Regler kring annonsering av bristvaror på SweClockers Marknad

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaSvinto:

Tycker det är allvarligt när man styr över en tjänst man tillhandahåller. Så länge man inte gör något brottsligt så bör man låta tjänsterna vara oreglerade.

Personligen tycker jag att det bör vara förbjudet att ha åsikt vad jag sätter för pris på det jag säljer och beklaga sig över detta. Varorna är brist för det finns för lite och varför svartlistar man inte butiker som har löjligt höga marginaler.

Ser väldigt ofta stor skillnad mellan Inet och Webhallen. Detta irriterar mig mycket mer än om någon % som säljer vill tjäna en slant. Finns kanske några hundra grafikkort ute till försäljning på tradera mm och dessa gör ingen skillnad om jag eller någon annan får sitt bokade grafikkort eller cpu.

Det finns som sagt inte produkter och som privatperson behöver du inte vara bättre än Inet mm med priset

Visa mig en enda tjänst man kan nyttja som konsument som inte styrs av en mängd regler?

Facebook och Youtube är ju klockrena exempel på att grupper, kanaler och användare kan försvinna hur som helst efter deras nycker om de inte gillar det du lägger upp, ibland tycks det vara väldigt godtyckligt men du är körd som användare..

Blocket? En mängd regler och det ligger helt i deras händer om annonsen går igenom, jag fått betalda annonser nekade på så korkade grunder att det är rent trams.

Tradera osv osv?

Att du tycker det är allvarligt är irrelevant för de som driver sweclockers. Du är fri att ha din åsikt men den saknar betydelse då beslut är taget.

Du kan ju hota med att avregga, buhu.

Om Sweclockers däremot böjer sig för scalpers så är jag kanske en av dem som slutar använda communityn.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

w

Blocket? En mängd regler och det ligger helt i deras händer om annonsen går igenom, jag fått betalda annonser nekade på så korkade grunder att det är rent trams.

Tradera osv osv?

Handlar det inte om att du inte klarar att läsa reglerna för annonser? Blockets regler är ganska glasklara, precis som swec marknad är.

Edit: Jag bryr mig inte om scalpers egentligen, men det är en produkt av marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Edit: Jag bryr mig inte om scalpers egentligen, men det är en produkt av marknaden.

Det är Swecklockers med. För övrigt välkommen till vuxenvärlen där inte 4-årig trots fungerar längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Handlar det inte om att du inte klarar att läsa reglerna för annonser? Blockets regler är ganska glasklara, precis som swec marknad är.

Ett specifikt exempel är när en annons med spelkonsol, SNES, med tillbehör, nekades då jag skänkte bort en 20" tjock-TV med konsollen.

TVn var på den tiden i stort sett osäljbar, men jag fick antingen ändra min annons eller betala en separat avgift för att "sälja" TVn.

Alltså annons på konsoll, kontroller, spel, tillbehör, som paket.

Efter det använder jag inte längre blocket som tjänst för att sälja saker.

Tyvärr så är väl Swecs marknad den enda där någon försökt tvinga mig att sälja till dem genom förtäckta hot att hämta "deras grejor" och där personen betett sig som ett totalt entitled asshole.

(om någon läser det och känner sig träffad, ett pip till från dig, eftersom du visade att du har mina privata uppgifter och spelade Allan över det, så tar jag den informationen jag har om dig och anmäler dig, Sweclockers har sammarbetat i frågan, jag har inte tid för trams)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Känns som att ingen på "fri marknad" sidan kommit med någon bra replik på att Sweclockers är ett vinstdrivande företag som tagit ett affärsmässigt beslut att begränsa deras egen marknad, det är väl själva definitionen på en fri marknad att alla har rätt att bedriva handel/verksamhet som man finner bäst inom lagen ramar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenkeTheMan:

Känns som att ingen på "fri marknad" sidan kommit med någon bra replik på att Sweclockers är ett vinstdrivande företag som tagit ett affärsmässigt beslut att begränsa deras egen marknad, det är väl själva definitionen på en fri marknad att alla har rätt att bedriva handel/verksamhet som man finner bäst inom lagen ramar.

Det låter väl inte lika fint att säga att de anser att sweclockers inkräktar på deras girighet och vilja att kunna sälja till priser som inte bara är lika bra som inköpspris utan långt mycket högre, i utgångsbud.

Man argumenterar om ett marknadsvärde som man tydligen har så svag tilltro till själv, eller en självinsikt i att slutpriset kanske blir lägre än det marknadspris man själv talar om är rådande.

Alltså, man nöjer sig inte med att sälja sina datorprylar för det man köpt dem för utan gnisslar tänder över att inte få göra en riktigt saftig vinst på det man själv inte vill ha kvar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det kan tyckas låta hårt att införa dessa regleringar, men jag tror att det gör stor nytta. Har själv svårt för det här fenomenet med att folk säljer för ockerpriser jämfört med listpris hos återförsäljare och kan tjäna en stor hacka på desperata kunder. Som sagt, mycket bra initiativ av SweClockers.

Skrivet av GoldenGoose:

Skitsnyggt! Bra jobbat

Skrivet av MetallicAcid:
Skrivet av adzer:
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Underbart! <3

Skrivet av SimpleDino:
Skrivet av firstofmay:

Bra! Tycker det hanteras på rätt sätt utan att inverka negativt på marknaden i övrigt.

Håller verkligen med. Mycket bra initiativ.

Skrivet av Tip Top:

Bästa nyheten idag , tummen upp för detta så får vi ser hur många som faktiskt har gjort ett felköp här för det står det ju i alla annonserna annas

Jag håller med. Blir ju intressant att se.

Skrivet av anon2110:

Bra med regler, men vem vill scalpa med sitt eget nick och förstöra sitt rykte? Scalpar gör man på Blocket/Tradera/Facebookmarket.

Ja precis. Här på SweC känner man igen många av medlemmarna, eftersom de kan dyka upp här och där i olika delar av forumet. Det gör man inte på på Blocket/Tradera/Facebookmarket, varpå det är fritt fram att scalpa.

Skrivet av AtreX:

Möjligt att ni inte kan göra alla glada, men jag blir det i alla fall. Bra regeländringar. Det enda som är dåligt med dem är att andra plattformar inte lär ta efter.

Ja exakt. Håller med. Jag blir också glad.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tror detta i praktiken blir bra. Det är en flummig regel, men det gör indirekt att det är enklare att ta bort annonser som bryter emot detta. Sedan vet jag inte om scalping har varit ett sådant stor problem här och att jag inte vet detta hänger mycket ihop att jag är helt ointresserad av att köpa elektronik från dessa.

Det tror jag med, och det blir förhoppningsvis en bra effekt.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoffelundgren:

Det kan tyckas låta hårt att införa dessa regleringar, men jag tror att det gör stor nytta. Har själv svårt för det här fenomenet med att folk säljer för ockerpriser jämfört med listpris hos återförsäljare och kan tjäna en stor hacka på desperata kunder. Som sagt, mycket bra initiativ av SweClockers.

Hur kan det vara ett ockerpris när det handlar om icke-nödvändiga prylar köparen frivilligt köper? Om man är desperat över ett grafikkort har man andra problem i livet än för få FPS.

Permalänk
Hedersmedlem

*Otrevligheter raderade*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lgr:

Hur kan det vara ett ockerpris när det handlar om icke-nödvändiga prylar köparen frivilligt köper? Om man är desperat över ett grafikkort har man andra problem i livet än för få FPS.

För att lagen om ocker även berör icke nödvändiga prylar. Ocker kan handla om att ena parten tar ut markant oskäliga priser i förhållande till normalfallet samt utnyttjande av situationer, lite lätt tolkat. Hur lagen appliceras vet jag inte men nu under pandemin tycker jag fler borde pröva den. Finns mer att läsa på internetz

Permalänk
Medlem

Äntligen en underbar nyhet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenkeTheMan:

Har inte läst argumentet innan nu (har inte heller läst alla 13 sidor) och då blir det ju svårt Och hade inte heller tänkt gå in i diskussionen om detta, men kunde inte låta bli. Men jag skulle väl säga att en fri marknad är en marknad där priset styrs av tillgång och efterfrågan. Med den definitionen blir ditt exempel lite märkligt tycker jag.

Jag tror på marknaden. Jag tror att när en bristvara säljs så kommer det komma bud upp till det marknadspris som produkten säljs för på övriga plattformar. Eftersom SweC väljer att inte reglera bud utan bara startbud så är min tro att det kommer leda mer till lockpriser, vilket inte gagnar någon.

Jag tror också att det kommer leda till att folk inte vågar sälja på SweC för dom är oroliga att inte få ett marknadsmässigt pris. Rent krasst: än mindre bristprodukter på marknaden som entusiaster kan ta del av på en plattform de tror på. Istället hänvisas de till Blocket/Tradera, som många inte alls litar på.

Jag köper 6-månadersbegränsningen (även om jag tycker det bör vara per produktkategori egentligen) och jag tycker den regeln är tillräcklig. Jag tycker det är etiskt dåligt när en plattform bestämmer sig för att säga åt användare vilka priser dom måste sätta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag vill lyfta 2 punkter.

1) Som redan påpekats så är det swecs rättighet inom ramarna för en fri marknad att styra reglerna och innehållet på sin egna plattform. Mao de personer som tycker att swec inte har rätt att göra detta är de personer som är emot en fri marknad. Vill bara peka ut det.

2) Att alltid köpa senaste grafikkortet har många påpekat inte är någon mänsklig rättighet och man bör bara köpa hur situationen ser ut och vara glad iaf, men jag påstår att så inte är fallet. Det handlar inte bara om personer som sitter på förra årets bästa produkter som prompt skall uppgradera igen. Inte på långa vägar. Utöver alla personer som behöver utrustningen i sitt arbete så är vi är mitt uppe i en pandemi med människor som knappt har lämnat sina hem senaste året. Man har inte träffat kollegor, vänner och familj. Inte vart på restauranger, biografer eller andra nöjen. Kort och gott så är man fast hemma. Det är extremt viktigt i dessa tider att ha ett intresse att engagera sig med och den psykiska ohälsan är ett stort problem för många. Många av dessa personer kanske inte haft en bra speldator tidigare för att de inte haft tid eller intresse och nu finns inga produkter att köpa. Vi pratar inte om att man inte kan uppgradera sitt 2080ti till ett 3090 utan många sitter på helt utdaterad eller saknar hårdvara och det går inte ens att köpa mellanklasskort och i de fall de går så är (ocker)priserna långt över vad många har råd med.

Jag anser att "skalping" är totalt moraliskt förkastligt i de bästa av tider och för tillfället så utnyttjar man en pandemi och folk desperata driv att sysselsätta sig med något innan man klättrar på väggarna för att tjäna pengar. De personerna tillför ingen tjänst och skadar bara marknaden och människor. Folk som köper upp kort bara för att bryta kryptovaluta lägger jag i samma korg. Utöver alla problem med att använda krypto som en riktig valuta och att det hjälper till att förstöra planeten så skapar den samma ovan nämnda problem som skalping. Jag sticker ut hakan och säger att en rättvis chans för tillgång till datorhårdvara under pågående pandemi bör vara en rättighet. Inte att få allt gratis i knät, men en rättvis chans att köpa de produkter som utlovats till de priser som utlovats utan att giriga individer skall göra en dålig situation sämre.

Tack till ledningen på swec för att ni gör det ni kan!

Permalänk
Medlem

Planekonomi, Sweclockers.

Visa signatur

🐯 En Svensk Tiger – VOIP, kaos & taktik
🌐 svensktiger.com

Permalänk
Medlem

Vad gäller när jag får mitt Strix 3080?
Har redan ett Strix 3090.

Kan jag lägga ut det på marknaden till inköpspris + annonskostnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

Varför avbeställde du den inte nu på en gång, då du uppenbarligen ändå tänkt sälja den till runt inköpspris då du fått hem den?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon2110:

Jag har ju varit här i 20 år. Skulle jag börja börja scalpa med mitt nick så sabbar jag allt.

Jag förstår dock inte vad du menar. En köpare kollar om du är pålitlig om de ens kollar den tråden med omdömen. Tror inte någon av mina kollat egentligen och jag själv är ganska dålig på det. Hur som haver så lär ingen lämna dåligt omdöme för att de valde att betala mer? Eller har det hänt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Varför avbeställde du den inte nu på en gång, då du uppenbarligen ändå tänkt sälja den till runt inköpspris då du fått hem den?

Har pratat med butiken och avbeställt det, och jag får tillbaka pengarna inom 3 vardagar.

Det var intropriset,men någon blir nog glad ändå när dom säljer det till dagens priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

Har pratat med butiken och avbeställt det, och jag får tillbaka pengarna inom 3 vardagar.

Det var intropriset,men någon blir nog glad ändå när dom säljer det till dagens priser.

Eller så är det någon annan i kön som också kommer få kortet till intropriset.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Eller så är det någon annan i kön som också kommer få kortet till intropriset.

Får hoppas på det.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Punchboll:

Du kan lägga ut det på marknaden förutsatt att du inte sålt någon annan bristvara inom sex månader.
Priset sätter du som högst till ungefärligt dagspris på prisjakt. Du väljer själv om folk ska buda eller om du säljer till första bäste som hör av sig.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

Fast marknaden kommer inte försvinna bara för att swec väljer att ha denna regel. Man söker sig bara till Blocket eller Tradera eller något annat forum. Hur stor del av marknaden tror du swec har egentligen, lär va en piss i havet jämfört mot dem andra köp&sälj sidorna. Detta forum har blivit något av en invärtes beundran och en "vi vs dem" mentalitet där bristen på grafikkort skylls på miners...

#safespaceClockers.

Men det begränsar fortfarande tillgången och tar bort den säkra och respekterade marknadsplatsen som Sweclockers är, jag bryr mig inte om de är på Blocket eller Tradera för det handlar om en annan klientel men tycker inte att Swec ska smutsas ner med sånt här. Förstår heller inte varför du blandar in safe space och hur det hör till saken, känns mer som att någon känner sig träffad än något annat.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Men det begränsar fortfarande tillgången och tar bort den säkra och respekterade marknadsplatsen som Sweclockers är, jag bryr mig inte om de är på Blocket eller Tradera för det handlar om en annan klientel men tycker inte att Swec ska smutsas ner med sånt här. Förstår heller inte varför du blandar in safe space och hur det hör till saken, känns mer som att någon känner sig träffad än något annat.

Vad för klientel finns på de andra plattformarna som är helt uteslutet att de även återfinns här på Swec?
551 positiva omdömen och 5.0 i betyg på Tradera och jag anses vara smuts trots att jag inte sålt en enda GPU eller PS5a där

Aja. Hursomhelst. Om man själv lägger ett par minuter på att lära sig de andra plattformarna och ålägger sig själv att på ett logiskt sätt genomföra affär så finns det inga osäkra handelsplatser. 10 minuters kritiskt tänkande och ett par minuter på google är allt som behövs. Det är inte svårt att göra en bra affär. Faktiskt.

Och.. Varför är det enligt så många så svårt att använda flera plattformar?
När det kommer till plattformar för att köpa spel så verkar de flesta medlemmar här inte ha några problem att multitaska med Steam, GOG, Epic, Battle, Origin, XB, PSN, Nintendo, Rockstar mfl mfl...

Visa signatur

ASUS Strix laptop | R9 5900HX | RTX3070 | 32GB RAM | 17,3" 300 Hz IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Vad för klientel finns på de andra plattformarna som är helt uteslutet att de även återfinns här på Swec?
551 positiva omdömen och 5.0 i betyg på Tradera och jag anses vara smuts trots att jag inte sålt en enda GPU eller PS5a där

Aja. Hursomhelst. Om man själv lägger ett par minuter på att lära sig de andra plattformarna och ålägger sig själv att på ett logiskt sätt genomföra affär så finns det inga osäkra handelsplatser. 10 minuters kritiskt tänkande och ett par minuter på google är allt som behövs. Det är inte svårt att göra en bra affär. Faktiskt.

Och.. Varför är det enligt så många så svårt att använda flera plattformar?
När det kommer till plattformar för att köpa spel så verkar de flesta medlemmar här inte ha några problem att multitaska med Steam, GOG, Epic, Battle, Origin, XB, PSN, Nintendo, Rockstar mfl mfl...

Pröva att försöka sälja en bil eller liknande på blocket så är du direkt med på vad jag menar, upplever lite samma sak med Tradera med folk som budar och sen försvinner när de vinner. Tycker generellt att det är fler seriösa köpare på Sweclockers och mindre trams, värsta som hänt genom mina år var när jag sålde mitt 1080 TI och det var en hel drös idioter som skulle kommentera priset vilket prompt städades upp av moderator. I övrigt har det bara varit trevliga tongångar och smärtfria affärer

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg tycker jag att införandet av de nya reglerna är gjorda för ett bra syfte. Dock kan man alltid ifrågasätta och diskutera detaljer. Jag tänker närmast på att varför man enbart får sälja en av de listade bristvarorna per halvår och inte en av varje. Jag tycker inte det är scalping att exempelvis sälja en Playstation 5 och ett grafikkort inom en sexmånaders period, men däremot att sälja flera exemplar av någon eller flera av bristvarorna är det.

Jag är av den åsikten att regler är till för att följas, och stödjer man inte reglerna bör man kunna diskutera saken istället för att bryta dem.

Skrivet av Kent:

*Otrevligheter raderade*

Mycket bra gjort. Uppskattar verkligen att ni moderatorer här på SweC värderar god stämning och trivsel p forumet så högt. underbart!

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon204482:

Jag förstår dock inte vad du menar. En köpare kollar om du är pålitlig om de ens kollar den tråden med omdömen. Tror inte någon av mina kollat egentligen och jag själv är ganska dålig på det. Hur som haver så lär ingen lämna dåligt omdöme för att de valde att betala mer? Eller har det hänt?

Tjäna några tusenlappar vs smutsa ned mitt nick här. Nä. Det tycker jag inte är värt det. Säljer dock aldrig nåt här. Tycker inte att marknaden inte är så värst trevligt här.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon2110:

Tjäna några tusenlappar vs smutsa ned mitt nick här. Nä. Det tycker jag inte är värt det. Säljer dock aldrig nåt här. Tycker inte att marknaden inte är så värst trevligt här.

Förstår fortfarande inte hur du skulle kunna "smutsa ner" ditt rykte. Så länge båda parter är nöjda lär ingen veta att du skalpat något? Eller tror du varje person som handlar på marknaden går igenom en säljares alla föregående annonser för att sedan göra en bedömning om de vill handla eller ej? Det låter dock väldigt långsökt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Pröva att försöka sälja en bil eller liknande på blocket så är du direkt med på vad jag menar, upplever lite samma sak med Tradera med folk som budar och sen försvinner när de vinner. Tycker generellt att det är fler seriösa köpare på Sweclockers och mindre trams, värsta som hänt genom mina år var när jag sålde mitt 1080 TI och det var en hel drös idioter som skulle kommentera priset vilket prompt städades upp av moderator. I övrigt har det bara varit trevliga tongångar och smärtfria affärer

Jo, Blocket och bilar är som att be om uppmärksamhet från ett visst extremt jobbigt klientel Sist jag använde Blocket för det hade jag iofs sålt bilen med handpenning mottagen inom 25 minuter. Min taktik fungerade då jag undervärderade min bil iom att reparationerna skulle kosta lika mycket som jag sålde bilen för.. Det var mitt livs mest hektiska 25 minuter

Folk som inte betalar på Tradera är ju såklart tråkigt. Finns ju säkert många som trollar och lägger högre bud än vad de har råd med bara för att jävlas när de inser att de inte kommer kunna vinna budgivningen

Förhoppningsvis blir det enbart trevliga tongångar i Swecs marknadsforum framgent. Peace.

Visa signatur

ASUS Strix laptop | R9 5900HX | RTX3070 | 32GB RAM | 17,3" 300 Hz IPS

Permalänk

https://www.svd.se/volvo-rasar-pa-borsen-efter-produktionssto...

Bristen på halvledare gör att Volvo tvingas stoppa produktionen av lastbilar. Snart kommer det säkert komma folk och köpa upp de sista Volvo-lastbilarna för att sedan försöka sälja dem till överpris. Kan ni inte lägga till Volvo-lastbilar som bristvaror så att man inte kan sälja mer än en Volvo-lastbil per halvår?

Permalänk
Avstängd

Trivselregel med både för och nackdelar.

Efter att ha övervägt: påverkar det här mitt liv det minsta? Så har jag kommit fram till att subjektivt så är det är inget att hetsa upp sig för.

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰