Permalänk
Medlem

Duger mina 64Gb 3200Mhz CL14 eller vinner jag märkbar prestanda att slänga i mycket snabbare ram?
Det handlar om åtskilliga tusenlappar och jag tror inte det är värt det.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vIKz3080:

iGPU kan jag förstå. Men det har väl alla icke "F" Intel processorer eller?

Angående prestandan, nej tyvärr, den kommer inte ens nära i prestandan till en 5900X. Den slår inte ens en 5800X eller 10900K i spel. Förlorar stenhårt på all produktivitet. https://youtu.be/_jVAfk4AG3A

Hade ändå förstått om det verkligen blev den absolut bästa spelprocessorn som 10900K blev, att man struntar i pris/prestandan och bara vill ha det bästa men.... Den är inte det bästa man kan få 🤣 Tyvärr inte ens nära. Visst om allt du spelar är Watch Dogs Legion tydligen men....

Jo men då har du råd med den rakt av bättre på i princip alla sätt 10900K också?

Jag undrar, får man PCIe Gen4 stöd med Z590 + 10900K?

Jo är lite ute efter PCIE gen4 och det får man bara med 11 serien, från början skulle jag ha en AMD 5900x men den lirar inte riktigt ihop med reverb g2 enligt internet och tillgängligheten är inte den bästa.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Avstängd

Skulle köpt om moderkortet jag ville ha gick att köpas.

Asus Maximus XIII Extreme

Sitter på en i9 10900K atm.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ronz:

Vad vill du ha för svar då? Det bästa har i princip aldrig varit prisvärt. Inte i någon produktkategori.

Alla vill inte alltid köpa det mest prisvärda. Vissa vill betala premium för något som är marginellt bättre.

Varför köpa en BMW när Kia gör jobbet nästan lika bra?

Nästan alla processorer idag är bra för gaming. Det enda ”dåliga” köpet sett till pris/prestanda är väl 5950X

Väldigt märklig billiknelse. Menar du att en i7-11700K är en Kia och en i9-11900K är en BMW?

Snarare så är båda processorerna en BMW, enda skillnaden är att möjligen har den ena 10 extra hästkrafter och ett 37% högre pris... samtidigt som man kan köpa en Mercedes (Ryzen 9 3900X) som är snabbare, mer bränslesnål, tystare i kabinen, och billigare.

Alltså, om man verkligen gillar BMW så är det ju klart man köper den bästa BMW:n man har råd med tänker jag. Fast även då kan man köpa förra årsmodellen ny (i9-10900K) som är snabbare, men kanske inte har alla nyaste funktionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Väldigt märklig billiknelse. Menar du att en i7-11700K är en Kia och en i9-11900K är en BMW?

Snarare så är båda processorerna en BMW, enda skillnaden är att möjligen har den ena 10 extra hästkrafter och ett 37% högre pris... samtidigt som man kan köpa en Mercedes (Ryzen 9 3900X) som är snabbare, mer bränslesnål, tystare i kabinen, och billigare.

Alltså, om man verkligen gillar BMW så är det ju klart man köper den bästa BMW:n man har råd med tänker jag. Fast även då kan man köpa förra årsmodellen ny (i9-10900K) som är snabbare, men kanske inte har alla nyaste funktionerna.

Nej det jag menar är att folk vill betala premium för något som är marginellt bättre. Man vill ha det bästa och prestanda/krona spelar mindre roll. Precis som jag skrev.
3900X är inte snabbare. Inte heller 10900K.
Kom ihåg att vi pratar SPELPRESTANDA.

Jag vet att 11600K eller 5600X är ett mer prisvärdare köp sett till vad man får för varje krona. Men detta är inte det viktigaste för alla.

Känns som att nästan alla som hela tiden förespråkar ZEN3 och skiter på Intel endast tänker på prestanda per krona eller prestanda per watt. Och missar helt att det finns folk som inte bryr sig om det. Där Max prestanda är allt man vill ha. Det är absolut inget fel med det. Inte heller att köpa det som är mest prisvärt.

Om man sedan bygger en helt ny dator för säg 20k. Då är det inte ett långt steg till 22.5K för att få den bästa processorn även om det inte är ”värt” det per krona. Men man får istället det bästa och som förhoppningsvis ger lite mer framtidssäkerhet innan nästa uppgradering.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Nej det jag menar är att folk vill betala premium för något som är marginellt bättre. Man vill ha det bästa och prestanda/krona spelar mindre roll. Precis som jag skrev.
3900X är inte snabbare. Inte heller 10900K.
Kom ihåg att vi pratar SPELPRESTANDA.

Jag vet att 11600K eller 5600X är ett mer prisvärdare köp sett till vad man får för varje krona. Men detta är inte det viktigaste för alla.

Känns som att nästan alla som hela tiden förespråkar ZEN3 och skiter på Intel endast tänker på prestanda per krona eller prestanda per watt. Och missar helt att det finns folk som inte bryr sig om det. Där Max prestanda är allt man vill ha. Det är absolut inget fel med det. Inte heller att köpa det som är mest prisvärt.

Om man sedan bygger en helt ny dator för säg 20k. Då är det inte ett långt steg till 22.5K för att få den bästa processorn även om det inte är ”värt” det per krona. Men man får istället det bästa och som förhoppningsvis ger lite mer framtidssäkerhet innan nästa uppgradering.

Du har ett argument som tyvärr inte håller. Det är absolut så att folk köper det som är det absolut bästa även om det inte är prisvärt, men i detta fallet är inte 11900k det bästa. Den hamnar hyfsat efter 5950x och 5900x och till och med strax efter 5800x. Det är knappt så den slår sin föregångare 10900k, och det i så fall bara i vissa fall. Många gånger är 10900k bättre.

Ska du ha "Max prestanda" för spel så är det en 5900x du vill ha, bortsett från att den nu då inte går att få tag i. Men även den betydligt billigare 5800x är bättre om du bara är ute efter max prestanda.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ronz:

Nej det jag menar är att folk vill betala premium för något som är marginellt bättre. Man vill ha det bästa och prestanda/krona spelar mindre roll. Precis som jag skrev.
3900X är inte snabbare. Inte heller 10900K.
Kom ihåg att vi pratar SPELPRESTANDA.

Jag vet att 11600K eller 5600X är ett mer prisvärdare köp sett till vad man får för varje krona. Men detta är inte det viktigaste för alla.

Känns som att nästan alla som hela tiden förespråkar ZEN3 och skiter på Intel endast tänker på prestanda per krona eller prestanda per watt. Och missar helt att det finns folk som inte bryr sig om det. Där Max prestanda är allt man vill ha. Det är absolut inget fel med det. Inte heller att köpa det som är mest prisvärt.

Om man sedan bygger en helt ny dator för säg 20k. Då är det inte ett långt steg till 22.5K för att få den bästa processorn även om det inte är ”värt” det per krona. Men man får istället det bästa och som förhoppningsvis ger lite mer framtidssäkerhet innan nästa uppgradering.

Absolut! Man kan betala top dollar för top performance, men det är ju inte ens det du får här. Varför köper man en i9-11900K om man vill ha den bästa spelprestandan (i realistiska omständigheter?)

Kollar man t.ex. på Sweclockers tester i realistiska spelförhållanden för en CPU av denna kaliber (1440p Ultra) så kammar bara Intels nya 11:e generation hem topp-prestandan i 2 av 12 spel som testats, medan Ryzen 5000-serien plockar åt sig 7 topp-platser, och t.o.m 10:e generationen plockar hem 3 st topp-platser, vilket är fler än 11:e generationen. (Nu säger detta inte supermycket då det är mest raka staplar men ändå...)

Inte heller i 720p-testerna så övertygar Intel-CPU:n. I 3 av 5 testade spel så är det Ryzen i topp, bara Intel i topp på 2 av dem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Du har ett argument som tyvärr inte håller. Det är absolut så att folk köper det som är det absolut bästa även om det inte är prisvärt, men i detta fallet är inte 11900k det bästa. Den hamnar hyfsat efter 5950x och 5900x och till och med strax efter 5800x. Det är knappt så den slår sin föregångare 10900k, och det i så fall bara i vissa fall. Många gånger är 10900k bättre.

Ska du ha "Max prestanda" för spel så är det en 5900x du vill ha, bortsett från att den nu då inte går att få tag i. Men även den betydligt billigare 5800x är bättre om du bara är ute efter max prestanda.

Skrivet av pv2b:

Absolut! Man kan betala top dollar för top performance, men det är ju inte ens det du får här. Varför köper man en i9-11900K om man vill ha den bästa spelprestandan (i realistiska omständigheter?)

Kollar man t.ex. på Sweclockers tester i realistiska spelförhållanden för en CPU av denna kaliber (1440p Ultra) så kammar bara Intels nya 11:e generation hem topp-prestandan i 2 av 12 spel som testats, medan Ryzen 5000-serien plockar åt sig 7 topp-platser, och t.o.m 10:e generationen plockar hem 3 st topp-platser, vilket är fler än 11:e generationen. (Nu säger detta inte supermycket då det är mest raka staplar men ändå...)

Inte heller i 720p-testerna så övertygar Intel-CPU:n. I 3 av 5 testade spel så är det Ryzen i topp, bara Intel i topp på 2 av dem...

Vad är viktigast för er? Lägsta fps eller max fps? Som många andra nämner så är lägsta fps väldigt viktigt i spelprestanda. Jag hänvisar åter igen till ett mycket bra inlägg med en sammanfattning av Sweclockers test: #19008261

Skall man ha ren spelprestanda och vill ha det bästa. Så ser jag ingen anledning till att INTE köp 11900K.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Köpte en 11900k och har den i handen just nu

Pcie 4.0 20 lanes. Främst för framtiden men tänker ha datorn i många år (säkert 10~).
Bra iGPU som kan komma till användning snart även med dedikerat grafikkort.
Spelprestanda i toppklass (verkar vara bäst i världen nu och finns plats för bättre mikrokod eftersom den är helt ny). Alla spel jag spelar kämpar med låg lägsta fps, just lägsta fps är något 11900k verkar klara bäst på marknaden. Jag har hellre 10-20 fps mer när det är som värst än 5-10 extra högsta fps.
Beprövad teknik.
Den finns i lager.
Ram går förhoppningsvis högt (eventuellt högre än 10900k men det får vi se sen). Vilket kan leda till ännu större övertag i spelen jag kör.

Orsaker till att inte köpa andra.
10900k: Pcie 3.0 och nya lovade bättre prestanda.
11700k: var snål sist och lägger gärna lite extra eftersom vi kan anta att det 100% är att betala för bättre binning. Kan då eventuellt klocka upp de 1-4 kärnor jag behöver för spel.
10850k Pcie 3.0, sämre än 10900k t.om och fler kärnor lockar inte utan ses mer som en nackdel tbh.
5800x: Inte intressant nog tbh.
5900x: Finns inte att köpa

Rimligt svar! Tack! Tänk dock på att 10-20 extra 1% low FPS är en grov överskattning. Snarare 5 eller så FPS extra, och det kommer bero väldigt mycket på vilka spel du kollar på.

Skrivet av Pe3:

Jo är lite ute efter PCIE gen4 och det får man bara med 11 serien, från början skulle jag ha en AMD 5900x men den lirar inte riktigt ihop med reverb g2 enligt internet och tillgängligheten är inte den bästa.

Rimligt!

Skrivet av ronz:

Vad är viktigast för er? Lägsta fps eller max fps? Som många andra nämner så är lägsta fps väldigt viktigt i spelprestanda. Jag hänvisar åter igen till ett mycket bra inlägg med en sammanfattning av Sweclockers test: #19008261

Skall man ha ren spelprestanda och vill ha det bästa. Så ser jag ingen anledning till att INTE köp 11900K.

Man måste dock förstå vad 1% low. 1% low är alltså FPS värdet som är lägre än 99% av alla andra FPS värden i distributionen.

Säg för enkelhets skull att du testar FPS på ett spel under en 100 sekunders period, och får ett FPS värde för varje sekund. Säg att du får 100 FPS på 99 av dessa sekunder, och 10 FPS av någon anledning, på en av sekunderna. Då kommer din 1% Low att vara 10 FPS. Hade du istället dippat till 5 FPS, hade din 1% Low varit 5 FPS.

Grejen är att eftersom det är ett enda värde som bestämmer det, gentemot ett medelvärde, kan du få extremt mycket spridning i resultatet. Kolla bara här https://www.sweclockers.com/test/31553-intel-core-i9-11900k-c...
hur 1% low är all over the place. Du kan se att i Metro Exodus presterar en 5600X bättre sett till 1% lows gentemot en 5800X, trots att en 5800X är bättre på alla möjliga sätt. Högre klockfrekvenser, 2 extra kärnor, samma cache hastighet/storlek osv osv. Men kollar du på Ghost Recon, helt plöstligt är 5800X högst upp och slår till och med en 5950X, som är BOKSTAVLIGEN som 2 ihopsatta 5800X. Det liksom makes 0 sense. Så fort minsta lilla grejen händer i spelet, vare sig något litet bugg eller du kollar på ett annat ställe under benchmarken eller verkligen vad som helst, kan du få helt annorlunda 1% low.

Det är därför bland annat Gamers Nexus inte bryr sig så mycket om 1% lows givet att de är i ungefär samma intervall. Average FPS kommer ju sänka variansen rejält, så att det är en mycket mer pålitligt mått på prestandan.

Och sist, underskatta inte hur mycket bra minne kan påverka 1% lows. Kolla här(Gamer Nexus) https://www.youtube.com/watch?v=zYhwBk8GE6M
hur mycket högre 1% lows en 5600X kan få med optimerat, snabb minne. Jag kan lova dig, tar du en 11600K + låg latens hög hastighet minne som kostar lite mer än standard 3200 MHz eller 3600 MHz att du får högre 1% lows än en 11900K + standard minne, för totalt sett mindre pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vIKz3080:

för totalt sett mindre pengar.

Åter igen. Det handlar inte om pengar.
Förstår inte riktigt vad ni vill komma fram till. 11900K är hur ni än vänder på det en fruktansvärt bra, om inte bäst (bäst om jag får säga vad jag tycker iaf) för gaming.

Varför är det så svårt att första att folk vill köpa den? Det var din första fråga som jag försökt svara på.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Vill ge en eloge till dig Ronz för hur artigt och välformulerat du svarar på frågorna flera gånger. Kul att du är nöjd med köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vIKz3080:

Hatar att vara den som är den, men jag måste verkligen fråga, hur tänker ni som köper denna 11900K? Och jag frågar det som en 5800X ägare, som var (hittills) den sämsta pris/prestanda processorn.

  • Jag har köpt och fått min 11900 non-K. Jag har ett mITX-system och valde den pga TDP på 95 W, och även om jag inte sett tester på just den, så verkar 11900K och 5800x dra lika mycket ström (så länge som man inte sätter effektregleringen ur spel). Non-K 11900 lär inte vara värre. En 5600x hade varit bättre ur det perspektivet, men den kan jag inte köpa. Jag har inte testat ännu, men ska bli intressant att se om det funkar bra, eller om den kommer tok-throttla för att hålla den i 95 W TDP.

  • Sedan tycker jag recensionerna inte är helt on-point. I t.ex Sweclockers test så är ju 11900K den snabbaste spel-CPU:n man kan köpa, om man ser till lägsta FPS. Högsta medelvärdet är ju inte alltid så relevant - även om jag faktiskt tycker att Ryzen är bättre sett till totalen. Men så dålig är inte 11-serien, det verkar poppis att gnälla på Intel :).

  • iGPU. Alla mina maskiner kommer pensioneras någon gång, och då går dom ofta utan GPU som extradator. Jag har ännu inte sett några tester på nya Xe, men den ska ju vara 50 % bättre än gamla, och kör över Vega som sitter i gamla Ryzen och kommande Cezanne 5000G (men som ju inte finns ännu).

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av askerone:

Vill ge en eloge till dig Ronz för hur artigt och välformulerat du svarar på frågorna flera gånger. Kul att du är nöjd med köpet.

Jag har inte köpt något

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Åter igen. Det handlar inte om pengar.
Förstår inte riktigt vad ni vill komma fram till. 11900K är hur ni än vänder på det en fruktansvärt bra, om inte bäst (bäst om jag får säga vad jag tycker iaf) för gaming.

Varför är det så svårt att första att folk vill köpa den? Det var din första fråga som jag försökt svara på.

Okej, men då förstår jag Synd bara att Intel inte satt $999 USD MSRP på dessa då, eftersom folk hade tydligen köpt ändå!

Skrivet av superapan:
  • Jag har köpt och fått min 11900 non-K. Jag har ett mITX-system och valde den pga TDP på 95 W, och även om jag inte sett tester på just den, så verkar 11900K och 5800x dra lika mycket ström (så länge som man inte sätter effektregleringen ur spel). Non-K 11900 lär inte vara värre. En 5600x hade varit bättre ur det perspektivet, men den kan jag inte köpa. Jag har inte testat ännu, men ska bli intressant att se om det funkar bra, eller om den kommer tok-throttla för att hålla den i 95 W TDP.

  • Sedan tycker jag recensionerna inte är helt on-point. I t.ex Sweclockers test så är ju 11900K den snabbaste spel-CPU:n man kan köpa, om man ser till lägsta FPS. Högsta medelvärdet är ju inte alltid så relevant - även om jag faktiskt tycker att Ryzen är bättre sett till totalen. Men så dålig är inte 11-serien, det verkar poppis att gnälla på Intel :).

  • iGPU. Alla mina maskiner kommer pensioneras någon gång, och då går dom ofta utan GPU som extradator. Jag har ännu inte sett några tester på nya Xe, men den ska ju vara 50 % bättre än gamla, och kör över Vega som sitter i gamla Ryzen och kommande Cezanne 5000G (men som ju inte finns ännu).

Förståeligt med iGPU och TDP faktiskt!

Ber om ursäkt ifall jag skapade lite dåligt ton i tråden, hoppas ni som köpt era nya processorer njuter av dem och får många FPS i favorit spelen! <3

Permalänk
Medlem

Jag stegade från en 7700k som jag klockat till 4.8 all cores (Temp runt 80 delidad) och nu har jag 8 cores på 5.1 enligt Hwmonitor om jag kör High Energy. Några på 5.3.

Min högsta temp är 77c

Detta vid spelande. Inga bench ännu. Återkommer i frågan. men temps ser bra ut enligt mig

EDIT: Ska noteras att ajg har en Noctua NH-U12S chromax med en 1700rpm Redux fläkt på.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Ni som har Maximus Xiii Hero får gärna dela med er av era inställningar i BIOS.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Har dock ingen aning var jag hittar "Gear 1" i bios på ASUS moderkort. Någon som vet?

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Jösses, jag utgick från en sparad fil i Cyberpunk mitt i City i med mycket folk . Med inställningar UTLRA, och DLSS Quality. från 51fps på 7700k@4.8 till 97fps med standard 11900k@stock. Det kan man säga är en uppgradering! Har film på det. Om någon vill ha bevis.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rizzt:

Jösses, jag utgick från en sparad fil i Cyberpunk mitt i City i med mycket folk . Med inställningar UTLRA, och DLSS Quality. från 51fps på 7700k@4.8 till 97fps med standard 11900k@stock. Det kan man säga är en uppgradering! Har film på det. Om någon vill ha bevis.

Måste dock noteras att jag kör 34401440. Och här aktiverat rBAR op mitt 3080 med nya mobot också.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rizzt:

Har dock ingen aning var jag hittar "Gear 1" i bios på ASUS moderkort. Någon som vet?

finns på första sidan under Extreme Tweaker-fliken. heter ”memory eller ram controller...” och man ska kunna ställa in ett förhållande som är 1:1 eller 1:2. 1:1 är Gear 1.

Jag hittade den med sökfunktionen i BIOS.
Jag testade även att ändra round trip latency från auto till enable,men hela systemet krashade.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Jag har märkt att chipset på moderkortet blir runt 70-80c, är detta normalt?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Jag har märkt att chipset på moderkortet blir runt 70-80c, är detta normalt?

Kör du en AIO kylare? De brukar kyla mobo sämre.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rizzt:

Kör du en AIO kylare? De brukar kyla mobo sämre.

Luftkylning.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Åter igen. Det handlar inte om pengar.
Förstår inte riktigt vad ni vill komma fram till. 11900K är hur ni än vänder på det en fruktansvärt bra, om inte bäst (bäst om jag får säga vad jag tycker iaf) för gaming.

Varför är det så svårt att första att folk vill köpa den? Det var din första fråga som jag försökt svara på.

Det krävs en viss mental gymnastik för att komma till den slutsatsen men det är samtidigt bra att det fortfarande finns intresse för Intels produkter så att inte AMD helt får styra. Själv har jag extremt svårt att motivera ett kliv ned i kärntal på en förlegad tillverkningsprocess som i GNs tester många gånger förlorar mot förra gen. To each their own..

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Det krävs en viss mental gymnastik för att komma till den slutsatsen men det är samtidigt bra att det fortfarande finns intresse för Intels produkter så att inte AMD helt får styra. Själv har jag extremt svårt att motivera ett kliv ned i kärntal på en förlegad tillverkningsprocess som i GNs tester många gånger förlorar mot förra gen. To each their own..

AMD har nu en generation där de är på topp och intel har fortfarande 80% av marknaden där de gått ner från 90-95% av marknaden under de senaste 10-15 åren. Amd är ganska långt ifrån att styra någonting alls. Vi borde istället hoppas att leveransproblemen inte förstör utvecklingen för amd allt för mycket och hoppas att de kanske knaprar till sig åtminstone 30-40%. Det är bättre för alla, till och med Intel i längden tror jag. Monopol leder till stagnation.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Själv har jag extremt svårt att motivera ett kliv ned i kärntal på en förlegad tillverkningsprocess som i GNs tester många gånger förlorar mot förra gen. To each their own..

Kolla igen på GNs video, sätt på mute och studera lägsta FPS. Högsta medelvärde är inte lika intressant.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Kolla igen på GNs video, sätt på mute och studera lägsta FPS. Högsta medelvärde är inte lika intressant.

Märkte samma sak i spel.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Kolla igen på GNs video, sätt på mute och studera lägsta FPS. Högsta medelvärde är inte lika intressant.

Refererar till mitt tidigare inlägg #19010835 där jag förklarar varför 1% lows är missvisande och borde inte litas på blint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Kolla igen på GNs video, sätt på mute och studera lägsta FPS. Högsta medelvärde är inte lika intressant.

Skrivet av jorgen69:

Märkte samma sak i spel.

Om man inte prompt vill se 11900K som en bättre produkt så blir ju medelvärdet annars det som borde ha högst vikt, det är ju trots allt det som syns mest? Att det dessutom är hugget som stucket och 11600K ger fullgod prestanda gör den till en mer intressant produkt om man ska se något positivt i den här releasen.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

funderar skarpt på att uppgradera till 11900k, ni som är insatta, skulle det ge något prestandalyft mot nuvarande i7 9700k@5.2ghz med 1440p 240hz skärm?