Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

PSU eller GPU som håller på att ge sig?

Permalänk
Medlem

PSU eller GPU som håller på att ge sig?

hej hade förut problemet att vissa program inte hålla sig öppna. När jag öppnade ett program så stänger det ner sig samma samma sekund så har nu installerat om Win10 men nu är nya problemet att när jag belastar datorn så stänger den ner sig som att den går i energisparläget.

Knappen på chassit lyser men allting annat är dött men jag kan trycka igång den som at den ska gå ifrån energispar läge men så fort jag belastar den så dör den. Tiden det tar är allt från 10-20min när jag börjar belasta den. Så det jag funderar på om det är GPU eller PSU som håller på att ge sig?

Tittar man i logg filerna så det ända kritiska felet är Datorn har startats om utan att ha stängts av ordentligt först. Detta fel kan inträffa om systemet slutar svara, om det kraschar eller om strömförsörjningen oväntat bryts.

Datorn i sign.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Har du kollat om samma fel uppstår i "felsäkert läge" om du belastar den?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D - GPU: Gigabyte Aorus Master RX 6800 XT 16GB - Moderkort: MSI MPG 570X Gaming Plus - RAM: HyperX Fury 32GB DDR4 3200mhz - SSD NVMe: Kioxia Exceria Plus 1TB SSD: Kingston 960GB - SSD: Samsung 850 EVO 500GB - Nätagg: Antec HCG Gold 850w - Chassi: MSI MPG Gungnir 300R Airflow - OS: Win11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraps:

Har du kollat om samma fel uppstår i "felsäkert läge" om du belastar den?

Tog mod till mig och satte datorn på sida och öppnade upp och PSU är nästan brännhet och fläkten i PSU snurrar knappt och den ger ifrån sig ett skrapande ljud så misstänker att fläkten på PSU är slut = PSU blir överhettad.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Tog mod till mig och satte datorn på sida och öppnade upp och PSU är nästan brännhet och fläkten i PSU snurrar knappt och den ger ifrån sig ett skrapande ljud så misstänker att fläkten på PSU är slut = PSU blir överhettad.

CX serien är snudd på skit aggregat det är den lägsta energieffektivitetsklassen bronze så använder man den till i övrigt högpresterande komponenter så får man snart problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

CX serien är snudd på skit aggregat det är den lägsta energieffektivitetsklassen bronze så använder man den till i övrigt högpresterande komponenter så får man snart problem.

Den blev i min dator p.g.a innan man va insatt i datadelar och va tvungen att byta upp sig så tog man det första bästa man såg på hyllorna 😅

Frågan vad rekommenderas för effekt om man funderar på att byta upp sig från gtx1080 till 3080 alt kommande generation med XX80 + ?

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Den blev i min dator p.g.a innan man va insatt i datadelar och va tvungen att byta upp sig så tog man det första bästa man såg på hyllorna 😅

Frågan vad rekommenderas för effekt om man funderar på att byta upp sig från gtx1080 till 3080 alt kommande generation med XX80 + ?

Du behöver inte mer än 750W, det räcker bra men du skall köpa ett nätagg med så hög energieffektivitet som möjligt, minst guld men gärna högre än så och titta efter att nätagget har en garantitid om minst 7 år men gärna 10 år för att få så bra komponenter som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Tog mod till mig och satte datorn på sida och öppnade upp och PSU är nästan brännhet och fläkten i PSU snurrar knappt och den ger ifrån sig ett skrapande ljud så misstänker att fläkten på PSU är slut = PSU blir överhettad.

Var det mycket damm i PSU lr hade fläkten självdött? Det lät nämligen som att du inte öppnat datorn på ett tag när du skrev sådär. Och öppnar man aldrig datorn så misstänker jag att man kanske inte är så noga med att städa ev dammfilter osv...kommer det in för mkt damm så spelar d absolut ingen roll vad du kör för energimärkning.

Bronze är egentligen inga problem, även om det e trevligt med gold/platina/titanium märkning.

(Tack vare bronze m.m märkningarna som PSu tillverkarna skärpte till sig o slutade producera så jävla mkt skit som de gjorde förr, så just bronze är en lägsta ribba man satt upp, högt ovanför de som fanns förut)

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Du behöver inte mer än 750W, det räcker bra men du skall köpa ett nätagg med så hög energieffektivitet som möjligt, minst guld men gärna högre än så och titta efter att nätagget har en garantitid om minst 7 år men gärna 10 år för att få så bra komponenter som möjligt.

Eftersom det inte är någon prisskillnad mellan 750 och 850 så jag beställde ett Seasonic FOCUS GX 850W från inet https://www.inet.se/produkt/6903701/seasonic-focus-gx-850w

Så nu får man halta fram. Funderar på att sätta en bordsfläkt under nätdelen så den får någon typ av kylning 😂🤣

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Eftersom det inte är någon prisskillnad mellan 750 och 850 så jag beställde ett Seasonic FOCUS GX 850W från inet https://www.inet.se/produkt/6903701/seasonic-focus-gx-850w

Så nu får man halta fram. Funderar på att sätta en bordsfläkt under nätdelen så den får någon typ av kylning 😂🤣

Bra val på nätagg, har du ingen lös chassifläkt på 120-140mm som du kan lägga ovanpå ditt nuvarande nätagg för att hjälpa till att kyla det tills du får det nya?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Var det mycket damm i PSU lr hade fläkten självdött? Det lät nämligen som att du inte öppnat datorn på ett tag när du skrev sådär. Och öppnar man aldrig datorn så misstänker jag att man kanske inte är så noga med att städa ev dammfilter osv...kommer det in för mkt damm så spelar d absolut ingen roll vad du kör för energimärkning.

Bronze är egentligen inga problem, även om det e trevligt med gold/platina/titanium märkning.

(Tack vare bronze m.m märkningarna som PSu tillverkarna skärpte till sig o slutade producera så jävla mkt skit som de gjorde förr, så just bronze är en lägsta ribba man satt upp, högt ovanför de som fanns förut)

Städar ur datorn vart 3månad men brukar då låta den vara avstäng ett bra tag för sedan att städa ur den. Sist jag hade datorn igång när den låg på sida va när jag bytta PSU/grafikkort i den och det slutade med att moderkort, CPU och GPU for åt hel*ete. Så därför jag inte är så förtjus i att ha igång datorn när den är på sida 😅.

Men såg nu att CPU-kylaren hade dragit åt sig lite damm så ska beställa ny luft på burk och blåsa rent den.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Bra val på nätagg, har du ingen lös chassifläkt på 120-140mm som du kan lägga ovanpå ditt nuvarande nätagg för att hjälpa till att kyla det tills du får det nya?

tyvärr inte men bordsfläkten verkar fungera bra bara det att datorn måst sticka ut lite. Har lyft upp den på chassiställ så det ska bli bättre genomflöde och det inte ska dra in massa damm från golvet etc.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Intressanta är att när datorn dör p.g.a PSU blir överhettad så efter en sån uppstart så går klockan fel vad är det för fenomen?

För stänger jag av den som vanligt och sätter på datorn så går klockan rätt som vanligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Intressanta är att när datorn dör p.g.a PSU blir överhettad så efter en sån uppstart så går klockan fel vad är det för fenomen?

För stänger jag av den som vanligt och sätter på datorn så går klockan rätt som vanligt.

Ditt klockbatteri på moderkortet har slut på ström, du måste byta det.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ditt klockbatteri på moderkortet har slut på ström, du måste byta det.

aha hur länge brukar de hålla?

köpte kortet Augusti 2019

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

aha hur länge brukar de hålla?

köpte kortet Augusti 2019

Hur långt är ett snöre... Jag har erfarenhet av allt mellan 1,5 år och 5 år...

Permalänk
Medlem

Medans jag väntade på uppgraderingen så körde jag med en Corsair 850W med i7-7700K/rx6900xt och fick flera Wattman tjosan felmedelanden i ögat när man benchade och nu med datorn installerad i sign och 1000W, inga fler Wattman i ögat.
Sen om det var agget som började bli med åldern eller om det var Watten, bra fråga