Varför stängs mitt miningrig av efter 12-30 timmar? Hive OS

Permalänk
Avstängd

Varför stängs mitt miningrig av efter 12-30 timmar? Hive OS

Hej, Jag kör ett miningrig med 3x r9 390 & 1x rx 5700XT på ett Evga 1600w nätagg samt ett äldre moderkort med intel i5-760 2,8 GHZ & två gb ddr3 ram. Operativsystemet är Hive OS vilket är ett linuxbaserat operativsystem utvecklat specifikt för mining. Detta körs på en 32-gb USB sticka. Jag har ett rätt irriterande problem vilket är att miningrigget alltid går offline efter en tidsperiod på 12-30 timmar. Av någon anledning förs mina misstankar till moderkortet, kanske eftersom det är den äldsta komponenten jämfört med de modernare grafikkorten och nätaggregat. Kan det vara någon speciell bios-inställning? Ett alternativ till att lösa roten till problemet skulle vara att på något sätt skapa ett "auto-reboot" kommando som startar om riggen varje gång en krasch sker.
Tack på förhand om någon har tips

Permalänk
Moderator
Moderator

Vad är det som går offline specifikt? "Bara" mjukvaran du minar med? Finns en del färdiga inställningar för att boota om Hive iaf.

Har du möjlighet att prova en SSD med Windows för att utesluta att det helt enkelt är relaterat till lagringen/mjukvaran?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Jag hade exakt samma problem med en z170 baserad rigg med 5 3070 och 2 3080. Tröttnade på att få GPU Driver error, no temps och bytte till Windows. Problemfritt sedan dess, bör noteras att jag inte har någon Linux erfarenhet sedan innan men trodde HiveOS skulle vara bra färdiginställt.

Det jag provade var, byta risers, kontrollera min BIOS efter gen 1 PCI-E, 4g decoding och stänga av annat lullull. Det går även att aktivera en Hashrate Watchdog som startar om riggen ifall din hashrate dyker efter ett tag.
Jag hade även provat att köra på SSD som Daemon föreslår då sticka inte rekommenderas.

Permalänk
Avstängd

Jag har testat köra på SSD tidigare men med samma problem. Jag har vart inne i bios men inte kunnat hittade 4g decoding. Kan det ha ett annat namn på äldre moderkort?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Pyroteknik:

Jag har testat köra på SSD tidigare men med samma problem. Jag har vart inne i bios men inte kunnat hittade 4g decoding. Kan det ha ett annat namn på äldre moderkort?

Inte testat Windows tolkar jag det som?

Above 4G decoding existerade förmodligen inte på den tiden. Plattformen är väl 11-12 år gammal vid det här laget.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daemon:

Inte testat Windows tolkar jag det som?

Above 4G decoding existerade förmodligen inte på den tiden. Plattformen är väl 11-12 år gammal vid det här laget.

Nej, r9 390 verkar inte må så bra av att mina i windows. Tydligen ger de mycket lägre hashrates än i Linux. Men jag hoppas det löser sig med watchdog