Nvidia: "Efterfrågan på grafikkort överstiger tillgången genom hela år 2021"

Permalänk
Melding Plague

Nvidia: "Efterfrågan på grafikkort överstiger tillgången genom hela år 2021"

Grafikkortsbristen har inget ljus i sikte och mining-serien CMP påverkar inte Geforce. Det meddelar ekonomichefen Colette Kress.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har nästan gett upp. Vill byta upp mig från mitt 1070 men lär nog spela med det 2022 med

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Grejen är att de inte vet eller så kan det helt enkelt vara så att man vill få folk att köpa skiten för överpris genom att säga detta.

Problemet är väl att det tar 3-6 månader från kiselplatta till butikshyllan, är det som förra gången vi upplevde detta så tar försäljningen bara stopp plöstligt och sen ser vi nyhetsartiklar där Komplett gråter om att de har för många grafikkort på hyllan och de efter att de sålt dem för 50-100% över marknadspris i 2 år.

Permalänk
Medlem

Jag kände att jag ville ha is i magen med att uppdatera mitt grafikkort. Jag spelar för det mesta Wow, Diablo 3 och Nintendo Switch, vilket ett GTX 680 duger bra till. Utöver de jag nämner har jag sparat en del spelupplevelser som jag ville ta tag i nu i vintras.

Känslan nu är att jag kanske hade liiiiite för mycket is i nämnda mage. Eheh.
Då är det ändå tur att jag har en best till grafikkort som klarar allt jag slänger på den. I 720p, low-medium.

Begagnatmarknaden verkar lite galen sett till prissättning också.

Permalänk
Medlem

Detta bekräftar väl om något att mining-kortens kisel är ett resultat av binning, där de hittat ett sätt att sälja kretsar som av någon anledning inte duger till att producera bild med.

Måste vara skönt för Nvidia att inte hamna i samma situation som med 10-serien.

Permalänk
Medlem

Blir intressant när mining-boomen kraschar och folk paniksäljer sina x antal gpuer.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Om 3 dagar "firar" jag 7 månaders dagen av min ej levererade beställning på ett 3080. Låter som att jag får fira ettårsdagen också i september.
Skyller allt på Emil, eftersom det är beställt på Komplett.

Permalänk
Medlem

Detta kommer rätt säkert följa med i kommande generationer också, 4000-serien iaf.

Det var kul så länge det varade...

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Skrivet av Belzhadar:

Om 3 dagar "firar" jag 7 månaders dagen av min ej levererade beställning på ett 3080. Låter som att jag får fira ettårsdagen också i september.
Skyller allt på Emil, eftersom det är beställt på Komplett.

Det kommer bli som de där händelserna då kvinnor som gått vidare med sitt liv får ett brev från 30 år tillbaka från deras döda män.

Du sitter där med ditt RTX 8800 ULTRA 768GB och plötsligt kommer ett paket som du beställde i din ungdom. Nämen oj, ett 3080.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Blir intressant när mining-boomen kraschar och folk paniksäljer sina x antal gpuer.

Pga relativt opraktiskt att producera egna kryptopengar, antingen för att nyare grafikkort för hemmabruk får konkurrens av något annat, eller för att el överlag blir för dyr överallt. För att kryptovalutor försvinner ter sig inte helt troligt. Don't sit up eller vad är det man säger : )

För spelen jag spelar funkar ännu RTX 2060 köpt bf 2019 utmärkt; hoppas jag inte får ett akutbehov av 4k och ännu större skärm nångång snart..

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Och det hade man inte på känn 😑
Tur att man ändå inte har råd med datorköp detta år då i princip alla 💶💷💴💵 gått till heminredning och möbler.
All the 💸

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Grejen är att de inte vet eller så kan det helt enkelt vara så att man vill få folk att köpa skiten för överpris genom att säga detta.

Problemet är väl att det tar 3-6 månader från kiselplatta till butikshyllan, är det som förra gången vi upplevde detta så tar försäljningen bara stopp plöstligt och sen ser vi nyhetsartiklar där Komplett gråter om att de har för många grafikkort på hyllan och de efter att de sålt dem för 50-100% över marknadspris i 2 år.

Marknadspris är per definition det marknaden är beredd att betala. Så återförsäljarna säljer till aktuellt marknadspris.

Permalänk
Medlem

Fun fact: 2 RTX 3070 are enough to live on (rent + food + extras) in Argentina, electricity is only 0.03 usd/kw so it is also really cheap to mine

Med sådan motivation och många miljarder människor runt klotet som faktiskt kan leva på mining utan att röra ett finger, vad får er att tro att efterfrågan skulle gå ner, annat än om värdet på krypto skulle tokfalla..

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Kommer in nya kort dagligen i mindre volymer, ser 3060, något enstaka 3060Ti, massor av 3070 och ett gäng 3090, men inte ett endaste 3080.

Är det pga priset och effekten som kanske gjort det för dyrt att tillverka, och man försöker kräma ut så mycket det bara går av 3060-3070?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzhadar:

Om 3 dagar "firar" jag 7 månaders dagen av min ej levererade beställning på ett 3080. Låter som att jag får fira ettårsdagen också i september.

Det känns faktiskt en smula overkligt att jag haft mitt Asus RTX 3080 TUF Gaming OC i 6 månader på måndag när man dagligen läser om att folk som beställde strax efter release inte fått sina kort fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clnr:

Marknadspris är per definition det marknaden är beredd att betala. Så återförsäljarna säljer till aktuellt marknadspris.

Precis, många konsumenter som pekar finger och hytter med nävarna åt ÅF och tillverkare åt dessa priser som råder nu. Ändå så säljs det innan dom landar på butikshyllan eller köper dom till än värre rövarpris på andrahands marknaden.

So whos the most foolish, the fool or the fool that follows

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Verkar ju endast gälla Nvidia. Har två stycken 6700 XT som verkar vara väldigt svårsålda trots att jag inte begär mer än inköpspris för dem. Däremot 3080 kostar ju mer än min njure idag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Det kommer bli som de där händelserna då kvinnor som gått vidare med sitt liv får ett brev från 30 år tillbaka från deras döda män.

Du sitter där med ditt RTX 8800 ULTRA 768GB och plötsligt kommer ett paket som du beställde i din ungdom. Nämen oj, ett 3080.

En sann händelse i samma stil: 1975 fick chefen för marinen meddelande om att nu var de 300 000 ekarna man planterade 1831 klara för leverans. Långa raka fina ekar. Efter några sekler med intensivt byggande av krigsfartyg i ek så hade man fått slut på ek och förutseende nog gjort rejäla nyplanteringar. Ok, vart skulle nu de där 300 000 ekarna skickas?

Blir troligen samma för grafikkorten. Nu byggs kapaciteten ut så in i h-e så om ett par år kan vi köpa RTX 4080 för 995 kr/st och Nvidia hotas av konkurs. Det svänger i IT-branschen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Verkar ju endast gälla Nvidia. Har två stycken 6700 XT som verkar vara väldigt svårsålda trots att jag inte begär mer än inköpspris för dem. Däremot 3080 kostar ju mer än min njure idag.

Intressant.

Jag brukar tänka att det är suget efter GPUer rent generellt som är kopiöst just nu, för att alla sitter hemma och gaymar istället för att gå ut, men det kanske inte är riktigt så trots allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Intressant.

Jag brukar tänka att det är suget efter GPUer rent generellt som är kopiöst just nu, för att alla sitter hemma och gaymar istället för att gå ut, men det kanske inte är riktigt så trots allt.

Jag kände också lite så, men fick lite tji när jag fick två leveranser på en dag och helt plötsligt inte fick de sålda då jag valde att behålla mitt 6800 XT istället. Men det är ju inte svårare än att lämna tillbaka dem.

Tycker dock det gnälls lite mycket över bristen och att det är helt omöjligt att få tag i ett kort från någon av tillverkarna, trots att det givetvis också finns ute för överpriser där folk vill mjölka.

Det verkar dock som sagt vara Nvidia som är det populäraste alternativet.

Permalänk
Medlem

Så länge folk tjänar mer pengar på att äga grafikkort än att inte äga grafikkort så kommer tillgången aldrig överträffa efterfrågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Tycker dock det gnälls lite mycket över bristen och att det är helt omöjligt att få tag i ett kort från någon av tillverkarna, trots att det givetvis också finns ute för överpriser där folk vill mjölka.

Mitt kort ligger på 11890 kr på Prisjakt nu, mot de 9090 kr som skulle gälla efter 16/10, så det handlar om 2800 kr prishöjning. Jag tror att en del av förklaringen till den upplevda kortbristen är att alla kort som kommer in till ÅF nu säljs för det högre priset, vilka kommer skippa förhandsbokningar tills kortpriserna är nere på nivån när de bokades eftersom Nvidia knappast lär pynta mellanskillnaden längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Mitt kort ligger på 11890 kr på Prisjakt nu, mot de 9090 kr som skulle gälla efter 16/10, så det handlar om 2800 kr prishöjning. Jag tror att en del av förklaringen till den upplevda kortbristen är att alla kort som kommer in till ÅF nu säljs för det högre priset, vilka kommer skippa förhandsbokningar tills kortpriserna är nere på nivån när de bokades eftersom Nvidia knappast lär pynta mellanskillnaden längre.

Ja det är en galen ökning i pris. Jag gav väl 8000 för mitt 6800XT, och nu kostar ett 6700XT lika mycket. Det förklarar ju hur pass illa ställt det är med läget idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Det kommer bli som de där händelserna då kvinnor som gått vidare med sitt liv får ett brev från 30 år tillbaka från deras döda män.

Du sitter där med ditt RTX 8800 ULTRA 768GB och plötsligt kommer ett paket som du beställde i din ungdom. Nämen oj, ett 3080.

Då lägger man upp sin oöppnade enhörning på Ebay och får vara med i Guiness World Records efteråt.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweMerlin:

Fun fact: 2 RTX 3070 are enough to live on (rent + food + extras) in Argentina, electricity is only 0.03 usd/kw so it is also really cheap to mine

Med sådan motivation och många miljarder människor runt klotet som faktiskt kan leva på mining utan att röra ett finger, vad får er att tro att efterfrågan skulle gå ner, annat än om värdet på krypto skulle tokfalla..

.

Hur många miljarder människor har samma levnadskrav som i Argentina dock vilket motiverar dem att leva RTX-mining-livet?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av clnr:

Marknadspris är per definition det marknaden är beredd att betala. Så återförsäljarna säljer till aktuellt marknadspris.

Ber så mycket om ursäkt, menar MSRP = Manufacturer's Suggested Retail Price = Tillverkarens rekommenderade marknadspris.

Glömde att folk har inte har bättre saker för sig i livet...

Permalänk
Medlem

kommer inte RTX 4*** lanseras nästa år? tycker liksom det inte är värt att försöka skaffa ett RTX 3*** nu..

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Hur många miljarder människor har samma levnadskrav som i Argentina dock vilket motiverar dem att leva RTX-mining-livet?

Kan inte svara på energikostnader överallt i världen, men vad tros om t ex Kina och Indien?

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Jahapp.. Får invänta 4080 då..

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Belzhadar:

Om 3 dagar "firar" jag 7 månaders dagen av min ej levererade beställning på ett 3080. Låter som att jag får fira ettårsdagen också i september.
Skyller allt på Emil, eftersom det är beställt på Komplett.

Enda rimliga är ni som blev brutalt blåsta vid lanseringen faktiskt får ett motsvarande 4080-kort. När kort beställda på lanseringsdagen fortfarande inte levererats så måste de göra rätt. Även om mycket av skulden är tillverkare som hittar på nya modeller dagligen för att inte leverera.

Asus lanserar 3080 TUF April Edition för att slippa leverera TUF non-OC's och motsvarande för övriga. Jag är trött och orkar inte polera piken mot tillverkarna bättre, men jag tror alla bör fatta vad som åsyftas.