Kinesiska 2011-3 Moderkort, vad tros?

Permalänk

Kinesiska 2011-3 Moderkort, vad tros?

Har sett att det cirkulerar en hel del äldre Xeons på sidor som bl.a. AliExpress, och hade tänkt införskaffa ett Dual moderkort för runt 1300kr, lite ram och sen två cpuer givetvis.

Är det någon som har erfarenhet av dessa kinesiska moderkort? Vad kan man förvänta sig?

Visa signatur

Main rig: Ryzen 7 9800X3D, Asus Prime OC RX 9070 XT 16GB, ASRock B650I PG Lightning WiFi, 32GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz, 4TB Crucial P3 Plus, 4TB Kingston Renegade, Fractal Terra.

SFF FFS.

Permalänk
Medlem

Där kan vi snacka om att "köpa grisen i säcken" du måste va beredd på att du kan förlora pengarna.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilPersson03:

Har sett att det cirkulerar en hel del äldre Xeons på sidor som bl.a. AliExpress, och hade tänkt införskaffa ett Dual moderkort för runt 1300kr, lite ram och sen två cpuer givetvis.

Är det någon som har erfarenhet av dessa kinesiska moderkort? Vad kan man förvänta sig?

Dual moderkorten är ofta serverbaserade och låsta till att inte kunna överklockas, singelmoderkorten brukar ofta ha undermålig vrm och kylning men går teoretiskt att överklocka.
Det är ju just vid överklockning de här äldre xeonprocessorerna kommer till sin rätt, men då är det bättre att försöka hitta ett begagnat x58, x79, x99 moderkort av en riktig tillverkare om du inte vill fulmodda kinakortet med egna kylflänsar och chassifläktar.

Dualmoderkorten kan dock fortfarande vara en vettig lösning om du vill bygga en budget workstation för t.ex. videoredigering. Många kärnor och trådar, och eftersom de bygger på serverdelar så kan du köra billig ECC-ram.

Permalänk
Medlem

Craft Computing på youtube har gjort en del recensioner av allehanda kinesiska moderkort. Kan vara värt att kika på om du överväger ett inköp.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Skrivet av eriksson850:

Dual moderkorten är ofta serverbaserade och låsta till att inte kunna överklockas, singelmoderkorten brukar ofta ha undermålig vrm och kylning men går teoretiskt att överklocka.
Det är ju just vid överklockning de här äldre xeonprocessorerna kommer till sin rätt, men då är det bättre att försöka hitta ett begagnat x58, x79, x99 moderkort av en riktig tillverkare om du inte vill fulmodda kinakortet med egna kylflänsar och chassifläktar.

Dualmoderkorten kan dock fortfarande vara en vettig lösning om du vill bygga en budget workstation för t.ex. videoredigering. Många kärnor och trådar, och eftersom de bygger på serverdelar så kan du köra billig ECC-ram.

Ska bedriva en server, just det jag är ute efter Sen kanske göra all core turbo unlock exploiten istället.

Tänkt mig detta:
https://www.aliexpress.com/item/1005001644294143.html?spm=a2g...
https://www.aliexpress.com/item/4001175343891.html?spm=a2g0o....

Ska vara ett av de bättre moderkorten. Dessutom är cpun 14nm och 3 ghz all core boost, däremot v4 så microcode exploiten med all core turbo funkar inte där, kanske får se på någon v3 istället

Visa signatur

Main rig: Ryzen 7 9800X3D, Asus Prime OC RX 9070 XT 16GB, ASRock B650I PG Lightning WiFi, 32GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz, 4TB Crucial P3 Plus, 4TB Kingston Renegade, Fractal Terra.

SFF FFS.

Permalänk
Medlem

Ska bedriva en server, just det jag är ute efter Sen kanske göra all core turbo unlock exploiten istället.

Tänkt mig detta:
https://www.aliexpress.com/item/1005001644294143.html?spm=a2g...
https://www.aliexpress.com/item/4001175343891.html?spm=a2g0o....

Ska vara ett av de bättre moderkorten. Dessutom är cpun 14nm och 3 ghz all core boost, däremot v4 så microcode exploiten med all core turbo funkar inte där, kanske får se på någon v3 istället

Vad är det för system och cpuer du har kikat på?

Permalänk
Skrivet av eriksson850:

Vad är det för system och cpuer du har kikat på?

Länkar precis där Har för nuvarande en server (se signaturen) som kör helt okej. Vill däremot ha mer prestanda till den, då det kommer in ett par spelare på den och man måste sänka view distance osv, vi snackar minecraft här förresten Och ännu mer specifikt, paper som klarar att utnyttja fler kärnor.

Visa signatur

SFF FFS.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt massor av x79, x99 mm moderkort från Aliexpress - det är extremt prisvärda grejer om man vet vad man köper. Kan tipsa om ex säljaren CPU Store, har köpt flera färdiga kit som levererats utan minst problem.

Länk: https://www.aliexpress.com/store/group/X99-Motherboard-Set/18...

Absolut mest prisvärda är ju systemen som erbjuder DDR3 i Quad-channel.

Denna sidan är grym för info om de olika systemet och tips på konfigurationer: https://xeon-e5450.ru/socket-2011-3/aktualnye-sborki-na-2011-...

Sedan har vi ju @Miyconst här på forumet som har en utmärkt kanal: https://www.youtube.com/c/Miyconst/videos

Ex: https://www.youtube.com/watch?v=Z4ia3twF2bA

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

Jag har köpt massor av x79, x99 mm moderkort från Aliexpress - det är extremt prisvärda grejer om man vet vad man köper. Kan tipsa om ex säljaren CPU Store, har köpt flera färdiga kit som levererats utan minst problem.

Länk: https://www.aliexpress.com/store/group/X99-Motherboard-Set/18...

Absolut mest prisvärda är ju systemen som erbjuder DDR3 i Quad-channel.

Denna sidan är grym för info om de olika systemet och tips på konfigurationer: https://xeon-e5450.ru/socket-2011-3/aktualnye-sborki-na-2011-...

Sedan har vi ju @Miyconst här på forumet som har en utmärkt kanal: https://www.youtube.com/c/Miyconst/videos

Ex: https://www.youtube.com/watch?v=Z4ia3twF2bA

Without reading the entire thread I can say the following:

- CPU Store: I have also bought a bunch of motherboards from, positive experience, one (I think) motherboard with issues, solved by returning it.
- Machinist Official Store: a good alternative, never had issues with them, had a few bad motherboards, which went back to China.
- RE Store: Bought many items from them in the past, but now they blocked both of my accounts because I dared to record a video and prove their motherboard to be with issues.
- Huananzhi Official Store: the best customer service, bought many items, fast shipping and so far not a single defective unit. The prices are not great though.

Feel free to ask me questions about some particular motherboards.

P.S. I am sorry for answering in English in a Swedish thread.

Visa signatur

Core Ultra 265k | RX 7900 XTX | 64 GB DDR5-5600 | Samsung Evo 990 Pro 4TB, 860 2 TB | Elgato 4K60 Pro
https://www.youtube.com/c/Miyconst

Permalänk
Medlem

Ett annat alternativ är att du köper ett par V2 cpu:er istället.

E5 2667 v2, är ett exempel, högre klock och ipc som borde hjälpa för att driva en minecraft server.
Du kan behålla dina minnen och moderkort, för jag antar att du kör med reg minnen iom din nuvarande setup.

Nackdelen är tyvärr att vissa v2 cpu:er inte är särskilt prisvärda längre om man jämför med nyare generationer. Tror du får en 2667v2 cpu för ca $100 atm, men ibland finns det deals att göra.

Permalänk
Skrivet av nikwad:

Ett annat alternativ är att du köper ett par V2 cpu:er istället.

E5 2667 v2, är ett exempel, högre klock och ipc som borde hjälpa för att driva en minecraft server.
Du kan behålla dina minnen och moderkort, för jag antar att du kör med reg minnen iom din nuvarande setup.

Nackdelen är tyvärr att vissa v2 cpu:er inte är särskilt prisvärda längre om man jämför med nyare generationer. Tror du får en 2667v2 cpu för ca $100 atm, men ibland finns det deals att göra.

Har kollat på just dem. Hittar jag en v3 med hög turbo så kan jag nog göra den här exploiten där man låser alla kärnor till 100% turbo, tips på några? Typ 10-14 cores för behöver fler kärnor, kommer ha flera världar uppe nämligen

Visa signatur

SFF FFS.

Permalänk
Medlem

Vi har ju vår kära @Miyconst som gör fantastiska reviews av kinesiska moderkort.

https://www.youtube.com/watch?v=GAg-sReQ8wU Är ju ett bra exempel

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Har kollat på just dem. Hittar jag en v3 med hög turbo så kan jag nog göra den här exploiten där man låser alla kärnor till 100% turbo, tips på några? Typ 10-14 cores för behöver fler kärnor, kommer ha flera världar uppe nämligen

Tyvärr så stödjer ditt moderkort (kör själv med det också) bara upp till generation E5 v2.

Den kraftfullaste v2 cpu:n är nog 2697 v2 med 12kärnor, nackdelen är att du tappar bas och turbo frequency.

Hittade denna ebay listing, 1.2kkr + frakt är kanske rimligt:
https://www.ebay.com/itm/Intel-Xeon-E5-2697-V2-2-7GHz-12-Core...

Permalänk
Skrivet av nikwad:

Tyvärr så stödjer ditt moderkort (kör själv med det också) bara upp till generation E5 v2.

Den kraftfullaste v2 cpu:n är nog 2697 v2 med 12kärnor, nackdelen är att du tappar bas och turbo frequency.

Hittade denna ebay listing, 1.2kkr + frakt är kanske rimligt:
https://www.ebay.com/itm/Intel-Xeon-E5-2697-V2-2-7GHz-12-Core...

Vet att det bara stödjer upp till v2. Skrev en tidigare post om just det, om det är värt att bara köra v2, eller sälja servern (som totalt gick på 3000) och köpa aliexpress saker istället, o därmed 2011-3 istället

Visa signatur

SFF FFS.

Permalänk
Medlem

Vet att det bara stödjer upp till v2. Skrev en tidigare post om just det, om det är värt att bara köra v2, eller sälja servern (som totalt gick på 3000) och köpa aliexpress saker istället, o därmed 2011-3 istället

Okej, har inte sett den posten. Menade du en helt annan tråd?

Men med dom där kina brädorna, går det att använda ddr3 ecc reg minnen, eller är man begränsad till vanliga stickor?

Permalänk
Skrivet av nikwad:

Okej, har inte sett den posten. Menade du en helt annan tråd?

Men med dom där kina brädorna, går det att använda ddr3 ecc reg minnen, eller är man begränsad till vanliga stickor?

Det går att använda både och, vilket gör det så lockande. 64gb för 2000 är riiiktigt bra för ddr4 som fortfarande används.

Här är den tråden: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1630077-minecraft-serv...

Visa signatur

SFF FFS.

Permalänk
Medlem

Det går att använda både och, vilket gör det så lockande. 64gb för 2000 är riiiktigt bra för ddr4 som fortfarande används.

Här är den tråden: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1630077-minecraft-serv...

Med "vanliga" stickor, så menade jag konsument ddr3 stickor, udimm non-ecc, inte ddr4.

Det jag minns av dessa kina brädor är att dom ofta stödjer xeon cpus, men osäkert kring ecc reg minnen. Detta pga att de var någon slags häxbrygd utav chipset, bios, firmware och features.

Kikade själv på dom för något/några år sen när de började komma på tapeten men sen när jag läste om att de eventuellt inte stödjer ecc reg stöd föll de bort, en server utan ecc var inte aktuellt för mig då.

Men de kanske stödjer reg ecc minnen och då är de helt klart mer intressanta

Sedan ang mc, var inte det väldigt beroende på klockfrekvensen?
Vill som minnas att mycke minne och hög klockfrekvensen var det viktigaste för en server med flera spelare.
Men det kan ju såklart ha ändrats sedan jag sist spelade mc.

Permalänk
Skrivet av nikwad:

Med "vanliga" stickor, så menade jag konsument ddr3 stickor, udimm non-ecc, inte ddr4.

Det jag minns av dessa kina brädor är att dom ofta stödjer xeon cpus, men osäkert kring ecc reg minnen. Detta pga att de var någon slags häxbrygd utav chipset, bios, firmware och features.

Kikade själv på dom för något/några år sen när de började komma på tapeten men sen när jag läste om att de eventuellt inte stödjer ecc reg stöd föll de bort, en server utan ecc var inte aktuellt för mig då.

Men de kanske stödjer reg ecc minnen och då är de helt klart mer intressanta

Sedan ang mc, var inte det väldigt beroende på klockfrekvensen?
Vill som minnas att mycke minne och hög klockfrekvensen var det viktigaste för en server med flera spelare.
Men det kan ju såklart ha ändrats sedan jag sist spelade mc.

Stämmer väl med klockfrekvensen. Just det modernortet som jag kollat på stödjer DDR4 ECC Reg, vilket jag menade kostade 2000 i kommentaren ovan.

Paper är den version av mc server vi använder. Den är mycket mer multi-threaded än vanliga servers. Det är inte bara en och samma värld, utan flera olika världar, som kan köras på ett par kärnor var. Så då kan cpuerna i princip maxas ändå om flera är inne. Allt som inte kräver att köras på en kärna sprids ut till resten av kärnorna. Riktigt bra. 2st E5 2697 v3 blev det, kollade på TaoBao som har bättre priser, fick de två för runt 2000 sen moderkortet för 1200. 2.6 base, 3.6 boost, 14 kärnor 28 trådar vardera. Hitta bättre value.

Visa signatur

SFF FFS.

Permalänk
Medlem

Stämmer väl med klockfrekvensen. Just det modernortet som jag kollat på stödjer DDR4 ECC Reg, vilket jag menade kostade 2000 i kommentaren ovan.

Paper är den version av mc server vi använder. Den är mycket mer multi-threaded än vanliga servers. Det är inte bara en och samma värld, utan flera olika världar, som kan köras på ett par kärnor var. Så då kan cpuerna i princip maxas ändå om flera är inne. Allt som inte kräver att köras på en kärna sprids ut till resten av kärnorna. Riktigt bra. 2st E5 2697 v3 blev det, kollade på TaoBao som har bättre priser, fick de två för runt 2000 sen moderkortet för 1200. 2.6 base, 3.6 boost, 14 kärnor 28 trådar vardera. Hitta bättre value.

Okej, då förstår jag, väldigt intressant det där med ddr4 ecc reg stödet, ger platformen helt klart ett stort plus.

Lycka till med nya servern och hoppas ni blir nöjda.

Permalänk
Skrivet av nikwad:

Okej, då förstår jag, väldigt intressant det där med ddr4 ecc reg stödet, ger platformen helt klart ett stort plus.

Lycka till med nya servern och hoppas ni blir nöjda.

Tack så mycket lär få bra resell value sen också här i Sverige om inte jag tullas ihjäl

Visa signatur

SFF FFS.

Permalänk
Medlem

Hej, håller på bygger en X99A workstation/server och är ute efter just denna CPU. Hur handlade du ifrån TaoBao? Deras sida är ju på kinesiska. Gav du 2000kr st eller 2000kr för två st? Låter billigt...

Permalänk
Skrivet av Charon242:

Hej, håller på bygger en X99A workstation/server och är ute efter just denna CPU. Hur handlade du ifrån TaoBao? Deras sida är ju på kinesiska. Gav du 2000kr st eller 2000kr för två st? Låter billigt...

Har bara köpt moderkortet, avbröt betalningen på cpuerna då BaoHero inte kunde komma med bra nog info kring valen... Men jag lär testa tänker jag. Den översätter till "disassembly", vilket skulle kunna betyda allt från reservdelar till begagnas liksom.

Visa signatur

SFF FFS.

Permalänk

Länkar precis där Har för nuvarande en server (se signaturen) som kör helt okej. Vill däremot ha mer prestanda till den, då det kommer in ett par spelare på den och man måste sänka view distance osv, vi snackar minecraft här förresten Och ännu mer specifikt, paper som klarar att utnyttja fler kärnor.

Minecraft servrar är majoriteten tyvärr single core även om du kör paper men iaf bättre än mojang servern men marcinellt

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Har bara köpt moderkortet, avbröt betalningen på cpuerna då BaoHero inte kunde komma med bra nog info kring valen... Men jag lär testa tänker jag. Den översätter till "disassembly", vilket skulle kunna betyda allt från reservdelar till begagnas liksom.

Beställde en via Ebay - Tyskland. Blir runt samma peng för att ta hem via Aliexpress och mindre krångel samt snabbare leverans.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Minecraft servrar är majoriteten tyvärr single core även om du kör paper men iaf bättre än mojang servern men marcinellt

Jag kör inte bara en enda värld. Världarna sprids ut på olika kärnor som gör att fler kärnor kan utnyttjas.

Visa signatur

SFF FFS.

Permalänk
Skrivet av Charon242:

Beställde en via Ebay - Tyskland. Blir runt samma peng för att ta hem via Aliexpress och mindre krångel samt snabbare leverans.

Har du länk? Cpuerna är mycket billigare från Kina dock. Tullen kommer inte bli särskilt hög heller då cpuer inte väger mer än ett par gram.

De flesta dual moderkorten är billigare pga att de inte stödjer quad channel memory. Visst, jag skulle kunna vara ok med det, men får hellre ett quad channel moderkort för pengarna.

Visa signatur

SFF FFS.

Permalänk
Medlem

https://www.ebay.com/itm/Intel-Xeon-E5-2697V3-SR1XF-2-60-GHz-...

Tullen baseras ju inte på vikten, utan på det uppskattade värdet samt att du alltid får lov att betala 25% moms samt deklarationsavgifter.

Jag är dock inte ute efter en dual setup. Har quad channel på mitt single X99A moderkort.

Permalänk
Skrivet av Charon242:

https://www.ebay.com/itm/Intel-Xeon-E5-2697V3-SR1XF-2-60-GHz-...

Tullen baseras ju inte på vikten, utan på det uppskattade värdet samt att du alltid får lov att betala 25% moms samt deklarationsavgifter.

Jag är dock inte ute efter en dual setup. Har quad channel på mitt single X99A moderkort.

Tullverket säger vikten, oavsett pris? Det är för datorer, men är det annorlunda för komponenter menar du?

Visa signatur

SFF FFS.

Permalänk
Medlem

Tullverket säger vikten, oavsett pris? Det är för datorer, men är det annorlunda för komponenter menar du?

Jag är inte säker på just tullen, men handlat flertalet ggr via Aliexpress och det tillkommer avgifter enligt ovan. Många ggr hade det varit samma pris att beställa ifrån ex. amazon.

Permalänk
Medlem

https://www.tullverket.se/sv/privat/avgifternarduhandlarfrane...

Citat:

Så här räknar du ut din varas totala pris
Du vill köpa några mobiltelefonskal i plast från Kina. Det totala priset som du ser när du gör beställningen är 1 800 kronor. För att få en uppfattning om vad du i slutänden kan komma att betala behöver du räkna med nedanstående kostnader:

Frakt och försäkring: 50 kr
Tull (6,5 %): 1 850 x 6,5 % = 120 kr
Moms (25 %): (1 850 + 120) x 25 % = 493 kr

Totalt: (1 800 + 50 + 120 + 493) = 2 463 kr

Beroende på vilket företag som transporterar din vara kan du också behöva betala en importtulldeklarationsavgift eller administrationsavgift på ungefär 125 kronor.

Från 1 800 till 2 463 kronor
Det totala priset för mobiltelefonskalen kan alltså bli 2 463 kronor.

Vikt har ingen som helst påverkan, utan enbart det totala värdet på försändelsen och typ.