Kretstillverkares konkurrens om vatten drabbar bönder i Taiwan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Måste det alltid vara åt det extrema hållet? Varför inte fokusera på folkets välmående innan man låter företag ta allt?

Intressant perspektiv för funderingar...

Dagens kapitalism är i princip densamma som från början i Amsterdam, London och Frankfurt (rätt?)... omkring 100 år från och med 1600-talet.

Det gör ju faktiskt denna äldre ("mindre modern") än senare system.
Just kommunism är ju inte ett bra alternativ, främst för dess problem med äganderätt samt alldeles för auktoritärt styre av land och människor.

Men som du poängterar, varför skulle förbättringar nödvändigtvis innebära något så extremt som "byte till kommunism"..?

Argumentet "jaha, så vi ska ha kommunism istället då!!1!!???", som invändning mot ifrågasättande av hur bra/dålig en extremt marknadsliberal kapitalism á la USA's är (eller kommer vara)... känns både uttjatat och bakåtsträvande.

ALLT kan ALLTID göras bättre.
Status Quo är sällan BÄTTRE.

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem

Blir lite nyfiken på var i processen som en "kretsfabrik" använder några större mängder vatten. Om det är som en del i själva tillverkningsprocessen så borde det ju sannolikt krävas extremt rent vatten och knappast vanligt dricksvatten gissar jag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sarato:

Måste det alltid vara åt det extrema hållet? Varför inte fokusera på folkets välmående innan man låter företag ta allt?

Det jag menar är att en risbondes välmående kanske inte väger lika tungt som tusentals andra personer i landet. Kanske man ska kompensera bonden ekonomiskt, men faktum kvarstår att TSMC är viktigare än ris om man vill ha ett välmående land.

Kanske jag var extrem när jag skrev om kommunism, men varje liter som går till risodling när vattnet behövs i TSMC är ett enormt slöseri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon218488:

Vad skulle vara bättre? Kommunism?
Kanske staten ska gå in och stoppa TSMCs tillverkning och ge vattnet till bonden?

Jag kan tänka mig att TSMC skapar 100ggr mer värde av samma vattenförbrukning som en risbonde. Om chipen inte tillverkas måste en bilfabrik stängas där värdet skulle gå upp 100 ggr till. Är det värt att prioritera risodling i Taiwan om det bara ger 1/10000 av värdet?

I slutändan är Taiwan ett rikt land på grund av företag som TSMC, inte för att de är så bra på att odla ris.

Bättre vore väl att decentralisera kretstillverkningen, dvs flytta den från ett område där det råder brist på resurser? Utmärkt att EU börjat fundera på kretstillverkning t.ex.

Du pratar möjligtvis om monetära värden? De är dock långt ifrån något som ensamt håller ihop ett samhälle eller kultur och i sin tur skapar välstånd.

Varken råkapitalism eller kommunism på det tack.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av orginallinus:

Bättre vore väl att decentralisera kretstillverkningen, dvs flytta den från ett område där det råder brist på resurser? Utmärkt att EU börjat fundera på kretstillverkning t.ex.

Du pratar möjligtvis om monetära värden? De är dock långt ifrån något som ensamt håller ihop ett samhälle eller kultur och i sin tur skapar välstånd.

Varken råkapitalism eller kommunism på det tack.

Jag menar att välstånd kan räknas ganska bra i pengar. Visst finns det fattiga människor som är lyckliga, men de flesta som har möjlighet att välja brukar ändå välja att ha mer av pengar, prylar, sjukvård och så vidare.

redigerad:
Jag glömde första halvan.
Det var ju extremt väder som gjorde att det blev vattenbrist. Inte så enkelt att planera för.
Jag tycker det är utmärkt att EU och USA börjar trycka på för att få kretstillverkning på hemmaplan. Inte för att resurserna tar slut, utan för att vi riskerar bli helt utan kretsar vid ett större krig, eller kris.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CrazyDriver:

Blir lite nyfiken på var i processen som en "kretsfabrik" använder några större mängder vatten. Om det är som en del i själva tillverkningsprocessen så borde det ju sannolikt krävas extremt rent vatten och knappast vanligt dricksvatten gissar jag.

Jag googlade.
Förbrukning: "2,200 gallons (8330 liter) for an integrated circuit on a 30cm wafer."
Det ska vara extremt rent vatten som används till att tvätta rent kislet efter varje nytt lager i tillverkningen.

Vattnet innehåller en del otrevligheter efteråt, så jag antar att det dumpas i havet.
"wastewater from Fabs has been found to contain a range of harmful contaminants including arsenic, antimony, hydrogen peroxide, and hydrofluoric acid."

Permalänk
Medlem

@anon218488

Holy cow! 😲

Att det går åt horribelt mycket vatten under tillverkning visste jag, men inte så pass..!

Och insikt om utsläpp du tog med... är ju lagom för att skapa grav identitetskris den datornörd som identifierar sig som miljövän... Yikes! 😬

Man får verkligen hoppas att utsläpps-biten jobbas bort!

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Problemet med att rena havsvatten är att det är dyrt samt att det kräver stora mängder el.
I majoriteten av världen så är även el = eldad kol.

Grundvatten är bara billigt på ett kortsiktigt plan, vattnet tar ju slut då och då, samt helt och hållet i ibland, och man måste bygga nya anläggningar p.g.a. vattenbrist; och slänger man in kostnaden på uteblivna skördar som sker med jämna mellanrum samt vattenbristen i samhället i kalkylen så kostar grundvatten inte bara fler kronor utan också människoliv.

Med vatten från havet så lär inte den vattenkällan ta slut närmsta åren direkt, sen får man en massa salt på köpet som också det har sina användningsområden...sen undrar jag om man snart inte måste avplasta havsvattnet dock.
Solcellsdrivna anläggningar gör vatten drickbart vatten vid bra väder, vid dåligt väder så regnar det och man klarar sig ändå.

35%-40% av världens el kommer från kol, så vill man förstöra miljön, kör elbil (såvida du inte laddar den via dina egna solceller eller dylikt).

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon218488:

Jag menar att välstånd kan räknas ganska bra i pengar. Visst finns det fattiga människor som är lyckliga, men de flesta som har möjlighet att välja brukar ändå välja att ha mer av pengar, prylar, sjukvård och så vidare.

redigerad:
Jag glömde första halvan.
Det var ju extremt väder som gjorde att det blev vattenbrist. Inte så enkelt att planera för.
Jag tycker det är utmärkt att EU och USA börjar trycka på för att få kretstillverkning på hemmaplan. Inte för att resurserna tar slut, utan för att vi riskerar bli helt utan kretsar vid ett större krig, eller kris.

Det går väl alldeles utmärkt att planera för den klimatkris som vi är i nu? De väderfenomen som visar sig nu, kommer bara bli vanligare i framtiden varför framförhållning är smart ekonomi.

Viss materiel standard/skälig levnadsnivå - shysst medelinkomst javisst, men det är ju inte så enkelt som att lycka ökar exponentiellt med summan på bankkontot. Att resonera så är ju att grovt förenkla och reducera det mänskliga till någon slags konsumtionsapparat.

Kanske är det så att risodling i Taiwan förutom livsmedelsförsörjning handlar om något grundläggande kulturellt värde som i sin tur genererar lycka för människan i Taiwan. Det kanske inte ens går att mäta i pengar?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

Grundvatten är bara billigt på ett kortsiktigt plan, vattnet tar ju slut då och då, samt helt och hållet i ibland, och man måste bygga nya anläggningar p.g.a. vattenbrist; och slänger man in kostnaden på uteblivna skördar som sker med jämna mellanrum samt vattenbristen i samhället i kalkylen så kostar grundvatten inte bara fler kronor utan också människoliv.

Med vatten från havet så lär inte den vattenkällan ta slut närmsta åren direkt, sen får man en massa salt på köpet som också det har sina användningsområden...sen undrar jag om man snart inte måste avplasta havsvattnet dock.
Solcellsdrivna anläggningar gör vatten drickbart vatten vid bra väder, vid dåligt väder så regnar det och man klarar sig ändå.

35%-40% av världens el kommer från kol, så vill man förstöra miljön, kör elbil (såvida du inte laddar den via dina egna solceller eller dylikt).

Ja. Man borde ju bara, som mest, ta upp så mycket grundvatten som fylls på naturligt. Annars får man väldigt jobbiga konsekvenser. Som att havsvatten tränger in och tar den plats som grundvattnet haft förut. Detta förstärks av att havsnivån höjs dessutom. Träden ovanpå är inte så förtjusta i att jorden blir saltare och dör helt enkelt.

Det gäller många naturresurser och ekosystemtjänster. Man borde t ex inte fiska upp mer än vad som fylls på naturligt. Man kan det en stund, men sen tar fisken slut och det är inte ens säkert att den någonsin kommer tillbaka inom rimlig tid.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Återigen mjae, livskvaliteten inom EU är på det stora hela högst i världen och här är prognosen att på grund av just det så kommer EU's befolkning att minska, vilket redan har hänt under ett år (2015). Pensionsåldern stiger men vi lever och mår bättre och kvaliteten på våra arbeten är högre än någonsin. Jag kommer inte skriva in resten av vad som faktiskt måste ske för att... ja... publiken på detta forum är inte mottaglig för det

Detta är som är något som håller på att lösa sig, bland annat genom det svenska konceptet Water-in-a-box. Finns många liknande varianter förstås men just denna är lite speciell då den drivs av solenergi och kan transporteras i 20 fots containrar.
Water in a box

Absolut så har EU det bra i stort sett men som sagt om befolkningen minskar ett år av 100 så är det kanske ingen trend än i alla fall. 🤔

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

Mjo sant.
Problemet är att många av länderna som har begränsat med dricksvatten även är fattiga.
Kan nog behövas stöd utifrån.

Den eventuella plasten lär nog försvinna i avsaltningsprocessen, framförallt om den är filterbaserad.
Men plasten är ju ett problem i ett större perspektiv oavsett.

Trodde fortfarande det var över 50 % så utvecklingen nedåt har iaf gått förhållandevis fort.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Absolut så har EU det bra i stort sett men som sagt om befolkningen minskar ett år av 100 så är det kanske ingen trend än i alla fall. 🤔

Nej så är det, men prognosen framåt är att det kommer minska och nämnde mest att det redan skett vid minst ett tillfälle (har ett svagt minne av att det hände även 2018 men har inte kollat upp det).

EU's egna prognos
https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?...

Citat:

The EU-27’s population is projected to increase from 446.8 million in 2019 and peak to 449.3 million in 2026 (+0.6 %), then gradually decrease to 441.2 million in 2050 and to 416.1 million in 2100

Sammantaget beräknas det att EU innehåller 30 miljoner färre invånare och där med också väsentligt färre skattebetalare för att upprätthålla - och förhoppningsvis förbättra - nuvarande levnadsstandarder. Med de demografiska utmaningarna, i synnerhet i Sverige och andra inom EU ledande länder, står man inför tuffa val som tyvärr inte löser sig över mandatperioden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k3_dd:

@Näsvis

Holy cow! 😲

Att det går åt horribelt mycket vatten under tillverkning visste jag, men inte så pass..!

Och insikt om utsläpp du tog med... är ju lagom för att skapa grav identitetskris den datornörd som identifierar sig som miljövän... Yikes! 😬

Man får verkligen hoppas att utsläpps-biten jobbas bort!

Så är det nästan alltid tyvärr. Är det någonting du gillar, så är det antagligen dåligt för dig eller planeten. Eller oftast båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ris är viktigare. Annars kommer ju folk inte ha någon bra referens för mängden kylpasta som ska appliceras på processorerna de ändå inte kan köpa.;-)

Och så säger folk att mat och datorer inte går hand i hand 😅
Den magiska ekvationen är löst 🍚:💻

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Tänka sig att en liten ö (dvs omringad av vatten) i Stilla havet, har problem med för lite vatten
Det låter som att de behöver gräva fram lite floder och antagligen avsaltningsstationer.

Permalänk

63 miljoner ton vatten??? Är inte det typ 7,2 miljoner liter i timman, dygnet runt 365 dagar om året? Känns som en felskrivning? 63 miljoner liter kanske?

Visa signatur

nVidia Titan X (Pascal), Intel i9 9900K, 32 GB DDR4@3200 MHZ, Samsung 970 EVO 1TB, Asus Maximus Gene XI.

Acer Predator X34 @100hz
Logitech G903 (mus), G513 (tangentbord).
PRO X 2 Lightspeed (hörlurar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexi Estada:

63 miljoner ton vatten??? Är inte det typ 7,2 miljoner liter i timman, dygnet runt 365 dagar om året? Känns som en felskrivning? 63 miljoner liter kanske?

Mycket riktigt:

"In 2019, TSMC’s facilities in Hsinchu consumed 63,000 tons of water a day, according to the company, or more than 10 percent of the supply from two local reservoirs, Baoshan and Baoshan Second Reservoir. "

"https://www.nytimes.com/2021/04/08/technology/taiwan-drought-..."

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]