Budgetbygge NAS. Tips på komponenter?
Tjabba!
Är i stort behov av en ny NAS då min gamla buffalo diskstation helt enkelt inte håller måttet längre.
Har kollat på Synology NAS men det är hutlösa priser både på begagnat och nytt. Speciellt om man vill ha något med 4 diskplatser eller mer.
Så jag har tänkt mig att bygga mig en egen. Vill helst hålla mig under ca 2500kr (utan diskar). Nytt eller begagnat spelar ingen roll för min del bara det är _billigt_.
Prestandamässigt är det inte så noga, så länge den klarar av att köra freenas så är det tvärlungt. Vilket då innebär att jag åtminstone behöver:
* 64-bit processor
* 8 GB RAM
Utöver detta vill jag ha stöd för åtminstone 4 SATA-diskar utöver systemdisken.
Jag har landat i vilket chassi jag vill ha redan, ett Node 304 från Fractal Design då den har många diskplatser och tar lite plats. Chassit innebär att jag behöver ett mini-ITX moderkort och ett vanligt ATX PSU.
Men det är med moderkort och processorer som jag börjar hamna i träsket. För det första kostar ett mini-itx moderkort med 6st sata-anslutningar och socket 1200 kring tusenlappen. De billigaste celeron cpu:erna ca 500kr och sen ska det till minne och PSU vilket gör att jag drar över budget.
Har hört att det finns moderkort med integrerade CPU:er som kanske är något att ha, men jag har svårt att hitta en med 6st SATA-platser.
Har ni några heta tips på vad jag kan kolla på för hårdvara? Eller hur har ni gjort i era byggen?