TSMC påskyndar produktionsstart av 4 nanometer för Apple

Permalänk
Melding Plague

TSMC påskyndar produktionsstart av 4 nanometer för Apple

Storskalig tillverkning av Apple-kretsar på TSMC:s förfinade 5-nanometersteknik planeras till årets fjärde kvartal.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är N4 i en ny fab eller ersätter man gammal utrustning i gammal fab?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av dlq84:

Är N4 i en ny fab eller ersätter man gammal utrustning i gammal fab?

Då det är en förfining av 5 nanometer handlar det sannolikt om samma fabriker som den senare.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Så med intels namnstandard borde den heta
5nm++

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av mikgus:

Så med intels namnstandard borde den heta
5nm++

Korrekt. N5 -> N5P -> N4. N3 blir nästa helt nya nod.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Och alla andra tackar Apple för draghjälpen!

Permalänk
Medlem

För min del skulle Iphone 13 gärna få behålla nuvarande prestanda, mot att processorns strömförbrukning sjunker med 15%.
I dagsläget värderar jag batteritid över extra prestanda.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

För min del skulle Iphone 13 gärna få behålla nuvarande prestanda, mot att processorns strömförbrukning sjunker med 15%.
I dagsläget värderar jag batteritid över extra prestanda.

Ja de är helt klart tillräckligt snabba för det absolut mesta så jag håller helt klart med dig.

Permalänk
Medlem

Känns ju inte som att M1X kommer vänta till näsra år med släpp, eller? Jag trodde vår/sommar typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

För min del skulle Iphone 13 gärna få behålla nuvarande prestanda, mot att processorns strömförbrukning sjunker med 15%.
I dagsläget värderar jag batteritid över extra prestanda.

Det är väl bara att nyttja mindre av prestandan?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Det mest intressanta i artikeln kom i sista meningen: "och förutom Apple väntas även Intel stå på kö för att ta del av TSMC:s tillverkningskapacitet av kretsar på 3 nanometer."

Permalänk
Datavetare
Skrivet av medbor:

Känns ju inte som att M1X kommer vänta till näsra år med släpp, eller? Jag trodde vår/sommar typ

M1X (om det nu är namnet) kommer av allt att döma i år. De flesta tidigare spekulationer pratade om en lansering ungefär nu, det verkar inte ha stämt.

Finns spekulationer på dessa spekulationer (...) om att Corona satt lite grus i maskineriet som senarelagt det hela. De "heta" tipsen nu spekulerar om lansering vid WWDC2021 i juni alt tidigt Q3.

Det man spekulerar om här är när 14" och 16" MBP med M1X kan tänkas lanseras.

Men ovan ska mest ses som spekulation

Själv följer dessa med stor spänning, vill verkligen ha en 16" MBP med M1X. I.o.f.s köpt två M1 MBA, men det är till andra i familjen (blev en MacMini som substitut för egen del...).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

M1X (om det nu är namnet) kommer av allt att döma i år. De flesta tidigare spekulationer pratade om en lansering ungefär nu, det verkar inte ha stämt.

Finns spekulationer på dessa spekulationer (...) om att Corona satt lite grus i maskineriet som senarelagt det hela. De "heta" tipsen nu spekulerar om lansering vid WWDC2021 i juni alt tidigt Q3.

Det man spekulerar om här är när 14" och 16" MBP med M1X kan tänkas lanseras.

Men ovan ska mest ses som spekulation

Själv följer dessa med stor spänning, vill verkligen ha en 16" MBP med M1X. I.o.f.s köpt två M1 MBA, men det är till andra i familjen (blev en MacMini som substitut för egen del...).

Jo precis så tänkte jag med, väntar med spänning på en ny jobbdator

kanske är M2/M2X artikeln pratar om alltså