Bilindustrins kretsbrist tvingar branschen till nya insikter

Permalänk
Medlem
Skrivet av H_Bozz:

Gå tillbaks till att göra analoga bilar då så blir alla glada!

Häst och vagn!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Svensktiger:

Japp.
Biltillverkarna vill såklart köra med stora billiga skärmar istället för riktiga och dyrare instrument.
Pekskärmar istället för knappar etc.
Och dom kommer att ta det så långt dom bara kan innan de uppenbara säkerhetsriskerna oundvikligen tvingar dom att ta ett par steg tillbaka.

Och automatisering av funktioner är ju betydligt billigare än att placera en spak eller knapp.
Se bara vad automatiseringen av DRL/halvljus har skapat.
Du får massor av bilar som åker runt utan tända bakljus i snörök och dimma.
Och förarna lyckligt ovetande om att dom inte syns bakifrån.

Ja reglerna om ljusautomatik är underliga och än underligare är motiveringarna om att det skulle ha med bränsleförbrukning att göra, ledljus har ju slagit igenom på allvar numera och man har ju t.om börjat med "varselljus" på cyklar (ingen lag men moderna belysningar funkar så) så att slopa det på bilar är ett beslut som är svårt att förstå.

Det har ju däremot funnits/finns en del bilar där det varit oerhört svårt att byta lampor tex att man behöver ta loss hela fonten men lampbyten är ju i det närmast nått som aldrig behövs pga "slitage" med ledbelysningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H_Bozz:

Gå tillbaks till att göra analoga bilar då så blir alla glada!

Har tänkt en del på det där.
Du kan få "Automat" som villkor i körkortet.
Men en bil utan servo, ABS och annan "lyx" för du köra trots att du aldrig en känt på hur det är
Jag menar bilar man knappt orkar styra i låg fart.
Tänk er en späd 18 åring som bara kört koreanska citybilar bakom ratten på en manuell 70-tals merca diesel utan servo.

Och hur många räddas av stabilitetssystemen numera utan att dom ens reagerar på att dom var i en farlig situation?
D.v.s. bilen reder ut det utan att föraren märker det, och utan att meddela att det är snorhalt.
Kanske bilens säkerhetssystem skulle logga händelser och meddela försäkringsbolagen?
Jag menar om du räddas av autobroms 20 ggr per år kanske din körstil borde ändras lite.
Eller om "lane assist" (eller motsvarande) upprepade gånger måste gripa in för att du vinglar så mycket kanske en kamera i kupen kan kolla om du verkligen har ögonen på vägen eller på mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja reglerna om ljusautomatik är underliga och än underligare är motiveringarna om att det skulle ha med bränsleförbrukning att göra, ledljus har ju slagit igenom på allvar numera och man har ju t.om börjat med "varselljus" på cyklar (ingen lag men moderna belysningar funkar så) så att slopa det på bilar är ett beslut som är svårt att förstå.

Det har ju däremot funnits/finns en del bilar där det varit oerhört svårt att byta lampor tex att man behöver ta loss hela fonten men lampbyten är ju i det närmast nått som aldrig behövs pga "slitage" med ledbelysningar.

Indeed, det finns verkligen inga bra anledningar till att inte köra med bra belysning numera.
Vi pratar ju om enstaka watt, vilket ju är försumbart även för elbilar.
Det är helt enkelt trams dom håller på med.
Och jag kan inte förstå var det kommer ifrån.
Jag menar billtillverkarna gillar ju sina "ljus signaturer" (typ kinesögonen bakåt på Volvo C30).
Och att följa olika regler i diverse länder är ju bara ett klick i mjukvara numera, eller helt enkelt koppla det till GPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Farsan hade en 940 mellan 1996 och 2012. Det som behövde göras var vanlig service. Byte av bromsvätska, bromsskivor och bromsbelägg. Ja endast slitagedelar helt enkelt.

Hur många bilar klarar den åldern och runt 50.000 mil utan att behöva byta det mesta idag? Det är mest skräp som produceras idag.

Mjah. Givetvis är jag inte så korkad att jag tror en KIA Ceed gör 50k mil utan grava problem. Men den gör fler mil billigare än nyare fordon. De enda som man måste skjutsa hem då och då på jobbet, de kör V70.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orespray:

Att en Volvofanatiker skulle kunna köra 8 år utan problem finns inte...

Artikel från Allt om bilar Aug-16: 1966 köpte Irv Gordon en Volvo P1800. Och under en 50 år lång period har han snittat 10 000 mil och är nu uppe i totalt 515 000 mil.

Tror inte din KIA håller i 50 år och den klarar definitivt inte 10 000 mil om året under den perioden.
Asiatiska bilar byggs för att hålla 10-12 år, sen rasar det mesta samtidigt....

Det finns inte en enda person som kör 10.000 mil om året i en gammal sunkvolvo utan en andra plan. Kör vart ni vill, men slå en pling när ni behöver mig.

Skrivet av Levandebild:

Häst och vagn!

Har man dödslängtan så. De är inte att leka med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orespray:

Att en Volvofanatiker skulle kunna köra 8 år utan problem finns inte...

Artikel från Allt om bilar Aug-16: 1966 köpte Irv Gordon en Volvo P1800. Och under en 50 år lång period har han snittat 10 000 mil och är nu uppe i totalt 515 000 mil.

Tror inte din KIA håller i 50 år och den klarar definitivt inte 10 000 mil om året under den perioden.
Asiatiska bilar byggs för att hålla 10-12 år, sen rasar det mesta samtidigt....

Varför skulle den hålla sämre än en Volvo? Jag hade en diesel Ceed jag köpte vid 7 500 mil och sen sålde när den gått 30 500 mil för att jag fick tjänstebil. Nu körde jag iofs bara ca. 5000 mil om året.
Kian funkade utan problem när jag sålde den. De driftsproblem jag hade under hela tiden var att jag fick byta bromsbelägg några gånger och bromsskivor en gång. Ingen kamrem behövde heller bytas eftersom den har kedja. Kian bara gick och gick och gick.
Jag förstår varför de vågar lämna 7 års garanti.