Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Helgsnack: Vilket är ditt sämsta komponentköp?

Permalänk
Medlem

Skulle köpa ny GPU när jag lirade Star wars galaxies 2004.
Blev ett AMD kort 9600 med 256mb. Trodde då att det var storleken av minne som avgjorde FPS.

Skulle ha köpt ett 9800 nu i efterhand. Snabbare Gpu. Men vad visste jag då =/

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Mina två sämsta köp någonsin måste vara..
#1 Mina Seagate 7200.11, som alla 'dog' en tidig firmwaredöd och tog stora mängder data med sig i graven vid tillfället.
#2 Sapphire Toxic HD5850, som led av flertalet udda problem relaterat till undermåliga drivare.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Beställde ett par stereoscopic 3D glasögon från staterna som jag inte minns namnet på längre men tror jag runt 2000 för dom och dom fungerade så dåligt från dag ett det inte kan klassas som något annat än det sämsta köp jag någonsin gjort tätt följt av ett Zalman HD160XT chassi vars mjukvara var så bedrövlig så den tänkta mediadatorn blev en flopp (var en äldre revision som inte fick några XP drivrutiner) så varken fjärr eller touchskärm fungerade som hoppats.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
Corsair Vengeance RBG DDR5 32gb (2x16gb) 6000Mhz
Gigabyte X670 GAMIMG X AX
Sapphire RX 7900XTX

Permalänk
Medlem

Jag köpte två stycken Geforce 7950GT, 3 dagar innan Geforce GTX 8800 släpptes i butik. Vann jag tråden nu eller?

Visa signatur

i7 6700k| 16GB DDR4 | Asus STRIX GTX 1080ti OC | Intel 510 120gb + Corsair Force 3 120gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ett Hercules Geforce 2 MX. Hade läst mycket och noga om det. Hur bra det det gick att överklocka.
Minsta lilla MHz på minnena över så blev det vita artefakter på hela skärmen. Det var surt för i grundutförande var det inte värt pengarna. Brorsan köpte ett Geforce 2 med full krets och blev väldigt nöjd. Han kan dra åt fanders

Haha! Heja Brossan 😅

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Inget som jag ångrar direkt. Senaste köpet va väl lite onödigt, uppgraderade från 2x8gb ram till 2x16gb, bara för att jag skulle kunna ha en ramdisk till Nvidia Instant Replay. Men jag ångrar inget, lite onödigt.

Fick Dual rank framför Singel, så de är ju ganska trevligt de också.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Riva TNT2 i pci-utförande (ej AGP)

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Motorola A925

Fick ett sådant sug på en sådan telefon, blev lurad på tre och fick ge 799kr/mån 24 månader. Hela studiebidraget gick till denna telefon

Komponent måste vara när jag blåste 10.000 kr på ny CPU/RAM/Modekort för jag tyckte Molten Core laggade under raid. Gjorde NOLL skillnad!

Permalänk

Köpte en HP (demo ex) utan tangentbord samt mus, betalade runt 4 - 5000 för den. Dålig prestanda, dåligt grafikkort, AMD baserad men mycket minne.. Ångrar det köpet fortfarande.

Slutade med att den blev "slaktad" månader senare när jag hade mer pengar, köpte nytt moderkort, grafikkort samt annan PSU till den (och annan låda)..

Hade dock en gång (för länge, länge sedan) en "all in wonder AGP graphics card with LCD shutter glasses".
Ont i huvudet och bannad på CS (innan 1.6), då man kunde se igenom väggar med den..
..minns ej märket dock.

Glömde en sak..
Permalänk
Avstängd
Skrivet av downup:

Motorola A925

Fick ett sådant sug på en sådan telefon, blev lurad på tre och fick ge 799kr/mån 24 månader. Hela studiebidraget gick till denna telefon

Komponent måste vara när jag blåste 10.000 kr på ny CPU/RAM/Modekort för jag tyckte Molten Core laggade under raid. Gjorde NOLL skillnad!

Aj fan kan relatera till det, jag la ut all peng på playstation och lånade resten av vänner. Fick äta mestadels makaroner med smör, hatade det så mycket att det tog flera år innan jag kunde äta makaroner igen.

Visa signatur

Be quiet! Pure Base 500dx | Seasonic FOCUS GX 750W | TUF Gaming b550-Plus Wifi | Rysarn 5800x | Dark rock 4 | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Rx Vega 56 Nitro+ | Kioxia Exceria Plus 500GB/Kingston A2000 500GB | AOC C27G1 144hz |

Permalänk
Medlem

Hela senaste datorbygget har helt felprioriterad budget.

Vet inte vad jag tänkte på men Z390, i9600K, 2666Mhz-minnen och ett GTX 1660 (ej Ti).

Jag vet att man ska lägga ungefär hälften av budgeten på GPU men av någon anledning blev det inte så. Ångrar mig idag då jag hade byggt annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikil:

Hela senaste datorbygget har helt felprioriterad budget.

Vet inte vad jag tänkte på men Z390, i9600K, 2666Mhz-minnen och ett GTX 1660 (ej Ti).

Jag vet att man ska lägga ungefär hälften av budgeten på GPU men av någon anledning blev det inte så. Ångrar mig idag då jag hade byggt annorlunda.

Du ska vara glad för ditt 1660, så bra kort hittar man inte på marknaden idag...

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Ett AMD Sapphire R9 390, tror jag hade de i 2 veckor tills jag slängde ut skiten å köpte ett 980ti. Gick sjukt varmt och hade massa problem med drivrutiner, kan hända problemen var orsakade av mig själv men allt löste sig när jag bytte ut de.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Ett AMD Sapphire R9 390, tror jag hade de i 2 veckor tills jag slängde ut skiten å köpte ett 980ti. Gick sjukt varmt och hade massa problem med drivrutiner, kan hända problemen var orsakade av mig själv men allt löste sig när jag bytte ut de.

Låter som amd helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Du ska vara glad för ditt 1660, så bra kort hittar man inte på marknaden idag...

Ska och ska, beror på vad man ska ha den till. Jag vill hellre ha en bra cpu och snabba diskar.

Permalänk
Medlem

Mitt absolut sämsta försök att bygga egen dator bestod av rambusminnen, för de skulle vara bäst. 4x30GB hårddiskar (det var stort på den tiden) skulle stå för snabbhet och säkerhet i raidkonfiguration.

Men när moderkortet rasade var rambusminnen stendöda på marknaden och data på hårddiskarna var försvunnet. Så jag betalade en massa extra pengar för grejor som inte gav bättre prestanda. Och även om moderkortet hade garantitid kvar var det till ringa tröst när mina svindyra rambusminnen inte gick att använda. Och diskarnas innehåll gick inte att rädda edtersom raid-konfiguration var kopplad till moderkortet.

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av F77:

Ska och ska, beror på vad man ska ha den till. Jag vill hellre ha en bra cpu och snabba diskar.

Ja, men de är ju billigare än en snabb gpu.
En snabb cpu och en snabb disk, så börjar vi närma oss gpu priserna, (iallafall dagens priser). :S

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

Är det ingen som använder sig av ångerrätten?

Permalänk
Medlem

Kanske inte blivit så mycket datorgrejer senaste åren, men snarare diverse andra prylar.

Baotian moped begagnad för 500kr som något kul att skruva lite med trots att behovet överhuvudtaget inte fanns. Vilken dynga dessa kinamoppar är. Rakt igenom urusel kvalitet. Hade snabbt lagt 1000 kr i smådelar till den. Fick igång, men det var alltid något som strulade och den blev stående.

En Deltaco hdd docka. Köpte för jag tänkte att det är bra att ha, men aldrig använd.

Under en kort period tyckte jag vinyl var jävligt nice och skaffade mig skivspelare (två stycken, fråga inte varför...) och brände nog några tusen på att springa på skiv-antikvariat och fixade en samling. Nu är allt undanpackat för att tiden inte finns och att cd och Spotify är good enough.

En skjortstrykare, en Siemensvariant som blåser upp en varm ballong under skjortan begagnad för ca 4-5k. Jättebra tills jag insåg att den tänjer ut alla skjortor och ger sämre resultat än att stryka vanligt. Den lyckades jag dock sälja till förlust.

En mackgrill, Breville som hade jättebra recensioner och non-stick beläggning utan teflon och skulle vara lätt att göra ren eftersom man kunde ta ut själva stekytan. Problemet var bara att all ost rann ner in under stekytan mot värmeelementen och det blev till slut kortis i den. Bara att kasta.

Billig 3d-skrivare från Kina. Efter att ha gjort lite uppgraderingar kan man konstatera att en Prusa hade varit ett bättre köp med mer för pengarna och mycket mindre skruvande. Här är ett plus att jag lärt mig mycket på det.

Tror att det återkommande temat för mig är att jag får impulser som får mig tokmotiverad till något, men sen så tröttnar jag och går på nästa grej. Försöker lära mig att lugna mig lite :).

Permalänk
Medlem

Hm, köpte något av de där bastard dubbel-GPUerna AMD höll på med ett tag. Var ingen höjdare på något sett, som tur var dog kortet och jag fick det uppgraderat till en två generationer nya single-gpu, som piskade den gamla gpun. På TV-bänken står en PS5 bredvid en MacBook Pro M1, ingen av dem har fått speciellt mycket uppmärksamhet sen de kom hem hit. Utanför fönstret står en Tesla Model 3 som har rullat kanske 500 mil det senaste året. Inte på nåt sett missnöjd med den, men hade inte plockat ut den om jag visste att jag skulle jobba hemma ett bra tag...

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderade en gång mitt 3dfx Voodoo 2 till ett GeForce 2 MX200. För ~400 kr var det väl inget dåligt köp, men eftersom jag hade läst recensionerna av det 10x dyrare GeForce 2 Ultra var jag mäkta missnöjd. Kunde för allt i världen inte förstå varför några bokstäver efter modellnamnet gjorde sådan skillnad ...

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Nvidia GTX 295 utan tvekan. Riktig smörja ...

Permalänk

HAHA!
Det måste vara mina 2x SCSI diskar alá 18.5GB/st i RAID0 + raidkort.
Tänkte nu jäklar ska de bli åka av. Det blev rätt bra prestanda men herregud vad onödigt det var, och när man ser tillbaka på det.
Hur tänkte jag där
Det sjuka är att jag fortfarande har kvar grejerna.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Min nuvarande HP laptop måste vara mitt sämsta köp på mycket länge. När den fungerade så fungerade den väldigt bra. Dock höll batteriet i exakt tre år sedan vägrar den ladda batteriet trots minimalt antal laddcykler och HP bryr sig inte trots att nätet svämmar över av folk med samma fel. Kan jämföra med min gamla Macbook Pro från mitten av 2010 där batteriet fortfarande är riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Mitt hus 😂

Inte en komponent.. Men shit vad jag ångrar att jag köpte just detta huset 😂

Men om vi ska hålla oss till sak..
Predator dator.. G206 eller något sådant hette den.. Serie byggt skit..
De va tack vare den datorn jag blev meddlem på sweclockers och började läsa på om komponenter för att sedan bygga min första dröm ^^

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMB:

P4 3,06ghz värstingen..... bara värme hände inget o snordyr....

Samma här, med ett ASUS P4G8X (dual chan DDR!).
Men nog var det trevligt med hyperthreading.
Även om det inte gav nånting i spel så var det ju trevligt överlag i windows.

Permalänk
Medlem

"Processorn är oviktigt för spel datorer"

Vanligt påstående för ca 10 år sen som fick mig att göra sämsta dator köpet i min historia.

Min första dator var en "Gaming" laptop, inköpt för typ 10 år sedan. Klen 2 kärnig CPU med okej GPU.
Inte långt efter så köpte brorsan en laptop med 4c/8t I7 för samma pris som min.
Även fast min hade lite bättre GPU så piskade brorsans dator min i allt, inklusive spel.

Permalänk
Medlem

RTX 2080 Ti även om jag köpte det begagnat så är prestandavinsten gentemot mitt förra RX 5700 XT minimalt och ray tracing gör så prestandan störtdyker i spel och overheaden med min CPU med en Nvidia GPU gör att i 1440p 144hz blir prestandavinsten inte alls hög kanske runt 20% i bästa scenario med RTX off när de borde vara upp emot 40%.

Kommer helt klart köpa ett rött kort igen då de verkar lira bättre med klenare CPUer när man spelar i 144hz även om drivrutinerna är lite ostabila jämfört med nvidia.

Bästa köp är väl i7 3770k hade den från 2012 till 2019

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Jag köpte mig en Logitech Driving Force GT, den fungerade fint i nästan ett halvår, sen så vägrade den kalibrera när jag startade datorn. Då kopplade jag ur den och kopplade in igen. Det som hände då var att det luktade bränt, sedan dess har jag inte rört den.

Visa signatur

Dator 1: Chassi: Cooler Master Cosmos S PSU: Corsair HX 1000W Moderkort: MSI MS - 7681 Processor: Intel Core i7 2600k Kylare: bequiet PURE ROCK Minne: 16 GB (4x4gb) 1333MHz Corsair Vengance Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 1060 6GB Lagringsenheter: Samsung 750GB, Seagate Firecuda 1000GB SSHD, Samsung 850 Evo 1000GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Mitt hus 😂

Inte en komponent.. Men shit vad jag ångrar att jag köpte just detta huset 😂

Men om vi ska hålla oss till sak..
Predator dator.. G206 eller något sådant hette den.. Serie byggt skit..
De va tack vare den datorn jag blev meddlem på sweclockers och började läsa på om komponenter för att sedan bygga min första dröm ^^

Det är ju en komponent på sätt och vis, THE chassi till all IT-utrustning? =D

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz