. Har du möjlighet så testa tangentbord i butik på t.ex Elgiganten. Brukar ofta ha en del demoexemplar framme med röda och blå brytare.

Visa signatur

i7 10700K • 4070 Super

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bankai:

Aldrig ägt ett mekaniskt men är inne nu på att köpa mig ett nytt tangentbord, och kikat lite på mekaniska. Är det stor skillnad jämfört mot icke-mekaniska?

Som sagt, absolut. Men det är inte säkert att just du kommer att gilla dem. Själv tycker jag de är otroligt överskattade.

Permalänk
Medlem

Är inte den här brytaren av typen man kallar ”fjärilsbrytare”. Alla vet väl hur bra det gick för Apple när det började med denna lösning.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Som sagt, absolut. Men det är inte säkert att just du kommer att gilla dem. Själv tycker jag de är otroligt överskattade.

Föredrar man "vanliga" framför mekaniska så är det väl bara till att tacka och ta emot - en del cash att spara
Kör blåa hemma och bruna på kontoret - kör man blåa i närheten av andra så är det helt ok att dumpa en kopp kaffe eller två (med mycket socker) i det tangentbordet.
OnT: Så nu ska vi bara få apple att köra på dessa när de fixar till sina macbooks (sitter själv på 16" som har bättre tangentbord än förra generationen men det är ju fortfarande inte bra). Jag misstänker att de dock tycker att det tar för mycket djup i anspråk eftersom marknadsavdelningen då inte kan säga att detta är deras tunnaste mbp hittills :/

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Ser riktigt nice ut.
Ser fram emot keyboard med dessa switchar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Aldrig ägt ett mekaniskt men är inne nu på att köpa mig ett nytt tangentbord, och kikat lite på mekaniska. Är det stor skillnad jämfört mot icke-mekaniska?

Jag tycker de är riktigt trevliga. Men det är enorm skillnad på olika brytare så där får man läsa på och försöka hitta tangentbord i butik och känna på skillnaden.

Skillnaden på tex röda och bruna brytare fån cherry är enorm. Man måste känna skillnaden för att förstå hur stor den är.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Aldrig ägt ett mekaniskt men är inne nu på att köpa mig ett nytt tangentbord, och kikat lite på mekaniska. Är det stor skillnad jämfört mot icke-mekaniska?

Om du skall kika på ett, tänk på din omgivning med. Alltså var du tänker använda det. Jag får onda ögat av sambon när vi jobbar hemifrån samtidigt i samma rum. Och då har jag röda brytare

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Bankai:

Aldrig ägt ett mekaniskt men är inne nu på att köpa mig ett nytt tangentbord, och kikat lite på mekaniska. Är det stor skillnad jämfört mot icke-mekaniska?

Natt och dag, prova dig fram till vilka brytare som passar dig då det är väldigt individuellt.

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Än viktigare vid val av tangentbord är själva tangenten tycker jag , stor skillnad mellan ABS och PBT. PBT ger en mycket mer solid känsla.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Jag älskar low profile, skriver mycket snabbare på dem än mekaniska. Vore nice med ett gamingtangentbord i low profile-stuk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Aldrig ägt ett mekaniskt men är inne nu på att köpa mig ett nytt tangentbord, och kikat lite på mekaniska. Är det stor skillnad jämfört mot icke-mekaniska?

Enorm, man blir lite äcklad varje gång man måste använda membran efter att man har använt mekaniska tangenbord. Se till att köra med antingen tactile (bruna) eller clicky (blå). Linjära (röda, svarta) brytare bör du undvika som pesten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Jag älskar low profile, skriver mycket snabbare på dem än mekaniska. Vore nice med ett gamingtangentbord i low profile-stuk.

Tänkte precis samma sak, ett "low-profile" gamingtangentbord skulle vara väldigt intressant, gillar inte heller höga tangenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Är inte den här brytaren av typen man kallar ”fjärilsbrytare”. Alla vet väl hur bra det gick för Apple när det började med denna lösning.

Tänkte precis på det. Det är metall istället för PA, och jag vet inte vad slaglängden är, men det är ganska likt...

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Enorm, man blir lite äcklad varje gång man måste använda membran efter att man har använt mekaniska tangenbord. Se till att köra med antingen tactile (bruna) eller clicky (blå). Linjära (röda, svarta) brytare bör du undvika som pesten.

Nåja, ta inte i så du spricker.

"Enorm, jag blir lite äcklad varje gång jag måste använda membran efter att jag har använt mekaniska tangenbord. Se till att köra med antingen tactile (bruna) eller clicky (blå). Linjära (röda, svarta) brytare undviker jag som pesten."
Jag rättade till ditt inlägg så det blir lite mer korrekt, eftersom jag personligen inte har något emot vissa membranbord. Precis som med mekaniska så finns det bra och dåliga modeller, K780, Craft och Mx Keys från Logitech har alla fantastisk skrivkänsla enligt mig. Gamingtangentbord med membran däremot är sällan något att hänga i granen.

Permalänk
Inaktiv

En av de bättre aspekterna av hemarbete är att kunna köra den mus men framförallt tangentbord jag själv vill använda. Att gå från ett simpelt HP/Dell tangentbord till mitt Filco Majestouch 2 med sina härliga Cherry MX Browns är härligt. Knattret som blir när man får upp farten är underbart! Mindre uppskattat på jobbet av uppenbar anledning.

Mekaniska brytare i laptop? Gärna! Definitivt något jag vill ha med när jag köper en ny icke-ultraportabel. Hoppas Lenovo börjar använda i några av deras modeller.

Permalänk
Musikälskare

Linjära brytare är min favorit och har använt svarta i ca 10år eller något

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Aldrig ägt ett mekaniskt men är inne nu på att köpa mig ett nytt tangentbord, och kikat lite på mekaniska. Är det stor skillnad jämfört mot icke-mekaniska?

Jag köpte ett WASD keyboard och några finare tanjenter för typ 1500kr. Men det känns som nytt även efter 8 års använning. Alla andra billigare(typ logitec) har tappat kvalitén efter kanske 4-5 år. Blir billigt i längden om man är nöjd med tanjentbordet från början. Rekomenderas startk.

Dock känns ultra low profile lite mindre hållbar, men ingen aning om det är så. Jag menar mindre delar och små detaljer som kan orsaka att dom blir mer kännsliga för fysiska skador och slitage?

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Än viktigare vid val av tangentbord är själva tangenten tycker jag , stor skillnad mellan ABS och PBT. PBT ger en mycket mer solid känsla.

Finns väl ABS av hög kvalitet också? Men visst gör det skillnad. Både känns bättre och låter bättre med bra tangenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Finns väl ABS av hög kvalitet också? Men visst gör det skillnad. Både känns bättre och låter bättre med bra tangenter.

Finns många kvaliteter av ABS, absolut, och man kan dessutom legera det med PC om man vill. Så där enormt mycket styvare är inte PBT heller, så jag vet inte var den kommentaren kommer ifrån. PET är styvt (och speciellt med glasfiber), men så långt har väl ingen gått för ett tangentbord än, vad jag vet.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Låter bra!
Uppenbarligen är en brytare som är 18mm tjock för mycket för bärbara, förutom möjligtvis vissa tjocka desktop replacement modeller.
12mm kan funka till fler modeller, men är ändå rätt mycket om det ska användas till bärbart.
Så en mekanisk brytare under 5mm tjocklek låter som en mycket bra idé för bärbara av lite bättre kvalité.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Jag älskar low profile, skriver mycket snabbare på dem än mekaniska. Vore nice med ett gamingtangentbord i low profile-stuk.

Skrivet av Scepticer:

Tänkte precis samma sak, ett "low-profile" gamingtangentbord skulle vara väldigt intressant, gillar inte heller höga tangenter.

Kolla på Logitech G815 (trådat), G915 (trådlöst), Havit KB395L, KB390L (finns i nordisk layout i svenska butiker, även om den varianten inte listas på Havits produktsida), MSI Vigor GK50, etc. Alla de använder Kailh Choc lågprofilsbrytare. De är inte så mycket lågprofil som laptop-tangentbord, men klart lägre än fullhöjds-tangentbord.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Mitt 'bästa' tangentbord genom tiderna har varit KeyTronic Ergoforce som kör med rubber dome.
Har haft flera av dessa tangentbord genom åren (till flera datorer).
De som var bra med dem var att det var bra kvalitet och bra känsla till ett relativt lågt pris.
Säg för runt 300kr för ett nytt så var det väldigt prisvärt.

Nu har jag mekaniskt tangentbord med Cherry MX bruna brytare till min primära dator.
Det är bättre än de gamla KeyTronic tangentborden!
Men också betydligt dyrare.

Relativa prisskillnaden är lite som att jämföra att köpa en ny Volvo eller en McLaren 720S.
Mer känsla att köra en McLaren än en Volvo. Men ser man till antalet Volvo som går per McLaren så ser man att många inte tycker att skillnaden är tillräckligt stor för att motivera prisskillnaden.