Permalänk
Medlem

3D printat chassi

Tjena!

Som examensarbete har jag fått för mig att göra ett 3D printat datorchassi (mini itx format).

Nu behöver jag hjälp med att veta längder mellan skruvhålen på mini itx moderkort. Har suttit och kikat på på olika forum, dvs Linus Techtips, SilverStone, Motherboards.org etc men hittar inget som motsvarar det moderkortet jag funderar på att använda mig utav i framtiden.

Bifogar 2 bilder. En är på mallen jag följt för att sätta ut måtten som går mellan skruvarna. I det här fallet så visar bilden 154,94mm från skruv till skruv.

Problemet är att jag söker även måttet på vänstra skruven högst upp. Då den är lite mer inskjuten är resterande.

Har fastnat och kommer inte riktigt vidare, all hjälp uppskattas!

Mvh Kalle

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kallej:

Tjena!

Som examensarbete har jag fått för mig att göra ett 3D printat datorchassi (mini itx format).

Nu behöver jag hjälp med att veta längder mellan skruvhålen på mini itx moderkort. Har suttit och kikat på på olika forum, dvs Linus Techtips, SilverStone, Motherboards.org etc men hittar inget som motsvarar det moderkortet jag funderar på att använda mig utav i framtiden.

Bifogar 2 bilder. En är på mallen jag följt för att sätta ut måtten som går mellan skruvarna. I det här fallet så visar bilden 154,94mm från skruv till skruv.

https://i.imgur.com/bC0Lhxl.png
https://i.imgur.com/d1hZRDM.png

Problemet är att jag söker även måttet på vänstra skruven högst upp. Då den är lite mer inskjuten är resterande.

Mvh Kalle

13.25 cm från topp höger får jag det till. Har inga precisionsverktyg men hade tumstock och itx-brädor inom räckhåll.
15.5 cm får jag mellan nedre hålen så om rätt är 154,94mm ligger jag väl rätt så nära iaf. xD

Mätt från hålens centrum då.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Avstängd

Skulle denna kunna vara till hjälp?

//Källa https://www.protocase.com/resources/how-to-design-for-motherb...

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallej:

Tjena!

https://i.imgur.com/bC0Lhxl.png
https://i.imgur.com/d1hZRDM.png

Mvh Kalle

Kollar man på mallen som du har och gör dom vanliga hålen först och sedan drar ett steck upp ifrån det nedra vänstra så skall det övre vänstra enligt mallen in 22,86mm

Det nedre vänstra har ju center på 10.16mm in då skall det övre vänstra alltså ha sin center på 33,02mm om jag inte tänker helt galet.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Kollar man på mallen som du har och gör dom vanliga hålen först och sedan drar ett steck upp ifrån det nedra vänstra så skall det övre vänstra enligt mallen in 22,86mm

Det nedre vänstra har ju center på 10.16mm in då skall det övre vänstra alltså ha sin center på 33,02mm om jag inte tänker helt galet.

Jo men precis. Med tanke på att den vänstra nedre är lite mer inskjuten än den dem till höger så tycker jag det bör stämma.

Bifogar en bild direkt ur SW.

Tycker det ser relativt rätt ut iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallej:

Jo men precis. Med tanke på att den vänstra nedre är lite mer inskjuten än den dem till höger så tycker jag det bör stämma.

Bifogar en bild direkt ur SW.

https://i.imgur.com/YHRPvFu.png

Tycker det ser relativt rätt ut iaf.

Tycker nog det ser bra ut, men ta inte mitt ord för det

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Tycker nog det ser bra ut, men ta inte mitt ord för det

Absolut inte! Ska dubbelkolla och kika runt lite mer samt räkna själv. Tack så mycket för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallej:

Absolut inte! Ska dubbelkolla och kika runt lite mer samt räkna själv. Tack så mycket för hjälpen!

Inga problem, alltid kul att kunna hjälpa till ibland (Om jag nu hade rätt vill säga )

Visa signatur

Main

Spare/kontor

Permalänk
Medlem

Hej Kallej, mitt tips är att du i SW måttsätter enligt referensdesignen, dvs att centrumlinjen för övre vänstra hålet utgör referensdatum för övriga mått. Med andra ord, måttsätt bara första hålet i förhållande till kanterna. De övriga tre måttsätter du i förhållande till det första.

På så vis kommer inte hålen "flytta sig" om du får för dig att ändra designen på din base feature.

Permalänk
Medlem

Ingen annan som intresserade av se hur resten av chassit kommer att se ut?

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Skrivet av Wyver:

Ingen annan som intresserade av se hur resten av chassit kommer att se ut?

Jo, verkligen. skapa ett galleri här på swe?

Visa signatur

Asus X-570 E-Gaming || AMD Ryzen 7 3700x || 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz || MSI GeForce RTX 3080 10GB SUPRIM X || Corsair AX1200 ||