Skärmnördar HJÄLP, uppgradera eller inte??!

Permalänk
Medlem

Skärmnördar HJÄLP, uppgradera eller inte??!

Som tråden lyder så står jag i färd att ta ett beslut om jag ska byta ut min skärm eller inte.

Idag sitter jag på med en ASUS ROG Swift PG279Q som är en 27 tums IPS panel i 1440p samt 144hz uppdatering samt 4 ms.

Jag funderar på att byta över till en ASUS Rog Swift PG329Q är en 32 tums IPS panel i 1440p med 165 hz samt 1 ms med HDR 600 stöd.

Jag spelar enbart på min datorn. Ingen photoshop, filmer, annat arbete eller dylikt. Idag spelar jag mest Warzone men är en inbiten gammal RPG spelare samt att jag kommer plöja ner mycket tid i Diablo 4 när det väl kommer.

Jag sitter idag på en Ryzen 3700x med en RTX 2080 men avser att byta till en 3080ti när det väl går att få tag i.

Det jag undrar av er insatta är om jag kommer att se någon skillnad från den ena skärmen till den andra? Kommer jag få en bättre spelupplevelse med bättre skärpa, färgåtergivning osv som faktiskt går att se om man inte är super insatt i hårdvara och tänker spela olika benchmark tester hela dagarna vilket jag inte avser att göra.

Rent utifrån specar förstår jag att det är en uppdatering men är det en uppdatering i realiteten?

Att det är en 32 tummare med HDR 600 är inget ni behöver påminna mig om och jag har tittat på flertalet tester på youtube för denna skärmen. HDR är inte mycket att hänga i granen på denna men det är en jäkligt bra skärm som jag inte hade tvivlat på att köpa idag om jag verkligen behövde en ny. Den har helt enkelt fått väldigt bra recensioner.

Jag har råd men är inte intresserad av att köpa den bara pga ha begäret. Det som det allting kokar ner i. Är det någon reell skillnad? Hur mycket skillnad är det på en 6 år gammal IPS panel i 1440p kontra en ny idag. Den skärmen jag har nu var en premium produkt på sin tid.

Jag har småtittat även på MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD 165 Hz. Som ni ser är inte 32 tum ett absolut måste men ett trevligt alternativ. Både MSI och Asus skärmen har blivit väldigt väl mottagna. I mina ögon slår de ut LG och Samsung Odyssey modeller är inte alls aktuella då jag inte vill ha den curven.

4K är väl kul men vill ha högre FPS och det får man inte ens ut om jag köper ett 3080ti.

Stort tack på förhand och all hjälp uppskattas!!

Permalänk
Medlem

Buy and try?

HDR600 eller bättre är maffigt! Det känns lite som varit lurad fram tills man fick testa det. 😂

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Det är ett alternativ men vill helst köpa och behålla.

Tänkte att det blir bättre med lite research

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Storleken är väl det som avgör och det som ger mervärdet om man gillar tanken på lite större skärm. Vad gäller äldre IPS vs ny IPS så bör du väl istället fundera på vad du vill ska vara bättre på en ny skärm. Färger? Responstid? Eller annat?

Jag har den där 32” skärmen och den är mycket bra till spel. HDR kan vara coolt en stund men personligen är jag ingen fan av det för spelande...

Köp och behåll (eller lämna tillbaka om det inte motsvarar dina önskemål).

Visa signatur