Permalänk
Inaktiv
Skrivet av klirre:

Stadsbor som tvunget ska trängas på trottoarer och gång/cykelvägar, flytta ut på landet så kan ni ta bilen till och från jobbet utan att störas av trafikstockningar

Jag bor på landet och på vägen in till jobbet får man kärringar som kör i 60 på 80 väg. Epatraktorer och traktorer med kärror som gör att man inte ser ett skit.

Givetvis heldraget en del av sträckan också, så man får inte köra om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Jag bor på landet och på vägen in till jobbet får man kärringar som kör i 60 på 80 väg. Epatraktorer och traktorer med kärror som gör att man inte ser ett skit.

Givetvis heldraget en del av sträckan också, så man får inte köra om.

Jag bor nu så att jag har 7 minuters körtid med bil till jobbet, men om jag ska cykla måste jag ta en djävulsk omväg eftersom det aldrig byggdes en cykelbana längs med den nya länken. Faan vad epatraktorer (Och traktorer.) det är efter den, och man bygger givetvis en ny länk "utanför" stan 2+1 med mitträcke, vafaan.

Så:
Nya vägar (100 sträcka.) som ska trafikeras hårt byggs med 2+1.
Ids inte bygga cykelbana parallellt så cyklister får ta sig in till centrum i princip och sen utåt igen.

Fucking Umeå. Blev massa mer snö också....faan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Rätt:
"Joe's coffee shop" eller "Jag tror inte på't"

"Joe's coffee shop" = "Joe is coffee shop"

"Joes coffee shop" är det väl du vill säga?

(Duckar och gömmer mig)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

(Duckar och gömmer mig)

Nja, "Joe's coffee shop" är väl korrekt på engelska och eftersom hela namnet är på engelska kan jag tycka att det är ok. "Joe's konditori" blir dock fel på svenska, liksom "Joe:s" (varför heter livsmedelskedjan WiLLY:S och inte Willys? Kolon för att beteckna genitiv används bara på förkortningar i svenskan)

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiawatha:

Stör mig inte på särkilt mycket i vardagen men visst i bilen kan man bli bra tjurig, jobbar på det 😂

Men!!! Vissa unga tjejers ”feminist-tänk” är ju smått otroligt. 2 kvinnliga praktikanter har frågat om inte jag kunde tänka mig eller önskade att vår gemensamma chef var en kvinna istället för en man, detta efter typ en vecka på arbetsplatsen och där vi aldrig träffar chefen. En annan tänker ju inte ens i dom banorna 😂
För övrigt har dom bara träffat chefen när dom skrivit på papper, jobbar inom Bygg och dom har alltså åkt med mig.

Du har inte funderat på att prata med kvinnorna och försöka förstå deras situation?
Varför skulle du ens ha tänkt samma sak? Du är inte ensam kvinna i byggbranchen bland en massa killar/gubbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Cyklister som tror att de har företräde mot bilar vid övergångsställen.

Hur många gånger har man inte fått ett ilsket pekfinger eller en knuten näve viftandes mot sig när man tutat på någon mindre begåvad cyklist som, med berått mod, kört ut på ett övergångsställe som om de hade företräde?

En gång skällde en lite äldre (65+) dam ut mig och uppmanade mig att lära mig trafikreglerna. Detta efter att jag, lite irriterat, tutat på henne när hon körde rakt ut på gatan, på ett vanligt övergångsställe, framför min bil.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Lego Master
Skrivet av ehsnils:

(Duckar och gömmer mig)

I yield. Jag var arg. Och troligen full.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Hur många gånger har man inte fått ett ilsket pekfinger eller en knuten näve viftandes mot sig när man tutat på någon mindre begåvad cyklist som, med berått mod, kört ut på ett övergångsställe som om de hade företräde?

En gång skällde en lite äldre (65+) dam ut mig och uppmanade mig att lära mig trafikreglerna. Detta efter att jag, lite irriterat, tutat på henne när hon körde rakt ut på gatan, på ett vanligt övergångsställe, framför min bil.

Körde faktiskt på en cyklist som kom körande på trottoaren (skymdes av ett hus) och körde mot röd gubbe ut på övergångsstället. Hann bromsa så pass att jag klippte cykelns bakhjul. Jag hade med andra ord grönt och det var rött för gående. Cykeln såg ut som ett modernt konstverk, alldeles tilltrasslad, allting krokigt. Cyklisten klarade sig som genom ett under, kanade på den totaldemolerade cykeln ut i korsningen. Allt stannade. Sen for han upp och började skrika och gapa åt mig. Röd gubbe, påstod han, gäller bara fotgängare och inte cyklister så jag borde se upp mera. Efter en massa bök och stök började han förstå dels att han haft en sagolik tur och att jag hade c:a 100 vittnen på att jag hade grönt, hur han kommit i full fart på trottoaren, o.s.v., o.s.v. Det blev så småningom rättegång om saken och där hade han två vittnen som vittnade till hans fördel men jag hade en hel drös med vittnen och ingen av dem kunde minnas hans vittnens närvaro på olycksplatsen. Han blev dömd för grov vårdlöshet i trafik. Jag, å andra sidan, får fortfarande stora skälvan när jag kommer till den platsen. Jag kan resonera mig fram till att det troligen inte ska hända igen men det hjälper inte. Jag blir i alla fall skitnervös varje gång trots att det gått många år.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serafim:

Körde faktiskt på en cyklist som kom körande på trottoaren (skymdes av ett hus) och körde mot röd gubbe ut på övergångsstället. Hann bromsa så pass att jag klippte cykelns bakhjul. Jag hade med andra ord grönt och det var rött för gående. Cykeln såg ut som ett modernt konstverk, alldeles tilltrasslad, allting krokigt. Cyklisten klarade sig som genom ett under, kanade på den totaldemolerade cykeln ut i korsningen. Allt stannade. Sen for han upp och började skrika och gapa åt mig. Röd gubbe, påstod han, gäller bara fotgängare och inte cyklister så jag borde se upp mera. Efter en massa bök och stök började han förstå dels att han haft en sagolik tur och att jag hade c:a 100 vittnen på att jag hade grönt, hur han kommit i full fart på trottoaren, o.s.v., o.s.v. Det blev så småningom rättegång om saken och där hade han två vittnen som vittnade till hans fördel men jag hade en hel drös med vittnen och ingen av dem kunde minnas hans vittnens närvaro på olycksplatsen. Han blev dömd för grov vårdlöshet i trafik. Jag, å andra sidan, får fortfarande stora skälvan när jag kommer till den platsen. Jag kan resonera mig fram till att det troligen inte ska hända igen men det hjälper inte. Jag blir i alla fall skitnervös varje gång trots att det gått många år.

Detta är varför jag har dashcam. Vittnen kan både minnas fel och säga fel, en film säger mer.

Skönt att du vann, även om det kan vara en klen tröst när man blir skärrad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Du har inte funderat på att prata med kvinnorna och försöka förstå deras situation?
Varför skulle du ens ha tänkt samma sak? Du är inte ensam kvinna i byggbranchen bland en massa killar/gubbar.

Deras Situation är att 4 av 7 anställda är män under ett tak där det är kanske 80% kvinnliga anställda utbrett. Jag har och andra sidan jobbat med endast kvinnor så nog vet jag att det hade skurit sig för mig med sådant tänk.. Jag hör vad du försöker få fram men just här funkar det inte..

Permalänk
Medlem

Irriterad på de 90% som tycker det är okej att vara kriminell så fort man sitter bakom ratten i en bil 😄. Kan vara mig själv också så knyter en näve åt mig själv 👈. Läste på bibblan en fin forskningsrapport om detta i en tidning. Anledningen är att en bil är en plats med litet utrymme man vistas mycket i och då blir det ens revir. I ett revir gäller, till viss del, ens egna lagar.
Egen teori baserad på artikeln:
Kör man t.ex. för fort tycker man att alla andra också ska göra det,
kör man t.ex. lagligt eller för sakta tycker man att alla andra ska göra det samma.
När verkligheten inte stämmer med hur man uppfattar att hela mänskligheten ska göra så blir man förbannad. Att vara förbannad bakom en ratt tror jag inte är nyttigt varken för sig själv eller andra

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Kolleger som bombar hela toaletten och lämnar utan att göra rent efter sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiawatha:

Deras Situation är att 4 av 7 anställda är män under ett tak där det är kanske 80% kvinnliga anställda utbrett. Jag har och andra sidan jobbat med endast kvinnor så nog vet jag att det hade skurit sig för mig med sådant tänk.. Jag hör vad du försöker få fram men just här funkar det inte..

Är inte med på varför du inte kan prata med kvinnorna och fråga mera? Du vet ju inte hur chefen har behandlat dem eller hur de blir behandlade ute på byggen eller var ni nu är.
Hur många kvinnor är chefer och hur många kvinnor sitter i högsta ledningen?

Min poäng var att fråga och lyssna är väl en fantastiskt bra sak och sen faktiskt tänka på grunda själv agerar osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Nja, "Joe's coffee shop" är väl korrekt på engelska och eftersom hela namnet är på engelska kan jag tycka att det är ok. "Joe's konditori" blir dock fel på svenska, liksom "Joe:s" (varför heter livsmedelskedjan WiLLY:S och inte Willys? Kolon för att beteckna genitiv används bara på förkortningar i svenskan)

Jag gissar att matkedjan heter Willy:s för att det är en sammanslagning av två butiker, nämligen LL:s Livs och Willys Cash.

https://www.willys.se/om-oss/var-historia

Däremot så är jag inte helt säker. De skriver ju inte sitt namn på den sidan så som logotypen skrivs.

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Cyklister som tror att de har företräde mot bilar vid övergångsställen.

Beror på, är det små kvadrater ovanför rektanglarna har cyklister företräde. Finns det inte dessa kvadrater skall cyklisten visa hänsyn.

Finns inget värre än när bilister tror att väjningsplikten inte angår dem.

Eller när cyklisten stannar och visar bilister ''kör vidare'' vid övergångsstället och jöns till bilist stannar ändå trots trafik på andra filen för att släppa över cyklisten..

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Beror på, är det små kvadrater ovanför rektanglarna har cyklister företräde. Finns det inte dessa kvadrater skall cyklisten visa hänsyn.

Wait for it....

Permalänk
Inaktiv

Då är det inget övergångsställe. Då är det ett cykelöverfart vid ett övergångsställe. Det är en viktig skillnad och då är det även skyltat för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Då är det inget övergångsställe. Då är det ett cykelöverfart vid ett övergångsställe. Det är en viktig skillnad och då är det även skyltat för det.

Tror han menar sockerbitarna som är jämte övergångsstället vid vissa övergångställ. Men visst, han kan ha menat cykelöverfart. Men då är det som du säger inget övergångsställe.

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Säg det till bilisterna, och det är även skyltat med en gängargubbe också vid övergångsstället.

Bilisterna som har 350HP och sitter skyddade med 2tons fordon måste ju fram till varje pris!

Gubbgnäll igen!

Såg en kvinna med näsan ner i mobilen medans hon kom rullandes 65km/h i en Volvo SUV.. snälla följ reglerna!

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Inaktiv

Säg det till bilisterna, och det är även skyltat med en gängargubbe också vid övergångsstället.

Bilisterna som har 350HP och sitter skyddade med 2tons fordon måste ju fram till varje pris!

Yes, jag ska personligen kontakta dom om du skickar regnummer.

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Yes, jag ska personligen kontakta dom om du skickar regnummer.

Cyklar med kamera på hjälmen så kan bli aktuellt

Mer gubbgnäll!

Bilister, platsen ''CYKELSTÄLL'' är ingen parkering för bilar.. även om det oftast är närmare ingången till Kvantum så är det ingen ursäkt att blockera cykelstället med en fet bil.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Inaktiv

Cyklar med kamera på hjälmen så kan bli aktuellt

Mer gubbgnäll!

Bilister, platsen ''CYKELSTÄLL'' är ingen parkering för bilar.. även om det oftast är närmare ingången till Kvantum så är det ingen ursäkt att blockera cykelstället med en fet bil.

Nu när vi ändå är på en oundviklig warpath, clash of the titans. Cyklist vs bilist. Förra veckan skulle jag in på Ica och då hade någon parkerat sin cykel rakt i den enda lediga parkeringsrutan.

Borde ha flyttat den till bakom hörnet, så kunde cyklisten gott letat efter sitt färdmedel. Nu när man är smart på efterhand.

Cyklister verkar tro att bilister vill döda dom med bilen, men det är bara först efter att man stött på de första 3 cyklisterna per dag som fuckat upp som de tankarna börjar träda fram. Så det är ändå cyklisternas fel och bristen på följande av vägregler. Körkort för cykel kanske vore nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Är inte med på varför du inte kan prata med kvinnorna och fråga mera? Du vet ju inte hur chefen har behandlat dem eller hur de blir behandlade ute på byggen eller var ni nu är.
Hur många kvinnor är chefer och hur många kvinnor sitter i högsta ledningen?

Min poäng var att fråga och lyssna är väl en fantastiskt bra sak och sen faktiskt tänka på grunda själv agerar osv.

Hur chefen/byggen behandlat dom vet jag då dom kommer direkt från skolan och detta blir första arbetsupplevelsen för dem där jag är närvarande hela tiden. Återigen, det håller inte.. Tråkig inställning där en chef aktivt försökt få in kvinnlig arbetskraft.
Första intrycket är för viktigt. Jag förstår att du vill hitta någon ond rot hör men jag ville faktiskt bara gnälla av mig

Permalänk
Medlem

Mobiler bakom ratten. i måndags började jag räkna hur många som jag ser sitter med telefonen på den korta sträckan jag går nära en högtrafikerad väg. (vi pratar ca 100 meter gång på den vägen) Jag är uppe i 11 hittills, på 200 meter (gått två omgångar...) (duh) Gamla som unga, män som kvinnor...

Permalänk
Medlem

Folk som inte blinkar ut ur rondeller... Hur svårt ska det vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiawatha:

Hur chefen/byggen behandlat dom vet jag då dom kommer direkt från skolan och detta blir första arbetsupplevelsen för dem där jag är närvarande hela tiden. Återigen, det håller inte.. Tråkig inställning där en chef aktivt försökt få in kvinnlig arbetskraft.
Första intrycket är för viktigt. Jag förstår att du vill hitta någon ond rot hör men jag ville faktiskt bara gnälla av mig

Är det tråkigt att en chef aktivt försöker få in kvinnor? Det är väl kanon om det är lite olika. Vem vet vad för kul som kommer utav det.
Fattar fortfarande inte vad du gnäller om?
Att de tycker det hade varit kul med en kvinnlig chef? Ok, buhu.
Igen så är vi tillbaka till mitt första svar. Istället för att gnälla så kan du ju engagera dig lite och fråga saker och få något givande av det.
Du kanske får en roligare tisdag...

Permalänk
Hedersmedlem

Eller när cyklisten stannar och visar bilister ''kör vidare'' vid övergångsstället och jöns till bilist stannar ändå trots trafik på andra filen för att släppa över cyklisten..

Nix, psyklisterna har väjningsplikt mot biltrafiken vid cykelpassage. För att bilisterna ska ha väjningsplikt ska det vara en cykelöverfart med väjningslinje.

Det får inte vara för enkelt.
https://korkortonline.se/teori/passager/

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Är det tråkigt att en chef aktivt försöker få in kvinnor? Det är väl kanon om det är lite olika. Vem vet vad för kul som kommer utav det.
Fattar fortfarande inte vad du gnäller om?
Att de tycker det hade varit kul med en kvinnlig chef? Ok, buhu.
Igen så är vi tillbaka till mitt första svar. Istället för att gnälla så kan du ju engagera dig lite och fråga saker och få något givande av det.
Du kanske får en roligare tisdag...

Haha jisses lugna ner dig och läs igen så ser du nog att jag tycker det är bra att vi försöker få in kvinnor, men du verkar ju missuppfattat hela meningen med gubbgnäll så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiawatha:

Haha jisses lugna ner dig och läs igen så ser du nog att jag tycker det är bra att vi försöker få in kvinnor, men du verkar ju missuppfattat hela meningen med gubbgnäll så

Ok då ber om jag om ursäkt.
Kan du göra ett sista försöka att förklara vad du tyckte var jobbigt?

Permalänk
Medlem

Jag antar att du egentligen förstår vad jag menar faktiskt

Tack för ursäkten och ha en fortsatt trevlig kväll.