Det viktigaste är väl att inte torrköra pumpen vid påfyllning. Finns nog inget annat i denna värld som fungerar så bra som en Laing D5. Min är väl 12år(?) gammal and still tickin' 24/7.
Fylla kan du ju göra via reservoaren. Sedan kan du vicka, luta och lyfta chassit med allting där i och fast igång(vattenkylningen), för att kicka ut all luft gömd i sina skrymslen.
Själv brukar jag ha vattenkylningen plus moderkort och CPU installerat, vid påfyllning.(har mer eller mindre givit upp heltäckande block pga att fläktkylarna idag presterar och är rätt tysta)
Hade jag haft ett heltäckande block över GPU så hade den nog åkt med, den med vid påfyllning och luftning. Dock hade jag vart väldigt försiktig vid hanteringen med ett grafikkort installerat, trots allt en hel del vikt som kan röra på sig om det har ett heltäckande block.
Ett moderkort och processor sitter ju stadigt som berg i chassit så, det är liksom saksamma. Fylla, lufta och sedan låta systemet bygga intern värme och ånga på en stund. Sedan brukar jag topsa alla fittings och allt annat med en glugg.. där vatten kan trycka ut. Den metoden har fungerat för mig utan nåra Aha-upplevelser.
Tömmer jag mitt system, så sprättar jag bara av slangarna nånstans i botten av chassit. I mitt fall blir det oftast vid in/utloppet på pumpen. Givet... med nån bytta eller ett kärl under för vätskan.
Fittings: Mja, allt kräver ju en för inlopp och en för utlopp. Sedan om du vill ha massa böjda 45/90-graders mellankopplingar är väl upp till dig. Anti-kink coil är nå jag alltid ser till och ha hemma. Huxflux kommer man till en dragning som känns lite iffy och slangen behöver sig lite extra stöd. Använt det sedan -08 eller något som ett bra komplement vid byggen. Verkar vara lite svårt att få tag, idag dock(?).
Iofs i ett 1000D chassi, så får du ju in 6-7 slangpaket om 3m innan det börjar bli krångel med tajta böjar osv.
Lycka till o/