Mekaniska tangentbord – Allmän diskussion

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Ja, såpass att jag sålt av mina andra brädor och planerar att sälja de jag inte har fått hem än till förmån för ortholinear/40%.

Jaså, vad är det du inte fått hem?

Permalänk
Skrivet av Icetec:

Jaså, vad är det du inte fått hem?

Jag väntar på HMKB 75 och Think 6.5v2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag väntar på HMKB 75 och Think 6.5v2.

Du kan ju hojta när du får hem ditt Think beroende på vilket utförande du valde

Om jag har råd vid det tillfället återstår ju att se däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Hur länge sedan var det?

Föreställ dig den mest sötsliskiga, artificiella parfymdoft du kan tänka dig blandat med en underton av inrökt lägenhet. Ta sedan en hel jäkla flaska av det och marinera både kartong och tangentbord i det. Ungefär så, med visst förbehåll för att jag är väldigt känslig för dofter så alla upplever det nog inte lika starkt

Var det lagervara det nya du beställde? Håller tummarna å dina vägnar att det inte är från en ny batch då. Återkom gärna med en doftrapport när du fått det, är det luktfritt hugger jag ett från samma ställe.

Jag köpte mitt första Varmilo i juli 2020, så det låter konstigt, då borde ju mitt också har luktat tycker jag haha ;D Men ja ska se med det jag får hem idag
Jag köpte ett demo-ex som sagt (jag vågade med tanke på att jag vet hur väl byggda tangentborden är)
Men då kanske det isf också har "luktat av sig" haha!

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Sådär, har precis fått hem mitt andra varmilo tangentbord, (charcoal)
Moddade till det på den andra bilden, tycker det blev snyggt
Vet inte vilket av dom jag ska använda ännu, eller om jag ska flytta över moonlight till det nya, vad tycker ni?

Moonlight har mx blue och charcoal har mx brown.
Och eftersom frågan har kommit upp innan, tangentbordet luktade ingenting alls haha

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av sINsen:

Och eftersom frågan har kommit upp innan, tangentbordet luktade ingenting alls haha

Skräll, hade ju vart spännande med en parfym som luktar kol!

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av huttala:

Skräll, hade ju vart spännande med en parfym som luktar kol!

Fina tangentbord förövrigt.
Testat att bara köra enter blå och resten svart på kolbordet? Det skulle nog vara rätt ballt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Fina tangentbord förövrigt.
Testat att bara köra enter blå och resten svart på kolbordet? Det skulle nog vara rätt ballt!

hehe, jag byggde om det, jag använde keycaps från båda tangenborden, och byggde till ett "eget" moonlight, så som jag hade velat att det egentligen såg ut när man fick hem det

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

En tanke som slog mig, finns det att köpas scissor och rubberdome brytare lik som man kan köpa mekaniska?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

En tanke som slog mig, finns det att köpas scissor och rubberdome brytare lik som man kan köpa mekaniska?

Osäker gällande scissors men rubberdome finns olika beroende på "kontakten". Då jag håller mig endast till Topre finns det några st att välja på. Dock inte lika stort utbud som mekaniska

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Problem med min shift tangent

Hejsan,

Min långa shifttangent har en tendens att vippa när jag trycker nära kanterna på den. Är det någon som vet vad det kan bero på och hur jag åtgärdar det? Stabilisatorn verkar fungera som den ska så det är kanske själva hatten som har för dåliga toleranser i fästet?

Tangentbordet är ett Keychron K8.

Tack på förhand.

Permalänk
Skrivet av Lentzen:

Hejsan,

Min långa shifttangent har en tendens att vippa när jag trycker nära kanterna på den. Är det någon som vet vad det kan bero på och hur jag åtgärdar det? Stabilisatorn verkar fungera som den ska så det är kanske själva hatten som har för dåliga toleranser i fästet?

Tangentbordet är ett Keychron K8.

Tack på förhand.

Har du lyft bort tangenten och tittat hur det ser ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Har du lyft bort tangenten och tittat hur det ser ut?

Givetvis. Kan inte se några uppenbara konstigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lentzen:

Hejsan,

Min långa shifttangent har en tendens att vippa när jag trycker nära kanterna på den. Är det någon som vet vad det kan bero på och hur jag åtgärdar det? Stabilisatorn verkar fungera som den ska så det är kanske själva hatten som har för dåliga toleranser i fästet?

Tangentbordet är ett Keychron K8.

Tack på förhand.

Vippa som i att den lossnar? Det enda att göra är väl att korstesta med en annan shift och se om det är hatten eller stabilisatorn.

Ofta du ens använder högra shift förresten. Jag tror jag aldrig använt den med mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Vippa som i att den lossnar? Det enda att göra är väl att korstesta med en annan shift och se om det är hatten eller stabilisatorn.

Ofta du ens använder högra shift förresten. Jag tror jag aldrig använt den med mening.

Jag är väl lite udda då jag enbart använder den högra shift

Jag ska testa att införskaffa bättre stabilisatorer så småningom. Jag löste det med lite gängtejp så hatten greppar lite bättre.

Tack för er tid.

Permalänk
Medlem

Äntligen fått mina Matt3o /dev/tty MT3 som jag beställde i Maj.

Permalänk
Skrivet av hultron:

Äntligen fått mina Matt3o /dev/tty MT3 som jag beställde i Maj.

https://i.imgur.com/3DeH14k.jpg

Triumph mods, nice! ^^
Vad tycker du om MT3 då?

Permalänk
Medlem

MT3 med Triumphs mods 👍
Jag har precis fått hem samma hattar men brädan de ska sitta på är inte färdig så kan inte testa dem än. Men de ser ju bra ut i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Vad tycker du om MT3 då?

Har faktiskt inte hunnit sitta något vid datorn sedan jag satte dit dom.

Första känslan var att dom är alldeles för höga, sjukt ovant.

Kanske får inskaffa ett handledsstöd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Ja, såpass att jag sålt av mina andra brädor och planerar att sälja de jag inte har fått hem än till förmån för ortholinear/40%.

Har du lust att dela med dig av din keymap? Fick precis ihop min lilla crbn men det går säkert att lägga upp knapparna bättre än vad jag gjort nu. Dessutom funkar den nog bara med swerty nu eftersom jag har /? och \| på samma knappar. Vilket jag iofs tycker är rätt skönt men det kanske är bättre att ha ett som fungerar rakt av med en dator som kör svensk ISO istället.

Permalänk
Skrivet av Icetec:

Har du lust att dela med dig av din keymap? Fick precis ihop min lilla crbn men det går säkert att lägga upp knapparna bättre än vad jag gjort nu. Dessutom funkar den nog bara med swerty nu eftersom jag har /? och \| på samma knappar. Vilket jag iofs tycker är rätt skönt men det kanske är bättre att ha ett som fungerar rakt av med en dator som kör svensk ISO istället.

Jag kör med default OLKB-Planck men ska flasha om till VIA nu i helgen så får se hur jag gör då.

Permalänk

5000 posts i tråden grabbar gz

Tänkte fråga när jag ändå är här, har ett Varmilo VA88Mac och har haft ett par år men nyligen har caps-lock-knappen och ctrl bytt plats. Det vill säga, för att få stora bokstäver trycker jag på Ctrl, och för att trycka ctrl+c ctrl+v t.ex. så måste jag trycka caps lock-c caps lock-v vilket är extremt jobbigt. Någon som har varit med om något liknande? Går det att ordna eller ska jag bara försöka returnera tgb under konsumentköpslagen?

Permalänk
Skrivet av siglolmic:

5000 posts i tråden grabbar gz

Tänkte fråga när jag ändå är här, har ett Varmilo VA88Mac och har haft ett par år men nyligen har caps-lock-knappen och ctrl bytt plats. Det vill säga, för att få stora bokstäver trycker jag på Ctrl, och för att trycka ctrl+c ctrl+v t.ex. så måste jag trycka caps lock-c caps lock-v vilket är extremt jobbigt. Någon som har varit med om något liknande? Går det att ordna eller ska jag bara försöka returnera tgb under konsumentköpslagen?

Du har inte nyligen bytt från Mac till PC?

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Du har inte nyligen bytt från Mac till PC?

Alltså ja för typ ett år sedan, men inte nyligen (den slog om mellan caps och ctrl helt plötsligt en morgon när jag vaknade). Sätter jag tangentbordet i "mac mode" så fungerar caps och ctrl som vanligt, men då fungerar ju saker som alt-tab annorlunda osv. Samma sak gäller när jag kopplar in det i macen, har jag windows mode så är caps och ctrl utbytta medan i mac mode fungerar allt som vanligt. Men eftersom jag använder tgb:t till PC:n (Och har gjort det senaste året) så är detta ett problem, jag vill ju använda windows mode när jag sitter vid PC:n för att inte massa andra shortcuts ska bli ändrade.

Permalänk
Medlem

Ramlade över lite gamla Cherry-tangentbord på jobbet, tänkte höra här först om det finns något värde i dom innan de kastas.

Imgur-album med tangentborden i fråga: https://imgur.com/gallery/SaAgFUn

Båda är helt oanvända, det svarta är med USB och det vita är PS2.

PS. Osäker på om detta är rätt tråd, men tänker att jag börjar här innan jag skapar en ny tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag kör med default OLKB-Planck men ska flasha om till VIA nu i helgen så får se hur jag gör då.

Aha, okej. Hur funkar det med ÅÄÖ för dig?

Min är ganska så annorlunda från den men jag tycker att jag börjar få fart på det nu.

Skrivet av zarklon:

Ramlade över lite gamla Cherry-tangentbord på jobbet, tänkte höra här först om det finns något värde i dom innan de kastas.

Imgur-album med tangentborden i fråga: https://imgur.com/gallery/SaAgFUn

Båda är helt oanvända, det svarta är med USB och det vita är PS2.

PS. Osäker på om detta är rätt tråd, men tänker att jag börjar här innan jag skapar en ny tråd.

Du har inga modellnamn eller sådär att tillgå? Enklare att googla då skulle jag tro

EDIT: Kommit upp till typ 70 wpm med mitt ortho, och glidit ner till typ 80 wpm med vanlig layout, så nu skriver jag långsamt som fan på alla tangentbord. Perfekt.

Permalänk
Skrivet av siglolmic:

5000 posts i tråden grabbar gz

Tänkte fråga när jag ändå är här, har ett Varmilo VA88Mac och har haft ett par år men nyligen har caps-lock-knappen och ctrl bytt plats. Det vill säga, för att få stora bokstäver trycker jag på Ctrl, och för att trycka ctrl+c ctrl+v t.ex. så måste jag trycka caps lock-c caps lock-v vilket är extremt jobbigt. Någon som har varit med om något liknande? Går det att ordna eller ska jag bara försöka returnera tgb under konsumentköpslagen?

Vill inte bumpa tråden i onödan egentligen men ville bara säga att jag hittade lösningen utifall någon annan skulle ha samma problem:
https://gyazo.com/1b14ae601bd3fbf3d649adf8b71449e2

Permalänk
Medlem

Tänkte O-ringmodda mitt Tofu, men det verkar som vanligt som om det är produkter som inte existerar i sverige i någon form ö.h.t.

https://www.amazon.com/gp/product/B08F2HPLG3/ref=as_li_tl?ie=...

Är det någon som har en idé om var man skulle kunna hitta liknande o-ringar i Sverige? Är det bara jag som är dålig på att googla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Tänkte O-ringmodda mitt Tofu, men det verkar som vanligt som om det är produkter som inte existerar i sverige i någon form ö.h.t.

https://www.amazon.com/gp/product/B08F2HPLG3/ref=as_li_tl?ie=...

Är det någon som har en idé om var man skulle kunna hitta liknande o-ringar i Sverige? Är det bara jag som är dålig på att googla?

Jag köpte oringar på maxfps (eller maxgaming som som heter nuförtiden). Men det kanske är fel storlek insåg jag nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffelbutt:

Jag köpte oringar på maxfps (eller maxgaming som som heter nuförtiden). Men det kanske är fel storlek insåg jag nu?

Ja, om de är designade för att dämpa tangentnedslag så är innerdiametern för stor. Den måste vara typ 1-1,5mm eller så.