Aggressive undervolting? För er som använder HiveOS

Permalänk
Medlem

Aggressive undervolting? För er som använder HiveOS

Vad är egnetligen ”aggressive undervolting”? Försökte googla men kännde inte att jag fick ett bra svar. Är det nödvändigt?

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem

@Kallissimo

Syftet är väl att försöka få till så bra energieffektivitet som möjligt (med risk för instabilitet, som isåfall fixas med inte fullt lika aggresiv undervolt).

Så det lär knappast vara nödvändigt, men det är ju trevligt att konsumera mindre el. 👍

(Jag kör inte HiveOS (eller el-intensiv verksamhet) själv utan stödjer detta enbart på bred kunskap etc.)

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k3_dd:

@Kallissimo

Syftet är väl att försöka få till så bra energieffektivitet som möjligt (med risk för instabilitet, som isåfall fixas med inte fullt lika aggresiv undervolt).

Så det lär knappast vara nödvändigt, men det är ju trevligt att konsumera mindre el. 👍

(Jag kör inte HiveOS (eller el-intensiv verksamhet) själv utan stödjer detta enbart på bred kunskap etc.)

Såg nån skriva nånstans att det kan vara väldigt viktigt, ifall de skulle hända att kortens undervolting inställningar skulle sluta funka. Varför skulle dem sluta funka? Men jag fattar ändå, själv kör jag bara på en 8 pin kabel när grafikkorten har 8 + 6 pin...Dessutom de risers jag använder är med Molex (~54W) istället för 75W...Kanske är Aggressive undervolting något jag bör testa

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Såg nån skriva nånstans att det kan vara väldigt viktigt, ifall de skulle hända att kortens undervolting inställningar skulle sluta funka. Varför skulle dem sluta funka? Men jag fattar ändå, själv kör jag bara på en 8 pin kabel när grafikkorten har 8 + 6 pin...Dessutom de risers jag använder är med Molex (~54W) istället för 75W...Kanske är Aggressive undervolting något jag bör testa

Det är troligtvis väldigt lugnt även om du inte undervoltar. Vad är det för grafikkort du har?

Att undervolta kan dock alltid vara bra för att motverka värme och för att hålla ner onödig strömförbrukning. Jag brukar framförallt både undervolta och underklocka både grafikkort och processor på sommaren för att slippa att det blir så fruktansvärt varmt.

Om du vill prova dig fram med undervoltning så skulle jag börja med att göra någon typ av Benchmark, typ Unigine heaven om du vill ha något som är gratis, annars är Time spy i 3Dmark ett bra alternativ. Att börja med ett benchmark är bra för att veta hur väl kortet presterar i stock, sen kan du följa en undervoltningsguide på youtube och se hur lågt du kan gå. Gör sen ett nytt benchmark för att se så du inte har förlorat allt för mycket prestanda

Visa signatur

Följ Teknikstrul på Youtube
Har jag vunnit en budgivning? Skicka swishförfrågan, nedan finns min adress:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com