Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Helgsnack: Vilket är ditt sämsta komponentköp?

Permalänk
Medlem

Ser att det är många som råkade köpa in sig hos AMD just när det var drivrutinsproblem vilket är tråkigt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

I efterhand: samtliga trådade möss och hörlurar.
När man väl bytt till trådlöst är det nog ytterst få som kan tänka sig att gå tillbaks till trådat.

Minst använda liksom många andra, fläktcontrollers, helt onödiga köp.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Ja, men de är ju billigare än en snabb gpu.
En snabb cpu och en snabb disk, så börjar vi närma oss gpu priserna, (iallafall dagens priser). :S

Jag vet inte, jag kan lätt tänka mig en 5950x med mitt gtx1080 för mina ändamål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Ser att det är många som råkade köpa in sig hos AMD just när det var drivrutinsproblem vilket är tråkigt.

Fast det har ju typ alltid varit rätt sannolikt att man får problem med dem, både processorer och grafikkort. Lugn och ro är viktigare än 10-20% skillnad i pris och hastighet för min del. Det sagt blev det ryzen sist och den har funkat väldigt bra, inga issues och allt är tyst och svalt.

Permalänk
Medlem

När jag skulle delidda min 7700k och köra vattenkylning. Funkade aldrig som jag ville och skiten ligger ute i garaget och ruttnar. 😭

Permalänk
Medlem

Ett gäng 64GB SSD-diskar för många år sedan, snordyra och rymde knappt någonting så man var mer eller mindre tvungen att köra raid.

Custom vattenkylning för runt 15k, sjukt onödigt egentligen, det går lika bra att kyla med luft och betydligt mycket mindre krångel och oro.
Men det är snyggt att titta på.

Permalänk
Medlem

32mb mp3 spelare

Blev övertygad att det var ”the shit” men det var otroligt tröttsamt med att bara ha med sig ca 5-10 låtar. Tror den kostade 1500kr

Permalänk
Medlem

Ett Hercules Smart TV kort i början av 2000 talet, hade stora planer, men det föll rätt platt

Kortet gjorde väll sitt jobb, men insåg att det inte var så kul att kolla på tv på datorn, eller spendera flera timmar på att digitalisera några hemmagjorda vhs filmer (vilket väll ändå var det enda nyttiga den gjorde)
Fjärrkontroller var dessutom ett skämt. Kontrollen på förpackningen såg ut såhär:

Den som låg i förpackningen påminde mer om swedbanks gamla bankdosor

Permalänk
Medlem

Mina sämsta satsningar på prylar är oftast begagnade högtalare, då dom ofta säljs då några element är sprängda eller sönder spelade. Det absolut sämsta var 2 stora 600w högtalare, båda diskanterna var brända, 1 bas var sprängd, till slut rök den sista, även på ett blygsamt 100w anlägg.

Har några bra nu, det är ett lotteri.

Permalänk
Avstängd

Av personlig anledning: PSVR.

Missförstå mig rätt: Det är fantastiskt roligt och jag vill spela mer VR, men att bar aplocka upp en handkontroll, sätta på TVn och slänga sig i soffan är svårt att slå. Speciellt när saker ska kopplas via VR så att det alltid måste vara framme, plus att man inte har den bästa möjligheten till fritt utrymme. Lite för många komponenter helt enkelt. Blev att jag köpte det, spelade i någon vecka max sen låg det i lådan tills jag lyckades älja det tillsammans med mitt PS4 Pro. Tänkte att som paket så kanske det blir lättare.

Hoppas innerligt att PS5:ans VR faktiskt blir lite mindre "kablage" och även lättare att bara "köra" helt enkelt. Sen kanske det också är en smula personligt hur mycket möda man pallar lägga ner inför varje spelsession.

Det är det "värsta" köpet för min del. Inte hemskt, men inte heller mycket användning heller.

Permalänk
Medlem

Amiga 1200 och på andra plats ett Phys-X kort.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Intel Core™ i9 10900K | Corsair H100 | 4x8 GB Corsair 2933Mhz | ASUS ROG STRIX Z490-F | ASUS GTX 2080 8GB | Corsair AX 850W | Samsung 980 PRO 1TB | Logitech Wireless Solar K750 | Logitech Wireless G603 | Yamaha RX-V757 | Dynavoice 7-1 Surround | ASUS 27" ROG Swift PG279Q | BenQ GW2780 |

Permalänk

Gjorde en riktigt tabbe valde msi x570 gaming edge wifi som moderkort till mitt senaste bygge. Hade löst att msi b450 tomahawk var en bra modell och tänkte då att x570 måste vara bättre. Valde x570 kort med sämst vrm...

Har egentligen inte haft någrs problem med det, men det stör mig att det kanske blir lite problem i framtiden om jag vill uppgradera processor i framtiden

Visa signatur

Fractal Design Define S | AMD Ryzen 3700x |Dark Rock pro 4| MSI x570 Gaming Edge WIFI | Corsair LPX 32GB | AMD RX 5700 XT |

Permalänk
Medlem

Oväntat vad folk köpt till sina datorbyggen -- knark, hus, högtalare och bärbara MP3-spelare.

Permalänk
Medlem

1. Frontpanel till Soundblaster Audigy (2?). Massa roliga portar att koppla in saker i. Som knappt blev använda...
2. Rift S. Köpte det ett knappt år efter launch och har i stort sett bara spelat HL Alyx på det. HL:A väger upp en hel del men det hjälps inte. Oculus verkar mest låtsas som att Rift S inte finns - noll förbättringar medan Quest fått all kärlek.

Permalänk
Medlem

tänkte uppgradera mig från ett Sapphire Radeon HD 4890 2GB GDDR5 med ett "560ti-2win" ojj så fel jag hade .... bara krångel med sli som knappt funka och som sen la av helt så RMA och fick faktiskt tillbaka pengarna(även fast vi renovera och glömde täcka över datorn som va full i slipdamm). Sluta med att jag köpte ett Asus 580 CU2 istället som senare vart sli nått år senare som funka kanon!

Mest onödiga va nog ett Ducky SHINE3 Green Led MX Brown som höll i max 1 vecka ....innan ölen hälsa på

Visa signatur

Moderkort MSI z170 krait gaming | CPU i5-6600k | CPU-Kylare Cooler Master V8 GTS CPU Kylare| Ram corsair vengence low 2400mhz 16gb| SSD Corsair SSD Force Series? F120, 120GB | GPU Gigabyte RX 56 vega gaming OC | PSU Fractal design 1000w newton | Chassi Fractal design R4

Permalänk
Medlem

En intern ZIP drive, användes exakt 0 gånger

Permalänk
Medlem

Kommer egentligen inte på något speciellt, kan bero på att jag har en tendens till att tänka lite väl mycket på komponenterna jag köper. Det enda som egentligen sticker ut för min del är ett Xbox 360 som jag köpte enbart för att kunna spela CoD 3. Förstod efter köp varför jag inte gillar konsoller än idag. Saknar känslan som en dator kan leverera.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

Köpte en Razer Deathadder som gick sönder efter 2-3 veckors normalt bruk. Fick det utbytt mot en ny som gick sönder efter ett par månader. Bytte till en Zowie FK1+ som funkat bra i flera år nu utan problem (som möss brukar göra). Jag vet av andras erfarenhet att Razer brukar göra okej prylar men för mig var det sista produkten från den tillverkaren.

Pratar vi prylar som sitter inne i datorer så har det nog inte blivit så många "dåliga" köp, visst har det hänt att man köpt något som hamnat på hyllan eller använts sparsamt men det är som det är.

Permalänk

Ett obskyrt chassi som jag glömt namnet på, som jag ville ha för utseendets skull. Jag sålde min PS2 inkl en handfull spel för att finansiera det köpet.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

En intern ZIP drive, användes exakt 0 gånger

Minns att vi hade en hemma också, synd bara att ingen annan hade någon. Inte ens skolan så kunde inte direkt. Användes inte många gånger

Permalänk
Medlem

Var nog längesedan innan man kunde kolla upp allting i detalj på nätet på ett enkelt sätt. Måste ha varit tnt2 eftersom när det kom så var det rätt buggiga drivers och det var många spel som inte fungerade minns jag. så jag böt till voodoo 3 istället och då funkade allt "som vanligt" eftersom jag hade kört på voodoo 2 innan.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Min nuvarande HP laptop måste vara mitt sämsta köp på mycket länge. När den fungerade så fungerade den väldigt bra. Dock höll batteriet i exakt tre år sedan vägrar den ladda batteriet trots minimalt antal laddcykler och HP bryr sig inte trots att nätet svämmar över av folk med samma fel. Kan jämföra med min gamla Macbook Pro från mitten av 2010 där batteriet fortfarande är riktigt bra.

Har samma fel på en hp laptop som är från 2016 som klarar sig mindre än 30 minuter medans min äldre hp laptop från 2007 klarar sig mellan 30-60 minuter fortfarande på originalbatteriet.

båda laptopsen är ur hp probook serien och den äldre har blivit uppgraderad med en 120gb SSD och hela 4gb ram!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chij:

Köpte en Razer Deathadder som gick sönder efter 2-3 veckors normalt bruk. Fick det utbytt mot en ny som gick sönder efter ett par månader. Bytte till en Zowie FK1+ som funkat bra i flera år nu utan problem (som möss brukar göra). Jag vet av andras erfarenhet att Razer brukar göra okej prylar men för mig var det sista produkten från den tillverkaren.

Pratar vi prylar som sitter inne i datorer så har det nog inte blivit så många "dåliga" köp, visst har det hänt att man köpt något som hamnat på hyllan eller använts sparsamt men det är som det är.

Min första deathadder höll från 2008 till 2015 och den jag har nu är från 2015, den första började dubbelklicka efter 7 år

Däremot har jag haft 2st tangentbord från Razer som gått sönder på under 12 månader av oförklarliga anledningar...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Får nog också säga en hel dator. Köpte en såndär lappower eller vad de nu hette.
Man kunde konfigurera lite själv vilket ingen annan erbjöd för tillfället typ.

Så sjukt smäckig plastskit. Spelade inte så stor roll att det var go hårdvara när det kändes som om hela konstruktionen var gjord i hårdplast av någon som mätt alla dimensioner fel.

Annars får jag nog säga att ett väldigt sent köp av Radeon 8500 var något jag ångrade.
Det stod sig ganska väl mot Geforce 3. Men när jag köpte det var redan Geforce 4 ti4200 ute.

Basprestanda var väl ok men eftersom 8500 bara hade stöd för SSAA och inte MSAA så var kantutjömning ju ofta nästan oanvändbart.

Och mitt 900d fattar inte vad jag höll på med såhär i efterhand. Så absurt och menlöst stort. Men det var inte dåligt, snarare bara ett dumt val

Min Lap Power från -99 med en härlig P3 400mhz och 64mb ram med ett 4mb grafikkort utan shaders följde med mig ända tills hösten 2004 då jag var tvungen att köpa mig något annat för att kunna börja spela WoW, spelades the sims, red alert 2, age of empires 2 och tibia flitigt på plasthögen från lap power med den medföljande 15 tummaren på 640x480 upplösning i 75hz.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Ett par dåliga köp har man väl gjort.
Extern paralellports zipdrive, användes väl en del men sååå seg, hade vart bättre att lägga pengarna på en till HD men man var ung och dum på den tiden.
Ett Matrox G400, bumbmapping was the shit 😂, men fick det rätt billigt vill jag minnas.
En begad 2U server med 6 hotswap platser att köra som NAS, trodde jag skulle kunna isolera bort ljudet men den överröstade det mesta i min 32kvm etta 😂

Ingen komponent men en Asus TF701 platta med tangentbordsdocka istället för en riktig laptop. Betala 5-6000:- för eländet, prestandan var medioker och internminnet på den var långsmmare än ett snabbt minneskort.

Permalänk
Medlem

Måste nog vara hörlurar och dac förstärkare.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse_123:

Gjorde en riktigt tabbe valde msi x570 gaming edge wifi som moderkort till mitt senaste bygge. Hade löst att msi b450 tomahawk var en bra modell och tänkte då att x570 måste vara bättre. Valde x570 kort med sämst vrm...

Har egentligen inte haft någrs problem med det, men det stör mig att det kanske blir lite problem i framtiden om jag vill uppgradera processor i framtiden

Jag har samma moderkort och kände inte till det du skriver. Fläkten till VRM:n är aldrig på vad jag märkt så den kan inte vara så dålig tänker jag.

Det var ett riktigt bra köp för mig då jag fick en Steam-kupong på ungefär €25 (prestationskravet var att skriva en recension) och en vattenkylare som var värd runt 800 kr.

Permalänk
Medlem

finns 2 köp som står ut på min lista över sämsta köp ironiskt nog kommer bägge 2 efter tips från sweclockers när jag var precis ny här
1: epox 8rda ett socket a moderkort med det då helt nya nforce2 chipset. Syskonkortet epox 8rda+ testades av sweclockers och fick bäst i test i det testet. Skillnaden skulle enligt artikeln vara att + modellen hade ett inbyggt 100Mbit nätverkskort och kostade då typ 300kr mer men eftersom jag var en fattig gymnasiestudent på den tiden och redan ägde ett 100Mbit pci kort sket jag i det för att spara 300kr. Kan säga som såhär på pappret var det bara nätverkskortet som skiljde. Så jag och många andra valde snik varianten men det skulle vi ångra rejält det visade sig nämligen att alla elektroniska komponenter såsom kondensatorer, ic kretsar mm var av mycket sämre kvalitet. Efter ca 1år hade jag bytt ut kortet på garanti 8! gånger och ca 1 år efter release beslöt sig datorbutiken.com som sålde korten att helt enkelt betala tillbaka pengarna till samtliga kunder som köpt kortet för att slippa hantera alla garantiärenden enligt deras officiella representant här i forumet hade korten en felprocent på över 90% samtidigt som + modellen hade en extremt låg felprocent.. Och bara några månader efter att datorbutiken betalat tillbaka pengarna så bannlyste elsäkerhetsverket moderkortet från svenska marknaden pga allvarliga elsäkerhetsbrister. Exempelvis fanns det risk att hela kretskortet kunde bli strömförande pga felaktiga ledningar samt att flera motstånd var kraftigt feldimensionerade så att kretsar riskerade att börja brinna...

2: "ThermalTake Volcano 7+" skrev en tråd i forumet om att jag skulle bygga min första dator och då behövde en kylare och att jag givetvis skulle överklocka så mycket det gick så flera föreslog denna kylaren som en som kylde extremt bra och dessutom var rätt billig. Det var dock ett problem som jag fattade noll av när jag byggde första datorn men som idag hade gjort att jag nu för tiden inte ens hade funderat på den "Fan speed: 6000rpm Fan noise: 47 dBA". Kylde bra men lät så mycket så att man kunde höra den i rummet bredvid.. Turligt nog skar fläkten ihop efter typ 9 månader och datorbutiken var snälla nog att låta mig byta mot en annan modell

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem

Ska nog säga Model O Wireless, satan vad dålig byggkvalitet. Har bytt ut den tre gånger nu, det är alltid någonting som skramlar (scrollen gnisslar varje gång).

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Atari TT (räknar hela datorn som en kompnent) Betalsde 27000 kr för skiten på den tiden. Hade kunnat haft en bra speldator idag om jag inte slängt pengarna i sjön som jag gjorde

Grejern är att du nog hade fått igen pengarna idag.. priserna har stuckit iväg en del

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------