Duckduckgo utvecklar blockering för Googles ersättare till cookies

Permalänk
Melding Plague

Duckduckgo utvecklar blockering för Googles ersättare till cookies

Företaget anser avsaknaden av valmöjligheter för Googles nya datainsamlingsteknik är integritetskränkande och varnar användare för Chrome.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Yes, here we DuckDuckGo!

Permalänk
Medlem
Skrivet av µiCro:

Yes, here we DuckDuckGo!

förr så var jag mer bekväm å tycket de va skönt att Google samlade funktioner åt mig. Idag har man väl mognat lite och insett hur mycket de vet om en egentligen. såååå jag tycker de är bra att DuckDuckGo finns. Lika så mobiltelefonen Purism Librem 5.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Väldigt bra med ett hårt slag FÖR intregriteten och "big data" skiten

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Alltså för mig är fortfarande Google Chrome och integritet en oxymoron...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Alltså för mig är fortfarande Google Chrome och integritet en oxymoron...

haha ja att köra en browser producerat av ett företag vars affärside är att samla in så mycket data som möjligt om användare och sedan förvänta sig någon form av integritet verkar inte helt genomtänkt
Edit: Dock är devtools sjukt smutt i chrome så jag kör det på jobbdatorn men firefox privat.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Kör Firefox och Duckduckgo sedan länge. Finns ingen anledning att köra Google/Chrome som jag ser det, samma funktionalitet i båda men varför skulle jag vilja att Google vet exakt allt jag gör? Dom vet tillräckligt imo

Dessutom så filtrerar Google sina sökresultat väldigt mycket. Vilket är inget jag märkt att dom gör på duckduckgo. Definitivt inte i samma utsträckning iaf.

Permalänk
Medlem

Sorry google men nej, integritet och google går inte ihop.

För egen del bytte till jag till Ecosia som sökstandard men det var mer av personlig bekvämlighet. Googles cookie-ruta i inkognito-fönster är nog det mest praktiskt irriterande de gjort på evigheter.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Man gör vad man kan, Firefox, DuckduckGo tillsammans med en Pihole (som släpper igenom SweC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

...
Googles cookie-ruta i inkognito-fönster är nog det mest praktiskt irriterande de gjort på evigheter.

Nej, den är god två efter popupen som vill att du ska logga in med ditt google-konto på youtube som visas varje gång man ska titta på ett klipp.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Man gör vad man kan, Firefox, DuckduckGo tillsammans med en Pihole (som släpper igenom SweC)

Va?
Det går väl inte att släppa igenom annonser per site i pihole?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Snusfri

Tur att man vägrar skräpet Chromium/Chrome.
Kör med Firefox samt Pale Moon.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Man gör vad man kan, Firefox, DuckduckGo tillsammans med en Pihole (som släpper igenom SweC)

Amen! Samma här=)

Permalänk
Medlem

Kanon DuckDuckGo, men inte för att jag använder kröhm på datorn ändå.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Va?
Det går väl inte att släppa igenom annonser per site i pihole?


Inga problem, i admin kan du enkelt fylla på en whitelist med domäner du vill exkludera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clnr:

Nej, den är god två efter popupen som vill att du ska logga in med ditt google-konto på youtube som visas varje gång man ska titta på ett klipp.

Det har du rätt i. Man gör sitt yttersta för att inte få sitt youtube-konto att föreslå massa influencer-mög (alltså tide pod skaran av dem som dessvärre alltid får miljoner views) med att inte kolla random klipp hur som helst. Men de jobbar fan hårt för att man ska göra det.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har börjat att stänga av historik och gps-data i telefon och sådana saker mer på google-kontot. Kört Edge ett tag som fungerar riktigt bra och försöker ofta att köra firefox men blir inte vän med den på något sätt. Satt upp Vivaldi och tänkte köra den igår, men den är bra men en del saker är inte bra. som t.ex för liten bredd på flikarna.

Precis nu konfigurerade jag upp Iron browser istället (chromium) och tänkte testa den på riktigt ett tag.

Men samtidigt gick jag över till bara gmail-adress istället för på den egna domänen vilket är tvärt emot jag gör annars.

Det med att ersätta Cookies med det nya systemet vilket de säkert lyckas få alla webbsidor att gå över till är ännu ett sätt att låsa upp kunder för annonser.

Edit: om sökmotor. gått över till DuckDuckGo, fast tycker att google gör bättre resultat tack vara att de vet för mycket om ens vanor.

sökmotor
Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Kör Firefox och Duckduckgo sedan länge. Finns ingen anledning att köra Google/Chrome som jag ser det, samma funktionalitet i båda men varför skulle jag vilja att Google vet exakt allt jag gör? Dom vet tillräckligt imo

Dessutom så filtrerar Google sina sökresultat väldigt mycket. Vilket är inget jag märkt att dom gör på duckduckgo. Definitivt inte i samma utsträckning iaf.

Samma här, och en stor anledning var just pågrund av att det började kännas mer och mer som att jag fick upp sökresultaten Google tyckte jag borde få upp snarare än dom med mest relevans.

Det Google fortfarande är enormt mycket bättre på är riktigt luddiga sökningar och sökningar med tveksam stavning. Kan fortfarande vara tvungen att dra upp Google ibland när jag ska söka efter ord jag inte kan stava eller något som är svårformulerat.

Annars är Google maps och youtube dom enda tjänsterna av Google jag fortfarande använder.

Permalänk
Medlem

Tycker Firefox hela tiden ändrar saker i webbläsaren. Hur många gånger har utseendet ändrats? Och nu ändrar de det igen. Massa inställningar tas bort eller läggs till. Dessutom är det rätt buggigt och segt har jag upplevt det, jämfört med Chrome. Vill verkligen tycka om FF. Går tyvärr ej 😬. Chrome får det bli, fast i utloggat läge.

Permalänk
Medlem

Så tillägget, som går emot Googles intressen, måste först godkännas av Google innan det kan användas i Chrome?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tazok:

Inga problem, i admin kan du enkelt fylla på en whitelist med domäner du vill exkludera.

Näää.
Pihole fungerar inte så.

Det där hjälper inte.

Det whitelist i pihole erbjuder är undantag av blockering per server. Inte per hemsida.

Sätter du sweclockers på witelist så innebär det att pihole inte ska förbjuda att datorn kontaktar sweclockers.com alls. Det är visserligen rimligt att inte blockera anrop till sweclockers.com - men det är också helt verkanslöst.

Reklamen ligger ju inte på sweclockers.com. Det är helt andra servrar som står för reklaminnehållet på sweclockers. Alla olika servrars innehåll sys tillsammans på en hemsida i din webläsare. Det kan alltså ligga innehåll från 100 olika servrar på en ensam hemsida.

Alltså det pihole tar emot är DNSanrop. De ser inte från vilken hemsida dessa kommer. Det här är helt centralt för förståelsen!

Webläsarinstick för annonsblockering däremot! De fungerar annorlunda. Där fungerar det precis som du tänker dig.
Man kan be webläsarinsticket att inte vara aktivt på en viss hemsida. Webläsarinsticket har nämlingen tillgång till en hemsidas helhet när du besöker en site.
Men den här informationen har inte pihole. DNSanropen kommer till pihole helt utan kontext. Om anropet kommer från epic-launchern, microsofts felrapportering eller från en av flikarna i en webläsare - ja det kan inte pihole veta. Det enda som kommer in är DNSanropen som de är.
Blockeras annonsserver x så blockeras den överallt utan undantag. Oavsett vilken hemsida som använder sig av annonsserver x.

Enda sättet du som söderbäck känner till kan kringgå annonsblockering med pihole är att tillåta alla annonsservrar som sweclockers använder sig av. Det blir antagligen en ganska lång whitelist. Och framförallt kommer de annonsservrarna också att fungera på alla andra hemsidor i så fall.

Edit:
kursivt och överstruket i ovan stycke

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Tycker Firefox hela tiden ändrar saker i webbläsaren. Hur många gånger har utseendet ändrats? Och nu ändrar de det igen. Massa inställningar tas bort eller läggs till. Dessutom är det rätt buggigt och segt har jag upplevt det, jämfört med Chrome. Vill verkligen tycka om FF. Går tyvärr ej 😬. Chrome får det bli, fast i utloggat läge.

OT men jag kör ESR numera och det fungerar utmärkt. Ändringarna kommer där med men inte hela tiden.

Permalänk
Medlem

Hur är det med floc i andra browsers?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Näää.
Pihole fungerar inte så.

Det där hjälper inte.

Det whitelist i pihole erbjuder är undantag av blockering per server. Inte per hemsida.

Sätter du sweclockers på witelist så innebär det att pihole inte ska förbjuda att datorn kontaktar sweclockers.com alls. Det är visserligen rimligt att inte blockera anrop till sweclockers.com - men det är också helt verkanslöst.

Reklamen ligger ju inte på sweclockers.com. Det är helt andra servrar som står för reklaminnehållet på sweclockers. Alla olika servrars innehåll sys tillsammans på en hemsida i din webläsare. Det kan alltså ligga innehåll från 100 olika servrar på en ensam hemsida.

Alltså det pihole tar emot är DNSanrop. De ser inte från vilken hemsida dessa kommer. Det här är helt centralt för förståelsen!

Webläsarinstick för annonsblockering däremot! De fungerar annorlunda. Där fungerar det precis som du tänker dig.
Man kan be webläsarinsticket att inte vara aktivt på en viss hemsida. Webläsarinsticket har nämlingen tillgång till en hemsidas helhet när du besöker en site.
Men den här informationen har inte pihole. DNSanropen kommer till pihole helt utan kontext. Om anropet kommer från epic-launchern, microsofts felrapportering eller från en av flikarna i en webläsare - ja det kan inte pihole veta. Det enda som kommer in är DNSanropen som de är.
Blockeras annonsserver x så blockeras den överallt utan undantag. Oavsett vilken hemsida som använder sig av annonsserver x.

Enda sättet du kan kringgå annonsblockering med pihole är att tillåta alla annonsservrar som sweclockers använder sig av. Det blir antagligen en ganska lång whitelist. Och framförallt kommer de annonsservrarna också att fungera på alla andra hemsidor i så fall.

Utan att veta hur TS gör så verkar det finnas insticksprogram till webbläsare som gör att man kan "aktivera" och "inaktivera" pihole för varje webbläsarflik. Det gissar jag styr om DNS-trafiken helt enkelt för den fliken.

Kanske något sådant han använder?

https://chrome.google.com/webstore/detail/switch-for-pihole/n...

(OBS Har inte testat detta insticksprogram, bara något jag hittade när jag googlade, kör inte pihole själv.)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pv2b:

Utan att veta hur TS gör så verkar det finnas insticksprogram till webbläsare som gör att man kan "aktivera" och "inaktivera" pihole för varje webbläsarflik. Det gissar jag styr om DNS-trafiken helt enkelt för den fliken.

Kanske något sådant han använder?

https://chrome.google.com/webstore/detail/switch-for-pihole/n...

(OBS Har inte testat detta insticksprogram, bara något jag hittade när jag googlade, kör inte pihole själv.)

Ha! Där ser man! Det var nå sånt här klurigt jag hoppades skulle dyka upp. Måste rota i hur det här faktiskt är byggt. Spännande - och tackar!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Funderar mer och mer på att hoppa in i Microsofts ekosystem i stället men det kanske inte är så mycket bättre där? Enkelheten att ha ett gäng produkter som fungerar ihop (Mail, Keep, Calendar, Maps, Drive, etc.) är väldigt smidig, men ja...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Har själv bytt till Brave + DuckDuckGo ett tag tillbaka. Brave är fantastiskt bra och har inte lämnat mycket att önska, DuckDuckGo är helt okej och funkar för det mesta. Har hänt att jag har klickat över till Google för enskilda sökningar dock.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Ha! Där ser man! Det var nå sånt här klurigt jag hoppades skulle dyka upp. Måste rota i hur det här faktiskt är byggt. Spännande - och tackar!

Fattar personligen inte grejen själv, ska man ändå ha en webbläsarplugin, så kan man lika gärna köra typ uBlock Origin eller liknande som ger betydligt mer valmöjligheter/granularitet än att DNS-blocka grejer.

Permalänk
Medlem

Det som jag tycker är mest uppseendeväckande med den här historien är att Sweclockers skriver "kakor" istället för "cookies"! Jag trodde bara att det var bibliotek och Skatteverket som gjorde det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Warder:

Det som jag tycker är mest uppseendeväckande med den här historien är att Sweclockers skriver "kakor" istället för "cookies"! Jag trodde bara att det var bibliotek och Skatteverket som gjorde det.

Det heter ju så på svenska?