Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

HAASen ser okontrollerbar ut. Den halkar överallt. Eller blev Mazepin knuffad?
Jag ropar ut det här om nu: HAAS kommer lägga ner hela stallet inom en månad

Där tror jag du har fel, är väl ingen hemlighet att detta är en throw away season för haas, där dom i princip inte gör några investeringar på bilen och har två rookie förare. Men detta görs ju för att man satsar på nästa reglemente, att dom kommer ligga i absoluta botten visste dom i förväg.

Permalänk
Medlem

Trevligt lopp rakt igenom. Dock väldigt synd att man inte fick se något av Tsunodas fajt med Stroll på slutet. Märkligt att det inte kunde flikas in på något sätt även om det var kamp om segern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Där tror jag du har fel, är väl ingen hemlighet att detta är en throw away season för haas, där dom i princip inte gör några investeringar på bilen och har två rookie förare. Men detta görs ju för att man satsar på nästa reglemente, att dom kommer ligga i absoluta botten visste dom i förväg.

Handlar om att Gene vill ha kul utan att bli ruinerad. De kommer inte satsa som tokar nästa säsong heller

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Loppet var väldigt kul och spännande. Heja Max. Kenneth & Skruvarn, ni har säkert rätt.
Bara 21 dagar kvar till Imola nu då...

Permalänk
Medlem

Sicken klåpare MazeSPIN är
Visst att bilen antagligen är total skit, men ändå.

Han snurrade 5 gånger totalt i helgen, sista gången redan efter några kurvor i racet och kvaddade då bilen.
Han lyckades dessutom göra Vettel och några andra förbannade när dom missade sitt fastlap i kvalet genom att först köra om dom, och sedan snurra direkt efter så det blev gulflagg...

Tror inte han blir kvar länge, men såklart, pappa kan ju alltid putta in mer pengar.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Sicken klåpare MazeSPIN är
Visst att bilen antagligen är total skit, men ändå.

Han snurrade 5 gånger totalt i helgen, sista gången redan efter några kurvor i racet och kvaddade då bilen.
Han lyckades dessutom göra Vettel och några andra förbannade när dom missade sitt fastlap i kvalet genom att först köra om dom, och sedan snurra direkt efter så det blev gulflagg...

Tror inte han blir kvar länge, men såklart, pappa kan ju alltid putta in mer pengar.

F1 förare är alltid griniga när nytt folk kommer till deras sport.
Minns hur mycket gnällande det var när Verstappen anslöt.
Samma sak med Vettel.
Dom gillar helt enkelt inte konkurrensen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

F1 förare är alltid griniga när nytt folk kommer till deras sport.
Minns hur mycket gnällande det var när Verstappen anslöt.
Samma sak med Vettel.
Dom gillar helt enkelt inte konkurrensen

Det är ju knappast konkurrensen dom är oroliga för med Mazepin, missade du kvalet helt? Han förstörde verkligen för dom genom att inte följa vett och etikett och sen tappa fäste på det.
Otroligt pinsamt.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Det är ju knappast konkurrensen dom är oroliga för med Mazepin, missade du kvalet helt? Han förstörde verkligen för dom genom att inte följa vett och etikett och sen tappa fäste på det.
Otroligt pinsamt.

Men samtidigt så väntar många förare och satsar allting till det sista minuten. Det straffar sig ofta när det blir köer eller incidenter. Vettel och kompani har en del av ansvaret och Vettel hade kunnat göra två varv som är snabba nog att räcka till Q2 i sin Aston Martin

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Det är ju knappast konkurrensen dom är oroliga för med Mazepin, missade du kvalet helt? Han förstörde verkligen för dom genom att inte följa vett och etikett och sen tappa fäste på det.
Otroligt pinsamt.

Hela F1 fältet är fullt av gamla rävar som gjorde exakt samma saker när dom var rookies.
"Gubbarna" gnällde lika mycket då som nu

Jag försvarar inte missar som görs såklart, men det är knappast någonting nytt när en rookie gör lite dumma saker.
Det är ju heller inte helt ovanligt att extremt erfarna förare gör liknande saker.

Permalänk
Medlem

Det var riktigt kul att det gick såpass bra för perez, att starta från depån till en femte plats! Han visar ju helt klart att han är en av de allra bästa i fältet. Hoppas att det blir en riktig fight i år.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobzombie:

Det var riktigt kul att det gick såpass bra för perez, att starta från depån till en femte plats! Han visar ju helt klart att han är en av de allra bästa i fältet. Hoppas att det blir en riktig fight i år.

Ha det gött

Visst är han bra men Verstappen är vassare.

I jante-Sverige får man ibland intrycket av att Verstappen inte är så populär trots att han sannolikt som 23 åring redan är snabbast av alla. Antar att folk stör sig på hans kaxiga och ibland något aggressiva körning. Dock är det ju oerhört sällan han bryter lopp numera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Visst är han bra men Verstappen är vassare.

I jante-Sverige får man ibland intrycket av att Verstappen inte är så populär trots att han sannolikt som 23 åring redan är snabbast av alla. Antar att folk stör sig på hans kaxiga och ibland något aggressiva körning. Dock är det ju oerhört sällan han bryter lopp numera?

Jag hejar på Max 100%. Utan honom hade sporten gått under eftersom Hamilton varit ohotad varje lopp.
Gillar hans aggressiva stil och personlighet.

Max får mig alltid att häpna med sin talang och skicklighet. Mer än någon annan. Han måste bli världsmästare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Jag hejar på Max 100%. Utan honom hade sporten gått under eftersom Hamilton varit ohotad varje lopp.
Gillar hans aggressiva stil och personlighet.

Max får mig alltid att häpna med sin talang och skicklighet. Mer än någon annan. Han måste bli världsmästare!

Finns gott om exempel på förare som varit i den kategorin men ändå inte lyckats i slutändan, av olika skäl.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Visst är han bra men Verstappen är vassare.

I jante-Sverige får man ibland intrycket av att Verstappen inte är så populär trots att han sannolikt som 23 åring redan är snabbast av alla. Antar att folk stör sig på hans kaxiga och ibland något aggressiva körning. Dock är det ju oerhört sällan han bryter lopp numera?

Jo men att Verstappen är bra det vet ju alla, hoppas bara att det håller för perez hela säsongen redbull behöver två bilar i toppen istället för en.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Visst är han bra men Verstappen är vassare.

I jante-Sverige får man ibland intrycket av att Verstappen inte är så populär trots att han sannolikt som 23 åring redan är snabbast av alla. Antar att folk stör sig på hans kaxiga och ibland något aggressiva körning. Dock är det ju oerhört sällan han bryter lopp numera?

Jo, det som störde mig personligen var väl just att han tenderade att vara dum-aggressiv på banan och uppvisade en direkt löjeväckande barnslig attityd utanför banan. Nu har han ju dock växt upp en del och numera gillar jag honom.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jo, det som störde mig personligen var väl just att han tenderade att vara dum-aggressiv på banan och uppvisade en direkt löjeväckande barnslig attityd utanför banan. Nu har han ju dock växt upp en del och numera gillar jag honom.

Knappast underligt, han var ju bara en snorunge när han kom in. Har sett det exemplet förut och vi ser väl det på Mazespin nu.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Är det någon mer än jag som blir mer och mer (hur det nu är möjligt....) imponerad av Lewis Hamilton?

Han är verkligen en förebild olikt alla andra. Först och främst, den främst F1-föraren genom alla tider.
Både statistiskt och subjektivt! Jag menar att han är bland de bästa någonsin på att köra i regn, han kvalar som en gud, han har sinne för däckshantering, han vet när han behöver köra fort och när det räcker att cruisa, han gör aldrig några misstag, aldrig inblandad i några styggheter på banan, har aldrig krävt speciell behandling eller försteförarstatus från teamet, han kan dra vinster från ingenting - behöver inte ha snabbaste bilen, han har vunnit i V8-formulan, V8 med KERS, V6-formulan, han har vunnit med två olika chassitillverkare, med två olika däcktillverkare och har fortfarande minst en vinst per säsong i hela sin F1-karrär. bla bla bla. Han är F1:s Wayne Gretzky, Roger Federer eller Usain Bolt.

De enda som kommit nära honom är Fernando Alonso, Nico Rosberg och Jenson Button, som visade sig vara världsmästarmaterial alla tre. (Sen, visst... en Max i samma bil, en Vettel när han var som bäst i samma bil, en Alonso... men det kommer vi aldrig få veta.)

Men viktigast av allt:
Jag vet ingen i någon sport som är ett hundra procent god.
När han smiskar upp hela etablissemanget, blir bäst och till slut blir ansiktet utåt för F1 och given en röst tar han chansen att plädera för alla människors lika värde och att man ska vara snälla mot varandra. Jag vägrar tro att F1 hade kört "We race as one" utan Lewis.
Sen kan man diskutera vad den kampanjen egentligen gör... men ändå, ämnet är upp på allas läppar. Tack vare Lewis!

Han är inte som Floyd Mayweather som boxar sin fru och sitter med miljoners dollar och skryter på Instagram, inte som Messi som skattefuskar, inte som Ronaldo som varit misstänkt för våldtäkt (dock inte dömd!), inte som NFL-stjärnorna som har kamphundsavel på bakgården.

Vi kommer inse hans storhet först när han lägger av, och då med 120 poles, och 109 segrar. Och faktiskt ett rekord som aldrig kommer slås.

GOAT!

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

Visst är Hamilton grym. Den perfekta föraren.
Jag håller inte med om delen av inlägget som handlar om Hamiltons olika så kallade engagemang över huvud taget. Men det kan vi lämna därhän

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

F1 förare är alltid griniga när nytt folk kommer till deras sport.
Minns hur mycket gnällande det var när Verstappen anslöt.
Samma sak med Vettel.
Dom gillar helt enkelt inte konkurrensen

Folk gnällde på Max för att han var en Nonchalant förare, utan någon typ av respekt för andra. Skyllde på alla andra för sina egna krascher och incidenter.

Det har ingenting att göra med att de inte skulle gilla och välkomna konkurrensen, Däremot när du har en del nya förare som kör mer med den inställningen att det är bara att trycka på reset knappen om man ställer till med något. Det här är min bana, bara att flytta på dig för här kommer jag.
Då kommer du att få kommentarer från de andra.

Att Formel 1 skulle vara någon typ av klass för de priviligerade, det är bara fullständigt skitsnack.
Att Mazepin får kritik är delvist befogat. Endel av kritiken har han förtjänat själv. Men Haas bilen är ju faktiskt värdelös,men folk ignorerar lite att Schumacher också var och snurrade en hel del.
Att det ignoreras lite i sammanhanget beror till stordel för att han inte påverkade de andra förarnas tävling eller kval. Han sabbade bara för sig själv

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Att Formel 1 skulle vara någon typ av klass för de priviligerade, det är bara fullständigt skitsnack.

Du glömde /s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Du glömde /s

Glömde inte /s
På vilket vis skulle F1 vara en klass för priviligerade?
Helt klart är ju F1 klassen för de bästa inom motorsport. Klart man kommer inte ifrån att endel kan "köpa" sig en plats i bottenstallen, men det kräver ju fortfarande att de är tillräckligt duktiga för att få en superlicens för att få köra F1 och den kan man inte köpa sig till

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Glömde inte /s
På vilket vis skulle F1 vara en klass för priviligerade?
Helt klart är ju F1 klassen för de bästa inom motorsport. Klart man kommer inte ifrån att endel kan "köpa" sig en plats i bottenstallen, men det kräver ju fortfarande att de är tillräckligt duktiga för att få en superlicens för att få köra F1 och den kan man inte köpa sig till

Förmodar att det resonemanget snarare handlar om att man är chanslös att ta sig dit om man bara är duktig men inte har stark ekonomisk backning?
Det behöver ju dock inte vara att "pappa betalar", det kan vara att man lyckats skaffa sig kontakter och "Redbull betalar", "sponsor x betalar" eller liknande.

Någon måste ju iaf betala miljonerna som krävs för att man ska kunna köra i de lägre klasserna där man ska samla tillräckligt många superlicenspoäng.
Sedan skulle jag inte heller helt hålla med om att man inte köper superlicensen, de betalar faktiskt en hiskelig årsavgift för denna också. Men man måste ju som sagt ha superlicenspoängen först, så ENBART pengar duger inte.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Innan redbull eller någon annan går in så har farsa eller annan pungat in ett par hundratusen allra minst på gokart. Det känns jättekonstigt att säga att världens i särklass dyraste sport inte är för privilegierade.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Innan redbull eller någon annan går in så har farsa eller annan pungat in ett par hundratusen allra minst på gokart. Det känns jättekonstigt att säga att världens i särklass dyraste sport inte är för privilegierade.

Det kan lätt bli mer än ett par hundratusen per år. Lite av det kanske man får tillbaka genom sponsorer men då är inte karting något som drar stor publik. Då ska man börja när man är runt 6 år och hålla på i flera år tills man placerat sig bra i olika mästerskap.
Därifrån får man gå vidare till exempelvis Formula Ford. Kostar kanske en miljon för en säsong. Sen Formel 3 på 6-7 miljoner för en säsong. F2 kanske 15 miljoner... Då har man inte ens tagit sig till F1 än, utan det kommer krävas flera säsonger.

Notan lär landa på runt 80 miljoner så det behövs både rika föräldrar samt generösa sponsorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Visst är Hamilton grym. Den perfekta föraren.
Jag håller inte med om delen av inlägget som handlar om Hamiltons olika så kallade engagemang över huvud taget. Men det kan vi lämna därhän

Hamilton är sjukt bra men den perfekta föraren vet jag inte. Jag är tveksam till om han ens är GOAT i F1. Han har väl i stort sett alltid haft en bra bil? Sen blir det lite svårt att jämföra olika eror. Bilarna har blivit mycket lättare att köra genom åren och en del av de äldre bilarna har varit helt vansinniga maskiner. En gång i tiden brukade förarna även tävla med i princip allt som hade fyra hjul.

Sen om vi snackar förare i bredare bemärkelse än F1 har vi ju en del att ta hänsyn till. Exempelvis Markku Alén vars rekord i flest rallyvinster stod sig i över 20 år, tills Sebastian Loeb slog det. Loebs meritlista är tillika väldigt tung. Eller Walter Röhrl som Niki Lauda utnämnt till ett geni bakom ratten. Jag vet inte om Lauda syftade p Röhrls förmåga att liksom bara kunna viska lite till bilen för att få den att göra otroliga saker.

Listan kan göras lång och kokar egentligen ner till vem man favoriserar.

Permalänk
Medlem

Det är ju svårt jämföra. Hamilton är totalt överlägsen senna ex då han tränat bättre och hårdare och har minst samma talang. Senna hade aldrig haft en chans i modern f1. Så ja god kandidat till goat. Han har ju haft vassa teamkamrater som Button som också vann allt från unga år, alonso och nico rosberg och får en bra förare som Bottas se halvdålig ut.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det är ju svårt jämföra. Hamilton är totalt överlägsen senna ex då han tränat bättre och hårdare och har minst samma talang. Senna hade aldrig haft en chans i modern f1. Så ja god kandidat till goat. Han har ju haft vassa teamkamrater som Button som också vann allt från unga år, alonso och nico rosberg och får en bra förare som Bottas se halvdålig ut.

Man måste dock se skillnad på förare som har tur och hamnar i en bil som är överlägsen det året (Button 2009).
Och förare som rycker upp ett mediokert team till nya höjder (Shumacher med både Benetton och Ferrari).
Hamilton är en grym förare, inget tvivel om det.
Men han har även haft turen(/skickligheten) att 2 gånger hamna i team som redan var extremt bra eller storsatsade.

Och att jämföra gamla stjärnor med dagens blir ju alltid lite konstigt.
Jag vill gärna tro att om gamlingarna racat idag så skulle även dom köra samma fysiska rutiner dagens förare gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Hamilton är sjukt bra men den perfekta föraren vet jag inte. Jag är tveksam till om han ens är GOAT i F1. Han har väl i stort sett alltid haft en bra bil? Sen blir det lite svårt att jämföra olika eror. Bilarna har blivit mycket lättare att köra genom åren och en del av de äldre bilarna har varit helt vansinniga maskiner. En gång i tiden brukade förarna även tävla med i princip allt som hade fyra hjul.

Sen om vi snackar förare i bredare bemärkelse än F1 har vi ju en del att ta hänsyn till. Exempelvis Markku Alén vars rekord i flest rallyvinster stod sig i över 20 år, tills Sebastian Loeb slog det. Loebs meritlista är tillika väldigt tung. Eller Walter Röhrl som Niki Lauda utnämnt till ett geni bakom ratten. Jag vet inte om Lauda syftade p Röhrls förmåga att liksom bara kunna viska lite till bilen för att få den att göra otroliga saker.

Listan kan göras lång och kokar egentligen ner till vem man favoriserar.

Håller helt med.
Framförallt är det lätt att uppfattas som en stabil och duktig förare om man har en väldigt körbar bil som inte sliter däck eller har en väldig instabil bak. Dessutom om man inte har blivit riktigt pressad så utsätter man sig heller inte för kanske inte för allt för mycket risker.

Även om det funnits lopp där Ferrari varit snabbare rakt fram förarna fått kämpa med bilen. Då utsätter man sig för större risker och totalt sett kommer man som förare göra fler misstag.
Samma med teamet och bilen som helhet., merc har ju en outstanding pålitlighet på bilen, speciellt med Ham.
Kanske för att man inte måste pressa bilen till det yttersta. Eller så lyckades bara de få till sina egna motorer bättre än när de säljer dem till andra.

Ham var en sensation när han kom in i F1. Men det var Vettel också.
Ham hade ett par år där han faktiskt inte presterade särskilt övertygande heller efter hans initiala vinst.
Inte när han kom in i Merc var han särskilt outstanding heller.

Jag skulle vilja påstå att alla toppförarna i F1 i samma bil hade fått ett relativt likt CV och får sitt rykte efter hur de hanterar utmaningar med bilarna. Ibland förtjänat och ibland väldigt oförtjänat men det mesta av ryktet sitter i bilen.

Rally är ju klart intressantare då det skiljer förarna väldigt mycket hur attackerar sträckor och man särskiljer verkligen de oerhört duktiga förarna från de andra.

Permalänk
Medlem

Jag inbillar mig att Hamilton är extremt bra på det vi inte ser.
D.v.s. jaga och motivera sponsorer, se till att teamet fortsätter att storsatsa etc.
Vilket ju är nästan lika viktigt som prestationer på banan.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Svensktiger:

Man måste dock se skillnad på förare som har tur och hamnar i en bil som är överlägsen det året (Button 2009).
Och förare som rycker upp ett mediokert team till nya höjder (Shumacher med både Benetton och Ferrari).
Hamilton är en grym förare, inget tvivel om det.
Men han har även haft turen(/skickligheten) att 2 gånger hamna i team som redan var extremt bra eller storsatsade.

Och att jämföra gamla stjärnor med dagens blir ju alltid lite konstigt.
Jag vill gärna tro att om gamlingarna racat idag så skulle även dom köra samma fysiska rutiner dagens förare gör.

Mclaren blev snabbt dåliga efter att Hamilton lämnade, samtidigt som Mercedes gick upp väldigt snabbt. Min uppfattning är att han är väldigt bra på att hjälpa till med utvecklingen av bilen, men självklart behövs resurser för det också.