Permalänk
Medlem

Ersätta WD Green

Jag behöver ersätta några WD Green 4TB men WD Green finns ju inte längre så vad tycker ni jag ska titta efter istället? Hårdiskarna sitter i datorn respektive i en liten låda som är ansluten med USB 3.

Permalänk
Medlem

WD blå har ersatt/är typ samma som grön var förr. Så kolla på blå om du vill ha samma som innan

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Tack för svar Mega-Dark. Det behöver inte vara samma som innan utan mer en disk som skulle kunna vara bra. Jag hade precis köpt två nya WD Black 10 TB och det var i samband med att jag installerade dessa som WD Green inte ville vara med riktigt. Jag kan höra att disken snurrar som den den ska men den kommer inte med i BIOS och naturligtvis då inte i Windows. Men däremot dyker den upp i WD program, Data Lifeguard Diagnostic for Windows. Det står vilken typ av disk det är men serienumret kommer inte med. När jag kör "Diagnostics" quick eller extended så blir den godkänd. Men något stämmer inte för det tar lika lång stund att köra bägge testerna.
Från början tyckte jag det var mest irriterande men nu har jag upptäckt att det var ju på denna disk som alla mina bilder låg. Och i samband med den omorganisation jag gjorde när jag installerade de två 10 TB diskarna hade jag just då ingen backup utav bilderna.

Permalänk
Medlem

Du gjorde i fel ordning, kopior av viktiga filer skall alltid hanteras som:

2 kopior -> 3 kopior -> 2 kopior när det är klart i en ommöbleringsprocess (och helst ytterligare kopia i fjärrlagring som extra backup)

aldrig 2 kopior -> 1 exemplar -> 2 kopior vid ommöblering, då när det precis når en enda exemplars så är det då allt skit sker - disken med originalen rasar, radera filer av misstag, snabbformatera disken, ransomware slog till just då etc. etc. - detta är bara ett krasst konstaterande och du verkar nu ha smakat på det.

---

gamla WD-Green favoritsätt att gå sönder är att diskkontrollerkorten börja bråka efter en längre strömsättningstid - om spindeln har snurrat hela tiden eller bara varit igång korta tider verkar mindre betydelse - det börja vid runt 35 tusen timmar vid NAS-användning.

Men har sett det ske efter redan ca 10000-12000 timmar som strömsatt extern USB-disk och spindeln var avstängd i 99% av tiden (typisk inkopplad till en router...). ofta är det mycket värmeberoende och i bekantskapskretsen har man hjälpt tömningen av data från de allt mera krånglande WD-book och WD-elements med att kyla disken/kabinettet med is-omslag medans man kör tex. ddrescue för att få ut diskimage så komplett som möjligt, med upprepande omkörningar (glöm inte loggfilen för 'ddrescue', annars börja det från början var gång, med loggfil ger det sig bara på de sektorer som inte gick att läsa i förra omgången)

---

WD-blue förutom möjligen de stora diskarna typ 10 TB är idag SMR-diskar - vill man inte ha SMR-diskar för de mindre storlekarna så är det typ WD-RED plus, WD-gold mm. och dessa är då NAS/serverdiskar vilket betyder att de ger upp fort vid svårläst sektor (inom 8 sekunder och sedan låter RAID:en sköta rättningen) medans desktopdisk (som WD-green, senare WD-blue) kan hålla på 30 sek till minuter i omläsningsförsök då dessa inte förlitar på någon form av RAID.

Permalänk
Medlem

Tack till er som svarat jag har läst och tagit till mig allt.

Men kan eeargs förklara lite mer om SMR. När jag tittar på Western Digitals sida, https://shop.westerndigital.com/products/internal-drives/wd-b... ,så kan jag se att WD Blue 6 TB finns både som CMR och SMR. Hur vet jag vilken disk det är som säljs och vilken ska jag föredra? Jag hade tänkt byta ut min trasiga WD Green 4 TB och två WD Black 2 TB som är kopplade via USB. Dessa USB diskar startar jag enbart när jag behöver dem men då får de gå tills jag stänger datorn. Jag har totalt många hårddiskar i datorn men ingen RAID.

PS. Jag hade tur, jag hade tydligen tillfälligtvis kopierat över alla filer till en äldre disk som jag normalt inte använder. Den ligger normalt i högen för gamla diskar som borde slängas.

Permalänk
Medlem

Många kopior av sina viktiga data är bra - det är också en anledning att inte slänga för fort sina utagerade diskar - då de kan fungera som en extra arkiv 'gratis' och behändigt att återvända till när allt 'nytt' har skitigt sig.

---

WD har ju trasslat till för sig och kallat både SMR och CMR-diskar i samma modellinje, och det mest berömda är ju debaclet med WD-RED (nu är inte Seagate oskyldiga heller då deras barracuda blev plötsligt SMR upp till och med 8 TB, men de hade i alla fall smaken att göra en barracuda pro- serie i samband med detta så att man kunde få CMR-diskar även i småstorlek på desktopsidan)

Du får gå på exakta modellnumret på disken och surfa runt för att se om disken är SMR eller CMR/PMR, varför man är så ivriga med SMR på desktopdiskar är att man kan spara 1 kanske 2 skivor och upp till 2 läsarmar och 4 läshuvuden vilket blir över 250:- mindre i tillverkningskostnad gentemot en CMR/PMR-disk av samma storlek och som man kunde ta lika mycket betalt för (innan det hela avslöjades och istället gör plus-serie med några hundralappars påslag istället för att sänka SMR-diskarna i pris)

Medans är man över 8 TB så är det redan så många skivor (6-7 kanske 8) att 1 skivas reducering spar inte kostnad längre att det är värt det och enhetspriset är redan ganska väl tilltagen.