Marknadsläge att sälja grafikkort

Permalänk
Medlem

Marknadsläge att sälja grafikkort

Lite udda trådstart kanske men kolla här
https://www.tradera.com/item/454304852
3700kr för ett RX580 med 6 timmar kvar. Folk verkar galna, jag gissar på att många vill med in i mininghysterin. Så det kan va läge för den som har ett extra kort liggandes att casha in eller för den som klarar sig utan datorspel ett tag. Vad tror ni om begagnatpriset, har vi nått toppen nu eller tror ni att det kommer stiga mer?

Själv har jag inget kort att sälja, i burken sitter ett RX570 4GB men det behåller jag gärna. Tycker mest det är intressant att dela med mig och diskutera lite hur galen marknaden är.

Rubrik smått justerad. // MOD
Permalänk
Medlem

Du bidrar till hysterin med denna tråden.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Man kan fråga sig hur billigt det blir sen när mininghysterin är över, för den dagen kommer. Rea?

Permalänk
Medlem

Kolla på Webhallen eller Inet. Det finns inga kort att köpa, allt är slut. (Förutom möjligtvis lite 710 och 1030 och sånt). Dustinhome listar inte ens längre några spelgrafikkort.

Jag la upp ett gammalt GeForce GTX 770 förra veckan och fick genast flera bud. Det finns ett otroligt sug efter att bara få tag på ett grafikkort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Vad bjuds för ett 1060 3GB nu för tiden? Jag köpte ett i slutet av förra året här på Swecs marknad för att spela lite äldre spel, inga planer på att sälja det.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Man kan fråga sig hur billigt det blir sen när mininghysterin är över, för den dagen kommer. Rea?

Med tanke på hur lång tid det tog för alla hemma miners att kränga sina kort efter förra hysterin så kommer denna vända att bli hysteriskt rolig att följa
Sitter man på 8 kort nu så lär man inte sova speciellt gott.
När kurserna dyker gäller det att vara först ut med säljes annonserna eller sitta med svarte petter.

Permalänk
Medlem

Jag har ett rtx2060 som inte används direkt.
Kanske ska ha den som pensionsfond.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd

Redan sålt.

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Vad bjuds för ett 1060 3GB nu för tiden? Jag köpte ett i slutet av förra året här på Swecs marknad för att spela lite äldre spel, inga planer på att sälja det.

Det verkar variera kraftigt men någonstans 1000-1300, förmodligen är det inte så populärt kort bland miners. Men vissa har gått för upp emot 2000kr.

Skrivet av SCORPIUS:

Du bidrar till hysterin med denna tråden.

Vad blir effekten av tråden menar du? Har du lust att utvärdera? Om fler säljer så borde ju priserna pressas ner.

Skrivet av Svensktiger:

Med tanke på hur lång tid det tog för alla hemma miners att kränga sina kort efter förra hysterin så kommer denna vända att bli hysteriskt rolig att följa
Sitter man på 8 kort nu så lär man inte sova speciellt gott.
När kurserna dyker gäller det att vara först ut med säljes annonserna eller sitta med svarte petter.

Kanske är det läge att sälja nu då när kursen står högt. För hur högt kan ett RX580 stiga mer? Nedsidan ser iaf stor ut. Det var ju något år sedan, kanske 2017/2018 som RX580 steg rätt så kraftigt förra gången det var många som skulle mine:a. (om jag kommer ihåg rätt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Det verkar variera kraftigt men någonstans 1000-1300, förmodligen är det inte så populärt kort bland miners. Men vissa har gått för upp emot 2000kr.

Vad blir effekten av tråden menar du? Har du lust att utvärdera? Om fler säljer så borde ju priserna pressas ner.

Kanske är det läge att sälja nu då när kursen står högt. För hur högt kan ett RX580 stiga mer? Nedsidan ser iaf stor ut. Det var ju något år sedan, kanske 2017/2018 som RX580 steg rätt så kraftigt förra gången det var många som skulle mine:a. (om jag kommer ihåg rätt)

580 och andra äldre kort stiger ju för att folk inte kan få tag på eller inte vill betala 2x MSRP för nya kort.
Så när kurserna dyker kommer ju gamla kort att falla som en sten.
Helt klart sälj läge MAO om man har kort som bara ligger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Med tanke på hur lång tid det tog för alla hemma miners att kränga sina kort efter förra hysterin så kommer denna vända att bli hysteriskt rolig att följa
Sitter man på 8 kort nu så lär man inte sova speciellt gott.
När kurserna dyker gäller det att vara först ut med säljes annonserna eller sitta med svarte petter.

Sitter själv på 6st nya kort och 9st äldre från 2016-17. De äldre korten är redan betalade för längesedan. De nya grafikkorten betalades till 100% av lite ETH jag sålde runt februari i år.
Med det sagt så har jag redan tagit igen mina utgifter (flera gånger om dessutom) och många i min krets som går in med 10-15 grafikkort i miningriggar betalade av dessa såpass snabbt att de inte behöver sälja i panik. Så just nu hoppas jag lite på en krasch så svårighetsgraden sänks så man kan bunkra digitala mynt till nästa hype.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Kort som 570,580 + 5700xt är super övervärderade just nu. Men kort som 2000 & 3000 serien kommer nog behålla mkt av sitt värde efter "mining-hysterin". De är fortfarande attraktiva gaming-kort (med DLSS och RayTracing) och det råder även semi-konduktor brist året ut. Men jag kan däremot hålla med om att priset för ett 3080 är störtlöjligt högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Sitter själv på 6st nya kort och 9st äldre från 2016-17. De äldre korten är redan betalade för längesedan. De nya grafikkorten betalades till 100% av lite ETH jag sålde runt februari i år.
Med det sagt så har jag redan tagit igen mina utgifter (flera gånger om dessutom) och många i min krets som går in med 10-15 grafikkort i miningriggar betalade av dessa såpass snabbt att de inte behöver sälja i panik. Så just nu hoppas jag lite på en krasch så svårighetsgraden sänks så man kan bunkra digitala mynt till nästa hype.

Tjänar du mer på att behålla korten ifrån 2016 och mine:a än att sälja dom nu?

Permalänk
Medlem

Jag är grymt imponerad av att det tog cirka tre månader för dig att upptäcka detta fenomen.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Jag är grymt imponerad av att det tog cirka tre månader för dig att upptäcka detta fenomen.

För vilket pris gick RX580 för tre månaders sedan?

Permalänk
Medlem

Hur skall jag spela då?

*confused*

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

För vilket pris gick RX580 för tre månaders sedan?

https://www.tradera.com/item/341372/440766527/radeon-rx-580-8...

Förlåt, drygt två månader är mer korrekt.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Jag förlåter dig :). Det blir intressant att se vad det går för idag när auktionen avslutas. Det vore rätt så intressant med en graf som visar andrahandsvärdet över en tid, då kan man jämföra det lite med hur bitcoinkursen går.

Permalänk
Medlem

Köpte själv ett RX 6800 till fantasipris (8000 kr) för ett par veckor sedan. Suget blev för stort helt enkelt.

Mitt GTX 1080 hamnade i frugans dator och det GTX 1060 6GB som satt i hennes fick åka ut på tradera.

Visst visste jag att marknaden var tokig men blev ändå väldigt förvånad när det såldes för 3200 kr. Det inköptes alltså nytt 2017 för 2600kr.

Så om jag räknar att jag fick 2000 kr mer än det egentligen är värt så säg att jag då effektivt gav ca 6000 kr för ett 6800, och det är ju inte så farligt.

Köpte GTX 1080-kortet här på tradera i höstas för 2000kr så hade säkert kunnat göra en hyfsad affär på det också om frugan velat uppgradera. Känns lite som plus minus noll med nyköp och begagnatförsäljning om man sitter på ett hyfsat grafikkort.

Att köpa ett grafikkort utan att ha något vettigt att sälja nu suger däremot riktigt hårt ä.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Hedersmedlem

Tänker inte sälja flera grafikkort. Har ett RTX 3070 i min primära dator och ett GTX 1080 i reserv ifall det skulle vara så att mitt RTX 3070 (alternativt min frus RTX 3080) pajar.

Senaste två gångerna vi haft ett grafikkortshaveri hemma så har jag redan vart duktig och sålt av tidigare grafikkort så jag behövt köpa reservkort begagnat. (Faktum är att mitt GTX 1080 jag har nu är en bökig vattenkyld modell jag köpte av en kompis då det var kris...)

Det misstaget gör jag inte om en tredje gång, särskilt inte nu då grafikkort inte går att köpa till vettiga pengar.

GTX 1080:t säljs först när något av de andra grafikkorten hemma har uppgraderats och det lär inte hända på ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Man kan fråga sig hur billigt det blir sen när mininghysterin är över, för den dagen kommer. Rea?

Eller så kommer verkligheten ikapp alla stater som tryckt ut pengar för coronabidrag,
varor och fasta värden som är eftertraktade har bara gått lite före i inflationen, sedan stiger priserna på resten.
Löner och tjänster kommer förstås alltid vara billiga.

(varför vara lite deppig när man kan gå all-in)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Tjänar du mer på att behålla korten ifrån 2016 och mine:a än att sälja dom nu?

Det skulle jag säga, de är RX480 8GB och några RX580 8GB. RX480 drar ca 72-75W vid 27-28MHs och RX580 runt 90W för 30MHs, så för att det ska vara värt för mig att sälja för 2000kr/st måste Eth sjunka en hel del. Jag besparar mig gärna huvudvärken och eventuella problem som kan uppstå av att sälja nästan 5 år gammal elektronik som varit i drift runt 4 år kontinuerligt, oavsett om det är moderkort eller grafikkort.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701