PS5 - Ordrar och Orderstatus

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredVvs:

Hörde att retros lager är slut

Jo, precis. Min polare köpte inte av retro för att hen hade köpt av telia. Oh well, vad hjälper det att nojja.

Visa signatur

MainRig: RTX 3080 | Ryzen 7 7800x3d | 32GB DDR5 | Samsung 990 Pro | Fractal Design North
Konotorsskärmar: Acer predator XB271H + 2 nonames
TV (Och 4e pc-skärm): LG 77" Cs6 OLED
Ps5, Switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RollarN:

Jo, precis. Min polare köpte inte av retro för att hen hade köpt av telia. Oh well, vad hjälper det att nojja.

Mitt ps5 från telia har passerat växsjö och var i stockholm syd kl 05:50 imorse enligt postnord appen. Så det ser ljust ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredVvs:

Mitt ps5 från telia har passerat växsjö och var i stockholm syd kl 05:50 imorse enligt postnord appen. Så det ser ljust ut

Sammar för mig. 05:41 i Veddesta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tältarn:

La en beställning igår kl 19 för standard edition. Är kund hos telia (mobil + abonnemang). Fick besked att det skulle levereras idag. Status har dock ej förändrats hos Postnord (står bara att frakt är bokad/registrerad). Högst oklart vad som står på. Rätt oseriöst att släppa en länk så här där vem som helst kan lägga en order och inte göra en kontroll om beställaren uppfyller kravet om att vara kund.

Skrivet av Trinnit:

Noll respekt för scalpers och folk som köper från scalpers, faktiskt. Det sabbar ju bara för alla andra. Kommer aldrig att köpa någon överprissatt konsoll från en scalperfjant. Och nej, scalpers håller inte priset i schack för vanliga återförsäljare.

Ganska risigt att använda en länk som man VET är ett specialerbjudande som enbart gäller andra, också. Det är en kampanj Telia har anordnat för sina kunder. Har man inte fått erbjudandet direkt av Telia- då är det inte menat för en. Nej, det är inte oansvarigt av Telia, man äger själv ansvaret för att man använder länken trots att man inte kvalificerar. Jag hoppas att Telia kollar genom och drar tillbaka försändelserna för de som beställt utan att vara kvalificerande kunder.

Har ju ingenting med Telia att göra utan det är som Trinnit säger, folk som delar med sig av länkar som inte är menade för folk som inte är kunder. Man anser sig väl berättigad att nyttja tjänster som man egentligen inte har någon rättighet till enbart för att det är ont om konsoler i marknaden.
Visst borde Telia ha krävt att man verifierar sig så som man har gjort, men också kollat så det faktiskt finns abonnemang bakom kontot och sedan makulerat ordern.

Permalänk
Medlem

Någon som inte är kund som har fått den?

Permalänk
Medlem

Tycker att jag är aktiv i denna tråd, men likt "förb*nnat" så hinner allt ta slut som tipsas om <.<

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu blev kollegan uppringd av Telia. Leveransavdelningen kommer ringa runt till alla tydligen som har beställt flera stycken eller som inte är kunder och säga att ordern makuleras. Han fick veta att man kan bara lägga en order som kund och resten kommer makuleras. Lite surt att de inte satte upp spärren direkt men så är det tydligen.

Försök hålla koll på era ordrar. Står det att ordern returneras under tilläggstjänster hos PostNord så kommer den gå tillbaka i retur och ni får pengarna tillbaka/fakturan makuleras. Alternativt kan ni ju försöka vara snabba och hämta ut ordern snabbare än de hinner lägga in beställningen på retur, om det inte redan är klart förstås innan den har kommit till ert ombud.

Permalänk
Skrivet av bugulu:

Nu blev kollegan uppringd av Telia. Leveransavdelningen kommer ringa runt till alla tydligen som har beställt flera stycken eller som inte är kunder och säga att ordern makuleras. Han fick veta att man kan bara lägga en order som kund och resten kommer makuleras. Lite surt att de inte satte upp spärren direkt men så är det tydligen.

Försök hålla koll på era ordrar. Står det att ordern returneras under tilläggstjänster hos PostNord så kommer den gå tillbaka i retur och ni får pengarna tillbaka/fakturan makuleras. Alternativt kan ni ju försöka vara snabba och hämta ut ordern snabbare än de hinner lägga in beställningen på retur, om det inte redan är klart förstås innan den har kommit till ert ombud.

Fattar inte.. Ena sekunden klagar du och säger att folk som inte är Telia-kunder ska ge fan i att köpa. Nu säger du att de ska vara snabba och hämta ut ordern snabbare än Telia hinner lägga in beställningen på retur. Hur känner du i frågan egentligen? 😂

Permalänk

Hämtade precis ut min ps5 från Telia 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanjagkandu:

Hämtade precis ut min ps5 från Telia 😀

Är du kund hos Telia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av swifter87:

Fattar inte.. Ena sekunden klagar du och säger att folk som inte är Telia-kunder ska ge fan i att köpa. Nu säger du att de ska vara snabba och hämta ut ordern snabbare än Telia hinner lägga in beställningen på retur. Hur känner du i frågan egentligen? 😂

Jag kan förvisso tycka att det är dåligt att man lägger en beställning när man egentligen inte är berättigad till det, men det är väl lika bra att hämta ut det innan det skickas tillbaka om det är på gång ändå så får man sin Playstation. Är man scalper så får man förhoppningsvis det tillbaka i karma av något slag senare i livet.

Permalänk
Medlem

Nu har retrospelbutiken Playstation 5 Standard och Digital Edition på lager igen.

Permalänk
Medlem

Hämtade precis mitt PS5 från Telia (Ej kund)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bugulu:

Nu har retrospelbutiken Playstation 5 Standard och Digital Edition på lager igen.

Kan inte se att dom har i lager ?

Visa signatur

Silver

Permalänk
Medlem
Skrivet av soder123:

Kan inte se att dom har i lager ?

Tog slut på mindre är 3 minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av soder123:

Kan inte se att dom har i lager ?

Det fanns inne i cirka 20 minuter men är slut nu. Eller kanske snabbare än så som ovanstående inlägg säger.

Permalänk
Medlem

Borde man skynda och hämta paketet fort? (Ej telia kund)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredVvs:

Borde man skynda och hämta paketet fort? (Ej telia kund)

Känns som att det kan bli problem ifall man inte är Telia-kund och lyckats få tag på en konsoll genom de, att dom kommer kräva den i retur av dig som hämtat ut och ifall du redan öppnat det få stå för någon extrakostnad. (teoretiskt)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av FredVvs:

Borde man skynda och hämta paketet fort? (Ej telia kund)

Avvakta.
Så hinner de skicka tillbaka den till en Telia kund.

Permalänk
Skrivet av rewoX:

Känns som att det kan bli problem ifall man inte är Telia-kund och lyckats få tag på en konsoll genom de, att dom kommer kräva den i retur av dig som hämtat ut och ifall du redan öppnat det få stå för någon extrakostnad. (teoretiskt)

Det tror jag inte de kan göra. Telia är inte helt ansvarbefriade här, de skickar ut en länk utan några helst spärrar. De som har fått tag på konsollerna har ju betalat för de. Tror inte de har någon laglig grund att ens begära tillbaka de om man har hunnit hämta ut de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Känns som att det kan bli problem ifall man inte är Telia-kund och lyckats få tag på en konsoll genom de, att dom kommer kräva den i retur av dig som hämtat ut och ifall du redan öppnat det få stå för någon extrakostnad. (teoretiskt)

Jag tror det är lugnt. Finns ingen information på beställningssidan om att man måste vara kund hos Telia för att beställa.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag har precis hämtat ut min Telia-beställning SE (ej kund just nu men varit kund tidigare).
Har försökt få tag i denna i flera månader och följt denna tråd men ej varit snabb nog tidigare, haft otur i utlottningarna och inte heller teknisk nog för att bevaka sidor som vissa andra härinne. Så att få tag på en via Telia-länk kändes rättvist för mig efter alla försök. Telia har knappast laglig rätt att begära tilbaka denna efter vad som stod vid beställningen.
Tack för alla som hjälper i denna tråd!

Permalänk
Medlem

Telia borde ju se om man är kund eller inte då man loggar in med bank-id.

Visa signatur

Stationär: Mob: ASUS PRIME Z690-P D4 > CPU: i7 12700K 3.6 GHz > Minne: Corsair 32GB DDR4 3600Mhz > GPU: Asus GTX 3060 TI STRIX OC > PSU: Corsair RM1000x > HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Fick ni något form av kvitto? (Ni som hämtat ut)

Permalänk
Skrivet av Warus:

Fick ni något form av kvitto? (Ni som hämtat ut)

Följesedel, som fungerar som garanti, och information om garanti.

Permalänk
Medlem

Precis hämtat ut mitt med ej kund. Aldrig kört så fort till utlämningsstället

Visa signatur

Stationär: Mob: ASUS PRIME Z690-P D4 > CPU: i7 12700K 3.6 GHz > Minne: Corsair 32GB DDR4 3600Mhz > GPU: Asus GTX 3060 TI STRIX OC > PSU: Corsair RM1000x > HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Har bredband hos Telia, fan vad synd att jag inte tecknat mobil abonnemang hos de.

Visa signatur

PC -> 8700k - 16GB RAM - RTX™ 3080 - EVGA Supernova G2 750W
Konsoler -> Playstation 4 Pro - Nintendo switch - PS5
Mobil: Pixel 6a

Permalänk
Medlem

Spontanköpte ju här, inte riktigt säker på att jag kommer köra den så ofta.
ska man Scalpa lite kanske?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Känns som att det kan bli problem ifall man inte är Telia-kund och lyckats få tag på en konsoll genom de, att dom kommer kräva den i retur av dig som hämtat ut och ifall du redan öppnat det få stå för någon extrakostnad. (teoretiskt)

Det kan ju Telia fetglömma.
Klickade man på länken stod det inget vad jag kunde se om att man måste uppfylla en massa krav.
Man legitimerade sig med bank-id och betalade direkt. Där har ju Telia ett ansvar isåfall att kontrollera om man uppfyller kraven innan dom tar pengar från ens konto och skickar iväg varan. Vad som helst kan ju hända efter att man hämtat ut paketet. Man kan bli rånad utanför utlämningsstället, man kanske snubblar och tappar paketet så att PS5an går sönder, man kanske ger bort det i present. Affären är ju avslutad när Telia fått betalt och kunden fått sin vara. Hade det varit en prenumeration eller abonnemang så kanske Telia skulle kunna häva det i efterhand om man missbrukat tjänsten på något vis, men inte med en vara dom skickat iväg efter att ha fått betalt.

Det blir nog bara en läxa som Telia fick lära sig att dom nästa gång kanske skickar ut en engångskod till deras kunder som uppfyller kraven som måste användas vid beställning, eller helt enkelt bara göra beställningsalternativet tillgängligt på hemsidan efter inloggning för de kunder som uppfyller kraven.