Amazon-säljare jagar kund – vädjar om att avboka order

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Om vi tänker oss att personen inte jobbar för maffian så finns det begränsningar till hur de lagligt kan reducera lön.

https://harrisbricken.com/chinalawblog/china-employee-wage-de...

Genomsnittslönen i Shenzhen är 29000 yuan per månad, ungefär 38000 kronor.

Givetvis tråkigt att bli av med jobbet, men det är inga 10 kr/dag i Shenzhen

http://www.salaryexplorer.com/salary-survey.php?loc=3023&loct...

Random kines som jobbar med sånt här lär knappast dra in några 38 000Kr i månaden. Inte ens i närheten, eller ens i närheten av närheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Nu citerar du bara halva mailet. Jag har ingen problem med att det står "I hope you can understand my situation and could you help us to cancel this order". Hade hen lämnat det där hade det varit trevligt, men det gjorde hen inte.

Klart att de är rimligt att säljare som gör fel blir avstängda? Jag tvekar på att de blir avstängda för första felet. Aktörer som inte kan göra rätt borde inte kunna sälja på den marknadsplatsen. Det är väl enda sättet för Amazon att vidhålla kvalitet?

Jag är fullt beredd att rätta fel för att visa medmänsklighet, men i detta fallet pratar vi om 17 kronors straff per order för deras misstag. De ber om hjälp att dölja sina misstag från plattformen.

Jag citerar bara en del för att visa att det var ett mail som var åt det snälla hållet. Vänligen citera biten som gjorde att det blev manipulativt som du säger.. Att de förklarar vad som hänt är lika manipulativt som att berätta varför man är sen till något.

Jag tycker inte det är rimligt att bli avstängd när man gör ett uppenbart! fel och försöker rätta till det. Är ju det som är medmänsklighet.

Du är ju uppenbarligen inte beredd att visa medmänsklighet.. Både du och jag har ingen aning om det exakta straffet. 17kr per produkt när en person beställde 1000 produkter blir mycket pengar. Att bli avstängd när man gjorde ett litet fel är också mycket pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Det är ju något här som inte stämmer, kan jag känna. Det handlar alltså i slutändan om ett "straff" på ca 17:-, eftersom det är 8,5% av ca 200:-, och jag har väldigt svårt att tro att någon alls skulle få sparken för en sådan summa, eller att det vore något större problem för en anställd att täcka den kostnaden på andra sätt. Nej, det hela låter väldigt skumt tycker jag.

Beror väl på hur många som beställt. En person, så kan jag också tycka det är lite konstigt, men tänker man att det är 1000 eller fler börjar det bli helt andra summor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Snälla använd aldrig någonsin det eller liknande uttryck för att rättfärdiga vidrigt beteende igen...

Om vi nu tittar specifikt på detta scenariot är det inte så svårt att föreställa sig att säljaren realistiskt inte har något alternativ. Om säljaren är beroende av ett större varumärke för att nå ut till tillräckligt många kunder, så finns inte många aktörer att välja på. Även ett fullkomligt monopol med utnyttjande av alla under sig kan du "rättfärdiga" med ovan nämnda uttryck. Du har iprincip sagt, "äh de spelar ingen roll hur storföretagen behandlar andra.. Det är ju så det funkar, ska du leva i denna världen får du tåla det"

Det kommer jag visst att göra då vi har yttrandefrihet i Sverige Fint va? Så om du snälla, snälla kan sluta med att åsiktskorrigera andra så hade det uppskattats. Det är okej att tänka, känna och tycka olika.

Du jämför äpplen med päron i ditt resonemang och missförstår mig kanske med vilje? Det jag menar är att ett ingått avtal är ett ingått avtal. Det finns ingen ångerrätt för säljaren om det inte står med i avtalet från säljarens sida. Gillar man inte exempelvis Amazon så är det ju bara att sluta att handla där.

Dock som sagt, förstår jag säljarens situation och hans problem. Själv hade jag avbokat ordern direkt om jag varit privatkonsumenten i detta fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minthon:

Beror väl på hur många som beställt. En person, så kan jag också tycka det är lite konstigt, men tänker man att det är 1000 eller fler börjar det bli helt andra summor.

Skulle han då sitta och jaga säg tusen pers på det här sättet? Nja, jag vet inte. Udda är det.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridder:

Det kommer jag visst att göra då vi har yttrandefrihet i Sverige Fint va? Så om du snälla, snälla kan sluta med att åsiktskorrigera andra så hade det uppskattats. Det är okej att tänka, känna och tycka olika.

Du jämför äpplen med päron i ditt resonemang och missförstår mig kanske med vilje? Det jag menar är att ett ingått avtal är ett ingått avtal. Det finns ingen ångerrätt för säljaren om det inte står med i avtalet från säljarens sida. Gillar man inte exempelvis Amazon så är det ju bara att sluta att handla där.

Dock som sagt, förstår jag säljarens situation och hans problem. Själv hade jag avbokat ordern direkt om jag varit privatkonsumenten i detta fallet.

Vi har förvisso yttrandefrihet (med vissa begränsningar) men hur är det relaterat till denna konversation? Yttrandefriheten gäller per definition mellan staten och privatpersoner. Inte mellan privatpersoner.

Sedan att kalla min kritik för åsiktskorrigering är löjligt. Att inte tolerera att få sin åsikt kritiserad har blivit alldeles populärt och syns ofta med liknande citat. Jag har precis lika mycket rätt som dig att uttrycka min åsikt om din åsikt här.

Slutligen att du säger "Gillar man inte exempelvis Amazon så är det ju bara att sluta att handla där." visar ju bara att du missat hela min poäng. Det har bevisats åtskilliga gånger att denna mentalitet inte funkar i praktiken. Det är därför vi har konkurenslagar. Det finns också massvis av regler om saker som lagligt inte är bindande i avtal, för att företag inte ska kunna utnyttja sin position hur som helst. Så det är ganska irrelevant vad för avtal som skrivits om det vi diskuterar är vad som bör vara okej.

Förstår inte heller hur du kan säga att jag jämför äpplen och päron när jag bokstavligen pratade om händelsen i artikeln. Var var liknelsen?

Permalänk
Skrivet av Nihilas:

Jag citerar bara en del för att visa att det var ett mail som var åt det snälla hållet. Vänligen citera biten som gjorde att det blev manipulativt som du säger.. Att de förklarar vad som hänt är lika manipulativt som att berätta varför man är sen till något.

Jag tycker inte det är rimligt att bli avstängd när man gör ett uppenbart! fel och försöker rätta till det. Är ju det som är medmänsklighet.

Du är ju uppenbarligen inte beredd att visa medmänsklighet.. Både du och jag har ingen aning om det exakta straffet. 17kr per produkt när en person beställde 1000 produkter blir mycket pengar. Att bli avstängd när man gjorde ett litet fel är också mycket pengar.

Om det rör sig om tusentals beställningar lär inte telefon samtal till varje individ vara ett rimligt alternativ om det är en person på företaget som vill fixa det innan det märks, och inte särskilt troligt att tillräckligt många skulle gå med på det. Dessutom skulle jag gissa att det fortfarande reser någon varnings flagga på Amazon om en försäljare helt plötsligt har tusentals ordrar uppsagda.

Att skicka ett mail hade jag tyckt var ok, men att både ringa flera gånger och dessutom skicka meddelanden är overkill när de har alternativet att betala en så pass liten avgift. Om detta händer ofta nog att de riskerar stängas av från Amazon så visar det att de är i fel business. Om de kan bli uppsagda för så pass små enstaka fel så är det givetvis synd om dem, men det hela verkar rätt skumt för mig om så är fallet, det skulle troligtvis kosta mer att få in en ny medarbetare och träna upp dem jämfört med att ge den anställde personen någon form av lätt straff/uppskrivning, såvida det inte är en vanlig företeelse.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem

Jag finner det ofattbart varför man handlar från Amazon.
Vad är det som får folk att välja Amazon?

Ett företag som:
* Notoriskt struntar i Sveriges lagar och regler
* Har horribel människosyn
* Systematiskt kringgår skatteregler
* Säljer giftiga, farliga och olämpliga saker (för bruk)
* Lurar folk att köpa skräp
* Står för en dramatiskt ökad miljökatastrof

Allt detta för att man ska kunna köpa en vara några kr/procent billigare. Är det värt det?

Dessutom har den i särklass sämsta "webshop" som skådats. Totalt omöjligt att hitta något med relevans. Antar att den är till för dem som bara vill spontanköpa.

Oavsett är jag stolt att svenskarna motsätter sig deras tilltag och i viss mån bojkottar Amazon.

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Ofta översätts annars Billion från engelska till biljon på svenska trots att det är miljard på svenska.

Stämmer, men det jag skrev är väl ändå rätt? 1 biljon är 1000 miljarder.

Även om siffran i artikeln är en aning mindre nu

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Ifall man slarvar i B2B så brukar det kosta en. Förlorade kunder, åseende, viten, etc.

Så man måste göra saker ordentligt. Man kan alla göra fel, men vissa fel får man helt enkelt inte göra...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Jag finner det ofattbart varför man handlar från Amazon.
Vad är det som får folk att välja Amazon?

Ett företag som:
* Notoriskt struntar i Sveriges lagar och regler
* Har horribel människosyn
* Systematiskt kringgår skatteregler
* Säljer giftiga, farliga och olämpliga saker (för bruk)
* Lurar folk att köpa skräp
* Står för en dramatiskt ökad miljökatastrof

Allt detta för att man ska kunna köpa en vara några kr/procent billigare. Är det värt det?

Dessutom har den i särklass sämsta "webshop" som skådats. Totalt omöjligt att hitta något med relevans. Antar att den är till för dem som bara vill spontanköpa.

Oavsett är jag stolt att svenskarna motsätter sig deras tilltag och i viss mån bojkottar Amazon.

tror för att i usa är det så jäkla smidigt att handla vad jag förstår, allt du behöver finns där i princip, leverans är blixtsnabbt, strular nåt så är dom alltid på din sida bråkar inte eller nåt det är förståeligt varför alla i usa handlar där. sen hur dom sköter sina anställda osv är ju en annan femma...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Stämmer, men det jag skrev är väl ändå rätt? 1 biljon är 1000 miljarder.

Jag vet inte

Tyckte det lät sjukt mycket. Källa?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielmw2:

det skulle troligtvis kosta mer att få in en ny medarbetare och träna upp dem jämfört med att ge den anställde personen någon form av lätt straff/uppskrivning, såvida det inte är en vanlig företeelse.

Japp, det kanske inte är första gången detta hänt. Man har inte så mycket kontext runt om detta...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av BrottOchStraff:

Ska vi också få en nyhet om alla försäljningar som går galant via amazon och småföretagare som lyckas få fart på sin verksamhet via deras plattform? Antar att det bara är negativa händelser som är intressanta i nyhetssammanhang.

Ev. läsvärde går väl ändå åt båda hållen och det mesta som skrivits om Amazon, öppningen, intåg av prime och så vidare verkar väl vara neutrala/positiva nyheter. Har du någon intressant success-story att berätta om, granne som startat bolag i garaget och gör säljsuccé på Amazon eller dylikt, så kan den säkert rapporteras om.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Straffar? Är väl snarare normala regler, amazon har ett rykte o följa därav så vill de att folk är noggranna med ordrar de lägger upp på marknaden. Ex tänk dig såhär du säljer på tradera men vägrar i slutändan o sälja varan för att du själv tycker du fick för lågt bud men du satte inget reservationspris.

Vad tycker köparen om Tradera när denne inte får varan? Vad borde Tradera ha för ställning här? Amazon är inte den som faktiskt säljer varor utan det är en plattform att sälja sina varor på.

För att hen gjorde ett fynd o kanske nu har börjat köpa massor av tillbehör till ritplattan, gjort planer osv? Ja finns många anledningar, samma sak om du nu skulle ha ett 3080 för 7825:- men du får samma meddelande avbokar du? Du kanske redan beställt CPU + mobo + ram + chassi + nätagg för att du fick kortet billigt.

Avbokar du?

Med utgångspunkt från att vi bor i Sverige så blir ditt resonemang felaktigt i förhållande till informationen som ges ut från artikeln. Frågan om avbokning skulle aldrig behöva bli relevant. Om din avsikt är att behålla varan du köpt för 1/10 av ordinarie pris så kommer du troligtvis inte att få rätt i en tvist oavsett om du köpt tillbehör, planerat eller ej. Ordagrant saxat från Hallå Konsument angående handel från Webbutik:

”om det är uppenbart att priset är felaktigt, till exempel så lågt att du borde inse att det är fel vid köptillfället, behöver företaget inte sälja till det priset.”

Det är först om man utnyttjar andra som hamnat i en utsatt position p.g.a. den mänskliga faktorn i samband med att säljaren befinner sig utomlands, som du verkar kunna driva igenom köpet.

I artikeln så blir det väldigt konkret hur Svensk lagstiftningen främjar och värnar den enskilda personen, i detta fall säljaren, och dennes inkomst över en privatpersons önskan att få spela dator billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Jag finner det ofattbart varför man handlar från Amazon.
Vad är det som får folk att välja Amazon?

Ett företag som:
* Notoriskt struntar i Sveriges lagar och regler
* Har horribel människosyn
* Systematiskt kringgår skatteregler
* Säljer giftiga, farliga och olämpliga saker (för bruk)
* Lurar folk att köpa skräp
* Står för en dramatiskt ökad miljökatastrof

Allt detta för att man ska kunna köpa en vara några kr/procent billigare. Är det värt det?

Dessutom har den i särklass sämsta "webshop" som skådats. Totalt omöjligt att hitta något med relevans. Antar att den är till för dem som bara vill spontanköpa.

Oavsett är jag stolt att svenskarna motsätter sig deras tilltag och i viss mån bojkottar Amazon.

Varför jag ibland handlar på Amazon är detta:
* Har varor som inte går att få tag på på annat håll
* Är ibland extremt mycket billigare än att köpa från annat håll.

Ex: Skulle köpa ett skärhuvud (0,125 dm³, 0,1 kg) till en pappersskärare, gick in på företagets egen reservdelssida i UK. 250 kr för skärhuvud, ok. Sedan när jag skulle checka ut så står det att frakten är precis lika dyr som varan!?! (idag hade det blivit ännu dyrare med Postnords straffavgifter)

Gick in på Amazon Tyskland. Tragglar mig igenom deras snåriga sida i tio-femton minuter. Hittar till slut samma originalskärhuvud från tredjepart 160 kr, frakt 30 kr.

Så 500 kr mot 190 kr, vad väljer jag? Det är ju inte precis mitt fel att vissa har så sjuk prissättning att de i princip skrämmer bort sina kunder.

Är det något jag tycker Amazon är urusla på så är det IRL-böcker. Aldrig sett på maken till urkass hantering, böckerna läggs i påsar innan de postas och var de raka och fina innan så är de som en välläst biblioteksbok vid ankomst. Men samtidigt går det knappt att få tag på böcker på annat sätt för bokhandlarna själva har lagt upp sig och hela sin försäljning på Amazon.

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag vet inte

Tyckte det lät sjukt mycket. Källa?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Biljon#:~:text=En%20biljon%2C%2....

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aktsu:

Butiken får väl ta konsekvensen av sitt misstag och avbryta ordern? Om det kostar dem något får de ta det som en läropeng för framtiden.

Problemet är ju att om konsekvensen är att firman blir utkickad från Amazons marknadsplats så decimeras den förmodligen ekonomiskt eller går helt enkelt i konkurs, på grund av Amazons skrämmande dominans inom den internationella internethandeln.

För firmans anställda får alltså ett mänskligt misstag väl så stora konsekvenser när en gigant som Amazon blir så dominant, storkapitalismen stampar blint fram och ödelägger allt annat i sin väg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

"Har du själv haft liknande erfarenheter från att handla på marknadsplatser? Har ni råkat ut för något liknande på svenska marknadsplatser som exempelvis Elgiganten eller CDON?"

Jag hade ingen aning om att Elgiganten också hade börjat med detta vidriga koncept. De är döda för mig så samma sätt som skämtfirman CDON från och med nu.

Jag visste att CDON hade börjat med samma skit, det fick jag fick bittert erfara. Väntar fortfarandem veckor efter en avbeställning på pengar tillbaka på en SSD disk . avbeställde innan varan skickats !!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

3,3 biljoner kronor

Källa?

Edit: OK det stod i artikelt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Amazon_(f%C3%B6retag)

Ja verkar stämma + - några kronor. Mycket pengar

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av Karazhan:

låter ju extremt konstigt, enligt lag så har ju dem all rätt att bara makulera ordern vid fel prissättning?

Skrivet av anon168673:

Det gäller kanske bara i Sverige? Lite oklart 🤔

Annonsen var på en svensk sida så svensk konsumentlagstiftning gäller. Samtidigt skrev säljaren på engelska så jag antar att säljaren finns i utlandet. Då kanske även konsumentlagstiftningen i säljarens land gäller så att köparen kan välja om det ska vara svensk lag eller säljarens lands lag som gäller. Köparen väljer i så fall förstås den mest förmånliga av de två lagarna. Säljarens lands lag kanske inte tillåter hävning om felet uppenbart är fel?

Skrivet av andra94:

Problemet är att säljaren tekniskt sett sålt varan till amazon som sedan sålt till dig, så när du bokar den så har amazon redan köpt varan åt dig för X pris. Så plattformen fungerar om man ska dra ner det till den nivån.

Stämmer inte. Kunden köper direkt av säljaren, inte av Amazon. Amazon förmedlar enbart transaktionen. Detta är en förutsättning för att Amazon inte ska behöva ta ansvar för farliga och olagliga varor som säljs på sidan. Till exempel kanske några av de kinesiska säljarna erbjuder elektronik som inte är CE-märkt.

Skrivet av Cenorida:

Nej, men principen är den samma eftersom marknadspriset idag är betydligt högre. Ja, de kan då skicka ett mejl 6 månader senare såvida man faktiskt inte har fått kortet ännu. Vilket många, mig själv inräknat inte har fått.

Säljaren kan enbart häva köpet om priset var uppenbart fel när beställningen lades. Om du köpte ett grafikkort till ordinarie pris för ett halvår sedan var inte priset uppenbart felaktigt. Kunden har därför rätt att kräva att grafikkortet levereras. Att priset senare gått upp spelar ingen roll. I och med att det gått så lång tid skulle kunden i princip även kunna kräva ersättning för täckningsköp, men för att kunden ska kunna göra ett täckningsköp krävs det att kunden hittar någon annan butik som har varan i lager och det kanske inte är så lätt. Således är kundens bästa val att låta lagd beställning ligga kvar.

Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Jag köpte en rakapparat på Amazon.de för 2400kr, inte jättelågt pris men ändå.
Den låg en månad i mina ordrar utan att det hände något
Min tolkning är att de väntade på att jag skulle ledsna.
Artikeln fanns forfarande på Amazons hemsida utan spärrar för köp från Sverige
Sedan kom black friday i Sverige med priser i paritet med Amazons men jag tänkte att jag har ju redan köpt rakapparaten.
Därefter avbokade Amazon min rakapparat varpå jag fick köpa den för fullpris i Sverige för 2900kr, dvs 500kr förlust.
Min tanke är, gör en seriös firma så här?

Säljaren kan välja att häva köpet om priset uppenbart är fel, men i detta fel är jag inte så säker på att priset verkligen är uppenbart felaktigt, i synnerhet inte om likvärdiga produkter såldes till ungefär samma pris i andra butiker några veckor senare. Sedan är det tveksamt om det är tillåtet att vänta i en månad innan man häver köpet. Jag tänker mig att en hävning av köpet på grund av att felet uppenbart är felaktigt bör ske rätt så snabbt efter att butiken upptäckt felet.

Skrivet av philipborg:

Vänta, varför har en leverantör till Amazon fått kundens kontaktuppgifter?

Säljaren måste kunna skicka varan till kunden och behöver därför kundens kontaktuppgifter. Du kan inte skicka en vara till någon om du inte vet vad personen har för adress. Speditören efterfrågar i många fall mottagarens telefonnummer, så det behöver du också känna till.

Skrivet av payc:

Det som inte framgår här eller i något svar är att produkten ifråga fanns på Amazons lager och inte i butikens egna.

Hur vet du att det var Amazon och inte säljaren som skickade varan? Det framgår inte av artikeln.

Permalänk
Medlem

Säljaren debiteras i regel 8,5 procent av ordervärdet om de avbokar en kunds order.

Um va? Att amazon inte kan täcka det är ju fan ta mig absurt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Gör man ett misstag får man lida, så är den krassa verkligheten.

Man lär sig..

Nej så är det inte alls alltid i den svenska verkligheten.
Det finns flera olika typer av skydd för att man som oftast är precis som alla andra runt om sig, mänsklig.

Misstänker att det inte är lönt att säga till dig att det kommer även drabba dig men jag misstänker att din självinsikt inte är så värst stor ännu så jag släpper den diskussionen

Vi hoppas helt enkelt att din mina du går på i framtiden inte blir för stor och du kan lära dig av den för framtiden.

_________________________________________

Sedan funderar man ju lite över köparen. Visst det är svårt att veta hur det sätt ut i annonsen m.m men att köpa något i godtro för 10% normalpriset känns ju ändå lite naivt.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Baxtex:

Säljaren debiteras i regel 8,5 procent av ordervärdet om de avbokar en kunds order.

Um va? Att amazon inte kan täcka det är ju fan ta mig absurt.

Det är väl ett incitament för att säljarna ska hålla hög nivå så att säga, om Amazon blev känt som en plattform där man inte vet om varan kommer och ordrar försvinner kors och tvärs så hade väl folk verkligen tänkt en extra gång innan de använder plattformen?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Det är väl ett incitament för att säljarna ska hålla hög nivå så att säga, om Amazon blev känt som en plattform där man inte vet om varan kommer och ordrar försvinner kors och tvärs så hade väl folk verkligen tänkt en extra gång innan de använder plattformen?

Ja det är nog precis så det fungerar och är tänkt.
Däremot kunde man ju ha något i stil med att man får göra avbokningar i väldigt begränsad omfattning utan att det kostar en massa pengar.
Då skulle de som inte slarvar och utnyttjar systemet kanske kunna ha lite trygghet bakom sig och kanske inte leda till sådana här mail som jag misstänker är rätt dålig PR för Amazons marketplace.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Hur vet du att det var Amazon och inte säljaren som skickade varan? Det framgår inte av artikeln.

Det vet jag i och med att jag följt tråden på Swedroid

Permalänk
Medlem

Utifrån de överdrifterna och spekulerandet i denna tråd var jag tvungen att fler gånger kolla om jag verkligen var på SweClockers eller om det i själva verket var Sweddit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Det är ju något här som inte stämmer, kan jag känna. Det handlar alltså i slutändan om ett "straff" på ca 17:-, eftersom det är 8,5% av ca 200:-, och jag har väldigt svårt att tro att någon alls skulle få sparken för en sådan summa, eller att det vore något större problem för en anställd att täcka den kostnaden på andra sätt. Nej, det hela låter väldigt skumt tycker jag.

Du har en väldigt bra poäng där tycker jag.

Skrivet av Kommenterande 2:

Säljaren kan enbart häva köpet om priset var uppenbart fel när beställningen lades. Om du köpte ett grafikkort till ordinarie pris för ett halvår sedan var inte priset uppenbart felaktigt. Kunden har därför rätt att kräva att grafikkortet levereras. Att priset senare gått upp spelar ingen roll. I och med att det gått så lång tid skulle kunden i princip även kunna kräva ersättning för täckningsköp, men för att kunden ska kunna göra ett täckningsköp krävs det att kunden hittar någon annan butik som har varan i lager och det kanske inte är så lätt. Således är kundens bästa val att låta lagd beställning ligga kvar.

Yup, nämnde det i ett annat inlägg Det var bara menat som ett exempel på en vara som är omöjlig att få tag på och de fall där återförsäljaren vill häva köpet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Kollade just på Swedroid och det verkar röra sig om många där som beställt flera plattor för att sälja vidare. Någon där påstod att 2500 plattor hade beställts till det felaktiga priset. Huruvida det stämmer vet jag inte men det rör sig tveklöst om många plattor.
Beställningarna ska sen ha gått till Amazon för att packas och skickas. Här verkar säljaren fått panik och försöker sig på damage control. En del beställningar verkar ha blivit skickade medan andra blev avbrutna av säljaren eller köparna.

Det kan inte vara roligt att vara den som knappat in fel pris på varan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fryngel:

Eller hur? Det är OK med "var vänlig stäng av annonsblockeraren"-meddelanden, men inte med uppenbart desperata meddelanden till "SweClockers nära medarbetare" när hans klipp hotas.
Sweclockers kan hävda att deras levebröd hänger på annonsintäkter, men samtidigt ondgöra sig över att en stackars kines (en gissning) har bossen efter sig. Hans levebröd var visst inte viktig, bara den "nära medarbetarens" klipp.

Vänta lite nu. Kanske börjar jag bli gammal och grinig, men det känns som du och flera helt missar vad den korta anekdoten till diskussionsunderlag handlar om. Vad är intressant är den ohälsosamma maktbalansen mellan Amazon och dess trälar till återförsäljare långt ner i hierarkin. Amazon hade lätt kunnat svälja mellanskillnaden eller erbjuda sina kopplade återförsäljare goda villkor för att lösa kundhanteringen på ett snyggt sätt. Men Amazons textbokskapitalistiska rovdjursdrift skapar i det här fallet en situation där en återförsäljare ansluten till ett biljonbolag behöver tigga en kund om ett från kunden avbrutet köp för att undgå Amazons vrede över ett inmatningsfel.

Att du fokuserar på relationen mellan kunden och den lilla återförsäljaren som där de etiska aspekterna kommer in känns verkligen som en medveten duckning.