Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Vi fick matchning av Swedbank på precis det erbjudandet för någon månad sen: 1.25 rörligt eller 1.19 på 2/3 år.

Orkade inte byta bank för 0.01%, så det blev 1.19 på 3 år

Hur gjorde ni för att matcha exakt? Hade ni lånelöfte för båda bankerna? Vill gärna höra hur det gick till

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Hur gjorde ni för att matcha exakt? Hade ni lånelöfte för båda bankerna? Vill gärna höra hur det gick till

Vi bodde redan i huset, jag förhandlade bara om eftersom vår gamla ränterabatt gick ut. Om du ska köpa nytt borde du kunna begära lånelöfte från en bank och sedan förhandla med flera inför tillträdet.

Mitt bästa tips för omförhandling är att beställa amorteringsunderlag. Det behövs för att flytta lånet och visar din gamla banken att du ”menar allvar” med att byta bank. Då ringer gamla bankens charmigaste säljare upp och dom är i regel mycket tillmötesgående.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fesoj:

Fråga: jag och min fru har hittat ett objekt som vi vill köpa (radhus färdigt sommar 2022) och lagt undan det. Nu är vårat problem, att SBAB som vi först tänkte låna av och fick lånelöfte från, inte vill ge oss lånet pga våra anställningsformer, pratade just med dem. Jag har tillsvidareanställning och 38k/mån i lön, men därutöver en annan anställning för ett projekt á ca 16k/mån. Min fru tjänstgör på timrapporteringsbasis som lärare för ett universitet, men trots att vi kan demonstrera den månatliga inkomsten för henne (typ 15k mån som medel över året) så har de hakat upp sig på att det inte är en anställningsform de kan räkna på. Allt de kan räkna på är min tillsvidareanställning på 38k, men det täcker inte lånet vi skulle behöva. Vi har alltså en inkomst som skulle täcka mer än vad vi behöver, runt 70k brutto, men SBAB synes vara väldigt restriktiva med vad de kan räkna på.

Min fråga: till vem ska vi vända oss för att få en chans att ta bolånet vi behöver? Någon som har erfarenhet eller tips. Vår paxning av radhuset gäller till och med torsdag denna vecka, så behöver hitta ett sätt att gå vidare. Tacksam för alla tips! Mvh

Medlånetagare kanske? Bankerna är stenhårda kring just anställningsformen. Har man inte enligt normen 2 tillsvidareanställningar. Då är det svårt. Har du inga besparingar du kan dumpa in i radhuset?

Permalänk
Medlem

Kan man som förr låna på huset? (aldrig gjort det men vet att det gjordes mycket reklam för det för länge sedan)
Har ett fritidshus med några hundra k i pantbrev.
Ingen skuld, kan man låna på de elektroniska pantbreven för att slippa avgifter och vad för ränta kan man tänkas få, blir det som ett vanligt bolån eller sämre?

Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cb99:

Kan man som förr låna på huset? (aldrig gjort det men vet att det gjordes mycket reklam för det för länge sedan)
Har ett fritidshus med några hundra k i pantbrev.
Ingen skuld, kan man låna på de elektroniska pantbreven för att slippa avgifter och vad för ränta kan man tänkas få, blir det som ett vanligt bolån eller sämre?

Precis som ett vanligt bolån förutsatt att du uppfyller de vanliga kraven.
Jag höjde för att köpa bil för några år sen t ex.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag snackade med SwedBank för ett par veckor sedan. De sade att enligt lagen, får de inte låna ut mer än 4.5 årsinkomst av vår årsinkomst. Men bara dagen innan hade SBAB sagt till mig att de kan låna ut 5.5 gånger vår årsinkomst.

Vad är det som gäller? Hade SwedBank tjejen jag pratade med fel?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av AldrigJa:

Jag snackade med SwedBank för ett par veckor sedan. De sade att enligt lagen, får de inte låna ut mer än 4.5 årsinkomst av vår årsinkomst. Men bara dagen innan hade SBAB sagt till mig att de kan låna ut 5.5 gånger vår årsinkomst.

Vad är det som gäller? Hade SwedBank tjejen jag pratade med fel?

Det finns ingen utlåningsgräns vid 4,5x i sig. Däremot tillkommer då ett krav på ytterligare 1 % amortering per år enligt ordinarie regler. Det vill säga att om belåningen redan är hög i % av värdet så kan det bli 3 % i amortering per år, så det påverkar ju kalkylen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det finns ingen utlåningsgräns vid 4,5x i sig. Däremot tillkommer då ett krav på ytterligare 1 % amortering per år enligt ordinarie regler. Det vill säga att om belåningen redan är hög i % av värdet så kan det bli 3 % i amortering per år, så det påverkar ju kalkylen.

Då måste SwedBank snackat skit eftersom hon sa att det var olagligt med mer än 4.5.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Precis som ett vanligt bolån förutsatt att du uppfyller de vanliga kraven.
Jag höjde för att köpa bil för några år sen t ex.

Tack för infon.

Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Medlem

Jag nappade direkt på amorteringsfrihet när undantaget kom förra året, men nu ville jag förlänga det till 31 augusti och då sa banken att dom får bara ge 9 månader stämmer det eller är dom bara okunniga?
Till saken hör är att jag snart haft det 12 månader trots att de bara "får" ge 9 månader.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Jag nappade direkt på amorteringsfrihet när undantaget kom förra året, men nu ville jag förlänga det till 31 augusti och då sa banken att dom får bara ge 9 månader stämmer det eller är dom bara okunniga?
Till saken hör är att jag snart haft det 12 månader trots att de bara "får" ge 9 månader.

Den banken kanske bestämt den regeln, det är ju upp till varje bank att bevilja, det är inte en generell rättighet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Den banken kanske bestämt den regeln, det är ju upp till varje bank att bevilja, det är inte en generell rättighet.

Fast de lyder alla under samma regelverk och riktlinjer.
Jag undrade bara om jag missat något direktiv kring det därför jag frågade här.
Sedan är det konstigt att banken inte vill bevilja det för det är en ren vinstaffär för dem att jag inte amorterar.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Det är ju borttaget helt nu väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Fast de lyder alla under samma regelverk och riktlinjer.
Jag undrade bara om jag missat något direktiv kring det därför jag frågade här.
Sedan är det konstigt att banken inte vill bevilja det för det är en ren vinstaffär för dem att jag inte amorterar.

FI gav alltså bankerna friheten att själva bestämma om att erbjuda en amorteringsfri period och vilka de ska erbjuda det till. Grundtanken var ju att de som drabbats ekonomiskt av Corona skulle få lättnader och det antar jag inte inkluderar dig egentligen?

FI kanske har sagt till på skarpen eller så anser bankerna att det bidrar till ekonomiskt instabilitet vilket inte gynnar dem i längden.

Skrivet av jensa86:

Gäller till och med 31 augusti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensa86:

Nej, men FI har beslutat att inte förlänga det efter 31 aug. Än så länge kan man ansöka men det är upp till banken om de beviljar det och då som längst till sista augusti.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Vi har ganska hög belåning på vårt hus och har ej friköpt tomt. Hur ser bankerna på att låna upp för att köpa loss tomten? Kostnaden per månad för oss går ju i alla fall ned med den låga ränta som är nu.

Jag tycker inte det borde vara problem men vem vet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Vi har ganska hög belåning på vårt hus och har ej friköpt tomt. Hur ser bankerna på att låna upp för att köpa loss tomten? Kostnaden per månad för oss går ju i alla fall ned med den låga ränta som är nu.

Jag tycker inte det borde vara problem men vem vet...

Killgissar här men har ni låneutrymmet så borde det inte vara några problem. Sen har jag förstått det som att bostaden oftast inte ökar i värde lika mycket som kostnaden för att köpa loss tomten, vilket påverkar om man har tänkt att omvärdera bostaden efteråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

Killgissar här men har ni låneutrymmet så borde det inte vara några problem. Sen har jag förstått det som att bostaden oftast inte ökar i värde lika mycket som kostnaden för att köpa loss tomten, vilket påverkar om man har tänkt att omvärdera bostaden efteråt.

Här omkring så ökar "hyran" av ej friköpta tomter såpass mycket att det påverkar negativt på huspriserna.

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

Vi blir ju tvungna att omvärdera först för att ha råd, tyvärr. Vi har fortfarande amorteringskrav som ligger kvar i minst 5 år och det är inget problem i sig, vi kan tom. amortera mer om det är så. Men värdeökningen på hus är ju (som vanligt) galen så på 2½ år så påstås vår hus ha ökat allt från 700k till 1.3M, vilket är mycket mer än vad vi kommer behöva öka lånet.

Permalänk

Funderar på flytta mitt bolån (bostadsrätt) om jag kan få ner räntan lite (lånar just nu 3.8 mkr på SBAB, 84% belåning, ränta på 1.59%, 3 mån rörligt).

1. När jag ansöker så lär ju varje bank jag ansöker på göra en kreditupplysning på mig. Har hört att om många banker gör en kreditupplysning på mig så kan det påverka min kreditvärdighet (så att t.ex. senare banker inte vill ge mig lån för att för många kreditupplysningar har gjorts på mig?). Stämmer det? Hur många kreditupplysningar är "för många"?
2. När jag ansöker på t.e.x handelsbanken så frågar den mig om jag har några "tillgångar i andra banker". Det är bara "cash" pengar som räknas här, right? Dvs. att jag har 100k i indexfonder hjälper mig inget alls, right? Finns den poäng att sälja av mina indexfonder, flytta in dem på ett bankkonto, göra en kreditcheck, få nytt bolån beviljat och sedan köpa tillbaka fonderna? Eller bryter det mot lagen att göra så?
3. (bonusfråga) Min sambo har haft fast jobb i en månad sisådär (innan jobbade hon halvtid på timmar). Det finns ingen som helst poäng att ha med henne i en bolåneansökan fören efter hon haft fast anställning i 6 mån (då hon blir tillsvidareanställd), right?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

Funderar på flytta mitt bolån (bostadsrätt) om jag kan få ner räntan lite (lånar just nu 3.8 mkr på SBAB, 84% belåning, ränta på 1.59%, 3 mån rörligt).

1. När jag ansöker så lär ju varje bank jag ansöker på göra en kreditupplysning på mig. Har hört att om många banker gör en kreditupplysning på mig så kan det påverka min kreditvärdighet (så att t.ex. senare banker inte vill ge mig lån för att för många kreditupplysningar har gjorts på mig?). Stämmer det? Hur många kreditupplysningar är "för många"?
2. När jag ansöker på t.e.x handelsbanken så frågar den mig om jag har några "tillgångar i andra banker". Det är bara "cash" pengar som räknas här, right? Dvs. att jag har 100k i indexfonder hjälper mig inget alls, right? Finns den poäng att sälja av mina indexfonder, flytta in dem på ett bankkonto, göra en kreditcheck, få nytt bolån beviljat och sedan köpa tillbaka fonderna? Eller bryter det mot lagen att göra så?
3. (bonusfråga) Min sambo har haft fast jobb i en månad sisådär (innan jobbade hon halvtid på timmar). Det finns ingen som helst poäng att ha med henne i en bolåneansökan fören efter hon haft fast anställning i 6 mån, right?

1) Gör du 2-3 stycken ansökningar så lär det inte påverka men ansöker du hos varje kreditinstitut som helst så lär du få svårt att låna. Enklast är att se om du har något avtal genom facket som är färdigförhandlat & klart. Tjänstemän har tex bra deal hos Danske.
Då du lånat så pass mycket så är det omöjligt att få andra färdigförhandlade lån så kolla snitträntorna och ge dig på 2-3 banker och försök spela ut dem mot varandra. https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/jamforelser/lan/j...

2) Brukar finnas en ruta för pengar och en annan för fonder, om inte, slå ihop alla tillgångar. Spelar inte roll i vilken form du har pengarna, om något så ger ett kontinuerligt sparande dig större chans att få lägre ränta.

3) Har hon en tillsvidare anställning så spelar längden ingen roll, har hon provanställning så är det nog svårare att räkna med.

Permalänk
Medlem

3. (bonusfråga) Min sambo har haft fast jobb i en månad sisådär (innan jobbade hon halvtid på timmar). Det finns ingen som helst poäng att ha med henne i en bolåneansökan fören efter hon haft fast anställning i 6 mån (då hon blir tillsvidareanställd), right?

1. Att ge dig förslag på räntor kan banker ofta göra utan att göra en kreditupplysning så enklast är att höra runt och sedan gå vidare med kreditupplysning med den eller de som erbjuder bäst så slipper du många kreditupplysningar, ett fåtal är som sagt inga problem dock. De är ju medvetna om att du redan har beviljats lån från en annan bank.

2. Investerade pengar är fortfarande tillgångar och det ska du ta med. Fonder och liknande med avgifter genererar ju intäkter till banker.

3. Besvarat ovan.

Permalänk
Medlem

För att flika in på trean från egen erfarenhet.

Jag och min sambo tog lån tillsammans för några månader sedan (det första bostadslån för båda). Hon hade jobbat några år på sitt nuvarande jobb och jag hade just tagit examen och jobbat i två månader.

Min anställning var provanställning som skulle gå över till tillsvidare efter sex månader. Banken kunde inte bry sig mindre om att det var en provanställning faktiskt (Swedbank). De bad om papper för att säkerställa att det faktiskt var en provanställning som skulle gå över till tillsvidare och inte en visstidsanställning.

När de väl såg att jag inte ljugit om det så var det grönt och de hade inte en följdfråga på det. Så jag antar att det kan skilja sig eftersom ovan säger att det kan vara svårare för det är inte min erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

För att flika in på trean från egen erfarenhet.

Jag och min sambo tog lån tillsammans för några månader sedan (det första bostadslån för båda). Hon hade jobbat några år på sitt nuvarande jobb och jag hade just tagit examen och jobbat i två månader.

Min anställning var provanställning som skulle gå över till tillsvidare efter sex månader. Banken kunde inte bry sig mindre om att det var en provanställning faktiskt (Swedbank). De bad om papper för att säkerställa att det faktiskt var en provanställning som skulle gå över till tillsvidare och inte en visstidsanställning.

När de väl såg att jag inte ljugit om det så var det grönt och de hade inte en följdfråga på det. Så jag antar att det kan skilja sig eftersom ovan säger att det kan vara svårare för det är inte min erfarenhet.

Vi hade en liknande situation med Handelsbanken. Sambon hade precis börjat jobba med 6 mån provanställning efter examen men det var inget problem.
Hos Danske Bank var det dock no-go på grund av det...

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga angående om deklarationen. Kanske lite longshot map trådtiteln. Men ni får gärna flytta mig ifall är så.

Påverkar ROT/RUT skatteåterbäringen? Går det att räkna exempelvis ifall jag ska få tillbaka 10k och jag har nyttjat 20K i ROT?
Detsamma gäller ränteutgifterna, för räntan av banklånet ifall det påverkar skatteåterbäringen?

Tack!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Jag har en fråga angående om deklarationen. Kanske lite longshot map trådtiteln. Men ni får gärna flytta mig ifall är så.

Påverkar ROT/RUT skatteåterbäringen? Går det att räkna exempelvis ifall jag ska få tillbaka 10k och jag har nyttjat 20K i ROT?
Detsamma gäller ränteutgifterna, för räntan av banklånet ifall det påverkar skatteåterbäringen?

Tack!

Rimligen finns RUT/ROT och ränteutgifterna (underskott av kapital) med i din skatteuträkning. Men båda minskar ju den skatt du ska betala. Med just RUT/ROT så kan man få betala in skatt om man använt det mer än vad ens skatt räcker till, för där har ju redan den sänkta skatten gått till den som utfört arbetet för att sänka arbetskostnaden på fakturan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Rimligen finns RUT/ROT och ränteutgifterna (underskott av kapital) med i din skatteuträkning. Men båda minskar ju den skatt du ska betala. Med just RUT/ROT så kan man få betala in skatt om man använt det mer än vad ens skatt räcker till, för där har ju redan den sänkta skatten gått till den som utfört arbetet för att sänka arbetskostnaden på fakturan.

Tack för svar verkligen! Då förstår jag lite bättre men går det att exempelvis räkna på det?

Exempelvis om (jag tar med samma exempel som ovan) jag har preliminärt 10k som jag ska få tillbaka och nyttjar ROT med 20K och jämför med hur mycket jag skulle få tillbaka ifall jag nyttjade ROT till maximalt 50K?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Medlem

Det låter som om du har missupfattat hur ROT/RUT fungerar. Det har inget med hur mycket du ska få tillbaka att göra. Det ztenlund menade var att om du till exempel utnyttjat 10k rot men endast betalat 7k i skatt så kommer du bli återbetalningsskylldig för det beloppet som då inte gick att utnyttja rot för egentligen. Sålänge du haft tillräcklig inkomst att du betalat mer skatt än du fått rotavdrag för så är det inget du ska behöva hantera alls.

Permalänk
Medlem

Får du så bra erbjudanden med så hög belåning? Jag kollade runt lite när vi skulle köpa hus och kom fram till att vi nog får vänta några år med att ens försöka få rabatter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Får du så bra erbjudanden med så hög belåning? Jag kollade runt lite när vi skulle köpa hus och kom fram till att vi nog får vänta några år med att ens försöka få rabatter...

Beror helt på kontakt med banken, jag ligger på 1,29 med 83% belåning ungefär och danskes erbjudande på 1,18 för 3-åringar finns alltid som alternativ just nu. Dock verkar danske vara katastrofalt i övrigt men vill man ha ett billigt lån så.