Permalänk
Medlem
Skrivet av speffy:

Beställde ett Varmilo VA88M.
Riktigt skön känsla att skriva på det men blir inte klok på belysningen.
Kan man bara ha det som pulserande och inte ett fast sken?

Jo, tryck FN och pil höger
Och ljusstyrkan justerar du med FN och pil upp och ner

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Jo, tryck FN och pil höger
Och ljusstyrkan justerar du med FN och pil upp och ner

Ja precis, tryckte FN och pil höger men ljuset pulserar bara, vill ju ha det konstant?

Permalänk
Skrivet av speffy:

Beställde ett Varmilo VA88M.
Riktigt skön känsla att skriva på det men blir inte klok på belysningen.
Kan man bara ha det som pulserande och inte ett fast sken?

Har du läst instruktionerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Har du läst instruktionerna?

Det medföljde inga och jag försökte hitta en manual på nätet men utan resultat, därav min fråga.

Permalänk
Skrivet av speffy:

Det medföljde inga och jag försökte hitta en manual på nätet men utan resultat, därav min fråga.

Sidan 13 börjar det på.

https://en.varmilo.com/keyboardproscenium/generic/web/viewer....

Permalänk
Medlem

Tusen tack för du tar dig tid.

Dessvärre funkar det inte ändå.
FN+ höger pil sätter på/stänger av ljuset.
FN + ner sänker hastigheten på blinkadet
FN + upp höjer hastigheten på blinkandet

Några övriga FN kommando enligt manualen fungerar inte.
Får höra med Max gaming där jag beställde om det ska vara så.

Permalänk
Medlem

Fick hem en påse Gazzew Boba U4T idag på posten som jag tänkte trycka in i mitt Ikki68 Aurora när det väl dyker upp. Riktigt fina på mina fingrar åtminstone. Som en mindre snärtig Zilent V2, och med lite mer ljud med tanke på att de inte är dämpade. Kan inte bestämma mig än om jag tycker att de är bättre med eller utan glid påsmetat, men det är helt klart ett visst skrap direkt från påsen och en del pingande från fjädern (dock mindre än från många andra brytare jag testat). Ska bli kul att se hur det är i ett färdigt tangentbord. Med tanke på att Ikki68 är en hotswapbräda så kommer jag definitivt testa utan att smörja in dem först och se hur det känns och låter, och jag köpte 90st så det finns gott om marginal att smörja in ett urval av dem och kunna jämföra med.

Min daily driver hemma är ett vanligt hederligt Tofu med ett DZ60 där jag har Outemu U4 i som hbheroinbob smorde in personligen innan han skickade dem. Jag vet inte om det är någon skillnad mellan de som såldes som "Outemu U4" och de som säljs som Boba U4 annat än att mina har genomskinliga toppar men jag tycker de är väldigt trevliga och de låter i princip ingenting. Det här tangentbordet jag skriver på nu låter mindre än ett membrantangentbord. Det är fantastiskt vad smorda brytare och lite dämpning kan göra för ljudet på ett tangentbord

Det är trist att den här hobbyn kostar så satans jävla mycket för jag är verkligen helt beroende nu. Det hade varit billigare om man hade börjat syssla med droger tror jag, och jag är inte ens säker på vilket som är mest hälsosamt.

Permalänk
Medlem

Någon som vet vart man kan hitta en röd spacebar med gummiyta typ Tai-Hao?
Eller om någon har en till salu , behöver inte vara gummiyta men röd. Sitter röda cherry switchar på bordet.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mangee75:

Någon som vet vart man kan hitta en röd spacebar med gummiyta typ Tai-Hao?
Eller om någon har en till salu , behöver inte vara gummiyta men röd. Sitter röda cherry switchar på bordet.

Vilken profil? (och vilken bredd? 6,25U? )

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Vilken profil? (och vilken bredd? 6,25U? )

6,25u " 6.25x " oem profil
HyperX Alloy Elite 2 tangentbord , fick det billigt och vill pimpa det lite
Tyckte inte om pudding keycaps som satt på.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Inaktiv

Finns det lågprofilstangenter med Svensk/Nordisk layout, för Cherry MX switchar någonstans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Finns det lågprofilstangenter med Svensk/Nordisk layout, för Cherry MX switchar någonstans?

Vad menar du med låg profil? Jag tänker spontant att kanske DSA hade passat?
https://pimpmykeyboard.com/dsa-granite-keyset-sublimated/

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dorf_se:

Vad menar du med låg profil? Jag tänker spontant att kanske DSA hade passat?
https://pimpmykeyboard.com/dsa-granite-keyset-sublimated/

Lite åt det hållet Logitech G915 har, alltså inte så höga tangenter, höjdvis alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Lite åt det hållet Logitech G915 har, alltså inte så höga tangenter, höjdvis alltså.

Min rekommendation är DSA men priset är väl detsamma som att köpa ett G915 så om det är så att du gillar de capsen så köp ett sånt och ta capsen förutsatt att du inte har någon annan layout.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Någon som vet vart man kan hitta en röd spacebar med gummiyta typ Tai-Hao?
Eller om någon har en till salu , behöver inte vara gummiyta men röd. Sitter röda cherry switchar på bordet.

Köp en burk röd plastidip! Det är smidigt att pilla av sen om du tröttnar med.

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dorf_se:

Min rekommendation är DSA men priset är väl detsamma som att köpa ett G915 så om det är så att du gillar de capsen så köp ett sånt och ta capsen förutsatt att du inte har någon annan layout.

Det lutar åt att vänta. Jag mailade maxgaming med förfrågan om low profile keycaps skulle komma eller inte.

DSA tangenterna ser ut vara på standard höjden, det jag söker är lägre tangenter i Nordic utförande

Permalänk
Skrivet av anon8870:

Det lutar åt att vänta. Jag mailade maxgaming med förfrågan om low profile keycaps skulle komma eller inte.

DSA tangenterna ser ut vara på standard höjden, det jag söker är lägre tangenter i Nordic utförande

Ska de passa på en MX-brytare så finns det inga lägre som har nordic än de jag länkade.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av StuntmanMike:

Ska de passa på en MX-brytare så finns det inga lägre som har nordic än de jag länkade.

Som jag tänkte, hittade inte på nätet igår heller, så drog frågan här ifall någon hittat eller också letat.
Tackar för svaren!

Permalänk
Skrivet av anon8870:

Som jag tänkte, hittade inte på nätet igår heller, så drog frågan här ifall någon hittat eller också letat.
Tackar för svaren!

Men jag tror inte det är möjligt att ha lägre om man nu inte vill ha lövtunna keycaps.

Permalänk

@wurpan

Om det är en tyst taktil brytare du är ute efter så har jag hört folk prisa Boba u4 medans Zilents dissas.

Själv så älskar jag TTC Bluish White men de är bara dämpade på nerslaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

@wurpan

Om det är en tyst taktil brytare du är ute efter så har jag hört folk prisa Boba u4 medans Zilents dissas.

Själv så älskar jag TTC Bluish White men de är bara dämpade på nerslaget.

Jag har en bräda med Outemu/Gazzew U4. De är inte brandade med Gazzew och turkost genomskinligt top housing snarare än vitt, men skulle tro att de är identiska bara att han inte hade hunnit branda om dem när jag köpte, och jag har en bräda med Zilents V2. Skulle inte säga att de är jättejämförbara faktiskt. Jag gillar U4 bättre, men vill man ha VÄLDIGT taktila brytare så är det helt klart Zilents man ska köra på. Däremot skulle jag säg att de är för taktila, det är en väldigt skarp känsla att skriva på dem. Som att knäcka en glasskiva för varje nedtryck. Eventuellt att man ska smörja även benen på dem om man vill runda av dem lite.

Däremot givet prisskillnaden skulle jag ju rekommendera U4 alla dagar i veckan, hade de kostat lika mycket hade det mer varit en smaksak.

Permalänk

Testade Logitechs G915 för 2500kr och blev smått frälst. 😍
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5174179

Det uppfyller alla mina krav funktionsmässigt:
1. Tyst! (även om jag kan tycka blå switchar är skönast att skriva på så måste jag prioritera ljudet för jag sitter ofta i voice chat och vet att man kan bli totalt tokig på det high pitchade klickandet som många blå switchar ger ifrån sig)
2. Trådlöst (jag switchar mellan olika tangentbord så vill snabbt kunna lägga det åt sidan)
3. Tenkeyless Layout! (separat kluster med piltangenter, function keys, etc.)

Bara lite väl anonym design
Ska jag pröjsa över 2000 vill jag ha ett lite mer unikt utseende - jag har alltid dragits till retro-fonter på keycapsen - exempelvis gillar jag Matt3os keycaps, speciellt fonten https://drop.com/talk/82217/matt-3-o-dev-tty-mt-3
Gillar även tanken på att inte bara ha vitt/svart utan ett par färgklickar.

Så min fråga är:
Finns det nåt annat lämpligt tyst trådlöst tenkeyless tangentbord med retro-font på keycapsen?

Ett färdigt paket vore ett plus, är en aning lat. Men kunde kanske tänka mig att pussla ihop switchar och keycaps om de går att hitta i samma butik och slutpriset håller sig under 2500.

Gällande profil på keycapsen lutar jag kanske också mer åt low profile, jag dras mot retro-fonter och de capsen är ofta high profile - men senaste åren har jag kört chiclet keyboards så det kanske blir för stor ändring att ha svinhöga caps och behöva handledsstöd.

Permalänk
Medlem

Hej!

Gillar mekaniska tangentbord men har kommit på att jag är ganska ljudkänslig. Innan mitt nuvarande tangentbord hade jag ett Varmilo med MX Blue vilket hade en grym skrivkänsla men tyvärr var lite för högljutt. I dagsläget har jag ett Varmilo med EC Daisy brytare vilket också har riktigt bra skrivkänsla men även detta har jag börjat tycka är lite onödigt högljutt.

Så vad är nästa steg om man vill ha ett lite tystare tangentbord men som ändå är mekaniskt med bra skrivkänsla? Har funderat på Topre men de verkar vara svåra att få tag på med nordisk layout? Kanske något med MX Red Silent? Feedback på brytarna är ett plus men inget måste.

Har absolut ingen erfarenhet av custom bygge, så det går bort, om man inte kan hitta nån som kan bygga ett åt en.

Så vad finns det för lösningar? Tar tacksamt emot alla tips.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk

Sitter och väntar på ett Keychron K3 som jag köpte häromdagen. Beställde även handledsstöd i trä som jag tyckte verkade rätt nice. Även en travel pouch för när jag åker på LAN.

Väldigt prisvärda produkter på papper tycker jag.

Är det någon som är nyfiken på ett Keychron K3 släng upp lite frågor så svarar jag när jag får det. Kan även knäppa bilder om någon är intresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birdperson:

Sitter och väntar på ett Keychron K3 som jag köpte häromdagen. Beställde även handledsstöd i trä som jag tyckte verkade rätt nice. Även en travel pouch för när jag åker på LAN.

Väldigt prisvärda produkter på papper tycker jag.

Är det någon som är nyfiken på ett Keychron K3 släng upp lite frågor så svarar jag när jag får det. Kan även knäppa bilder om någon är intresserad.

Jag är lite sugen på ett Keychron. Har ett Ducky One Mini i nuläget men skulle vilja ha ett trådlöst tangentbord, därför jag funderar på att byta.
Hur står sig Keychron mot Ducky i kvalitet tror du?
Även lite fundersam över hur det är att använda ett så pass tunt tangentbord som K3.. om det fortfarande är samma känsla som vanliga mekaniska.

Uppdatera gärna med hur det går med moms och tull också (ifall du beställde från tillverkaren).

Permalänk
Skrivet av waverider:

Innan mitt nuvarande tangentbord hade jag ett Varmilo med MX Blue vilket hade en grym skrivkänsla men tyvärr var lite för högljutt. I dagsläget har jag ett Varmilo med EC Daisy brytare vilket också har riktigt bra skrivkänsla men även detta har jag börjat tycka är lite onödigt högljutt.

Så vad är nästa steg om man vill ha ett lite tystare tangentbord men som ändå är mekaniskt med bra skrivkänsla? Har funderat på Topre men de verkar vara svåra att få tag på med nordisk layout? Kanske något med MX Red Silent? Feedback på brytarna är ett plus men inget måste.

Har absolut ingen erfarenhet av custom bygge, så det går bort

Jag sitter i liknande sits. Jag har i flera år spanat på mekaniska tangentbord men inte kunnat bestämma mig just för att jag tycker blått är solklart skönast att skriva på men överjävligt högljudda.

Röda switchar tycker jag är osköna att skriva på.

Kan rekommendera det jag skrev i tidigare inlägg:
Logitechs G915
Jag fick det rekommenderat till mig på Inet när jag just frågade efter ett tyst tangentbord för programmering
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5174179

Du har tre switchar att välja på: tactile (tysta) linear och clicky.

Tror jag provade tactile. Mycket tyst. Inget av det där högpitchade klickljudet som stör omgivningen utan ett behagligt lägre pitchat ljud.
Kändes också klart bättre att skriva på än de genomsnittliga gamingtangentbord med röda switchar jag provat. (Dock fortfarande int ei närheten av blåa switchar)
Kan dock flagga för att jag kanske gillade det extra mycket för att jag gillar low profile.

En recension
https://www.youtube.com/watch?v=F0LNbWM-Hno

Permalänk
Skrivet av Gizmo_8:

Jag är lite sugen på ett Keychron. Har ett Ducky One Mini i nuläget men skulle vilja ha ett trådlöst tangentbord, därför jag funderar på att byta.
Hur står sig Keychron mot Ducky i kvalitet tror du?
Även lite fundersam över hur det är att använda ett så pass tunt tangentbord som K3.. om det fortfarande är samma känsla som vanliga mekaniska.

Uppdatera gärna med hur det går med moms och tull också (ifall du beställde från tillverkaren).

Också väldigt nyfiken på kvalitén, hade Keychron varit uppe på nivå med Ducky skulle jag dock bli förvånad.

Juste, tull/moms och det där hade jag inte en tanke på alls när jag beställde. Tyckte priserna såg så fina och vart så exalterad av min kundkorg att jag bara tryckte in ordern på några minuter. Nåja, det får väl kosta vad det kostar nu tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flygande dadeln:

Kan rekommendera det jag skrev i tidigare inlägg:
Logitechs G915
Jag fick det rekommenderat till mig på Inet när jag just frågade efter ett tyst tangentbord för programmering
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5174179

Tack för tipset! Ska ta mig en ordentlig funderare.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Verkar helt omöjligt att få tag på vita keycaps med nordisk layout. Ducky har ett set men detta blir bara framskjutet hela tiden, även deras vita tangentbord med vita keycaps " ONE 2 LED Vit "
Man får väl sitta still i båten och vänta :(4
Någon som har vita keycaps som passar cherry brytare till salu med nordisk eller svensk layout

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition