USA vill minska teknikjättars makt i samhället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Då undrar jag hur du läser ärligt talat.

Det är ju ditt påstående med sovjet jämförelsen, det är ju din premiss? varför skulle deras journalistik skiljas från andras, vad är det du inte förstår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Det är ju ditt påstående med sovjet jämförelsen, det är ju din premiss? varför skulle deras journalistik skiljas från andras, vad är det du inte förstår?

Har man en agenda att förvränga för att få fram det man vill, genom manipulation eller genom att editera material så att det presenteras på ett sätt som får den bild man vill framföra att framstå som den sanna. Det var sovjetkommunismens främsta propagandavapen, därav liknelsen. Försöker du påstå att det är så UG arbetar?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Tycker det är väldigt bra, dom har för mycket makt.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Har man en agenda att förvränga för att få fram det man vill, genom manipulation eller genom att editera material så att det presenteras på ett sätt som får den bild man vill framföra att framstå som den sanna. Det var sovjetkommunismens främsta propagandavapen, därav liknelsen. Försöker du påstå att det är så UG arbetar?

Försöker du påstå att det är vinklat material? med tanke på att dom har en hel vägg dedikerat till återtagna artiklar och vunnit alla sina tvister mot redaktioner som gjort sig skyldiga till förtal mot dom?

Det är en ganska tung bevisbörda du bär på i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Att ett företag har sina egna regler är inte censur. Det är en privat plattform och de har all rätt att bestämma vad användare får och inte får göra.

Ingen skillnad mot att bli portad från en butik ifall du missköter dig. Ingen skillnad mot att få ditt konto här på Swec avstängt ifall du bryter mot reglerna här i forumet eller i marknaden. Ingen skillnad från att Swec själva väljer vad de vill, och inte vill, publicera för nyheter och artiklar.

Kolla t.ex. på följande forumregler:
§ 1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. [...] Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

Man kan tolka det som att det alltså är begränsning på trollande, off-topic meddelanden och memes. Är det censur? Absolut inte.

Kan också nämna att det finns också marknadsregler som begränsar vad du får köpa och sälja i marknaden, trots att de är helt lagliga och fullt acceptabla på övriga ställen såsom blocket. Även detta är absolut inte censur.

De flesta, om inte alla, regler finns av en god anledning. De hjälper till att bidra till användarnas trivsel och komfort. Du kanske själv inte alltid håller med om dem, och du har all rätt att undvika platser, webbplatser och sociala medier vars regler du ogillar – precis som de har rätt att slänga ut dig ifall du brutit mot deras regler.

Dom måste följa sina egna regler likvärdigt, vilket dom inte gör.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

bra! Om de fortfarande låter oss ha någon slags frihet & intrigitet.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Buulaa:

Försöker du påstå att det är vinklat material? med tanke på att dom har en hel vägg dedikerat till återtagna artiklar och vunnit alla sina tvister mot redaktioner som gjort sig skyldiga till förtal mot dom?

Det är en ganska tung bevisbörda du bär på i så fall.

Holy crap! What? Project veritas har blivit stämda i domstol för vinkling/editering av sina videos och förlorat! Det har bevisats om och om igen att de gjort rejäla klippningar i sina material för att bättre passa storyn. Jag förvarar inte media generellt här. Men att använda Project Veritas som någon form av påstådd motpol är helt sinnesjukt då de är bland de absolut värsta syndarna i gänget.

Det finns hur många exempel som helst. Deras band om Ilhan Omars påstådde röstfusk som visade en påstådd amerikansk/somalisk sheriff från staden som sedan visade sig varken jobba hos sheriffen eller ha varit inblandad i rösträkningen. Ännu bättre var att han pratade somaliska och PVs engelska textning av honom visade sig vara felaktig.

Eller ska vi nämna deras totalt misslyckade sting operation mot Washington Post som slutade med att Washington Post istället vann en Pulitzer för sin artikel om hur PV manipulerar sina nyheter?

Eller kanske gången de försökte lura ombord ett CNN ankare ombord på en båt med dolda kameror för att skapa en sexskandal runt henne. De bombade totalt och det slutade med att de betalade henne över 1 miljon dollar - mot att hon fick skriva på ett non-disclosure avtal om deras beteende?

De är manipulerande pajasar!

Om deras ACORN band
"On the basis of the edited videotape which O'Keefe released, Vera appeared to be a willing participant in helping with O'Keefe's plan to smuggle young women into the United States illegally. However, authorities confirmed that Vera immediately contacted them about O'Keefe and that he had also encouraged O'Keefe to share as much information as possible about his scheme and gather further evidence of O'Keefe's purported illegal activities, which could then be used by prosecutors to bring charges against O'Keefe for attempted human trafficking. Due to O'Keefe's release of the dubiously edited video, intentionally designed to "prove" that ACORN employees were ready and willing to engage in illicit activities, Vera lost his job and was falsely portrayed as being engaged in human trafficking.[66]"

On March 5, 2013, O'Keefe agreed to pay $100,000 to "former California ACORN employee Juan Carlos Vera, and acknowledged in the settlement that at the time he published his video he was unaware that Vera had notified the police about the incident. As part of the settlement, O'Keefe expressed regret for "any pain suffered by Mr. Vera or his family."[65][105] Giles paid Vera $50,000 in a separate settlement in the summer of 2012.[64]"

"On June 14, 2010, the Government Accountability Office (GAO) published its report finding no evidence that ACORN, or any of its related organizations, had mishandled any of the $40 million in federal money which they had received in recent years.[106][107]"

Om deras NPR band
"
Comparison of the raw video with the released one revealed editing that was characterized as "selective" and "deceptive" by Michael Gerson, opinion writer in The Washington Post, who wrote, "O'Keefe did not merely leave a false impression; he manufactured an elaborate, alluring lie."[130] Time magazine wrote that the video "transposed remarks from a different part of the meeting", was "manipulative" and "a partisan hit-job."[57]

The raw video shows Schiller told the two men "that donors cannot expect to influence news coverage." On the longer tape, he says, "There is such a big firewall between funding and reporting: Reporters will not be swayed in any way, shape or form."[92] The broadcast journalist Al Tompkins, who now teaches at the Poynter Institute, noted that Ron Schiller was a fundraiser, not an official affecting the newsroom. He commented on the raw tape: "The message that he said most often—I counted six times: He told these two people that he had never met before that you cannot buy coverage", Tompkins said. "He says it over and over and over again.[92]"

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Staten borde för länge sen gå in reglera här. Ja staten är dålig och man ska vara rädd för den men man ska samtidigt vara livrädd för monopolföretag. Stycka upp skiten så att de inte kan äga massa olika appar, reglere intäkterna så att det inte är lika lönsamt med brasnchen etc. etc. Tvinga dessa jättar att följa nationell lagstiftning till punkt och pricka..

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av lastninja:

Tack, Noelia, för en fantasiskt välskriven nyhetsartikel där du faktiskt lät både Dem och Rep få sin talan hörd.
Censurvurmande brats lär gråta, nu när du faktiskt presenterade 2 narrativ istället för 1.

Stora props för det, att du separerade de två och presenterade det ur de bådas perspektiv, ist för att göra den ena till normen och den andre till den offensiva!

Tack, vad roligt att höra att det uppskattades och att båda narrativ fick "sin plats" Det är alltid en utmaning att presentera den här typen av perspektiv utan att omedvetet lägga några värderingar i det, så det är toppen att höra att det gick vägen den här gången!

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av lastninja:

Tack, Noelia, för en fantasiskt välskriven nyhetsartikel där du faktiskt lät både Dem och Rep få sin talan hörd.
Censurvurmande brats lär gråta, nu när du faktiskt presenterade 2 narrativ istället för 1.

Stora props för det, att du separerade de två och presenterade det ur de bådas perspektiv, ist för att göra den ena till normen och den andre till den offensiva!

Det här är jätteroligt att läsa, kul att det uppskattas! När det finns politiska skiljelinjer är det viktigt att så sakligt som möjligt presentera var "båda sidor" står i frågor. Det är ärligt talat lättare sagt än gjort alla gånger, i synnerhet när det finns flera dimensioner att ta hänsyn till, men det är vad man som skribent alltid ska sträva efter. Här tycker jag @landmarks gjort ett exemplariskt jobb från dag ett och jag ser fram emot fler stordåd från henne!

Vi har som ambition att skriva mer nyheter av det politiska slaget som berör SweClockers kärnämnen. Tekniken flyttar allt mer in i vår vardag och snart finns ingenting utan en krets och uppkoppling mot nätet. Samtidigt blir det allt tydligare att politiken äntligen engagerar sig i frågor som sociala mediers ansvar i samhället och inte minst internet i sin helhet som i decennier varit ett stort oreglerat socialt experiment. Frågan om vilken roll artificiell intelligens ska/får ha har också kommit på tapeten. Det är bara naturligt att vi bevakar det här området mer än tidigare. Men givetvis förblir allt som rör datorer vårt huvudfokus!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurfn:

Nej du missförstår mig.

Om t.ex. Aftonbladet bara rapporterar negativt om ett visst politiskt parti och dess historia men aldrig gör det för något annat parti, då kan man börja undra om de har någon baktanke med det.

Visst, det de skriver kan vara 100% sant men om de bara matar på med kritik mot samma parti så sprider de ju en falsk bilden av verkligheten eller hur?

Jag tror att jag förstår din poäng, men jag ser inte hur någon organisation skulle kunna representera en objektivt 'sann verklighetsbild'. Organisationer skulle vara öppna och tydliga med deras eventuella bias i en perfekt värld.

Jag ber om ursäkt om jag går in för hårt nu, men att nyheter som enligt dig kan vara "100% sant" skulle orsaka en "falsk bild av verkligheten" för att organisationen bakom "bara matar på med kritik mot samma parti" är fullständigt galet, det är ju i direkt konflikt med sig själv.

Jag menar, hur upphör någonting att vara en objektiv sanning bara för att organisationen som presenterade det oftast eller enbart fokuserar på ett specifikt parti/område/ämne? Jag vill tro att du egentligen försökte uttrycka någonting annat och snubblade med orden, I've been there

Permalänk
Medlem

Väldigt mycket citat utan källor i denna tråd. Bara för att du sätter ett uttalande inom citattecken blir det inte automatiskt fakta som inte går att bestrida.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snooc:

Jag tror att jag förstår din poäng, men jag ser inte hur någon organisation skulle kunna representera en objektivt 'sann verklighetsbild'. Organisationer skulle vara öppna och tydliga med deras eventuella bias i en perfekt värld.

Jag ber om ursäkt om jag går in för hårt nu, men att nyheter som enligt dig kan vara "100% sant" skulle orsaka en "falsk bild av verkligheten" för att organisationen bakom "bara matar på med kritik mot samma parti" är fullständigt galet, det är ju i direkt konflikt med sig själv.

Jag menar, hur upphör någonting att vara en objektiv sanning bara för att organisationen som presenterade det oftast eller enbart fokuserar på ett specifikt parti/område/ämne? Jag vill tro att du egentligen försökte uttrycka någonting annat och snubblade med orden, I've been there

Jag tror i så fall att vi blandar ihop sanning och ärlighet.

Låt säga att jag beskriver en situation för dig som ägt rum och som inte du var med om. Allt jag säger är sant men samtidigt undanhåller jag medvetet viss information som helt skulle förändra din syn på händelsen. Är jag då årlig mot dig? Allt jag sagt är ju sant, bara att DU får en helt fel syn på situationen p.g.a otillräcklig information. Som jag medvetet undanhåller. Är detta okej?

Tänk då att journalister håller på detta sättet när de skriver sina nyhetsartiklar och att många människor får sin information om omvärlden på detta vis, som man reagerar och drar egna slutsatser från. Har de då en korrekt bild av verkligenheten?

Sedan kommer så klart intrycken från sociala medier som kan vara ännu mer förvrängda och även påspädd med påhittad information som inte fanns med från början men som slut blir sann för att många personer skriver om det och delar.

Vet inte hur jag ska förklara det tydligare.

Edit: Man kan förvränga verkligheten väldig mycket utan att bli dömd för förtal. Är vinklad media verkligen ett så svårt koncept att förstå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Holy crap! What? Project veritas har blivit stämda i domstol för vinkling/editering av sina videos och förlorat! Det har bevisats om och om igen att de gjort rejäla klippningar i sina material för att bättre passa storyn. Jag förvarar inte media generellt här. Men att använda Project Veritas som någon form av påstådd motpol är helt sinnesjukt då de är bland de absolut värsta syndarna i gänget.

Det finns hur många exempel som helst. Deras band om Ilhan Omars påstådde röstfusk som visade en påstådd amerikansk/somalisk sheriff från staden som sedan visade sig varken jobba hos sheriffen eller ha varit inblandad i rösträkningen. Ännu bättre var att han pratade somaliska och PVs engelska textning av honom visade sig vara felaktig.

Eller ska vi nämna deras totalt misslyckade sting operation mot Washington Post som slutade med att Washington Post istället vann en Pulitzer för sin artikel om hur PV manipulerar sina nyheter?

Eller kanske gången de försökte lura ombord ett CNN ankare ombord på en båt med dolda kameror för att skapa en sexskandal runt henne. De bombade totalt och det slutade med att de betalade henne över 1 miljon dollar - mot att hon fick skriva på ett non-disclosure avtal om deras beteende?

De är manipulerande pajasar!

Om deras ACORN band
"On the basis of the edited videotape which O'Keefe released, Vera appeared to be a willing participant in helping with O'Keefe's plan to smuggle young women into the United States illegally. However, authorities confirmed that Vera immediately contacted them about O'Keefe and that he had also encouraged O'Keefe to share as much information as possible about his scheme and gather further evidence of O'Keefe's purported illegal activities, which could then be used by prosecutors to bring charges against O'Keefe for attempted human trafficking. Due to O'Keefe's release of the dubiously edited video, intentionally designed to "prove" that ACORN employees were ready and willing to engage in illicit activities, Vera lost his job and was falsely portrayed as being engaged in human trafficking.[66]"

On March 5, 2013, O'Keefe agreed to pay $100,000 to "former California ACORN employee Juan Carlos Vera, and acknowledged in the settlement that at the time he published his video he was unaware that Vera had notified the police about the incident. As part of the settlement, O'Keefe expressed regret for "any pain suffered by Mr. Vera or his family."[65][105] Giles paid Vera $50,000 in a separate settlement in the summer of 2012.[64]"

"On June 14, 2010, the Government Accountability Office (GAO) published its report finding no evidence that ACORN, or any of its related organizations, had mishandled any of the $40 million in federal money which they had received in recent years.[106][107]"

Om deras NPR band
"
Comparison of the raw video with the released one revealed editing that was characterized as "selective" and "deceptive" by Michael Gerson, opinion writer in The Washington Post, who wrote, "O'Keefe did not merely leave a false impression; he manufactured an elaborate, alluring lie."[130] Time magazine wrote that the video "transposed remarks from a different part of the meeting", was "manipulative" and "a partisan hit-job."[57]

The raw video shows Schiller told the two men "that donors cannot expect to influence news coverage." On the longer tape, he says, "There is such a big firewall between funding and reporting: Reporters will not be swayed in any way, shape or form."[92] The broadcast journalist Al Tompkins, who now teaches at the Poynter Institute, noted that Ron Schiller was a fundraiser, not an official affecting the newsroom. He commented on the raw tape: "The message that he said most often—I counted six times: He told these two people that he had never met before that you cannot buy coverage", Tompkins said. "He says it over and over and over again.[92]"

Hittar inga källor på att dom förlorat ett tvistemål, däremot har vissa blivit utkastade, gällande ilhan så: https://nypost.com/2020/09/27/project-veritas-uncovers-ballot...

Vad har rösträkningen med saken? det är just ''ballot harvesting'' processen som va korrumperad och full med bedrägeri där andra än väljarna uppmanades att fylla valsedeln åt folk, vet inte vad du fick din premiss ifrån men har du hört talas om kartellbildning och konflikt av intresse?

En sting operation fick inte väntat resultat, ok?

Jaha menar du när pv uppvisade biasen hos CNN ,du vet orange man bad?

https://www.youtube.com/watch?v=k-0UKL9XGgY

Undrar om svenska redaktioner vågar ta upp samma ämnet om vinkelvridning här i sverige, ne just det en stor del lever på presstöd.

Oavsett vad du tycker om Acorn bandet så finns det objektiva uttalanden, om nu ena parten insåg i efterhand vem o'keefe var och gjorde en rapport för att slippa laglig konsekvens är en helt annan sak.

Referens för er som är intresserade:https://www.youtube.com/watch?v=LtTnizEnC1U

Notera att det slutar upp med en förlikning och inte tvistemål.

Därefter är nu Acorn ''defunct'' då kredibiliteten gick säkert ner i graven för projektet.

Även om man inte hittade direkt fiffel om hur accorn beteende sig så är detta inslag fortfarande indikativt av manipulation och förfalskning i dokumentationen, en juridisk härva om som går djupare om inget annat.

Npr bandet: https://www.youtube.com/watch?v=QReRVBO9aQE

Ni får avgöra själv men den uppenbara biasen och svartmålningen av politiska grupper trots npr har Statlig finansiering, kan jämföras med hur svt får pengar för att leka politiska supportar eller annan media som tar presstöd.

Det finns ingen ursäkt för detta, npr var shocked över det uppvisade beteendet och personen avgick.

Jag har länkat direkta källor och förstahandsmaterial, du har andrahands citat utan källhänvisning.

Att media attackerar sina rivaler med missinformation är inget nytt, därför vill jag alltid utgå med så ofiltrerad info so möjligt, återkom när du gjort en egen bedömning.

Det här va 30 min av mitt liv som kunde nyttjats bättre om du faktiskt analyserade materialet och gjorde jämförelser på fakta

Det kan vara bra att använda följande princip i framtiden, Trust BUT verify, på det sättet är det lättare att komma fram till VERITAS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurfn:

Jag tror i så fall att vi blandar ihop sanning och ärlighet.

Låt säga att jag beskriver en situation för dig som ägt rum och som inte du var med om. Allt jag säger är sant men samtidigt undanhåller jag medvetet viss information som helt skulle förändra din syn på händelsen. Är jag då årlig mot dig? Allt jag sagt är ju sant, bara att DU får en helt fel syn på situationen p.g.a otillräcklig information. Som jag medvetet undanhåller. Är detta okej?

Du nämnde ingenting om otillräcklig information eller att organisationen medvetet undanhåller viktiga och relevanta detaljer. Det jag reagerade över var att någonting som är "100% sant" skulle orsaka en "falsk bild av verkligheten". Det är ju isåfall en sann bild av en specifik del av 'verkligheten'. Efter ditt förtydligade så är det inget jag planerar att hänga upp mig på oavsett.

Skrivet av Smurfn:

Tänk då att journalister håller på detta sättet när de skriver sina nyhetsartiklar och att många människor får sin information om omvärlden på detta vis, som man reagerar och drar egna slutsatser från. Har de då en korrekt bild av verkligenheten?

Om allting i artikeln är en objektiv sanning som går att verifiera på egen hand så anser jag att man tekniskt sett har fått en korrekt bild, ja. Vi bär ett eget ansvar för att kontrollera källor och jämföra dem med annan information.

Men, jag förstår din poäng. Om vi utgår ifrån att alla inte har tid, kapacitet eller intresse för att kontrollera varenda detalj så blir det ett problem för samhället, vilket jag tror vi båda anser är det mest realistisk scenariot som vi befinner oss i

Skrivet av Smurfn:

Sedan kommer så klart intrycken från sociala medier som kan vara ännu mer förvrängda och även påspädd med påhittad information som inte fanns med från början men som slut blir sann för att många personer skriver om det och delar.

Vet inte hur jag ska förklara det tydligare.

Du förklarar någonting annat nu och jag håller med dig om att det här är ett problem. Det var det jag menade med att jag ville tro att du försökte uttrycka någonting mer än bara det som jag reagerade på, nu är jag med på hela tankegången.

Skrivet av Smurfn:

Edit: Man kan förvränga verkligheten väldig mycket utan att bli dömd för förtal. Är vinklad media verkligen ett så svårt koncept att förstå?

Inte alls. Du snackar med någon som har rökt Cannabis on-and-off under 9 års tid, jag förstår vinklad media mycket väl

Däremot vet jag inte om jag tror på att det finns en 'verklighet' som vi kan dela om vi bara hade fått tillräcklig information. Oavsett hur exakt informationen är så är vi antagligen experter på att förvränga den helt på egen hand.

Det vi 'vet' idag (expertkunskap inkluderad) kommer troligtvis att ersättas av eller kompletteras med mer detaljerad eller helt ny information i framtiden. Du påstod aldrig att det fanns en delad verklighet från början så det är lite av ett sidospår, men jag tycker att det är intressant att tänka kring sådant.

Vi kan förhoppningsvis lära kommande generationer hur man sorterar och kontrollerar den enorma mängd information man blir exponerad till så att vi i minsta fall kan dela ett samhälle där vinklad media inte är ett lika stort problem. Nu är deep fakes praktiskt taget en verklighet så jag litar inte längre på videos på samma sätt som jag aldrig har kunnat lita på foto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Ska bli intressant och se hur demokraterna ska hantera Facebooks och Twitters sjuka censur senaste åren, kan de blockera Trump under tiden han va president kan de även censurera framtida kandiater de ser som motståndare i framtida val.

I veckan till exempel valde facebook och twitter att mörka nyheten om hur marxist ledaren till BLM köpt en massa lyxvillor runt om i amerika!
https://www.youtube.com/watch?v=rYNaqdHUT_o

Tåls att nämnas att Trump bröt konstant mot Twitters TOS. Sedan har vi ju detta med att Fox News inte direkt är en trovärdig källa. Deras bias är så långt upp i republikanernas rektum att de antagligen är en naturlig del av deras matsmältningssystem vid det här laget. Tucker Carlson specifikt måste man vara kognitivt svag för att lägga någon som helst trovärdighet vid.

Skrivet av Buulaa:

Fråga gärna project veritas om det är en konspiration eller inte, speciellt med raka uttalanden från insiders i chefsamtal.

Låt mig gissa. Det kommer från personer som vägrar lägga någon juridiskt tyngd bakom sina påståenden men ändå känner sig manade att yttra sig? Insiders var det ja.

Skrivet av Kvarnis:

Har du något starkt motbevis mot hans påstående? Finns nyhet om detta på diverse mainstream sajter också.

Min uppfattning är att big tech sitter i demokraternas famn med tanke på all mörkläggning kring biden, kopplingar till Ukraina och nyheter som visade känsliga uppgifter om han sons hunter biden censurerades snabbt på dessa plattformar.

Nej det är inte så det fungerar. Omvänd bevisbörda är skrattretande för att inte tala om icke giltig retorik.

Det är den som kommer med påståendet som har bevisbördan. I detta fallet Tucker Carlson. Och eftersom han inte ger några egentliga belägg så skall påståendet bara behandlas som ett påstående.. och inte som fakta.

Skrivet av Kvarnis:

Inget av det du skriver debunkar något specifikt ev avslöjande de gjort.

"Project Veritas" är inte "extremister" aldrig sett dom prata om ras, etnicitet.

Alla som inte öppet är socialist, vänster, socialiberal betraktas som högerextremism i dagens läge så etiketten "far right" är inte värt mycket.

Du verkar inte behärska definitionen av extremism. Extremister är folk som har extrema åsikter som bryter mot den samhällsenliga normen. Exempel är antidemokrati och antiintellektualism. Definitionen behöver inte inkludera ras eller etnicitet utan kan även inkludera icke rasistiska element så som Marxistiska grupperingar på vänsterkanten eller antidemokratiska grupperingar på högerkanten.

Skrivet av Kvarnis:

Alla har rätt till opinionsbildning oavsett politisk ståndpunkt, tillåts inte det slutar samhället i en orwellians dystopi.

Det gäller även kritik mot åsikten. Sedan verkar du inte heller ha läst Orwells verk.

Skrivet av Buulaa:

''far right'' direkt journalism är tydligen extrem höger, precis som vissa partier anklagar andra är ''NaSiStEr'' här i sverige, objektiva inspelningar är objektiva, gå igenom materialet och återkom sen resonliga motargument, inte intresserad av andrahands åsikter av just dom som blir hotade av denna typer av expose.

Vilken tur då att de vinner sina stämningar mot defamation hela tiden cnn var senast.

Här slåss vi allt mot väderkvarnar.

Skrivet av hypermode:

Det är ju ganska blåögd att tänka sig att detta inte sker till samma utsträckning hos demokraterna. Men i Sverige har vi inte en media som också rapporterar om demokraternas fuffens... det går liksom inte att anpassa till den svenska målgruppen.

Förutom det faktum att "vi" har det? Eller du kanske har missat både Expressens och Aftonbladets djupdykningar i både Demokraterna och Republikanernas fuffens? Vilket ironiskt nog snarare pekar på att du inte ser det för att du inte vill se det. Sedan finns det ju alltid en chans att republikanerna, för denna gång, faktiskt har smutsigare buk?

Skrivet av Kvickstick:

Lika pålitliga som Svensk media dvs inte alls.

Svensk media är snarare enormt trovärdiga i relation till Fox News. Detta pga. den enkla orsaken att Svensk media nästan uteslutande har en ansvarig utgivare och tar sina nyheter från rejäla källor medan t.ex. Tucker Carlson hittar på sina "stories".

Skrivet av Snooc:

Jag tror att jag förstår din poäng, men jag ser inte hur någon organisation skulle kunna representera en objektivt 'sann verklighetsbild'. Organisationer skulle vara öppna och tydliga med deras eventuella bias i en perfekt värld.

Jag ber om ursäkt om jag går in för hårt nu, men att nyheter som enligt dig kan vara "100% sant" skulle orsaka en "falsk bild av verkligheten" för att organisationen bakom "bara matar på med kritik mot samma parti" är fullständigt galet, det är ju i direkt konflikt med sig själv.

Jag menar, hur upphör någonting att vara en objektiv sanning bara för att organisationen som presenterade det oftast eller enbart fokuserar på ett specifikt parti/område/ämne? Jag vill tro att du egentligen försökte uttrycka någonting annat och snubblade med orden, I've been there

Absolut inte. Jag har den uppfattning att människor inte kan vara 100% objektiva eftersom vi har känslor som gör att vi antingen medvetet eller omedvetet tolkar fakta baserad på just känslorna för stunden. Med det sagt så finns det självfallet nivåer även i helvetet och vissa organisationer gör ett enormt mycket bättre jobb med att skriva nyheter än andra.

Sedan har vi ju detta med att ämne väljs efter vad som "säljer bättre" för stunden.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Du menar att UG förvränger, missleder och manipulerar alltså?

Jag har haft med UG att göra. De la ett halvår på att granska ett fall utan att hitta nåt fel, men sände ändå programmet då de hittade en sakkunnig som gissade(!) att olagligheter begåtts. Gissade!

De kände sig liksom tvungna att sända något med tanke på att de bränt 6 månaders budget.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Tåls att nämnas att Trump bröt konstant mot Twitters TOS. Sedan har vi ju detta med att Fox News inte direkt är en trovärdig källa. Deras bias är så långt upp i republikanernas rektum att de antagligen är en naturlig del av deras matsmältningssystem vid det här laget. Tucker Carlson specifikt måste man vara kognitivt svag för att lägga någon som helst trovärdighet vid.

Låt mig gissa. Det kommer från personer som vägrar lägga någon juridiskt tyngd bakom sina påståenden men ändå känner sig manade att yttra sig? Insiders var det ja.

Nej det är inte så det fungerar. Omvänd bevisbörda är skrattretande för att inte tala om icke giltig retorik.

Det är den som kommer med påståendet som har bevisbördan. I detta fallet Tucker Carlson. Och eftersom han inte ger några egentliga belägg så skall påståendet bara behandlas som ett påstående.. och inte som fakta.

Du verkar inte behärska definitionen av extremism. Extremister är folk som har extrema åsikter som bryter mot den samhällsenliga normen. Exempel är antidemokrati och antiintellektualism. Definitionen behöver inte inkludera ras eller etnicitet utan kan även inkludera icke rasistiska element så som Marxistiska grupperingar på vänsterkanten eller antidemokratiska grupperingar på högerkanten.

Det gäller även kritik mot åsikten. Sedan verkar du inte heller ha läst Orwells verk.

Här slåss vi allt mot väderkvarnar.

Förutom det faktum att "vi" har det? Eller du kanske har missat både Expressens och Aftonbladets djupdykningar i både Demokraterna och Republikanernas fuffens? Vilket ironiskt nog snarare pekar på att du inte ser det för att du inte vill se det. Sedan finns det ju alltid en chans att republikanerna, för denna gång, faktiskt har smutsigare buk?

Svensk media är snarare enormt trovärdiga i relation till Fox News. Detta pga. den enkla orsaken att Svensk media nästan uteslutande har en ansvarig utgivare och tar sina nyheter från rejäla källor medan t.ex. Tucker Carlson hittar på sina "stories".

Absolut inte. Jag har den uppfattning att människor inte kan vara 100% objektiva eftersom vi har känslor som gör att vi antingen medvetet eller omedvetet tolkar fakta baserad på just känslorna för stunden. Med det sagt så finns det självfallet nivåer även i helvetet och vissa organisationer gör ett enormt mycket bättre jobb med att skriva nyheter än andra.

Sedan har vi ju detta med att ämne väljs efter vad som "säljer bättre" för stunden.

''Låt mig gissa. Det kommer från personer som vägrar lägga någon juridiskt tyngd bakom sina påståenden men ändå känner sig manade att yttra sig? Insiders var det ja.''

Gissa inte verifiera istället.

''Svensk media är snarare enormt trovärdiga i relation till Fox News. Detta pga. den enkla orsaken att Svensk media nästan uteslutande har en ansvarig utgivare och tar sina nyheter från rejäla källor medan t.ex. Tucker Carlson hittar på sina "stories".''

Du är ju inte så trovärdigt om du inte kan skilja mellan nyhetsredaktion och en KOMMENTATOR, sen att en stor del av vår media förlitar sig på ''presstöd/mediasstöd'' från staten ringer ju inte några alarmklockor, kanske dags att byta ut brandvarnaren, huset brinner ju.

När vi endå är på ämnet för kommentatorer, hur många från vänster inriktad media satt spydde konspirationsteorier om trump som visades vara fel bortom allt tvivel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

''Låt mig gissa. Det kommer från personer som vägrar lägga någon juridiskt tyngd bakom sina påståenden men ändå känner sig manade att yttra sig? Insiders var det ja.''

Gissa inte verifiera istället.

''Svensk media är snarare enormt trovärdiga i relation till Fox News. Detta pga. den enkla orsaken att Svensk media nästan uteslutande har en ansvarig utgivare och tar sina nyheter från rejäla källor medan t.ex. Tucker Carlson hittar på sina "stories".''

Du är ju inte så trovärdigt om du inte kan skilja mellan nyhetsredaktion och en KOMMENTATOR, sen att en stor del av vår media förlitar sig på ''presstöd/mediasstöd'' från staten ringer ju inte några alarmklockor, kanske dags att byta ut brandvarnaren, huset brinner ju.

Sa personen som påstår att Project Veritas är en bra källa att hänvisa till. Lite väl mycket sten i glashus där hörde du. Sedan verkar din läsförståelse inte heller direkt vara hög eftersom Fox News faktiskt är en nyhetsredaktion och har ansvar för allt som publiceras (vilket inkluderar Tucker Carlsons påståenden)... vilket är vad jag uppenbart hänvisade till.

Gissa inte verifiera istället? Vet du ens vad verifiera innebär? För baserad på dina kommentarer så verkar du inte förstå innebörden av ordet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Sa personen som påstår att Project Veritas är en bra källa att hänvisa till. Lite väl mycket sten i glashus där hörde du. Sedan verkar din läsförståelse inte heller direkt vara hög eftersom Fox News faktiskt är en nyhetsredaktion och har ansvar för allt som publiceras (vilket inkluderar Tucker Carlsons påståenden)... vilket är vad jag uppenbart hänvisade till.

För det första är han en opinionsbildare han har en ''SHOW'' han är inte en journalist, så det publiceras inte då som en nyhetssändning/artikel, lär dig skillnaden.

För det andra så måste ni inse att fox news växer medans andra amerikanska mainstream media krymper efter'' trumpbumb'' försvann, hur kommer det sig?

Vill ni diskutera hans kredibilitet och argumentation så får ni göra det, men förolämpa inte min intelligens med att komma med opinioner utan hänvisningar eller referenser.

Jag anser inte tucker som journalist och det bör ni inte heller om ni inte vill hamna i samma träsk som ni anklagar amerikanare faller för.

Folk i kommentarerna verkar argumentera ur politiska block snarare över individuell merit på information, det saknas sakliga diskussioner och jag vill inte associeras med smutskampanjer, det har vi redan tillräckligt i media.

Är morgonsoffan ett nyhetsinslag? för du verkar ju applicera den standarden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

För det första är han en opinionsbildare han har en ''SHOW'' han är inte en journalist, så det publiceras inte då som en nyhetssändning/artikel, lär dig skillnaden.

För det andra så måste ni inse att fox news växer medans andra amerikanska mainstream media krymper efter'' trumpbumb'' försvann, hur kommer det sig?

Vill ni diskutera hans kredibilitet och argumentation så får ni göra det, men förolämpa inte min intelligens med att komma med opinioner utan hänvisningar eller referenser.

Jag anser inte tucker som journalist och det bör ni inte heller om ni inte vill hamna i samma träsk som ni anklagar amerikanare faller för.

Folk i kommentarerna verkar argumentera ur politiska block snarare över individuell merit på händelser, det saknas sakliga diskussioner och jag vill inte associeras med smutskampanjer, det har vi redan tillräckligt i media.

Att något växer innebär inte att de har korrekt eller på något sätt är seriösa. Sedan komma med opinioner utan hänvisning till referenser? Ännu en gång. Du hänvisar till Project Veritas. Det är skrattretande att du ens klagar på andras referenser eller hänvisningar när du själv bryter mot varenda källkritisk regel som finns.

Tror jag aldrig sett ett sådant stort fall av hyckleri i mitt liv. Och då har jag ändå sett en hel del.

Och nej. Jag argumenterar inte ur "ett block" (Genom sig själv känner man andra som det så fint heter) utan jag är bara enormt skeptisk till folk som sprider en massa strunt utan källkritik och samtidigt har mage att påpeka fel hos andra. Och det bevisas ännu mer när du påstår dig inte vilja ha en smutskampanj för att bokstavligen hänvisa till grupper som enbart jobbar med smutskampanjer. Du säger en sak men gör något helt annat. Och orsaken är antingen kognitiv svaghet, trollande eller alternativt något värre.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Att något växer innebär inte att de har korrekt eller på något sätt är seriösa. Sedan komma med opinioner utan hänvisning till referenser? Ännu en gång. Du hänvisar till Project Veritas. Det är skrattretande att du ens klagar på andras referenser eller hänvisningar när du själv bryter mot varenda källkritisk regel som finns.

Tror jag aldrig sett ett sådant stort fall av hyckleri i mitt liv. Och då har jag ändå sett en hel del.

Och nej. Jag argumenterar inte ur "ett block" (Genom sig själv känner man andra som det så fint heter) utan jag är bara enormt skeptisk till folk som sprider en massa strunt utan källkritik och samtidigt har mage att påpeka fel hos andra. Och det bevisas ännu mer när du påstår dig inte ha en smutskampanj för att bokstavligen hänvisa till grupper som enbart jobbar med smutskampanjer.

'' Det är skrattretande att du ens klagar på andras referenser eller hänvisningar när du själv bryter mot varenda källkritisk regel som finns.

1.Jag ser citat men inga länkar eller liknande
2. vad för regel bryter jag med att hänvisa till artiklar och klipp med direkta uttalanden?

''Och nej. Jag argumenterar inte ur "ett block" (Genom sig själv känner man andra som det så fint heter) utan jag är bara enormt skeptisk till folk som sprider en massa strunt utan källkritik och samtidigt har mage att påpeka fel hos andra. Och det bevisas ännu mer när du påstår dig inte ha en smutskampanj för att bokstavligen hänvisa till grupper som enbart jobbar med smutskampanjer''

Återigen har jag hänvisat med artiklar/reportage så jag förstår inte riktigt vad du menar?

Om du har ett problem med något jag hänvisat kan ju du alltid kommet med något som motbevisar mitt perspektiv och tydande?

Om du är inte är villig att diskutera premissen om vad som är vad innan man tar ställning blir det inget annat än arbiträra tirader där man är adamant med hålla i sin egna konfirmationsbekräftelse.

Försök att hålla personliga känslor ifrån diskussionen i framtiden för du gick väldans snabbt med att tillämpa en ''smutskampanj'' mot mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snooc:

Om allting i artikeln är en objektiv sanning som går att verifiera på egen hand så anser jag att man tekniskt sett har fått en korrekt bild, ja. Vi bär ett eget ansvar för att kontrollera källor och jämföra dem med annan information.

I en ideal värld skulle det mycket riktigt kunna vara så. Man kan tyvärr inte kräva att vissa människor ska ha källkritik och hämta sin information från spritt ideologiska källor.

Även om de tar information från fler källor än en så är de källorna utvalda efter den egna biasen. Det går inte läsa en tidning som skriver illa om högern om man själv gillar och röstar för högerpolitik. Bara källor som skriver att vänstern är dålig och högern är bra duger, och vice versa. Då kan man läsa hur mycket som helt utan att egentligen vara påläst.

Därför är jag kritisk till media som är väldigt snäv genom att bara rapportera om en enda sak ur ett enda perspektiv. Att de även förvränger fakta som "tekniskt sett" är korrekt gör det ännu värre.

Det blir lätt för folk att skapa sin egen ekokammare och därför inte kan skaffa sig en korrekt bild även om det de konsumerar inte är "fake news". Nej, de behöver inte rapportera om allt bara för det. Har märkt att vissa hakat upp sig på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Att ett företag har sina egna regler är inte censur. Det är en privat plattform och de har all rätt att bestämma vad användare får och inte får göra.

Ingen skillnad mot att bli portad från en butik ifall du missköter dig. Ingen skillnad mot att få ditt konto här på Swec avstängt ifall du bryter mot reglerna här i forumet eller i marknaden. Ingen skillnad från att Swec själva väljer vad de vill, och inte vill, publicera för nyheter och artiklar.

Kolla t.ex. på följande forumregler:
§ 1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. [...] Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

Man kan tolka det som att det alltså är begränsning på trollande, off-topic meddelanden och memes. Är det censur? Absolut inte.

Kan också nämna att det finns också marknadsregler som begränsar vad du får köpa och sälja i marknaden, trots att de är helt lagliga och fullt acceptabla på övriga ställen såsom blocket. Även detta är absolut inte censur.

De flesta, om inte alla, regler finns av en god anledning. De hjälper till att bidra till användarnas trivsel och komfort. Du kanske själv inte alltid håller med om dem, och du har all rätt att undvika platser, webbplatser och sociala medier vars regler du ogillar – precis som de har rätt att slänga ut dig ifall du brutit mot deras regler.

För det första, handlare får inte porta personer från sina butiker bara för att de inte följer butikens godtyckliga regler. Faktum är att de inte har haft någon rättslig möjlighet att porta folk alls från sina butiker fram till första mars i år, då de har fått rätt att porta personer som stjäl eller hotar personalen.

För det andra, det är viss skillnad på något obskyrt litet internetforum och de stora internetaktörerna som exempelvis Facebook med sina nästan 2 miljarder dagliga användare. Yttrandefriheten bygger på tanken att den som ex. förnekas att yttra sig på ett ställe fortfarande har möjlighet att yttra sig på andra ställen, så länge det inte är staten som förhindrar yttrandena, då staten har sådan makt att den kan förhindra personen att yttra sina åsikter oavsett var.

De som tog fram lagarna för bland annat yttrandefriheten hade knappast tänkt sig att privata företag skulle få så stor makt över vad folk kan yttra offentligt såsom aktörer som Facebook har idag. Skulle Facebook exempelvis censurera en kandidat i ett val samtidigt som de "hyllar" den andra kandidaten så kan detta ha direkt valpåverkande effekter, och då inte på det sätt som sker vid normal journalistisk granskning av kandidaterna i media. Således har det uppstått ett behov av att de stora internetaktörernas agerande regleras av lag; när får man exempelvis porta någon från plattformen och vilka rättigheter har den som anser sig ha blivit felaktigt portad. Detta är egentligen inte konstigare än att handlare inte tillåts att godtyckligt porta folk från sina butiker.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Buulaa:

Hittar inga källor på att dom förlorat ett tvistemål, däremot har vissa blivit utkastade, gällande ilhan så: https://nypost.com/2020/09/27/project-veritas-uncovers-ballot...

Vad har rösträkningen med saken? det är just ''ballot harvesting'' processen som va korrumperad och full med bedrägeri där andra än väljarna uppmanades att fylla valsedeln åt folk, vet inte vad du fick din premiss ifrån men har du hört talas om kartellbildning och konflikt av intresse?

En sting operation fick inte väntat resultat, ok?

Jaha menar du när pv uppvisade biasen hos CNN ,du vet orange man bad?

https://www.youtube.com/watch?v=k-0UKL9XGgY

Undrar om svenska redaktioner vågar ta upp samma ämnet om vinkelvridning här i sverige, ne just det en stor del lever på presstöd.

Oavsett vad du tycker om Acorn bandet så finns det objektiva uttalanden, om nu ena parten insåg i efterhand vem o'keefe var och gjorde en rapport för att slippa laglig konsekvens är en helt annan sak.

Referens för er som är intresserade:https://www.youtube.com/watch?v=LtTnizEnC1U

Notera att det slutar upp med en förlikning och inte tvistemål.

Därefter är nu Acorn ''defunct'' då kredibiliteten gick säkert ner i graven för projektet.

Även om man inte hittade direkt fiffel om hur accorn beteende sig så är detta inslag fortfarande indikativt av manipulation och förfalskning i dokumentationen, en juridisk härva om som går djupare om inget annat.

Npr bandet: https://www.youtube.com/watch?v=QReRVBO9aQE

Ni får avgöra själv men den uppenbara biasen och svartmålningen av politiska grupper trots npr har Statlig finansiering, kan jämföras med hur svt får pengar för att leka politiska supportar eller annan media som tar presstöd.

Det finns ingen ursäkt för detta, npr var shocked över det uppvisade beteendet och personen avgick.

Jag har länkat direkta källor och förstahandsmaterial, du har andrahands citat utan källhänvisning.

Att media attackerar sina rivaler med missinformation är inget nytt, därför vill jag alltid utgå med så ofiltrerad info so möjligt, återkom när du gjort en egen bedömning.

Det här va 30 min av mitt liv som kunde nyttjats bättre om du faktiskt analyserade materialet och gjorde jämförelser på fakta

Det kan vara bra att använda följande princip i framtiden, Trust BUT verify, på det sättet är det lättare att komma fram till VERITAS.

Men vänta lite nu? Vad pratar du om? Du har ju inget förstahandsmaterial som bevisar något alls? Du har ju en NY-post artikel på ämnet (ungefär som att länka till Hänt Extra i tron att det är en seriös nyhets-site) baserad på PVs tungt redigerade videos samt klipp ur sagda tungt redigerade videos. Videos som är föremål för debatten vi har. Du kan ju inte använda videorna vi diskuterar - som argument för att videorna vi diskuterar skulle vara pålitliga!

Om vi tar Ilhan Omar debaklet som exempel så är det just de videos som du håller som absolut sanning som senare har blivit tydligt motbevisade. Att du då visar klippen eller citat ur dem igen ger dem inte mer tyngd eller kredibilitet.

Alla mina referat finns källhänvisade i wikipedia-artikeln om PV: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Project_Veritas Jag uppmanar dig att läsa den OCH källorna! Det finns även mycket mer seriöst grävande journalistik på ämnet.

Slutligen så har du själv fallit för samtliga av de kognitiva bias du anklagar andra för i tråden:

1. Du ber folk att inte lita blint på allt från sitt läger, utan istället våga vara öppna för motstånde idéer. Trots det har du förkastat allt som inte stödjer din tes om att all media (förutom just de kanaler som stödjer dina politiska idéer) far med osanning.

2. Du ber folk att inte placera andra i politiska fack utefter vad de har presenterat för information. Ändå har du direkt gjort bedömningen att jag med flera här inne är "vänster" och bara pratar utifrån vad vi ser på svensk media. Trots att jag nog är en av de få i den här tråden som dels har bott i USA, och dels har volontärat i en republikansk valkampanj.

3. Slutligen (och det här är min favorit) så har du mage att skriva ut guldkornet "Det kan vara bra att använda följande princip i framtiden, Trust BUT verify, på det sättet är det lättare att komma fram till VERITAS" trots att du fullständigt avviker från själva grundpremissen i det citatet med allt du tagit dig för i den här tråden...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd lätt ändrad*

Vi försöker hålla tonen trevlig och håller halmgubbarna så långt borta som möjligt

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snooc:

Jag tror att jag förstår din poäng, men jag ser inte hur någon organisation skulle kunna representera en objektivt 'sann verklighetsbild'. Organisationer skulle vara öppna och tydliga med deras eventuella bias i en perfekt värld.

Precis. Finns ingen organistion, medier eller expert som är 100% objektiv.

Medier existerar inte för att vi ska "informeras", medier existerar för att vi ska "manipuleras". Därför finns de, läs de men ha klart för dig att det är inte nån "helig bok" du läser. Var lite vaken för vad de har för ideologi&ägare. Sen finns de stora annonsörerna som de alltid måste fjäska för, eller blunda för, annars inga intäkter.

Organisationer existerar inte heller för bara för godhet. Oftast får de bidrag från någon. Är det några oligarker, så tenderar de jobba i deras intressen. Får de bidrag från staten så brukar de överdriva problemen i absurdum för att mjölka ännu mer bidrag.

Experter måste hela tiden positionera dig, ett bra show blir mer skärmtid, överdriva hjälper alltid för publicitet etc.

Så man ska inte bara vara naiv och svälja allt skit dessa sprutar ut hela tiden....

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Allvarligt talat, efter @NordhNets inlägg? Kom igen nu. Jag tänker inte låsa den här kommentarstråden för att vissa väljer en otrevlig ton och att förstöra för alla andra. Diskussionen har i stort sett varit konstruktiv, nu fortsätter vi med det och skruvar samtidigt ned tonläget ett par steg. Tack på förhand och trevlig helg!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Svensk media är snarare enormt trovärdiga i relation till Fox News. Detta pga. den enkla orsaken att Svensk media nästan uteslutande har en ansvarig utgivare och tar sina nyheter från rejäla källor medan t.ex. Tucker Carlson hittar på sina "stories".

Varför? Det beror ju på vem som äger den ansvariga utgivaren och om där finns några bakomliggande politiska intressen. Om vi tar Aftonbladet som exempel så köpte LO det av T.Kreuger 1956, 1996 köpte Schibsted 49.9% av aktierna. Numera äger Schibsted 91% och LO 9%.

LO har vetorätt när det gäller att tillsätta Aftonbladets politiske chefredaktör, men har inget inflytande över journalistiken, påstår de själva.

Jag påstår inte att amerikanska medier är trovärdiga, men att det är ljusår bättre här tror jag inte.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Att ett företag har sina egna regler är inte censur. Det är en privat plattform och de har all rätt att bestämma vad användare får och inte får göra.

Ingen skillnad mot att bli portad från en butik ifall du missköter dig. Ingen skillnad mot att få ditt konto här på Swec avstängt ifall du bryter mot reglerna här i forumet eller i marknaden. Ingen skillnad från att Swec själva väljer vad de vill, och inte vill, publicera för nyheter och artiklar.

Kolla t.ex. på följande forumregler:
§ 1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. [...] Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

Man kan tolka det som att det alltså är begränsning på trollande, off-topic meddelanden och memes. Är det censur? Absolut inte.

Kan också nämna att det finns också marknadsregler som begränsar vad du får köpa och sälja i marknaden, trots att de är helt lagliga och fullt acceptabla på övriga ställen såsom blocket. Även detta är absolut inte censur.

De flesta, om inte alla, regler finns av en god anledning. De hjälper till att bidra till användarnas trivsel och komfort. Du kanske själv inte alltid håller med om dem, och du har all rätt att undvika platser, webbplatser och sociala medier vars regler du ogillar – precis som de har rätt att slänga ut dig ifall du brutit mot deras regler.

Nej vi har konkurrens lagstiftningar och annat som kan användas mot företag,plattformar och annat liknande som tar sig alldeles för stora friheter. Att man i en monopol liknande ställning tror att man lättvindigt kan slänga sig med vissa inhemska regelverk och sen är allt frid och fröjd är naivt.

Och nej butiker kan inte ens porta snattare eller personer som trakasserar deras anställda, utan detta ska komma från en åklagare som dömer individen till ett tillträdesförbud.

Visa signatur

=)