Helgsnack: Vilket är ditt sämsta komponentköp?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Vilket är ditt sämsta komponentköp?

Har du något köp som du bittert ångrar, eller som i fått dig att snegla avundsjukt på polarna som valde något annat?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Snusfri

En Xtreamer Pro som var totalt värdelös.
Käkade diskar som tusan, fick byta diskar 4-5 ggr i den, sedan ställdes den undan för att inte se dagens ljus förens den slängdes för några år sedan.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Ett av de sämre var nog Zalmans fancontroller för länge sen som jag använde väldigt lite för att faktiskt ändra hastighet och den lös upp ett helt rum utan problem vilket ledde till att jag fick tejpa över lysdioderna på den.

https://www.inet.se/produkt/6308154/zalman-zm-mfc1-flaktkontr...

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Min HP laptop från typ 2011 som speldator då. Jäklar vilken strulig jävel. Överhettning, drivrutiner som var helt förfärliga och kunde inte updatera operativsystem, krävde att man drog batteriet, efter några reparationer och försök så kom den lite till varje gång. Som om den var besatt av någon demon. Clean ominstallation hjälpte inte heller, tror någon HP skräp var boven.
Fick den som present och var innan jag var insatt i datorhårdvara. Dagen den fick W8 så försvann mycket problem, då kom man runt HPs skitdrivrutiner och en bättre kernal som funkade mycket bättre än W7. W8.1 gav också en rejäl boost i stabilitet på den.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Ati 9800 all in wonder. En besvikelse och jag fick aldrig TV delen att fungera riktigt bra. Inte heller fick jag igång kortet på ett tillfredsställande under Linux. Användes bara under en kort period och hamnade i en låda i antistatpåse där det ligger än idag.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk

Mycket har man köpt som bara har blivit liggandes för att man aldrig har haft tid. Gymkort är ett bra exempel.
Men att ha köpt en produkt som är riktig dålig och man ångrar köpet och skulle vilja ha en annan produkt är en anan sak.

Det jag kommer på är att jag runt år 2001 köpte ett tvkort, jag valde det bästa min lokala butik hade med fjärrkontroll. Mina drömmar var att jag skulle spela in filmer som tusan från min kabel tv och vilken samling filmer jag skulle ha. Problemet var dock att är jag kom hem så upptäckte jag att inga fungerade windows Xp drivritiner fanns, men tillverkaren sa att de kommer snart på deras hemsida. Och samma sak sa säljaren, där han rekommenderade mig att backa tillbaka till windows 98. Och här sitter jag 20 år efter och säger till tillverkaren ge hit mina drivrutiner för winxp med en gång, för jag börjar nu tröttna på att vänta.

Permalänk
Medlem

Pentium Overdrive 63.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Avstängd

En fläktkontroller möjligen, tidigt 2000-tal. Dels har jag inte handlat så mycket genom åren och det jag köpt nytt har efterforskats rätt noggrant.

Permalänk
Medlem

Ett trådlöst Logitech-headset á 2008. Bra ljud och mick men vägde ett halvt ton på huvudet så kunde inte använda det i mer än 15 minuter utan huvudvärk och ont i tinningen. Aldrig mer ett trådlöst headset.

Permalänk
Medlem

Viasat abonnemang. köpt kollade på någon film, glömde av att säga upp abonnemanget,, tickade på ett år innan jag sa upp avtalet.

obs, denna tråd gällde hårdvara missade det helt.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Bitfenix Prodigy M, fick inte in det jag vill ha i utan att slita mitt hår så jag fick byta.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle aldrig erkänna

Lägger alldeles för mycket tid och beslutsångest på mina köp för att misslyckas totalt med något.

Kan dock säga att Via 686b är något jag svurit mycket åt innan det till slut kom stabilare drivrutiner till Windows 98se.

CD-brännaren från Philips var visserligen relativt billig men den presterade därefter. Köpte Plextor nästa gång, strulfritt hela tiden!

Och ett 5700XT som det kanske spelats på i totalt 30 timmar på ett drygt år var väl kanske lite onödigt... det sköter sig dock som det ska.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd

IBM Deathstar x2. Bägge dog rätt snabbt.
Corsair F120 SSD, tömdes automatiskt 2 ggr.
Geforce 2 MX. Hade inte prestanda nog.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

GLORIOUS MODEL O WIRELESS.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk

Räknas Windows 10?

Visa signatur

Rädd

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Får nog också säga en hel dator. Köpte en såndär lappower eller vad de nu hette.
Man kunde konfigurera lite själv vilket ingen annan erbjöd för tillfället typ.

Så sjukt smäckig plastskit. Spelade inte så stor roll att det var go hårdvara när det kändes som om hela konstruktionen var gjord i hårdplast av någon som mätt alla dimensioner fel.

Annars får jag nog säga att ett väldigt sent köp av Radeon 8500 var något jag ångrade.
Det stod sig ganska väl mot Geforce 3. Men när jag köpte det var redan Geforce 4 ti4200 ute.

Basprestanda var väl ok men eftersom 8500 bara hade stöd för SSAA och inte MSAA så var kantutjömning ju ofta nästan oanvändbart.

Och mitt 900d fattar inte vad jag höll på med såhär i efterhand. Så absurt och menlöst stort. Men det var inte dåligt, snarare bara ett dumt val

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Dyrare hörlurar och en dac+amp. Hör helt enkelt inte skillnad på ljudet.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Hedersmedlem

Det jag svurit mest över är helt klart vitvaror.

Jaja - jag vet att frågan inte gäller alla produkttyper och vitvaror är out of scope.
Men det är det där förbannade användargränssnittet som har varit problemet. Kretsar och dess input och skärmar för att styra dessa. Därför räknar jag in det här ändå.

Jag tror att den del känner igen det här från mikrovågsugnar. Man kan inte längre välja effekt och tid på dem utan det har bäddats in med "smarta funktioner". Och samma gift har numer spridit sig till ugnarna (och i viss mån spisen).
En gång i tiden kunde man knalla hem till någon annans hus och använda köksutrustningen rakt upp och ner. Två vred på ugnen - en för program och en för temperatur. Typ samma på mikrovågsugnen. Och plattan hade ett vred.
Nu för tiden får man fråga husägaren hur spisen och ugnen fungerar - för någon ingenjör som aldrig själv varit i ett kök fått för sig att trixa till fräcka gränssnitt och svåranvända touchpaneler.
Exempelvis behöver man välja både on och start (plus program och temperatur givetvis) för att min ugn ska starta. On på en ugn... why? Det har aldrig behövts tidigare. Ja inte start heller för den delen. Ugnen börjar lysa som om den var igång när man satt temperatur. Så man tror ju ugnsjäveln är igång - och den visar ju temperaturen man önskar ha. Men man har ju inte tryckt start och då håller den sig kall. Flera försenade middagar tack vare de geniala idéerna...

Så ja - jag kommer fortsätta svära över att jag inte lade mer tid över att kolla om användargränssnitten är bra för vitvarorna.
But who knew you would even need to do this shit?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det som jag kommer på nu är när jag insåg vilket felköp jag hade gjort när jag fick hem och körde igång ett HIS HD 4870 X2.

Permalänk
Medlem

En 75GB IBM Deathstar

Det var nog den diskkraschen som kändes mest för mig, och på den tiden var jag gör ung och snål för backup!

Permalänk
Medlem

Det var nog en seagate SSHD som inte bara slutade att fungera, när den väl fungerade så fungerade den så dåligt att jag trodde något var fel med alla komponenter i datorn.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Vantec Tornado 92mm och Delta FFB1212EHE 120mm.

Trollfläktar.

Dold text
Permalänk

sli

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Till första egna datorbygget bestämde jag mig för Matrox Mystique. Jag vet inte varför, men det kändes rätt och jag har väl alltid varit lite motsträvs. Det dröjde inte länge innan jag ångrade mig och alla satt på 3dfx Voodoo-kort, vilket naturligtvis stöddes av alla spel. Hade ju helt tömt spargrisen, så det var inte tal om att byta förren flera år senare. Ångrar det än idag och det har färgat alla mina inköp de senaste decennierna. Det tar veckor av ångest och velande innan det blir affär för minsta grej.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Det jag svurit mest över är helt klart vitvaror.

Jaja - jag vet att frågan inte gäller alla produkttyper och vitvaror är out of scope.
Men det är det där förbannade användargränssnittet som har varit problemet. Kretsar och dess input och skärmar för att styra dessa. Därför räknar jag in det här ändå.

Jag tror att den del känner igen det här från mikrovågsugnar. Man kan inte längre välja effekt och tid på dem utan det har bäddats in med "smarta funktioner". Och samma gift har numer spridit sig till ugnarna (och i viss mån spisen).
En gång i tiden kunde man knalla hem till någon annans hus och använda köksutrustningen rakt upp och ner. Två vred på ugnen - en för program och en för temperatur. Typ samma på mikrovågsugnen. Och plattan hade ett vred.
Nu för tiden får man fråga husägaren hur spisen och ugnen fungerar - för någon ingenjör som aldrig själv varit i ett kök fått för sig att trixa till fräcka gränssnitt och svåranvända touchpaneler.
Exempelvis behöver man välja både on och start (plus program och temperatur givetvis) för att min ugn ska starta. On på en ugn... why? Det har aldrig behövts tidigare. Ja inte start heller för den delen. Ugnen börjar lysa som om den var igång när man satt temperatur. Så man tror ju ugnsjäveln är igång - och den visar ju temperaturen man önskar ha. Men man har ju inte tryckt start och då håller den sig kall. Flera försenade middagar tack vare de geniala idéerna...

Så ja - jag kommer fortsätta svära över att jag inte lade mer tid över att kolla om användargränssnitten är bra för vitvarorna.
But who knew you would even need to do this shit?

Ett ständigt aktuellt och irriterande problem.

Se även denna tråd för att få utlopp för ilska och frustration över feldesignade vitvaror.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1603060-vitvaror-med-k...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

När SATA började bli normalt köpte jag en SATA raid controller. Den hittade bara en HHD. Kopplade jag in 2 st hittade fungerade den inte alls.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W

Permalänk
Medlem

Oculus Q2 256Gb istället för 64Gb. Helt onödigt då alla spelen förutom beatsaber körs Wi-Fi från dattan. Nu när facebook även kommer officiellt supporta Wi-Fi stream utan Virtual Desktop så kändes 256Gb ännu mer onödigt. :shrug:

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Avstängd

Datorhögtalare från netonnet, fick inte det att funka. Så frågade man en kompis om han vill testa, samt få behålla.
Det visade sig att det krävdes bluetooth som jag alltid undvikit.

Kompisen är toknöjd, jag småbitter men höll vid ens ord.

Visa signatur

Be quiet! Pure Base 500dx | Seasonic FOCUS GX 750W | TUF Gaming b550-Plus Wifi | Rysarn 5800x | Dark rock 4 | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Rx Vega 56 Nitro+ | Kioxia Exceria Plus 500GB/Kingston A2000 500GB | AOC C27G1 144hz |

Permalänk
Master of Overkill

Corsair 900D riktigt Skit chassi

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Entusiast

En stationär HP Pavilion år 2010 med Geforce 210 och AMD Athlon II X2 220 som skulle fungera fint som "speldator" enligt säljaren på Elgiganten 🙄 Det var i och för sig just tack vare det köpet jag blev tvungen att bygga mig en riktig dator kort därpå och därmed snubblade in på SweClockers.

Så det kanske var ett bra köp i slutändan!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈