533 miljoner FB-användares personliga data läckt gratis på öppet hackerforum

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k3_dd:

Det är många här, bl.a. jag, som har varit med "från början" (dial-up, 100% statiska och plottriga webbplatser med flashiga GIF-animeringar och ljudeffekter, etc. etc.)...
Och dessutom tillskansat sig "allt nytt" under resans gång.

Ojdå, här träffades visst ömma tår.

Jag är själv över 40, och kan konstatera att majoriteten över 40 har varit dåliga på att ta till sig IT-samhällets framsteg. I den meningen jag skrev så ska "alla över 40" tolkas som "den stora mängden personer över 40".

Permalänk
Inaktiv

Nu är det förvisso stor risk att ju äldre man är, ju lättare indoktrineras man av social media. Men även yngre är sårbara då de överskattar sin förmåga och kunskap. Kan personligen tycka att att yngre generationer än 80-talister verkar vara tekniska analfabeter där man inte kan mycket mer än att installera appar i telefonen. "Min son/dotter kan data" = i bästa fall spelar de på en dator. Om vi nu ska generalisera grovt.

Skulle gissa att 90%+ av Sweclockers användare har Facebook och använder det mer eller mindre dagligen. Messenger är svårslagen och som flera andra nämner, så mycket i verkligheten anknyter till Facebook-världen då det är i det närmaste standarden för digital kommunikation. Folk ringer inte som de gjort, SMS'ar säkert heller inte och hur ofta skickar folk mail till vänner och bekanta, och inte använder främst Facebook?

Finns man inte på Facebook, finns man då verkligen i verkligheten? Hur reagerar folk på att man inte finns på Facebook?

Nej, jag är inget fan av Facebook men detta forum saknar tyvärr ofta koppling till verkligheten. Kunde inte önska mer än att ett öppnare och bättre alternativ till Facebook kunde etableras istället. Jämfört med konkurrerande (och utkonkurrerade) lösningar så är den ju extremt seglivad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ojdå, här träffades visst ömma tår.

Jag är själv över 40, och kan konstatera att majoriteten över 40 har varit dåliga på att ta till sig IT-samhällets framsteg. I den meningen jag skrev så ska "alla över 40" tolkas som "den stora mängden personer över 40".

Hehe... lite grann kanske, iom att alla har/får olika fördomar... så fick jag känslan "åldersdiskriminerande 20-åring där!" 😉

Jag ville poängtera att det nog finns en hel del 20-something som plöjer på lite "tanklöst" också. Lite mänsklighetens natur liksom.

@anon5930

Bra skrivet, jag håller med till 100% om 100% ! 👍

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av anon5930:

Finns man inte på Facebook, finns man då verkligen i verkligheten? Hur reagerar folk på att man inte finns på Facebook?

Jag satt själv och funderade mycket kring detta i höstas, då jag starkt ifrågasatte hur mycket värde det låg i Facebook för mig som har lagt rätt mycket tid där från 2015 och framåt. Historiskt har det ju varit viktigt då det har gett mig många bra kontakter och jag även fick mitt nuvarande jobb därigenom, men det sista året eller två var det mest bara... Skit. Och efter att ha sållat bland vännerna kom jag fram till att max ett dussin personer har jag någotsånär regelbunden kontakt med, varav resten inte spelade någon roll direkt.

Det slutade med att jag tog bort mitt konto permanent och har helt enkelt haft kontakt via sms/telefon med mina vänner sedan dess. Ett halvår senare så känner jag att det hela var rätt odramatiskt. Facebook är ju mest vad man gör det till, men jag känner inte att det fanns något där av större värde och ffa inte som rättfärdigade tidsåtgången. Många skulle nog klara sig bättre utan att vara på sidan, men känner inte för att moralisera något heller.

Ett alternativ kan dock vara att ta bort kontot men ha kvar Messenger, så slipper man all skit som postas och delas men kan fortsätta ha kontakt med folk i vanlig ordning.

Permalänk
Avstängd

Har nu kollat listan, det saknas mycket epost adresser, och mycket annat.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Jag stängde min Facebooksida 2008. Känner mig inte i riskzonen

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag stängde min Facebooksida 2008. Känner mig inte i riskzonen

Jag bara slutade logga in ungefär samtidigt. Minns att det inte gick ta bort kontot då i alla fall så slutade bara logga in och har aldrig saknat det. Får fortfarande mail med "du har xx vänförfrågningar yada yada yada" men måste ju logga in för att ändra de inställningarna så bara klickar bort skiten.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Jag bara slutade logga in ungefär samtidigt. Minns att det inte gick ta bort kontot då i alla fall så slutade bara logga in och har aldrig saknat det. Får fortfarande mail med "du har xx vänförfrågningar yada yada yada" men måste ju logga in för att ändra de inställningarna så bara klickar bort skiten.

Jo, det gick, men det var en process. Facebook support assisterade mig minns jag. Vet inte hur det funkar idag, men det var lite meck med det då, tror inte det fanns en "Säg upp Facebook-knapp" eller liknande, kanske finns idag?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Jag håller med de som tycker det är allvarligt att dessa uppgifter har läckt. För de personer som själva har valt att publicera sina telefonnummer offentligt via exempelvis Enrio och hitta.se spelar det kanske mindre roll om de har läckt, men för alla andra kan det vara mer sårbart. Hursomhelst är det ett slags dataintrång.

Jag tillhör också skaran människor som slutat använda Facebook, och när jag avslutade mitt konto för ca fem år sedan fanns det en knapp för det i stil med "Avsluta ditt konto". Dels var jag på väg mot ett socialt missbruk och dels började jag med tiden se Facebook-världen som en slags låtsasvärld som jag inte var bekväm med. Jag hade ca 150 vänner men hade enbart kontakt med ett tiotal av dem. För mig fungerar telefon, SMS och e-post utmärkt.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem

Tur man inte har något mobilnummer länkat till facebook
Har inte mitt mobilnummer listat någonstans heller.

Inte haft ett samtal ifrån telefonsäljare eller konstiga internationella nummer sen jag skaffade detta numret för väldigt många år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

Jag hade ca 150 vänner men hade enbart kontakt med ett tiotal av dem. För mig fungerar telefon, SMS och e-post utmärkt.

Då är Sweden.txt perfekt för dig. Där kan du hitta dina gamla vänner igen

Själv hittade jag 125 personer som uppgett att de arbetar på regeringskansliet.

Dock lite besviken över att inte hitta något av mina egna Facebook-konton i listan. Är det någon som vet hur läckan gått till?

Får känslan av att erbjudanden likt "Vinn 1000 SEK på Coop" kan ligga bakom det hela. Dvs där användarna själva delat sin information med diverse appar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nu är det förvisso stor risk att ju äldre man är, ju lättare indoktrineras man av social media. Men även yngre är sårbara då de överskattar sin förmåga och kunskap. Kan personligen tycka att att yngre generationer än 80-talister verkar vara tekniska analfabeter där man inte kan mycket mer än att installera appar i telefonen. "Min son/dotter kan data" = i bästa fall spelar de på en dator. Om vi nu ska generalisera grovt.

Skulle gissa att 90%+ av Sweclockers användare har Facebook och använder det mer eller mindre dagligen. Messenger är svårslagen och som flera andra nämner, så mycket i verkligheten anknyter till Facebook-världen då det är i det närmaste standarden för digital kommunikation. Folk ringer inte som de gjort, SMS'ar säkert heller inte och hur ofta skickar folk mail till vänner och bekanta, och inte använder främst Facebook?

Finns man inte på Facebook, finns man då verkligen i verkligheten? Hur reagerar folk på att man inte finns på Facebook?

Nej, jag är inget fan av Facebook men detta forum saknar tyvärr ofta koppling till verkligheten. Kunde inte önska mer än att ett öppnare och bättre alternativ till Facebook kunde etableras istället. Jämfört med konkurrerande (och utkonkurrerade) lösningar så är den ju extremt seglivad.

Nä jag tog bort mitt fb konto för sisådär 5 år sedan, några år efter studenten. Såg inget värde i det längre. Under skoltiden var det praktiskt att kommunicera med klassen, använda grupper osv men nu i vuxen ålder så ser jag ingen större nytta med det. Min mamma är visserligen med i byns lokala grupp vilket ju kan vara trevligt. Information om små events, loppisar etc får man ju ingen annanstans idag. Upplever dock att många i min bekantskapskrets enbart har kvar det för messenger, de flesta använder hellre Instagram (ägs inte det också av Facebook?). Hade jag gått i skolan idag hade jag nog hellre använt Discord t ex.

Permalänk
Medlem

Tog bort mitt konto 2018... tack för de men ens data är säkert på vift vilket som.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Har man skyddad identitet så är det knappast klokt ha konton på såväl facebook som andra publika sajter.

Ja men det finns ju högt uppsatta som jobbar på t ex regeringen, försvaret etc som finns med i läckan.

Idiotiskt av dem såklart men nu ligger deras nummer ute. Vem vet vilka MFA nycklar som går till deras telefoner tex?

Permalänk
Medlem

Finns det någon sida man kan söka på än? I stil med haveibeenpwned.com?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Finns det någon sida man kan söka på än? I stil med haveibeenpwned.com?

Haha, o vissa skriver in sina uppgifter på sådana sidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag stängde min Facebooksida 2008. Känner mig inte i riskzonen

Har aldrig startat någon Facebooksida så känner mig inte heller i riskzon

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Haha, o vissa skriver in sina uppgifter på sådana sidor.

Mindre risk än att skriva de på ens Facebookkonto. Bara att knappa in något som redan går att se offentligt och sen få vilka uppgifter som läckte, om några.

Permalänk
Medlem

Lögn direkt på startsidan "GÅ MED, det är gratis".
Avgiftsfritt visst, men fan inte gratis.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Lögn direkt på startsidan "GÅ MED, det är gratis".
Avgiftsfritt visst, men fan inte gratis.

Om inget annat kostar det väldigt mycket tid!

Helt sjukt vad vissa lägger ett x antal timmar på sociala medier VARJE dag

Permalänk
Avstängd

...efter all dess data som läckts utåt istället för inåt, tror ni Fejsbook kompenserar användare/kunder deras brister?

Visa signatur

“The first duty of a man is to think for himself”.
HP Pavilion, AMD 3700X, HP RTX 2060 Super.

Permalänk

Saved by big numbers =P 1 på 533M att jag finns där.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Stäng ner facebook, värre sida på internet finns inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Stäng ner facebook, värre sida på internet finns inte...

Twitter?
Kört med våga vägra socialamedier, har fungerat och valet blir kanske poppis till slut
Måhända kostnadsfritt i pengar, men betalas med information.

Edit in,
Iofs. inte helt renlärig, men rätt blygsamt med information på ett forum som ex.vis SweClockers, ingen direkt förekomst av gruvdrift av ditt sociala sammanhang

Mer text.
Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft ett riktigt/seriöst facebook konto.
Men testade någon gång med ett "slask konto" som jag inte loggat in på ett antal år.

Mejl adressen jag hade är en som jag fortfarande kollar ibland.
Så kanske mer spam då.
Annars hade jag nog ingen personlig info länkat till det kontot.

Permalänk
Medlem

Undrar hur griniga FaceBook är, nu när de inte längre behöver få betalt för dessa uppgifter...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Jodå, jag har både flyttat, bytt namn, kön, födelsedag, jobb, telefonnummer och mailadress på två år så datan är ju väldigt gammal och utdaterad. Klart vi ska klappa FB på huvudet som ordnat detta så bra. (Är syrligt sarkastisk nu)

Det där med att byta födelsedag låter spännande.
Blev du samtidigt yngre och piggare när du gjorde det?
Eller gick du åt andra hållet och gick i pension i förtid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Finns man inte på Facebook, finns man då verkligen i verkligheten? Hur reagerar folk på att man inte finns på Facebook?

Usch då! Jag hoppade av FB för länge sedan, bad att få bli helt raderad. Att folk inte reagerat särskilt mycket på att jag inte finns på FB beror alltså på att jag inte längre verkligen finns i verkligheten. Men det gör jag tydligen på något vis - trots total bortrensning av allt som har med FB att göra (kakor, alla inställningar o.s.v.) så tycker FB att jag finns så då gör jag kanske det?? Klickar jag på en länk som leder till någonstans på FB blir jag ombedd att logga in med det glada budskapet "Välkommen tillbaka!" och det ser ut som om FB fortfarande kommer ihåg mitt lösenord, men jag har inte kollat om det stämmer.

Permalänk

Näää, va bra!

Har ett FB konto som jag inte kommit in i på åratal!

Bytte p/w men glömde anteckna det nya.

Och hade bytt ISP och mailen försvann med det bytet.

Hoppas det finns lösenord därmed.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av AnnoyingIB:

Så man har itererat över så många användare som möjligt och sparat all öppen (bortsett från tel-nr innan 2019) info i ett "excel"-dokument?

Skulle inte riktigt säga att det är "personlig data" när man själv valt att informationen ska vara öppen för andra. Det du öppet delar med dig på facebook kan vem som helst få reda på, vatten är blött dvs.

Skrivet av Elfsberg:

Inget av dessa är för mig känsliga uppgifter. Bjuder på dem.

Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Ha det så kul med all extra SMS- och mail-spam.

Det jag är nyfiken på i detta fallet är om ens mobilnummer som används på FB kan ses generellt även om man har "dold" profil på Facebook (i koppling till denna "exploit" eller vad man ska kalla det)?
Tänker spontant att jag delger typ absolut ingen personlig information, inte ens för vänner. Man kan heller inte söka fram mig på FB genom min mail eller använda sökmotorer (om FB:s privacy settings gör sitt jobb).

Mobilnumret som används för FB dyker heller inte upp på hitta, eniro eller dylikt - Samt är NIX:at.
Vore inte speciellt kul om detta nummer i fråga gick ut till allmänheten ärligt talat av fler anledningar än FB bara

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >