Mekaniska tangentbord – Allmän diskussion

Permalänk
Medlem

Tror ni det finns intresse för ett Ergodox EZ på SweC-marknaden? Har ett som jag inte längre använder som jag tänkte sälja av.

Visa signatur

Razer Blade Stealth / Macbook Air M1 512GB 8/8

Sennheiser HD800S / Sennheiser HD650 / Sennheiser HD600
Sennheiser PXC550 / Sennheiser HD598

Permalänk
Skrivet av HlMSELF:

Tror ni det finns intresse för ett Ergodox EZ på SweC-marknaden? Har ett som jag inte längre använder som jag tänkte sälja av.

Allt beror på priset

Permalänk
Medlem

det brände i fickorna, så jag införskaffade mig ett G915 TKL. Väldigt nöjd med köpet även fast det kanske inte lever upp till prislappen.

Hur som helst. Jag har letat runt lite efter andra keycaps. Jag hade velat byta ut Windows tangenten till något som inte är OS specifikt. Någon som vet vart jag kan hitta detta?

Visa signatur

8700K | MAXIMUS X HERO | 1080TI | 960 EVO | 16GB 3600 G.SKILL | PG279Q

Permalänk
Medlem

Är kbdfans värt

Jag har köpt ett keychron K6 från Max gamling som är hotswapabele. Nu ska jag köpa nya brytare. Jag ska då köpa gateron yellows antingen från amazon eller från kbdfans. De kostar 33 dollar inklusive frakt på kbdfans. Då är min fråga fastnar det i tullen och betalar man något extra i skatt?

Permalänk
Skrivet av Samkie12:

Jag har köpt ett keychron K6 från Max gamling som är hotswapabele. Nu ska jag köpa nya brytare. Jag ska då köpa gateron yellows antingen från amazon eller från kbdfans. De kostar 33 dollar inklusive frakt på kbdfans. Då är min fråga fastnar det i tullen och betalar man något extra i skatt?

Har du kollat de europeiska försäljarna så du slipper sådant?
Keygem.store
Mykeyboard.eu
Candykeys.com

Permalänk
Medlem

Nej det har jag inte gjort så det ska jag göra nu

Permalänk
Skrivet av Samkie12:

Då är min fråga fastnar det i tullen och betalar man något extra i skatt?

Köpte mina nuvarande Gateron yellows på amazon.de just för att slippa tull och för att det var billigast. Det finns/fanns vanliga LED samt SMD. Tror jag gav strax under 300:- för 88 switchar.

Permalänk
Medlem

Var och smög lite i gamla vrår på jobbet för att jag hade en god magkänsla att man skulle kunna hitta något intressant. Mycket riktigt. Så nu har jag rengjort och putsat upp ett gammalt IBM Model M i nära nyskick och använder. Känslan med beamspring går ju inte riktigt att komma i närheten av med Cherry eller ALPS-brytare (även om jag hittade ett Dell AT102W också med svarta ALPS-brytare). Det återstår att se bara om folk börjar klaga på videomöten över ljudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samkie12:

Jag har köpt ett keychron K6 från Max gamling som är hotswapabele. Nu ska jag köpa nya brytare. Jag ska då köpa gateron yellows antingen från amazon eller från kbdfans. De kostar 33 dollar inklusive frakt på kbdfans. Då är min fråga fastnar det i tullen och betalar man något extra i skatt?

Värt och värt.. jag beställde mina prylar därifrån och åkte på tull. Men 9-10 dagar från kina är väl helt ok.

Visa signatur

Dell Latitude 7320 @ Ubuntu

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KLIONE:

Värt och värt.. jag beställde mina prylar därifrån och åkte på tull. Men 9-10 dagar från kina är väl helt ok.

Och med "tull" menar du såklart "moms" ..eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Och med "tull" menar du såklart "moms" ..eller?

Moms är mycket möjligt det jag menar.

Visa signatur

Dell Latitude 7320 @ Ubuntu

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Är det någon som vet vart man kan köpa "bra" keycaps för absolut max 500? Är det även någon som har/vet om Keychrone k6 är ett bra tangentbord då jag funderar på att köpa detta då det i skrivande stund är nedsatt från 1049 till 890 på Max Gaming

Permalänk
Skrivet av Liamep05:

Tjenare!

Är det någon som vet vart man kan köpa "bra" keycaps för absolut max 500? Är det även någon som har/vet om Keychrone k6 är ett bra tangentbord då jag funderar på att köpa detta då det i skrivande stund är nedsatt från 1049 till 890 på Max Gaming

Är det svenska du ska ha så är dem som finns hos maxgaming.se de som finns om du inte hittar begagnade.
När det kommer till keychrone är det just capsen som fått mest kritik. =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Det blev ju en helt ok setup det här! Nu ska jag försöka hitta en snygg och lagom lång kabel till lurarna med.

Tack för tipset @MDrad

https://i.ibb.co/nbfQmWS/PXL-20210325-152226962-2.jpg

https://i.ibb.co/1JKKmVJ/PXL-20210325-153450334-2.jpg

https://i.ibb.co/MMjsrHY/PXL-20210325-153209436-2.jpg

Citerar dig i denna tråd istället för hörlurstråden

Vad är det för intressant tangentbord du har? Ser ut att vara ett Prophet chassi med Boardwalk XD75 PCB?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Citerar dig i denna tråd istället för hörlurstråden

Vad är det för intressant tangentbord du har? Ser ut att vara ett Prophet chassi med Boardwalk XD75 PCB?

Nästan rätt, det är en Prophet med XD75, men det är ingen boardwalk!

Kommer byta XD75 mot en Lumberjack när den kommer, gjorde klart plate-filen för skärning igår!

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Nästan rätt, det är en Prophet med XD75, men det är ingen boardwalk!

Kommer byta XD75 mot en Lumberjack när den kommer, gjorde klart plate-filen för skärning igår!

Ja jag blandade ihop dessa, definitivt inte en Boardwalk

Lumberjack!! Har totalt glömt bort denna GB, och nu ser jag att de har stängt den i förväg! Nåja, får hoppas på extras Vad blir det för material för plattan du planerar att använda med denna PCB?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Ja jag blandade ihop dessa, definitivt inte en Boardwalk

Lumberjack!! Har totalt glömt bort denna GB, och nu ser jag att de har stängt den i förväg! Nåja, får hoppas på extras Vad blir det för material för plattan du planerar att använda med denna PCB?

Var snabb och lyckades knipa två till och med. Den andra ska i min gasket mount Tofu tänkte jag!

Körde POM först på XD75, men sen blev det PET som jag är mycket mer nöjd med - mer flexibelt och låter bättre. Får jag inte tag på en skiva polypropylen så blir det PET igen!

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Skrivet av tyvar1:

Visst! Noko är en riktig konstnär!

Snyggt med 40% men hur kör du åäö? Det är dealbreakern för mig just nu och anledningen till att jag inte skaffat någon 40% bräda... än

Permalänk
Skrivet av massmordarulla:

Snyggt med 40% men hur kör du åäö? Det är dealbreakern för mig just nu och anledningen till att jag inte skaffat någon 40% bräda... än

Du har det på ett lager. Så du håller in FN och den knapp du valt att den ska vara på. Samma med siffror och F-row och allt annat.

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Du har det på ett lager. Så du håller in FN och den knapp du valt att den ska vara på. Samma med siffror och F-row och allt annat.

Jo så långt är jag med. Men vilka knappar lägger man dem på?

Permalänk
Skrivet av massmordarulla:

Jo så långt är jag med. Men vilka knappar lägger man dem på?

Det väljer du ju själv 🙃

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Det väljer du ju själv 🙃

Ja men för att få bra flow! 😄

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av massmordarulla:

Snyggt med 40% men hur kör du åäö? Det är dealbreakern för mig just nu och anledningen till att jag inte skaffat någon 40% bräda... än

Använder aldrig mitt JD40 när jag skriver på svenska så har inte det problemet men som @StuntmanMike säger så har man det på lager.

Hur man har sina lager är ju från person till person och hur sitt flow fungerar som bäst

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Var snabb och lyckades knipa två till och med. Den andra ska i min gasket mount Tofu tänkte jag!

Körde POM först på XD75, men sen blev det PET som jag är mycket mer nöjd med - mer flexibelt och låter bättre. Får jag inte tag på en skiva polypropylen så blir det PET igen!

Schysst!

PET låter som ett intressant alternativ, var fick du tag på en sådan plate?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Schysst!

PET låter som ett intressant alternativ, var fick du tag på en sådan plate?

Kul nog från ett Svenskt företag!

https://techstation.se/

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

Ungefär halva samlingen, det är lite gott och blandat!

Förhoppningsvis får man hem lite fina caps framöver nu när keyrative börjat producera igen.

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Var snabb och lyckades knipa två till och med. Den andra ska i min gasket mount Tofu tänkte jag!

Körde POM först på XD75, men sen blev det PET som jag är mycket mer nöjd med - mer flexibelt och låter bättre. Får jag inte tag på en skiva polypropylen så blir det PET igen!

Jag fick tag i pp som jag skickade till techstation för skärning (eller hur man nu säger?). Tyvärr visade det sig att skivan inte alls var 1.5mm som det sades, utan 1.65-1.7mm. Som resultat kändes den ungefär som vanlig pom... Beställde en petg-plate på techstation nu, ska bli intressant att se hur den funkar i propheten Vill ju ha något där man kan dra nytta av mountingen, så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Jag fick tag i pp som jag skickade till techstation för skärning (eller hur man nu säger?). Tyvärr visade det sig att skivan inte alls var 1.5mm som det sades, utan 1.65-1.7mm. Som resultat kändes den ungefär som vanlig pom... Beställde en petg-plate på techstation nu, ska bli intressant att se hur den funkar i propheten Vill ju ha något där man kan dra nytta av mountingen, så att säga.

Fan vad trist! Går der slipa ner? Och var fick du tag på det?

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Fan vad trist! Går der slipa ner? Och var fick du tag på det?

Tänkte också tanken på att slipa, men tror det är snudd på omöjligt att få det jämt. Vill ju inte att platen ska ha olika mycket "give" på olika positioner. Så ja, det sög faktiskt. Det tog så lång tid att hitta pp, kostade en rejäl slant att köpa och skeppa, plus att passformen från skärningen blev tip-topp, så det känns verkligen retfullt.

Köpte från "Nordbergs tekniska". Fick bra hjälp och så, inte lätt att hitta ett bolag som är villiga att sälja pp till privatpersoner. Men 1.5 mm var ju viktigt, inte en rekommandation...

Techstation skickade med en bit petg när de skickade mina pp-plates (en full och en half (den halva lär ju dock funka bra, tror inte man känner skillnad där faktiskt)), och den mätte jag faktiskt upp till nästan exakt 1.5mm. Den kändes också riktigt mjuk och flexig, så igår fick jag tummen ur och la en beställning. Hoppas bara att passformen blir lika bra nu också!

Permalänk
Medlem

Beställde ett Varmilo VA88M.
Riktigt skön känsla att skriva på det men blir inte klok på belysningen.
Kan man bara ha det som pulserande och inte ett fast sken?