"Pengar är det enda jag är lojal mot"

Permalänk
Avstängd

"Pengar är det enda jag är lojal mot"

Då var det dags igen!

Av någon outgrundlig anledning deltog jag i ett Skypemöte för ett par dagar sedan. Där hade en part hade bjudit in en annan part (denna som sa citatet) som sökte efter folk till diverse storprojekt.

Projekten följer strukturen att:"Du får ingen lön men går projektet i hamn så får du dela på tårtan". Tanken är att komma ifrån ekorrhjulet med timlön och snarare köra på ackordslön.

Beroende på projektstorleken så kan det kräva olika mycket tid. Teoretiskt talat är det då möjligt att en skall spendera hela sin fritid på ett projekt som kanske aldrig rors i hamn - helt ersättningslös.

Sedan mitt från ingenstans under mötets gång säger den andra parten att, "Pengar är det enda jag är lojal mot" vilket då betyder att denna part kanske inte är den lämpligaste samarbetspartner att ha med att göra?

Implicerade undertoner om att personen närsomhelst skulle kunna kasta en under bussen när det börjar ha med för mycket pengar att göra?

En annan sak som är lite lustigt är att denna "pengalojale" person påstås ha stora resurser (kontakter, kapital på mångmiljoner SEK, spetskompetens) bakom sig men ändå ville värva potentiell "gratis arbetskraft" för att få igenom vissa av sina projekt?

Ett av projekten är förknippade med min andra tråd om just olika "kryptospel" (swap-spelen).

Så... vad tänker Du när någon yttrar, "Pengar är det enda jag är lojal mot"? Låter som långsökt, undertonat, subtilt hot? Eller en psykopats erkännande att, "Detta är hur jag gör affärer bara så Du vet."?

Ha en fantastisk Påsk(underhållning)!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Sedan mitt från ingenstans under mötets gång säger den andra parten att, "Pengar är det enda jag är lojal mot" vilket då betyder att denna part kanske inte är den lämpligaste samarbetspartner att ha med att göra?

Tror genuint att det var någon som mest ville spela ball och yttra sin catchphrase snarare än att säga något med mycket tyngd bakom.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AplAy:

Då var det dags igen!

Av någon outgrundlig anledning deltog jag i ett Skypemöte för ett par dagar sedan. Där hade en part hade bjudit in en annan part (denna som sa citatet) som sökte efter folk till diverse storprojekt.

Projekten följer strukturen att:"Du får ingen lön men går projektet i hamn så får du dela på tårtan". Tanken är att komma ifrån ekorrhjulet med timlön och snarare köra på ackordslön.

Beroende på projektstorleken så kan det kräva olika mycket tid. Teoretiskt talat är det då möjligt att en skall spendera hela sin fritid på ett projekt som kanske aldrig rors i hamn - helt ersättningslös.

Implicerade undertoner om att personen närsomhelst skulle kunna kasta en under bussen när det börjar ha med för mycket pengar att göra?

En annan sak som är lite lustigt är att denna "pengalojale" person påstås ha stora resurser (kontakter, kapital på mångmiljoner SEK, spetskompetens) bakom sig men ändå ville värva potentiell "gratis arbetskraft" för att få igenom vissa av sina projekt?

Ett av projekten är förknippade med min andra tråd om just olika "kryptospel" (swap-spelen).

Så... vad tänker Du när någon yttrar, "Pengar är det enda jag är lojal mot"? Låter som långsökt, undertonat, subtilt hot? Eller en psykopats erkännande att, "Detta är hur jag gör affärer bara så Du vet."?

Har varit med om det själv. Det brukar ge sig ganska snabbt när man säger att man behåller alla rättigheter till det man bygger och att visar det sig att det inte flyger så kommer jag att dra någon annanstans med det jag byggt.

Jag har all förståelse för att det kan vara jobbigt att betala om man är i en uppstartsfas, men som du säger så vill man ju inte jobba gratis och sedan bli snuvad på hela tårtan.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Då var det dags igen!

Låter som ett klassiskt pyramidspel (folk som tror att de kan bli rika utan att lyfta ett finger).

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd

En ytterligare knorr på det hela är att ena parten hade tidigare samarbetat med den andra parten och de gick skilda vägar för att deras personliga egenskaper krockades. Och ena parten hade berättat för mig att denne inte borde samarbeta med den andre parten som ändå tog kontakt med ena parten för något tag sedan vilket ledde till detta lustiga Skypemöte.

Skrivet av siglolmic:

Tror genuint att det var någon som mest ville spela ball och yttra sin catchphrase snarare än att säga något med mycket tyngd bakom.

Ja, så kan det mycket väl vara. Ena parten sa om andra parten i efterhand att denna tycks kunna vara känlsosam och vilja ändra sig stup i kvarten om hur pengar skall delas ut mellan projektdeltagare. Dessutom säger ena parten i efterhand att andra parten tycks ha problem med att skriva på samarbetskontrakt där pengafördelning framgår tydligt. Varningsflagga?

Skrivet av giplet:

Har varit med om det själv. Det brukar ge sig ganska snabbt när man säger att man behåller alla rättigheter till det man bygger och att visar det sig att det inte flyger så kommer jag att dra någon annanstans med det jag byggt.

Jag har all förståelse för att det kan vara jobbigt att betala om man är i en uppstartsfas, men som du säger så vill man ju inte jobba gratis och sedan bli snuvad på hela tårtan.

Ja, jag har inga problem med att "stora hobbyprojekt" kan kosta pengar och inte nödvändigtvis leda någonstans. Samtidigt är det väl en varningsflagga om personen ifråga har problem med att skriva på affärskontrakt om hur pengar skall delas ut vid eventuell vinst under projektets gång?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Då var det dags igen!

Rakt sådär så låter det som någon jag aldrig skulle ge mig in i något med, personen som då vill ha med folk gratis till sin idé och enligt utsagor har kapital luktar som någon som skulle skära ut folk direkt om den tjäna på det och rimligtvis är det så den tidigare byggt kapitalet.

Att leta gratis arbetskraft med löften om stor vinst är ju en klassiker men om det inte är ett litet kompisgäng eller någon enskild som kanske ett par hoppar på utan förväntan om en payday så visst men i andra fall är det skitsnack. Det slutar ofta med att personen blir utnyttjad eller så är det den klassiska "Jag har en idé jag inte kan utföra, gör den åt mig" vilket lätt leder till att personen sedan påstår att det är den som är "grundaren" för den hade en idé, alla kan ha idéer men utförandet är 95%+.

Min rekommendation är att vill du satsa på något utan betalat så gör det för din skull, är det tillsammans med någon så är på samma nivå. Om du måste satsa på någon som personen ovan så ska ett avtal skrivas med advokatinblandning och där det finns klara regler för allt.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crew seven:

Låter som ett klassiskt pyramidspel (folk som tror att de kan bli rika utan att lyfta ett finger).

Hehe, jag kallar det för "mellanhandsdrömmen". Andra parten vill agera som en mellanhand som tar in spetskompetens som sedan - mer eller mindre gratis - utför det som en beställare vill att denna andra part skall genomföra åt dem. Blir det sedan bra resultat så får spetskompetensen betalt, annars inte.

Mellanhanden agerar då bara som en länk mellan beställare och utförare utan att lyfta ett finger som du säger. (förutom att ringa och tjata på utföraren att bli färdig så snabbt som möjligt)

Å ena sidan - som egenföretagare flera år tillbaka - så har jag full förståelse att det är svårt att betala med pengar som man inte har. Å andra sidan så kanske man inte ska dra till med ord som "anställning" om det saknas ersättning i det "anställningskontraktet"?

Det är dock lite Amu'rica kring det hela: antingen lyckas Du med det tidriskfyllda projektet och tjänar kosingen eller så har du förlorat en hel del tid och i värsta fall även mycket pengar med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Då var det dags igen!

Jag hade nog sagt samma här, fast helst i guld uns, och bett honom hosta fram ett rejält förskott så jag vet han verkligen pratar allvar. Hade han avböjt hade jag sagt att jag inte jobbar för utblottade drömmare.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Då var det dags igen!

Allt som allt låter det ju som en människa som dels ljuger och dels kommer att slänga dig under bussen vid första chans

Någon med "stora resurser (kontakter, kapital på mångmiljoner SEK, spetskompetens)" som ändå vill "värva potentiell "gratis arbetskraft" för att få igenom vissa av sina projekt" låter direkt som en con-artist

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

På rak arm utan att veta mera, så hade det spelat in på ett negativt sätt i min bedömning av personen. Den mest välvilliga tolkningen ger något i stil med att han är rättvis, såtillvida att om det finns goda resultat så kommer det andra till del. Men hade han varit en sådan person, som egentligen bara är strikt rättvis och meritokratisk, hade han kunnat säga det på ett bättre sätt. Underliggande i vad han säger, som jag förstår det, är att han gillar framgång etc, men också att han inte är lojal mot dig. Förstår att "beggars cant be choosers" ibland, och att uppstarter och andra projekt tar den här formen, men att säga som han gör hade inte direkt gjort mig mera taggad på att samarbeta med honom. Har du en Patek och så, för fyrtio år sedan i NY, kanske det finns spelrum att gestalta den här attityden. Men med de specs som du beskriver, låter det mera som att han är en larper.

Edit: om han har relativt tighta skjortor med kontrastsömmar ger det 50% extra sannolikhet till denna tolkning. Det innebär definitiv stay-away. Denna effekt kan endast mitigeras av denna enda omständighet: om han har mycket vältränade ben (utan att vara fördisponerad för vad som ser ut som grova ben, t.ex. genom att vara ganska kort). Att få mycket vältränade ben är #1 predikator för en persons uthållighet, personer som tenderar att vara "flaky" (opålitliga bangare) kan inte förvärva detta.

Permalänk
Medlem

Gå på magkänslan, säger den att du kommer trivas med snubben så kör på. Säger den något annat så avböj erbjudandet.
Livet är för kort för att slösas bort på folk med för stora egon och mytoman tendenser.

Permalänk

Jag har bekanta som gjorde ett jobb emot ett större företag. Detta större företag, hade ungefär halva omsättningen vinst. Otroligt imponerande företag när man kollar i alla bolag etc. Exempel för att ej avslöja företaget. Men omsättning 500 miljoner och sedan vinst 250 miljoner.

Men det var de mest snika jävlarna jag har har hört talas om, inga personer man någonsin vill jobba emot. De driver sina krav in i absurdum om hur något ska fungera. Tillägg för det minsta extra var stört omöjligt att få.
Kostnader så ska det sparas in till den förbannelse. De tyckte resekostnaden för personen att ta sig till dem var för hög, så tog sin egen bil och åkte och hämtade personen och under tiden de körde så hade de en diskussion.

Ibland när de var på besök så fick man en känsla av att de hade tömt jobbets toaletter på toalettpapper och tagit med till sitt eget kontor. Absolut inget att äta bjöd de på när mina bekanta kom dit, trots att de gjorde det motsatta.

Så snika och giriga personer och företag kan faktisk vara väldigt välmående ekonomisk. De får dock lägga ner lite tid att hitta folk som vill göra affärer med dem, för de som en gång har gjort det, kommer aldrig någonsin vända dit tillbaka.

Permalänk

Uppenbarligen handlar det om en affärsidé som inte är tillräckligt attraktiv för att attrahera traditionellt riskkapital. Det kan iofs vara något helt nytt som är svårt att sälja in på traditionellt sätt men då finns det möjlighet, om idén är tillräcklig intressant, att finansiera genomförandet via crowd-funding eller liknande. Här verkar det som personen ifråga antingen har misslyckats med finansieringen den vägen eller kanske inte ens försökt använda de möjligheterna att få till en finansiering. Att mot den bakgrunden tro att det är genomförbart att låta utvecklare ta hela affärsrisken ter sig för mig som ganska naivt.

Permalänk
Medlem

Well, personer som så tydligt dyrkar Mammon över annat... är sällan annat än sociopater (vissa t.o.m. psykopater, och färre kanske bara narcissister). ⚠️

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Avstängd

Kortfattat talat så kommer jag INTE samarbeta med denna person i och med magkänslan som kröp fram när jag hörde det där uttrycket samt fick reda på i efterhand att det var en tidigare samarbetspartner med ena partern vilket jag först inte insåg när jag såg namnet i Skypemötet.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har bekanta som gjorde ett jobb emot ett större företag. Detta större företag, hade ungefär halva omsättningen vinst. Otroligt imponerande företag när man kollar i alla bolag etc. Exempel för att ej avslöja företaget. Men omsättning 500 miljoner och sedan vinst 250 miljoner.

Men det var de mest snika jävlarna jag har har hört talas om, inga personer man någonsin vill jobba emot. De driver sina krav in i absurdum om hur något ska fungera. Tillägg för det minsta extra var stört omöjligt att få.
Kostnader så ska det sparas in till den förbannelse. De tyckte resekostnaden för personen att ta sig till dem var för hög, så tog sin egen bil och åkte och hämtade personen och under tiden de körde så hade de en diskussion.

Ibland när de var på besök så fick man en känsla av att de hade tömt jobbets toaletter på toalettpapper och tagit med till sitt eget kontor. Absolut inget att äta bjöd de på när mina bekanta kom dit, trots att de gjorde det motsatta.

Så snika och giriga personer och företag kan faktisk vara väldigt välmående ekonomisk. De får dock lägga ner lite tid att hitta folk som vill göra affärer med dem, för de som en gång har gjort det, kommer aldrig någonsin vända dit tillbaka.

Utan att gå in i detalj, hur många timmars arbete lade dina bekanta då ned och hur mycket fick de i ersättning av företaget? Var företaget på dem också varje dag med konstanta telefonsamtal om hur det gick med arbetsuppgifterna med mera? Även till och med på helger eller annan vedertagen ledig tid?

Enligt historier jag hört från ena partern om andra partern så ska andra partern ha samarbetat med ena partern där andra partern legat på ena partern varje dag med att få ena partern att göra vissa arbetsuppgifter i ett numera slutfört projekt. Och menar jag att få samtal på kvällar och helger så att ena partern alltid är i arbete med arbetsuppgifterna.

Vad jag också hört så är ena partern lite av ett "control freak" vilket det ovanstående nog är exempel på.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Kortfattat talat så kommer jag INTE samarbeta med denna person i och med magkänslan som kröp fram när jag hörde det där uttrycket samt fick reda på i efterhand att det var en tidigare samarbetspartner med ena partern vilket jag först inte insåg när jag såg namnet i Skypemötet.

Utan att gå in i detalj, hur många timmars arbete lade dina bekanta då ned och hur mycket fick de i ersättning av företaget? Var företaget på dem också varje dag med konstanta telefonsamtal om hur det gick med arbetsuppgifterna med mera? Även till och med på helger eller annan vedertagen ledig tid?

Enligt historier jag hört från ena partern om andra partern så ska andra partern ha samarbetat med ena partern där andra partern legat på ena partern varje dag med att få ena partern att göra vissa arbetsuppgifter i ett numera slutfört projekt. Och menar jag att få samtal på kvällar och helger så att ena partern alltid är i arbete med arbetsuppgifterna.

Vad jag också hört så är ena partern lite av ett "control freak" vilket det ovanstående nog är exempel på.

Lågt skattat fastprisprojekt. Man ville supergärna ha kunden då de var så ekonomisk resursstarka och har råd att göra stora investeringar. Skattningen var ungefär på den nivån att om absolut inget krånglar så skulle det gå göra jobbet på denna tid. Vid helt nya kunder så räknar man inte alltid med vinst på första affären utan det handlar om att få in sin fot och sedan få fler affärer. Men dagligt avmöte etc hör till. Kvällar och Helger, ja strax innan driftsättning

Så jag och mina bekanta har lärt oss att om ett företag går extremt bra, detta till denna grad att det är helt orealistisk. Tänk då till innan man gör affärer med dessa, för en orsak kan vara att de är extrema att hålla nere på kostnader.

Många företag har ju olika relationer. En relation ner till deras kunder, denna är de mycket måna om. Sedan en helt annan relation till företag som säljer tjänster till dessa, där de i mitt fall inte det minsta värnar om relationen utan säger det finns fler företag som vill sälja tjänster till oss. Är företagets vinst så stor så att folk som kollar upp företaget ramlar av stolen, ja då är det enkelt att få folk att vilja sälja saker till dem, detta i tro att här kommer vi tjäna pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Då var det dags igen!

Min tanke: Denna person undviker jag att etablera en relation med.

Det är inte värt att investera sin tid och energi i sådana nötter. Lär eventuellt bli blåst eller psykiskt misshandlad, bara en tidsfråga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Lågt skattat fastprisprojekt. Man ville supergärna ha kunden då de var så ekonomisk resursstarka och har råd att göra stora investeringar. Skattningen var ungefär på den nivån att om absolut inget krånglar så skulle det gå göra jobbet på denna tid. Vid helt nya kunder så räknar man inte alltid med vinst på första affären utan det handlar om att få in sin fot och sedan få fler affärer. Men dagligt avmöte etc hör till. Kvällar och Helger, ja strax innan driftsättning

Så jag och mina bekanta har lärt oss att om ett företag går extremt bra, detta till denna grad att det är helt orealistisk. Tänk då till innan man gör affärer med dessa, för en orsak kan vara att de är extrema att hålla nere på kostnader.

Många företag har ju olika relationer. En relation ner till deras kunder, denna är de mycket måna om. Sedan en helt annan relation till företag som säljer tjänster till dessa, där de i mitt fall inte det minsta värnar om relationen utan säger det finns fler företag som vill sälja tjänster till oss. Är företagets vinst så stor så att folk som kollar upp företaget ramlar av stolen, ja då är det enkelt att få folk att vilja sälja saker till dem, detta i tro att här kommer vi tjäna pengar.

Det jag har erfarit hittills är att dessa slags personer som har minimala kostnader kör oftast med "mellanhandsprojekt" där de är mellanhanden mellan kompetens och kunder. Således behöver de inget större kontor mer än sitt eget hem och det enda de behöver är en piska att till att piska kompetensen till att skapa det kunderna tillfrågar.

Mot kunderna är de då som du påpekar - mycket tillmötesgående, medan mot kompetensen är de mer, "Fixa detta nu eller så hittar vi någon annan som gör det". Och annat typiskt för dessa personer är att de anser att "anställning är en myt" utan det blir bara betalt om ett projekt rors till hamn och det finns något att dela på.

På så vis minimerar de sin ekonomiska risk och även tid eftersom allt läggs på personerna som de lovat guld och gröna skogar om projektet går vägen. Och eftersomn kunderna aldrig ser dessa till synes "slavar" så framstår företaget utåt fantastiskt bra.

Det är lite "Amazonanda" kring dessa slags personer.

Visa signatur