Permalänk
Medlem

Vattenkylning DIY i en Obsidian 1000D

Halloj!

Har lagt en beställning på en 1000D som kommer förhoppningsvis i början av nästa vecka.

Till denna funderar jag på att riva ut min AIO på 420mm och köra en Custom-loop.

Det jag ska kyla är en 5950X, osäker på om jag vill ta isär GPU.

Jag har inte sysslat med WC sen 90-talet och behöver därför tips.

Följande har jag funderat på/beställt:

Chassi: Corsair Obsidian 1000D (beställt)
Rad: HL Black Ice GTX 420 (Finns ej i lager)
CPU block: Heatkiller IV Pro koppar versionen (beställt)
Slangar: Soft tubing (funderar på Clearflex 60/Primochill/EK (?)
Fittings: Letar efter Bitspower (behöver tips på vad jag ska beställa samt antal).
Pump: Kollat på EK-Quantum Kinetic TBE 160 VTX PWM D-RGB - Plexi men är osäker på vilken pump, ska vara en D5 iaf.

Har kört EK config och kollat vilka delar de rekommenderar.

Tema: Tänker mig helsvart (bygge kommer), ser helst RGB som kan integreras med iCUE (2st Commander PRO). Svart i piano eller metallfärg, svårt att säga. Fläktar har jag ML140 Pro RGB sedan tidigare och dessa har jag tänkt använda mig utav. Tänker också köra RGB strips som jag har sedan tidigare. Efter samtal med Inet så verkar det som att deras inköpare håller på och ser över HL så förhoppningsvis dyker dessa fram hos de. Budget är ej uppsatt men inom rimliga gränser.

Det jag också behöver tips på är fillport, hur jag ska tömma systemet etc, t.ex hur jag ska lägga upp kylningen, börjar jag t.ex med CPU kan jag enkelt lägga till ett block för GPU?

Har ett 2080 Ti från Palit (OC versionen) och tycker det är svårt att hitta ett som passar, tror det ska vara ref design men är osäker. Det jag är ute efter är ett ljudlöst system, jag tänker mig sub 1000 RPM på fläktarna, tänker 600-800 Max i idle samt när jag spelar.

Hoppas tråden ligger rätt och är väldigt tacksam för er hjälp.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

https://www.ekwb.com/
De har en guide där du väljer grafikkort och sedan om de har något som passar.

https://www.alphacool.com/
Stort märke inom vattenkylning, kolla om de har något du söker.

Själv brukar jag fylla på i reservoaren, men en fillport är ju smidigt.

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är väl att inte torrköra pumpen vid påfyllning. Finns nog inget annat i denna värld som fungerar så bra som en Laing D5. Min är väl 12år(?) gammal and still tickin' 24/7.

Fylla kan du ju göra via reservoaren. Sedan kan du vicka, luta och lyfta chassit med allting där i och fast igång(vattenkylningen), för att kicka ut all luft gömd i sina skrymslen.

Själv brukar jag ha vattenkylningen plus moderkort och CPU installerat, vid påfyllning.(har mer eller mindre givit upp heltäckande block pga att fläktkylarna idag presterar och är rätt tysta)
Hade jag haft ett heltäckande block över GPU så hade den nog åkt med, den med vid påfyllning och luftning. Dock hade jag vart väldigt försiktig vid hanteringen med ett grafikkort installerat, trots allt en hel del vikt som kan röra på sig om det har ett heltäckande block.

Ett moderkort och processor sitter ju stadigt som berg i chassit så, det är liksom saksamma. Fylla, lufta och sedan låta systemet bygga intern värme och ånga på en stund. Sedan brukar jag topsa alla fittings och allt annat med en glugg.. där vatten kan trycka ut. Den metoden har fungerat för mig utan nåra Aha-upplevelser.

Tömmer jag mitt system, så sprättar jag bara av slangarna nånstans i botten av chassit. I mitt fall blir det oftast vid in/utloppet på pumpen. Givet... med nån bytta eller ett kärl under för vätskan.

Fittings: Mja, allt kräver ju en för inlopp och en för utlopp. Sedan om du vill ha massa böjda 45/90-graders mellankopplingar är väl upp till dig. Anti-kink coil är nå jag alltid ser till och ha hemma. Huxflux kommer man till en dragning som känns lite iffy och slangen behöver sig lite extra stöd. Använt det sedan -08 eller något som ett bra komplement vid byggen. Verkar vara lite svårt att få tag, idag dock(?).

Iofs i ett 1000D chassi, så får du ju in 6-7 slangpaket om 3m innan det börjar bli krångel med tajta böjar osv.

Lycka till o/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

https://www.ekwb.com/
De har en guide där du väljer grafikkort och sedan om de har något som passar.

https://www.alphacool.com/
Stort märke inom vattenkylning, kolla om de har något du söker.

Själv brukar jag fylla på i reservoaren, men en fillport är ju smidigt.

Tack! Har kört den där innan och kollat lite vad den rekommenderar, har du nåt tips på hur man sätter upp en fillport?

Skrivet av GooGeL:

Det viktigaste är väl att inte torrköra pumpen vid påfyllning. Finns nog inget annat i denna värld som fungerar så bra som en Laing D5. Min är väl 12år(?) gammal and still tickin' 24/7.

Fylla kan du ju göra via reservoaren. Sedan kan du vicka, luta och lyfta chassit med allting där i och fast igång(vattenkylningen), för att kicka ut all luft gömd i sina skrymslen.

Själv brukar jag ha vattenkylningen plus moderkort och CPU installerat, vid påfyllning.(har mer eller mindre givit upp heltäckande block pga att fläktkylarna idag presterar och är rätt tysta)
Hade jag haft ett heltäckande block över GPU så hade den nog åkt med, den med vid påfyllning och luftning. Dock hade jag vart väldigt försiktig vid hanteringen med ett grafikkort installerat, trots allt en hel del vikt som kan röra på sig om det har ett heltäckande block.

Ett moderkort och processor sitter ju stadigt som berg i chassit så, det är liksom saksamma. Fylla, lufta och sedan låta systemet bygga intern värme och ånga på en stund. Sedan brukar jag topsa alla fittings och allt annat med en glugg.. där vatten kan trycka ut. Den metoden har fungerat för mig utan nåra Aha-upplevelser.

Tömmer jag mitt system, så sprättar jag bara av slangarna nånstans i botten av chassit. I mitt fall blir det oftast vid in/utloppet på pumpen. Givet... med nån bytta eller ett kärl under för vätskan.

Fittings: Mja, allt kräver ju en för inlopp och en för utlopp. Sedan om du vill ha massa böjda 45/90-graders mellankopplingar är väl upp till dig. Anti-kink coil är nå jag alltid ser till och ha hemma. Huxflux kommer man till en dragning som känns lite iffy och slangen behöver sig lite extra stöd. Använt det sedan -08 eller något som ett bra komplement vid byggen. Verkar vara lite svårt att få tag, idag dock(?).

Iofs i ett 1000D chassi, så får du ju in 6-7 slangpaket om 3m innan det börjar bli krångel med tajta böjar osv.

Lycka till o/

Grymt!

Har beställt ett GPU block, tror du det räcker med en 420 för båda eller ska jag ta en extra?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk

Angående radiatorval och hur många man behöver hänger ihop med hur luftflödet ser ut. Du kommer få ett tystare system med dubbla radiatorer jämfört med bara ett gissar jag. Jag kör med dubbla 360mm till en 5900x / 6800XT kombo. Då är datorn helt tyst (förutom ett lågt ljud från pumpen) och fläktarna jobbar kring 850-900rpm. Vid spelande så blåser fläktarna på ordentligt och ljudnivån är därefter såklart. Det mest positiva som jag upplever med vattenkylning av mitt 5900x är ju att man slipper det här konstanta jo-johastigheten på fläktarna när processorn kör igång en tråd eller två.
Vattenvolymen och flöde kommer påverka hur snabbt vattnet värms upp och fläktarnas ökande varvtal. Har du plats skulle jag nog (varmt) rekommendera att gå på två radiatorer med en gång.

Visa signatur

| R9 5900X | MSI x570 Unify | 4*8GB SR A-Data Spectrix D60G 3200c14 @3800c14 | AMD RX6800XT | Corsair HX750i |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Tack! Har kört den där innan och kollat lite vad den rekommenderar, har du nåt tips på hur man sätter upp en fillport?

Grymt!

Har beställt ett GPU block, tror du det räcker med en 420 för båda eller ska jag ta en extra?

Har tyvärr ingen erfarenhet av fillport. Gjort som annan skrev, fyllde på reservoaren och tiltar chassit.

Jag tror du klarar dig med en 420 radiator, men beror som tidigare skrev hur det är placerat.
Jag har tidigare haft en 360 radiator på en i7-4770 samt and x270 (kommer inte ihåg exakt modell) i crossfire. Spelar inte så stor roll, de var mycket effekt iaf.
Men då hade jag radion i ett ställ utanför chassit (blev fotstöd som värmde fötterna på vintern).
Fläktarna hördes knappt, Idle behövdes dem inte.
Men då var jag i en sval källare, så hade troligen lite bättre förutsättningar än de flesta.