Spendera mina Bitcoin eller hålla fast?

Permalänk
Medlem

Spendera mina Bitcoin eller hålla fast?

BTC har ju gått upp riktigt mycket och det suger i köptarmen att handla för de man har. Men enligt Scaramucci ska man nog inte göra det. Faller gör det men han tror att det på lång sikt kommer vara en lika bra investering som att ha köpt Amazon aktier 2012.
https://www.cnbc.com/video/2021/03/18/why-anthony-scaramucci-makes-the-bull-case-for-bitcoin.html?jwsource=cl

Han menar att USA dollarn är lite lurig nu när regeringen skapar pengar för de så kallade Pandemi-checkarna. Bättre att investera i BTC än guld av olika anledningar som tex att en BTC-plånbok får plats i ett USBminne i bakfickan

Vad tror ni, behålla eller handla?

Rubrik förtydligad enl. § 3.1 // MOD
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

vänta till nästa fall, det lär sjunka till cirkus 45k om några dagar, köp då och vänta

Att köpa nu vid all-time high brukar vara svårt psykiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

BTC har ju gått upp riktigt mycket och det suger i köptarmen att handla för de man har. Men enligt Scaramucci ska man nog inte göra det. Faller gör det men han tror att det på lång sikt kommer vara en lika bra investering som att ha köpt Amazon aktier 2012.
https://www.cnbc.com/video/2021/03/18/why-anthony-scaramucci-makes-the-bull-case-for-bitcoin.html?jwsource=cl

Han menar att USA dollarn är lite lurig nu när regeringen skapar pengar för de så kallade Pandemi-checkarna. Bättre att investera i BTC än guld av olika anledningar som tex att en BTC-plånbok får plats i ett USBminne i bakfickan

Vad tror ni, behålla eller handla?

Som jag förstår klippet så föreslår han köp men som en långsiktig investering istället för kortsiktig.

Ordet "bättre" är väl minst sagt diskuterbart när man talar finans. För en annan kanske det är bättre med lägre volatilitet som guld har jämfört med bitcoin. Du kan köpa terminer eller optioner om du inte vill stoppa fysiskt guld i madrassen. För en annan kanske det är "bättre" med bitcoin som har en hög volatilitet och större chans för en extrem avkastning.

Mitt enda förslag är att söka andra eller kompletera med fler källor än CNBC (inget illa menat mot dig TS) när du bygger ditt underlag för dina investeringar.

Permalänk
Medlem

Scaramucci lämna precis in ansökan i fredags om en Bitcoin ETF i USA: https://twitter.com/Scaramucci/status/1373025550822993921
Kanske blir det den första att bli godkänd nu med den mer vänligt inställda SEC chairman Gary Gensler.

Allt beror ju på din tidshorisont. Tänker du "hodla" i mer än 5 år tror jag det kvittar om du köper dig in på 49k, 55k eller 58k.

Den bästa taktiken historiskt sätt har varit "DCA", dollar cost averaging. Köp inte för allt på en gång, utan sprid ut på flera köp som du gör 1 gång i veckan eller månaden. På så sätt undviker du att råka handla för hela ditt kapital under lokala toppar, och får en bättre kurs när man slår ut det på en tidsperiod.
http://zacerol.com/vad-ar-dollar-cost-averaging-dca/

Permalänk
Medlem

En del missförstår mig nog. Jag menar att handla för det jag har. Var värt några kronor för några år sedan och nu över 6 000 kr. Spånar efter en ny klocka från Garmin, Garmin Fēnix 6 Pro, men kanske dumt att göra av sig med alla sina BTC?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

En del missförstår mig nog. Jag menar att handla för det jag har. Var värt några kronor för några år sedan och nu över 6 000 kr. Spånar efter en ny klocka från Garmin, Garmin Fēnix 6 Pro, men kanske dumt att göra av sig med alla sina BTC?

Jag hade hade spenderat SEK på mina småköp.
Bli inte som killen som spendera 10000 btc på en pizza 2010.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thepoodles:

Jag hade hade spenderat SEK på mina småköp.
Bli inte som killen som spendera 10000 btc på en pizza 2010.

Jo, men då var en pizza värd 10 000 BTC

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

vänta till nästa fall, det lär sjunka till cirkus 45k om några dagar, köp då och vänta

Att köpa nu vid all-time high brukar vara svårt psykiskt.

Varför lär det göra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Varför lär det göra det?

Sett till historiken så svingar det ner en bra bit efter en redig all time high. Men chansen att bitcoin kommer ha en konstant spik uppåt anser jag vara låg. Det lär fortsätta svinga vilt upp och ner och totalt positivt sett över ett längre tidsspann

Men jag kan förstås inte spå i framtiden som jag misstänker att inte du heller kan.

Permalänk
Medlem

Av egen erfarenhet säger jag bara SPARA!

Enda anledningen till att sälja anser jag vara om du verkligen behöver något, tror att du med största sannolikhet kommer ångra ett köp av en klocka för Bitcoin om något år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Sett till historiken så svingar det ner en bra bit efter en redig all time high. Men chansen att bitcoin kommer ha en konstant spik uppåt anser jag vara låg. Det lär fortsätta svinga vilt upp och ner och totalt positivt sett över ett längre tidsspann

Men jag kan förstås inte spå i framtiden som jag misstänker att inte du heller kan.

Ja, kursen har en tendens att åka jojo. Att uttrycka sig om att kursen lär sjunka till ca 45K om några dagar är dock inte bara att spå i framtiden, utan även uttrycka sig säkert om vad spåkulan har visat. Det är också bland det mest irriterande som finns (tillsammans med folk som svamlar teknisk analys).

Bitcoin kan mycket väl landa på 45K om några dagar. Det kan också nå ATH. Vad som händer med krypto på kort sikt är ren gissningslek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ja, kursen har en tendens att åka jojo. Att uttrycka sig om att kursen lär sjunka till ca 45K om några dagar är dock inte bara att spå i framtiden, utan även uttrycka sig säkert om vad spåkulan har visat. Det är också bland det mest irriterande som finns (tillsammans med folk som svamlar teknisk analys).

Bitcoin kan mycket väl landa på 45K om några dagar. Det kan också nå ATH. Vad som händer med krypto på kort sikt är ren gissningslek.

Så med andra ord ska man köpa när btc ligger på topp? Eller hur ska jag tolka det?

Jag vet inte exakt vad det kommer landa på, men jag gissar på att det kommer gå ner. Men absolut, man får inte gissa vart en kurs kommer hamna. All diskussion kring krypto kan ju bara läggas ner då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Frågan du bör ställa dig är egentligen om du vill vara investerad i Bitcoin eller inte. Tror du att framtiden är ljus för Bitcoin är det den sämsta affären du kan göra. Om du inte tror på det finns det ingen mening med att behålla dina bitcoins. Samtidigt bör du tänka på att nersidan är att du förlorar 6000Kr medan uppsidan är att du gör en halv miljon på några år.

För egen del tänker jag inte sälja något utan bara köpa. Spelar bara med pengar jag har råd att förlora och köper lite då och då när kursen går ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Så med andra ord ska man köpa när btc ligger på topp? Eller hur ska jag tolka det?

Jag vet inte exakt vad det kommer landa på, men jag gissar på att det kommer gå ner. Men absolut, man får inte gissa vart en kurs kommer hamna. All diskussion kring krypto kan ju bara läggas ner då.

Det är inget fel att köpa när kursen ligger på topp. Vilken topp pratar vi sen om? Inte är det ATH i varje fall.

Jag har inget problem med gissningar utan gissningar maskerade som säkra utlåtanden. Ett bättre inlägg hade varit: "Bitcoin har legat högt ett tag nu och jag tror att vi snart får en dipp, varför jag skulle vänta med att köpa".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cudage:

Av egen erfarenhet säger jag bara SPARA!

Enda anledningen till att sälja anser jag vara om du verkligen behöver något, tror att du med största sannolikhet kommer ångra ett köp av en klocka för Bitcoin om något år.

Blev en beställning på Amazon SE och 800 kr billigare så kommer både ha mina BTC kvar och en Garmin Fenix 6 Pro Smartklocka. Tror dock inte att BTC kommer raketstiga närmaste åren, mer troligt skeppsjunka men bara nöjet att ha dem kvar är ju rätt trevligt. Håller man sig uppdaterad med hur man sköter sin hårdvaruplånbok mm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Det är många som ångrar sig bittert nu från Januari när dom väntade på den omtalade dippen till 20k som aldrig kom.

Visa signatur

7800X3D | RTX 5080 | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Det är många som ångrar sig bittert nu från Januari när dom väntade på den omtalade dippen till 20k som aldrig kom.

troligen lika många som ångrade när dom köpte förra omgången 2018 när toppen var vid typ 30k, dök sedan till typ 5k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

troligen lika många som ångrade när dom köpte förra omgången 2018 när toppen var vid typ 30k, dök sedan till typ 5k.

Toppade en dag i december på en bit över 19k, rätt få som lyckades timea just det priset. Köpte du någon gång under 2017 oberoende på priset så är du nog rätt nöjd med utvecklingen vid detta laget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Haha, dem har nog "tyst" köpt sig in ska du se.

Permalänk
Medlem

Kollar man tekniska indikatorer så är BTC överköpt, men sett till tidigare historik så verkar det finnas en del krut kvar innan det blir björnmarknad.

Även om jag tycker krypto är århundradets tok så kommer jag att börja månadsspara tills nästa rush.

Men. All mining jag gör nu säljer jag omgående, ungefär en gång om dagen. Jag skulle aldrig gå lång från dagens positioner.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Kollar man tekniska indikatorer så är BTC överköpt, men sett till tidigare historik så verkar det finnas en del krut kvar innan det blir björnmarknad.

Även om jag tycker krypto är århundradets tok så kommer jag att börja månadsspara tills nästa rush.

Men. All mining jag gör nu säljer jag omgående, ungefär en gång om dagen. Jag skulle aldrig gå lång från dagens positioner.

Ja om TA funkat så hade vi alla varit traders och $-biljonärer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ingen som förstår sig på TA skulle säga så. Slut på den diskussionen.

Visa signatur

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

HODL

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Saknar mina 21 bitcoins, sålde för typ 3500kr för att jag var fattig student och behövde mat...

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Medlem

HODL

Skrivet av yrfhar:

Blev en beställning på Amazon SE och 800 kr billigare så kommer både ha mina BTC kvar och en Garmin Fenix 6 Pro Smartklocka. Tror dock inte att BTC kommer raketstiga närmaste åren, mer troligt skeppsjunka men bara nöjet att ha dem kvar är ju rätt trevligt. Håller man sig uppdaterad med hur man sköter sin hårdvaruplånbok mm.

Du tror alltså att BTC inte kommer upprepa det de gjort de tidigare 3 halveringarna. Det var modigt...

Seriöst nu, om du tänker långsiktigt och inte behöver pengarna just i detta nu så finns det inte något bättre alternativ än att hålla i dem.

Historien är inte ett bevis på hur det kommer se ut i framtiden. Men Bitcoins förutsättningar att öka i värde långsiktigt är bättre än någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Historien är inte ett bevis på hur det kommer se ut i framtiden. Men Bitcoins förutsättningar att öka i värde långsiktigt är bättre än någonsin.

Så är det.

Men vi kan göra några antaganden och kvalificerade gissningar:

1) Efter solsken kommer regn.

2) Den typiska bitcoininvesteraren är inte samma person som köper SSAB, Nordea eller Investor. Troligen är det huvudsakligen människor som är extremt riskbenägna och därmed också extremt impulsiva, så därför kan vi anta att vi får samma typ av stora rörelser även fortsatt framåt.

Därmed har jag inte på något vis sagt att BTC "kaschar" inom en snar framtid, men jag säger däremot att det sällan är en dålig idé att ta hem vinst när ett papper ökar i värde så som BTC gjort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Så är det.

Men vi kan göra några antaganden och kvalificerade gissningar:

1) Efter solsken kommer regn.

2) Den typiska bitcoininvesteraren är inte samma person som köper SSAB, Nordea eller Investor. Troligen är det huvudsakligen människor som är extremt riskbenägna och därmed också extremt impulsiva, så därför kan vi anta att vi får samma typ av stora rörelser även fortsatt framåt.

Därmed har jag inte på något vis sagt att BTC "kaschar" inom en snar framtid, men jag säger däremot att det sällan är en dålig idé att ta hem vinst när ett papper ökar i värde så som BTC gjort.

Historiskt sett så har det varit en dålig idé att ta ut vinst vid denna tiden i BTCs cykel, sedan att det kan vara annorlunda denna gången vet ju ingen. Men jag hade inte rekommenderat någon att ta ut vinst utan att iaf tittat på hur BTC rört sig efter halveringen av miningrewardsen de tidigare gångerna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Historiskt sett så har det varit en dålig idé att ta ut vinst vid denna tiden i BTCs cykel, sedan att det kan vara annorlunda denna gången vet ju ingen. Men jag hade inte rekommenderat någon att ta ut vinst utan att iaf tittat på hur BTC rört sig efter halveringen av miningrewardsen de tidigare gångerna.

Jag är en typisk Investorkille.

Har du lust att berätta mer om vad det här med halvering innebär?

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Op

Skrivet av Elfsberg:

Jag är en typisk Investorkille.

Har du lust att berätta mer om vad det här med halvering innebär?

Mvh

Var fjärde år så halveras BTCs blockreward, 50 BTC(2012)->25 BTC(2016)->12,5 BTC(2020), tre gånger i rad så har det några månader efter kickat igång en rejäl bullrun. Nu när många känner till mönstret så lär det inte spela ut på samma sätt som det gjort tidigare, men tillväxten av nya adresser, antal registeringar på exchanges etc har inte droppat ännu som skulle tyda på att vi nått en topp.

Visa signatur