Delar till min homelab.

Permalänk
Medlem

Delar till min homelab.

Hej!
Jag har nu slagit till på att bygga ut/byta ut mitt hemmalab. Men har stött på lite patrull kring vissa delar.

Först söker jag PSU till kommande NAS. Ska sitta i ett 2U chassi. Fick för mig att TFX agg skulle funka. Men det stämde ju inte alls.
Några tips/rekommendationer? Kommer vara max 8st diskar. E5-2620v2. 32GB ECC RAM. HBA kort.
Eller så behåller jag TFX agget(Be Quiet TFX Power 300w bronze) och skaffar en sån här adapter:
https://www.thingiverse.com/thing:3925174
Men då skulle jag behöva hitta någon med 3D skrivare...

Sen söker jag kylare till två E5-2680v2(2011). Jag gjorde missen att välja ett 2U chassi till dem. Men tänker att 2st Noctua NH-L9x65 kan hålla dem i schack när de inte går för fullt. Kommer sitta som en virtualiseringsserver. Så merparten kommer de inte köra speciellt hårt.

PSU hade jag som tanke att återanvända mitt från f.d. NAS:en(Chassit ska kunna ta vanligt ATX). En Seasonic Fanless 400W. Den har hållit käft i nu ca 6år och hoppas den kommer göra det ett tag till. Problemet är att den bara har en EPS12V anslutning. och jag behöver 2... Verkar vara jäkligt svårt att hitta adapter från PCI-E 8pin till EPS12V. Alltså en sån här:
https://www.amazon.com/inch-6PIN-PCIE-P4-12V-Adapter/dp/B01EE...
Jag inte kommer komma använda någon kraftig GPU i den, så kan avvara PCI-E strömförsörjningen. Men tar gärna emot bättre förslag.

Diskar är ett gissel budgetmässigt. Behöver bra tips på diskar(8TB+) med så låg TB/kr ratio som möjligt. Interna som externa. Jag har 8st platser. Men har nog inte råd att fylla ut allihopa.

Kom gärna med era idéer och förslag!

Mvh

Permalänk
Medlem

Har 3d skrivare, vilken stad/ område i Sverige bor du i?
Men kanske ska välja PSU först, räcker 300W om du vill bygga ut 8 diskar?

Prisjakt.nu är ganska bra, tror du kan filtrera med kr per tb.
Annars är det inte så svårt att slå på miniräknare.

Jag gjorde en egen adapter från en trasig PSU, adaptern du länka till är snyggare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Har 3d skrivare, vilken stad/ område i Sverige bor du i?
Men kanske ska välja PSU först, räcker 300W om du vill bygga ut 8 diskar?

Prisjakt.nu är ganska bra, tror du kan filtrera med kr per tb.
Annars är det inte så svårt att slå på miniräknare.

Jag gjorde en egen adapter från en trasig PSU, adaptern du länka till är snyggare.

Jätteshysst erbjudande! Men jag gjorde så igår kväll att jag fick lösa det genom att slänga pengar på problemet. Blev att jag köpte ett 2U Seasonic från ebay. Tyvärr 3ggr pengarna, men då får jag ett agg med mer kräm och anpassat för chassit.

Jo jag har räknat på det med miniräknaren. Och fått mina resultat, hade en förhoppning att någon satt inne med något erbjudande på diskar eller någon olistad site/butik som hade det billigt. Men tror att diskinköpen får avvakta lite... Jag har ett gäng 2TB fortfarande men ville uttöka utrymmet. Får avvakta lite till p.g.a kostnaden.