Köra undervoltat 3080 + CPU på 550 genom singel pci-e kabel?

Permalänk
Medlem

Köra undervoltat 3080 + CPU på 550 genom singel pci-e kabel?

Jag har gjort bort mig och köpte ett gammalt 850 w nätagg jag inte får igång.

Nytt nätagg kan jag få tidigast mån men jag vill spela nu nu nu.

Jag läste den här tråden och undrar om jag kan göra likadant? https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/jb8k6g/running_a_308...

Hade testat men det som oroar mig är att jag endast har en sån där 6 + 2 pin pcie kabel som delar sig, alltså dubbla 6+2 pin på den men från en och samma kabel. Läst om kablar som smält då de försökt driva sitt 3080 med singel kabel men jag tänker att jag kanske undkommer den risken om jag får det att dra 100 w mindre ström?? Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Ät tre nävar is, låt isen dimpa ner i magen och ta dig en promenad! låt isen ligga till Måndag och hämta ut nätagget, bygg då!

alternativ två: åk till en affär som du kan köpa direkt av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Ät tre nävar is, låt isen dimpa ner i magen och ta dig en promenad! låt isen ligga till Måndag och hämta ut nätagget, bygg då!

alternativ två: åk till en affär som du kan köpa direkt av.

Bor på landet å saknar körkort..

Du tror alltså inte på min idé..?

Permalänk
Medlem

Om jag minns rätt så ska de där pci-e kablarna klara upp till 300 w och han fick ju ner sitt kort till att dra typ 240 w eller nåt.. så i teorin borde det väl funka..?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hur många kontakter är det på grafikkortet? Fyller du alla kontakter på grafikkortet med orginalutrustning från nätaggregatet så är det nog lungt. Flaskhalsen i PCI-e kontakter tenderar att vara själva kontakten, inte kablen, därför har man ofta 16 pins till en kabel. Så länge det är ordentliga kablar fram till första 6+2 pci-e så behöver du inte vara orolig för att använda nätaggregatets egna 1 kontakt till 2+6+2+6 pci-e.

Tycker du kan ställa om powerlimit på grafikkortet i mjukvaran och spela på! Men klantar du dig med mjukvaruinställningen någon gång så kanske nätaggregaget går sönder. Har du låg TDP på CPUn och riktigt hög kvalité på nätaggregat samt ett enklare 3080 som du kör i tyst bios läge, så skulle jag gissa att du kanske kan lira med denna setup i många år innan nätaggregatet ger sig. (Kolla även så att ditt nätaggregatet har 550W på 12V, samt dubbelkolla allt du läser på ett forum på nätet!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Nej som i nej det kommer inte funka eller nej som i du kan förstöra din dator?

Sry om jag tjatar men är sjukt spelsugen

Permalänk
Medlem

Nej det kommer inte fungera bra.

Kortet har 2 kontakter. Då ska man stoppa in 2 sladdar.
Kortet drar så mycket kräm att det står uttryckligen att man ska använda 2 olika PCI-e utgångar från PSU, inte köra med en sladd med två kontakter.

Då tänker du att du bara ska köra med en kontakt inkopplad?

Jag låter lite dryg här, men dags för en uppsträckning. Lugna ner dig och vänta tills du har kopplat in ditt nya nätaggregat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QueleX:

Hur många kontakter är det på grafikkortet? Fyller du alla kontakter på grafikkortet med orginalutrustning från nätaggregatet så är det nog lungt. Flaskhalsen i PCI-e kontakter tenderar att vara själva kontakten, inte kablen, därför har man ofta 16 pins till en kabel. Så länge det är ordentliga kablar fram till första 6+2 pci-e så behöver du inte vara orolig för att använda nätaggregatets egna 1 kontakt till 2+6+2+6 pci-e.

Tycker du kan ställa om powerlimit på grafikkortet i mjukvaran och spela på! Men klantar du dig med mjukvaruinställningen någon gång så kanske nätaggregaget går sönder. Har du låg TDP på CPUn och riktigt hög kvalité på nätaggregat samt ett enklare 3080 som du kör i tyst bios läge, så skulle jag gissa att du kanske kan lira med denna setup i många år innan nätaggregatet ger sig. (Kolla även så att ditt nätaggregatet har 550W på 12V, samt dubbelkolla allt du läser på ett forum på nätet!)

Ok tack, fan vad soft om jag kan spela redan idag ska inte köra så här för alltid utan har redan beställt nytt nätagg.

” Så länge det är ordentliga kablar fram till första 6+2 pci-e så behöver du inte vara orolig för att använda nätaggregatets egna 1 kontakt till 2+6+2+6 pci-e. ”

Vet inte om det är ordentliga kablar eller inte, å nätagget är ett corsair tx550.. kvalitetsgrejer eller?

https://imgur.com/gallery/H0mlixE

Tx550, inte ax550
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Nej det kommer inte fungera bra.

Kortet har 2 kontakter. Då ska man stoppa in 2 sladdar.
Kortet drar så mycket kräm att det står uttryckligen att man ska använda 2 olika PCI-e utgångar från PSU, inte köra med en sladd med två kontakter.

Då tänker du att du bara ska köra med en kontakt inkopplad?

Jag låter lite dryg här, men dags för en uppsträckning. Lugna ner dig och vänta tills du har kopplat in ditt nya nätaggregat.

Nej jag kör med den delade kontakten från en och samma kabel. Samt voltar ner kortet till 200 - 240 w konsumtion. Tänkte testa detta över helgen

Permalänk
Medlem

Du riskerar att skada saker i din dator och då kanske vara utan den ännu längre. Väg risken mot att tillfredställa dit kortsiktiga behov.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Du riskerar att skada saker i din dator och då kanske vara utan den ännu längre. Väg risken mot att tillfredställa dit kortsiktiga behov.

Ja men jag vet inte hur stor risken är.

Ser du någon speciell risk med det eller bara allmänt sketchy?

Permalänk
Medlem

Även om vi hittar många personer som lyckats göra detta och få det att funka. Är du villigt att ta risken med ditt kort?
Är risken värd att få spela "nu, nu, nu" eller har du pengar på kontot och en magisk affär som har allt i lager som du kan handla i om något går sönder?

Du ville får åsikter om vad vi tror. Så jag tycker "nej, nej, nej".

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Hittade ingen säker källa, men det ser ut som det tyvärr bara är 450 W på 12V på ax550, så jag skulle nog inte riskera att förstöra nätaggregatet tyvärr...

Permalänk
Inaktiv

Man kan köra så och förhoppningsvis så slår överströmsskyddet av nätagget innan det börjar brinna. Helt teoretiskt så går det. Många köper 1000Watts-agg, men lastar det med 300W. Då får man dålig verkningsgrad på det hela.

Till din fråga så får du helt enkelt ha koll och ställ ned powerlimiten till 50%. Bara för att vara på den säkra sidan. Sen kör du med öppen sida så du märker om det börjar lukta bränt/varmt elektronik. Då får man slå av.

Permalänk
Medlem

Blir nog till att vänta på ett nytt nätagg tror jag.. suck..

Permalänk
Medlem

Men tack för hjälpen iaf!!! Guld värt för annars hade jag nog provat hehe.

Permalänk
Inaktiv

Med tanke på hur svårt & dyrt det är att få tag på ett 3080 så aldrig i livet att jag hade chansat.

Permalänk
Medlem

Det är bara att ta fram luftgeväret och ge sig ut i skogen och RPa att du är i en PUBG match över helgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Ja men jag vet inte hur stor risken är.

Ser du någon speciell risk med det eller bara allmänt sketchy?

Den jag tänker på rent spontant är att sladdarna skulle kunna smälta av värmen och ge en ganska fet kortslutning =). Det är endast spekulation eftersom jag inte är en expert på svagström, men jag har hört om smälta sladdar när det gäller vanlig tråd. Även uttorkade/spröda trådar, men det är nog bara ålderns tand. I digress...

Eftersom som jag inte är någon expert på svagström så är jag försiktig. Precis som att jag skulle kolla i en bok ifall jag är ute och plockar svamp och inte testa mig fram =).

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paydaye:

Det är bara att ta fram luftgeväret och ge sig ut i skogen och RPa att du är i en PUBG match över helgen.

Har 2000 h i PUBG så är lite trött på det vid det här laget. Tror jag letar fram pappas hagelbössa och RPar GTA på stan ist!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kelthar:

Den jag tänker på rent spontant är att sladdarna skulle kunna smälta av värmen och ge en ganska fet kortslutning =). Det är endast spekulation eftersom jag inte är en expert på svagström, men jag har hört om smälta sladdar när det gäller vanlig tråd. Även uttorkade/spröda trådar, men det är nog bara ålderns tand. I digress...

Eftersom som jag inte är någon expert på svagström så är jag försiktig. Precis som att jag skulle kolla i en bok ifall jag är ute och plockar svamp och inte testa mig fram =).

Det bildas värme när man drar mycket ström genom tunna kablar. Det räcker att känna på kabeln och om den är varm då får man vara försiktig. Det är ingen skillnad på svagström/starkström. Det som avgör är kabelarea och strömstyrka. Oftast är det fördel att transformera spänningen så högt som möjligt för att dra ned på kabelarean. Det är därför man kör HVDC och man minskar på förlusterna vid överföringen.

Så om man begränsar effektuttaget på 3080 så kan man köra med en kabel. Inte märkligare än så. Det är inget jag rekommenderar, men att säga att man inte kan. Det är ju helt enkelt inte sant.