Nvidia: "Efterfrågan på grafikkort överstiger tillgången genom hela år 2021"

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Ber så mycket om ursäkt, menar MSRP = Manufacturer's Suggested Retail Price = Tillverkarens rekommenderade marknadspris.

Glömde att folk har inte har bättre saker för sig i livet...

Så du tycker att det priset ska gälla även när ersättningsprodukter har kommit? Så reor är inget för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Ber så mycket om ursäkt, menar MSRP = Manufacturer's Suggested Retail Price = Tillverkarens rekommenderade marknadspris.

Glömde att folk har inte har bättre saker för sig i livet...

Butikspris, inte marknadspris.

Och tillverkaren ja, Nvidia släpper MSRP för sina FE-kort, sen har ju komponentpriser osv ökat från deras leverantörer som kräver att de ökar sina priser, vilket kräver att partnerkorten ökar i pris. Inte så konstigt.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Tillgången på kort kommer att lösas illa kvickt när kryptrobubblan spricker.

Permalänk
Medlem

Är väl en perfekt storm. Vi var många som passade på 2000-serien då den smakade mer än den kostade om man satt på ett vettigt kort ur 1000-serien. Så där har vi ett uppdämt uppgraderingssug. Sen adderar vi COVID som tvingar alla, deras mammor och hundar att sitta hemma i karantän och/eller jobba hemifrån vilket driver upp efterfrågan på allsköns teknikprodukter. Kasta på störningar i produktionen från när många företag i panik drog i nödbromsen i pandemins början samt att en uppsjö efterlängtade lanseringar sammanföll. Ovanpå det staplar vi mining-företag som dammsuger marknaden och till sist strösslar vi lite scalpers på toppen.

Är nog egentligen konstigt att de klarar av att leverera kort i den omfattning de gör. Är surt att den som behöver/vill köpa något idag har svårt att få tag i det man vill ha om man inte betalar överpris.

Slutligen känns det som att rådande situation bedövar mitt intresse för alla dessa nya lanseringar. Prylarna är ändå så svåra att få tag i.

Nej - jag skriver av teknikåren 2019-2021 och hoppas på en mindre galen situation 2022.

/Rant

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mir0:

kommer inte RTX 4*** lanseras nästa år? tycker liksom det inte är värt att försöka skaffa ett RTX 3*** nu..

Om de håller två år mellan generationerna som tidigare så blir det hösten 2022. Dvs om 1.5 år. Sen återstår ju att se hur pris och tillgång blir på den serien.

Om det är värt att ge sig på att försöka skaffa ett 30-serie kort beror väl på vad man sitter på nu. Alla har ju olika behov när det kommer till uppgradering.

Permalänk
Medlem

Lite varmare väder och trycket lugnar ner sig!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Funderar på hur detta kan påverka spelbranchen, med en så stor andel som nu tvingas sitta kvar på äldre grafikkort så borde det ju finnas mindre behov av spel som flexar musklerna med nya fräcka features och högre detaljer. Fram tills produktion och pris blir vettigt (säkert minst 1 år till) så ser jag det själv som att grafikkortsutveckligen står stilla (RTX3000 och 6000XT serien finns inte) och kommer sitta kvar på mitt grafikkort.

Om man tittar på Steam statistiken så borde speltillverkare tjäna mest på att optimera sina spel för GTX 1000 ett bra tag till eller tänker jag fel? Jag köper ju inte ett nytt spel som inte kommer fungera bra på mitt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Funderar på hur detta kan påverka spelbranchen, med en så stor andel som nu tvingas sitta kvar på äldre grafikkort så borde det ju finnas mindre behov av spel som flexar musklerna med nya fräcka features och högre detaljer. Fram tills produktion och pris blir vettigt (säkert minst 1 år till) så ser jag det själv som att grafikkortsutveckligen står stilla (RTX3000 och 6000XT serien finns inte) och kommer sitta kvar på mitt grafikkort.

Om man tittar på Steam statistiken så borde speltillverkare tjäna mest på att optimera sina spel för GTX 1000 ett bra tag till eller tänker jag fel? Jag köper ju inte ett nytt spel som inte kommer fungera bra på mitt kort.

Tror den breda massan som köper spel sitter på maskiner de flesta av oss här skulle klassa som potatisar så påverkar nog inte alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

För att kryptovalutor försvinner ter sig inte helt troligt.

Krypto behöver inte försvinna, det räcker att kursen rasar lite så blir det tillgång på gpuer rätt så snabbt eftersom efterfrågan på nya kort då minskar kraftigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Enda rimliga är ni som blev brutalt blåsta vid lanseringen faktiskt får ett motsvarande 4080-kort.

Det är dock inte grafikkortstillverkarna som tagit emot förhandsbokningar utan ÅF i Sverige.

Skrivet av DerpMcDerp:

Är väl en perfekt storm. Vi var många som passade på 2000-serien då den smakade mer än den kostade om man satt på ett vettigt kort ur 1000-serien. Så där har vi ett uppdämt uppgraderingssug.

20-serien fick nog framförallt ett svalt mottagande p.g.a. en negativ teknikpress som dömde ut kortet långt innan RTX och DLSS, och nu sitter folk som ratade 20-serien och köper dem dyrt begagnade istället...

Skrivet av jawik:

Om de håller två år mellan generationerna som tidigare så blir det hösten 2022.

I GTC-keynoten visade de ett fint diagram med "Ampere Next" år 2022, så det finns ju hopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Verkar ju endast gälla Nvidia. Har två stycken 6700 XT som verkar vara väldigt svårsålda trots att jag inte begär mer än inköpspris för dem. Däremot 3080 kostar ju mer än min njure idag.

Nja, det gäller också 6800 och 6900. 6700 XT är mera speloptimerad, med få beräkningsenheter med höga clocks. Det är ett rätt dåligt kort för mining. De som är villiga betala nuvarande inköpspriser är till största delen miners, och de har inte varit vidare intresserade här. Därför är också tillgängligheten i butik bättre.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Skrivet av Belzhadar:

Om 3 dagar "firar" jag 7 månaders dagen av min ej levererade beställning på ett 3080. Låter som att jag får fira ettårsdagen också i september.
Skyller allt på Emil, eftersom det är beställt på Komplett.

Jag sitter i ungefär samma båt, dock beställt från annan ÅF, 3080 TUF för att vara exakt.

Här finns ett roligt klipp av när Ronald Reagan skämtar om Sovjetunionen och leveranstiden för nya bilar. Byt ut Sovietunionen mot Sverige, bilar mot grafikkort och på slutet kan du tänka "Vaccinationstid för Covid" så har du dagsläget.

Skrivet av Sveklockarn:

Intressant.

Jag brukar tänka att det är suget efter GPUer rent generellt som är kopiöst just nu, för att alla sitter hemma och gaymar/minar istället för att gå ut jobba.

Skrivet av AplAy:

Hur många miljarder människor har samma levnadskrav som i Argentina dock vilket motiverar dem att leva RTX-mining-livet?

Två 3070 ger dig just nu ca 85kr/dygn efter elkostnad i Sverige räknat på 1:50 kr/kWh, tar mindre än en timme att konfigurera, sedan behöver du inte lyfta ett finger. Räkna dock med att det är skattepliktig vinst och att värdet snabbt kan sjunka - både på krytpon och hårdvaran.

Skrivet av Svensktiger:

Tillgången på kort kommer att lösas illa kvickt när kryptobubblan spricker.

Ja. Kommer bara vara att välja och vraka mellan alla möjliga kort till 40-60% av dagens priser - dock sönderminat kisel/fläktar.

Skrivet av DerpMcDerp:

Är nog egentligen konstigt att de klarar av att leverera kort i den omfattning de gör.

Vilken omfattning? Har du länk till någon bra statistik på hur mycket som tillverkats och sålts? Jag frågar därför att jag är riktigt sugen på att se hur många 3080 TUF som faktiskt existerar då jag själv väntar på ett sådant sedan september.

Visa signatur

"What sharp little eyes you've got"

Permalänk
Medlem

Fick tag i mitt msi 3080 supreme x för 9999kr i mitten av december. Lite saftigt tyckte jag....idag kostar det nästan 3 tusen mer. Priserna verkar skena rejält. Kikade lite på 3090 för 30k till och med såpass dyra kort försvinner DIREKT.
vad händer?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XerxesYngve:

Två 3070 ger dig just nu ca 85kr/dygn efter elkostnad i Sverige räknat på 1:50 kr/kWh, tar mindre än en timme att konfigurera, sedan behöver du inte lyfta ett finger. Räkna dock med att det är skattepliktig vinst och att värdet snabbt kan sjunka - både på krytpon och hårdvaran.

Säljer man en gång per dag, eller hur får man in sina 85 kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av XerxesYngve:

Jag frågar därför att jag är riktigt sugen på att se hur många 3080 TUF som faktiskt existerar då jag själv väntar på ett sådant sedan september.

Alla 3080 verkar vara "ovanliga" och just 3080 TUF verkar speciellt ovanlig.
3080 kan antas märkas upp till 3090 (av Nvidia) mest troligen p g a bättre vinstmarginaler (på nånting). Asus säljer nog hellre OC än icke-OC eftersom det gissningsvis bara är de två olika grafikkortens BIOS som skiljer dem åt.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Vem vill köpa ett begagnat GPU som gått 24/7 som mining, då kan de sitta där med sina RTX och få de osålda. De borde införas drifttids mätare i grafikkorten så man kan se hur länge å hur hårt de använts.

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen Nvidia bygger in fler spärrar i kommande grafikkorten mot mining.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Hoppas verkligen Nvidia bygger in fler spärrar i kommande grafikkorten mot mining.

Spärrar som de omedelbart därefter kan "läcka", menar du? Vilket företag skulle medvetet förstöra sin i särklass bästa marknad...

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av osby0479:

Kommer in nya kort dagligen i mindre volymer, ser 3060, något enstaka 3060Ti, massor av 3070 och ett gäng 3090, men inte ett endaste 3080.

Är det pga priset och effekten som kanske gjort det för dyrt att tillverka, och man försöker kräma ut så mycket det bara går av 3060-3070?

Skulle bra gärna vilja veta vart du ser alla dessa ”massor” av 3070?

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Fick tag i mitt msi 3080 supreme x för 9999kr i mitten av december. Lite saftigt tyckte jag....idag kostar det nästan 3 tusen mer. Priserna verkar skena rejält. Kikade lite på 3090 för 30k till och med såpass dyra kort försvinner DIREKT.
vad händer?

Sälj det! Du får lätt 16.000kr för det på tradera. Ha kul för pengarna över sommaren och försök få tag i ett nytt till hösten 😃

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizr:

Skulle bra gärna vilja veta vart du ser alla dessa ”massor” av 3070?

Kommer in nästan dagligen, allt från 5-50 kort

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1625960-3060-3070-i-la...

Permalänk

Ja, vad ska man säga, väntar fortfarande på mitt 3080 ifrån Elgiganten, köpte en timme efter launch. 😂 Vet inte om man ska skratta eller gråta, dock sitter jag på ett 1080ti så ingen stress för min del, men ett nytt 3serie kort vore nått inför bf6.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Nizr:

Skulle bra gärna vilja veta vart du ser alla dessa ”massor” av 3070?

Kommer in 3070 ett par gånger i veckan iaf, dock oftast till hutlösa priser. Beroende på hur desperat du är så kanske det inte är värt det.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk

Vart har alla grafikkort tagit vägen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rockstar123:

Vart har alla grafikkort tagit vägen?

mining?

Visa signatur

AMD Athlon II x4 3,1ghz||ASUS M4N75TD||AMD Radeon hd5830||4gb Corsair DDR3||1TB Samsung HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Krypto behöver inte försvinna, det räcker att kursen rasar lite så blir det tillgång på gpuer rätt så snabbt eftersom efterfrågan på nya kort då minskar kraftigt.

Jag tror det kommer räcka att Ethereum implementerar EIP 1559 i sommar för att marknaden på grafikkort ska få sig ett litet break.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk

Så går det när man har för låg priser. I alla andra marknader så anpassas priserna så att tillgång och efterfrågan möts. det är inte precis så att man får ställa sig i 6 månaders kö för att kunna köpa en guldring, om det skulle vara så att guldtillverkningen inte möter efterfrågan.

Vad tillverkarnas ska göra för att möta efterfrågan är en bra fråga. Det jag är rädd för är att försäljningen senare sjunker och då står tillverkarna med överproduktion. Datorhårdvaran som säljs idag är överlag bra. Man behöver inte gå så lång tid tillbaka då den billigaste hårdvaran som såldes i våra butiker för många mer eller mindre var dritt som man ej ville jobbar på.
Idag så kan man i princip välja vilken laptop som helst i en elkedja och det går faktisk göra det mesta jobb ifrån den. (observera ifrån den inte på den) Och jag ser risk att det blir lite som med surfplattorna, de såldes i extremt stora volymer, skribenter pratade om att pcn skulle dö ut för att surfplattorna såldes så mycket. Men sedan när folk hade en surfplatta så såg de inget behov att uppgradera.
Och samma kan bli med pcn, då de flesta laptops och annat som säljs idag säkerligen för den stora skaran håller i väldigt många år utan de ser något behov att byta den. Så folk köper laptops och annat som galningar nu, men jag tror det är en topp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Ja det är en galen ökning i pris. Jag gav väl 8000 för mitt 6800XT, och nu kostar ett 6700XT lika mycket. Det förklarar ju hur pass illa ställt det är med läget idag.

Tror det beror på att 6700 XT är sämre än 5700xt på mining, dessutom så kostar 5700xt mindre

Visa signatur

AMD Athlon II x4 3,1ghz||ASUS M4N75TD||AMD Radeon hd5830||4gb Corsair DDR3||1TB Samsung HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzhadar:

Om 3 dagar "firar" jag 7 månaders dagen av min ej levererade beställning på ett 3080. Låter som att jag får fira ettårsdagen också i september.
Skyller allt på Emil, eftersom det är beställt på Komplett.

Är under all kritik från Komplett's sida. Fick själv erbjudande från Inet om ett bättre kort för samma pengar i mars då dom inte kunde leverera det kortet jag beställt.

Permalänk
Medlem

Allt går nog inte till mining. Inte ett AMD kort från nuvarande generation på Top 10. 3070 är top bland Nvidia men dessa kort går ju att köpa dagligen om man verkligen vill.
https://hiveos.farm/statistics/

Visa signatur

BOX[1] | ASUS TUF GAMING X570-PLUS, AMD 5950X, PowerColor RD 6900XT