AMD RX 6800(XT)/RX 6900 XT överklockningstråden

Permalänk
Medlem

Jag fick hem mitt 6800XT Midnight Black för några dagar sedan, och har hittat en vettig 24/7 överclock/undervolt som passar mig mycket väl. Jag kör 2325-2425 MHz core, 2150 MHz + Fast Timings, 1050 mV, vilket ger mig ~18550 poäng i Time spy och är stabilt i alla spel än så länge.

Av allt att döma ligger prestandan med denna config dryga 10% över stock, men drar enbart 255 Watt och når en junction temp på 90 C med 1350 RPM fläkt. Väldigt tyst och med väldigt bra prestanda för mig.

Jag vet inte om vad jag lyckats anses vara bra eller dåligt, men jag är väldigt nöjd med resultatet. Prestandan i det här kortet är väldigt bra oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kibatronic:

Jag testade mitt Powercolor RX 6900XT Red Devil med mina 24/7 inställningar:

3DMark Time Spy Graphics score: 19 916
https://www.3dmark.com/spy/19652595

Max Freq : 2500 MHz
Vcore : 1075 mV
Powerlimit : 350 W

Testade också överklocka lite, men ville inte gå högre då Junction Temp var uppe i 103c :

3DMark Time Spy Graphics score: 21 263
https://www.3dmark.com/spy/19653438

Max Freq : 2625 MHz
Memory : 2150 MHz Fast Timings
Vcore : 1150 mV
Powerlimit : 400 W

Övriga systemet: AMD 5800x (PBO Auto), 32GB 3733MHz (14-15-15-32), B550i Pro AX

Väntar ivrigt på att EK ska släppa vattenblocket till RX 6900XT Red Devil. Med lägre temperaturer så ska det väl gå att spräcka 22000 i graphics score med 24/7 OC.

https://i.imgur.com/VbAhuPb.png

Hur får du 400W Powerlimit på ditt 6900XT Red Devil? Jag har ett likadant och har inte fått kortet över 320W.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Hur får du 400W Powerlimit på ditt 6900XT Red Devil? Jag har ett likadant och har inte fått kortet över 320W.

Antagligen med hjälp av MorePowerTool

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Hur får du 400W Powerlimit på ditt 6900XT Red Devil? Jag har ett likadant och har inte fått kortet över 320W.

Skrivet av Alphahanne:

Antagligen med hjälp av MorePowerTool

MorePowerTool från IgorsLab.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Avstängd

Testa mitt Xfx 6900xt i time spy. Bara ändrat till rage mode.

Fick 19623 Graphics score. Det är väl helt ok poäng eller?

https://www.3dmark.com/spy/19788206

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tongy12:

Testa mitt Xfx 6900xt i time spy. Bara ändrat till rage mode.

Fick 19623 Graphics score. Det är väl helt ok poäng eller?

https://www.3dmark.com/spy/19788206

Ja det är det

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Antagligen med hjälp av MorePowerTool

Skrivet av kibatronic:

MorePowerTool från IgorsLab.

Tackar.
Behövs det någon extra kylning för att slira på i 400W, eller går det med ord kylaren?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Tackar.
Behövs det någon extra kylning för att slira på i 400W, eller går det med ord kylaren?

Det blir väldigt varmt. Skulle inte rekommendera det för mer än kortare test. Men med vattenkylning så skulle det nog gå.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem

XFX Radeon RX 6900 XT MERC 319 Black
Graphics Score : 20 114
CPU Score : 12 486
https://www.3dmark.com/3dm/60827192?

Endast Rage-mode och smällde till Optimized Defaults i BIOS en gång innan man rätta till standard grejs som XMP/Gen4/BAR osv

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Lodisen:

Tackar.
Behövs det någon extra kylning för att slira på i 400W, eller går det med ord kylaren?

Det ska du helt klart räkna med.

Håll koll på tempsen bara, sen är det så att kortet kommer inte ligga och toppa 400 W några längre stunder utan det handlar ju mer om enskilda spikar.

Så är det iaf på mitt kort. Det ligger generellt runt 250 W men kan flyga upp till ~300 W+ med upplåst budget i MPT.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Det ska du helt klart räkna med.

Håll koll på tempsen bara, sen är det så att kortet kommer inte ligga och toppa 400 W några längre stunder utan det handlar ju mer om enskilda spikar.

Så är det iaf på mitt kort. Det ligger generellt runt 250 W men kan flyga upp till ~300 W+ med upplåst budget i MPT.

Är detta 400W ASIC ni talar om, eller är det mätt på annat sätt? Som jag förstått det mäter sensorerna enbart hur mycket ström GPUn förbrukar, vilket ligger runt 260W för mig. Med förluster och resten av komponenterna inräknade estimerar jag siffran någonstans kring 300W vilket är i linja med AMDs TGP.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ludde72:

XFX Radeon RX 6900 XT MERC 319 Black
Graphics Score : 20 114
CPU Score : 12 486
https://www.3dmark.com/3dm/60827192?

Endast Rage-mode och smällde till Optimized Defaults i BIOS en gång innan man rätta till standard grejs som XMP/Gen4/BAR osv

Grymt!

Hur får du ditt kort att gå så svalt i rage mode? och klocka så högt? Jag har likadant kort och mitt låg på typ 70 grader i samma test med rage mode men fläckarna gick bara max på 1100 rpm typ så det var helt tyst.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Är detta 400W ASIC ni talar om, eller är det mätt på annat sätt? Som jag förstått det mäter sensorerna enbart hur mycket ström GPUn förbrukar, vilket ligger runt 260W för mig. Med förluster och resten av komponenterna inräknade estimerar jag siffran någonstans kring 300W vilket är i linja med AMDs TGP.

Jag pratar om vad mjukvaran registrerar, i mitt fall MSI Afterburner/RivaTuner

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tongy12:

Grymt!

Hur får du ditt kort att gå så svalt i rage mode? och klocka så högt? Jag har likadant kort och mitt låg på typ 70 grader i samma test med rage mode men fläckarna gick bara max på 1100 rpm typ så det var helt tyst.

Det var ett morgon pass och inte mer än 21c i rummet, annars vet jag inte, allt är ju default inkl fläktarna, CPUn är ju där emot push pull och ganska aggressiv på dens default, kanske hjälper till och jag har inte ändrat kurvan, än😎
Men du, eftersom det är ganska enkelt, spara en bech nu och sen gör en Optimized Default i BIOS, fixa dina inställningar vad dem nu än är och testa bencha igen, vill påstå jag hade sämre resultat innan jag gjorde det och har inte den blekaste Vad som gjorde det bättre, inte vant mig vid Gigabytes BIOS än iheller 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag pratar om vad mjukvaran registrerar, i mitt fall MSI Afterburner/RivaTuner

Som jag förstått det är det mjukvaran registrerar inte TGP. Den totala strömförbrukningen blir en del över det. Bra mycket kylning som behövs för 400+ W 😃

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ludde72:

Det var ett morgon pass och inte mer än 21c i rummet, annars vet jag inte, allt är ju default inkl fläktarna, CPUn är ju där emot push pull och ganska aggressiv på dens default, kanske hjälper till och jag har inte ändrat kurvan, än😎
Men du, eftersom det är ganska enkelt, spara en bech nu och sen gör en Optimized Default i BIOS, fixa dina inställningar vad dem nu än är och testa bencha igen, vill påstå jag hade sämre resultat innan jag gjorde det och har inte den blekaste Vad som gjorde det bättre, inte vant mig vid Gigabytes BIOS än iheller 🙂

aha najs. Vågar inte trycka på load opimized default haha. Google lite och såg att vissa hade problem med att datorn inte boota efter dem hade gjort detta. Kanske bara jag som är nojig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tongy12:

aha najs. Vågar inte trycka på load opimized default haha. Google lite och såg att vissa hade problem med att datorn inte boota efter dem hade gjort detta. Kanske bara jag som är nojig

Ahh duh 🙂
I min hjärna så säger ju "OD" att något kommer att optimeras och optimeras är ju optimalt, hmm heh 🙂
Om du inte kommer in i BIOS efter det så blir jag Väldigt förvånad, men du måste ju veta dina få inställningar endå som du gör när du köpt en ny dator, utgår från att du kan det.
Men, din dator, ditt val, förbli nyfiken då 😜

Ps, en annan är ju rädd för att overklocka och spränga burken, där är inte jag så kaxig 😅

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ludde72:

Ahh duh 🙂
I min hjärna så säger ju "OD" att något kommer att optimeras och optimeras är ju optimalt, hmm heh 🙂
Om du inte kommer in i BIOS efter det så blir jag Väldigt förvånad, men du måste ju veta dina få inställningar endå som du gör när du köpt en ny dator, utgår från att du kan det.
Men, din dator, ditt val, förbli nyfiken då 😜

ja jo det ända jag ändrat i bois är fläktkurvorna till chassi och cpu sen XMP och SAM så klart. Ja optimalt låter ju bra men i och med att man behövde flasha biosen för att cpun skulle fungera i detta moderkortet så tänker jag att om jag loadar defualt settings så går den tillbaka till biosen som inte stödjer 5000 serien. Får gärna rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Medlem

XFX 3900XT Merc Black - 2745 OC Mhz på orginalkylare.

Edit: 6900XT skall det vara ! Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Jag lyckades lägga vantarna på ett 6900 XT igår på Webhallen.
Det är min första erfarenhet med Radeon på 10 år så jag undrar hur ni undervoltar era grafikkort, gör ni det enbart i Adrenaline / Radeon software eller använder ni MSI Afterburner eller annan mjukvara?

Jag lyckades väldigt väl med att undervolta mitt RTX 3080 så det gick mycket tystare / lugnare genom att sätta min max spänning på 0,875. standard på mitt MSI RX 6900 XT Gaming X verkar ligga på 1175 mV, vad kan man rimligen förvänta sig vara minsta realistiska mV?

Var det kortet i Sickla som var hemma och vände hos mig ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tongy12:

ja jo det ända jag ändrat i bois är fläktkurvorna till chassi och cpu sen XMP och SAM så klart. Ja optimalt låter ju bra men i och med att man behövde flasha biosen för att cpun skulle fungera i detta moderkortet så tänker jag att om jag loadar defualt settings så går den tillbaka till biosen som inte stödjer 5000 serien. Får gärna rätta mig om jag har fel.

Min manual säger att om man t.ex gjort en Medveten CLR_CMOS, så ska man sen efter det göra en Optimized Defaults eller göra allt manuellt.
Att du skulle reverta till en äldre BIOS är ju knappast vad jag hade förväntat mig av den knappen.
Men iaf, något för framtiden att testa då, jag har gjort det på ett Gigabyte och lever än, men du har ju installerat OS och gjort dig bekväm och kanske minimalt sugen på klydd just nu om det skulle bli fallet, yep yep😎
Edit: Det första jag gjorde med var att flasha, utan CPU/Minne/GPU ens installerat, bara moderkortet fick ström och ,har samma BIOS version än idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

XFX 3900XT Merc Black - 2745 OC Mhz på orginalkylare.

Antar du menar 6900XT?

Bra klock i övrigt! Har du verifierat att den funkar som den ska? Jag har upplevt lite clock-stretching likt Ryzen-cpu:erna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ludde72:

Min manual säger att om man t.ex gjort en Medveten CLR_CMOS, så ska man sen efter det göra en Optimized Defaults eller göra allt manuellt.
Att du skulle reverta till en äldre BIOS är ju knappast vad jag hade förväntat mig av den knappen.
Men iaf, något för framtiden att testa då, jag har gjort det på ett Gigabyte och lever än, men du har ju installerat OS och gjort dig bekväm och kanske minimalt sugen på klydd just nu om det skulle bli fallet, yep yep😎

Ja exakt lite så jag känner att jag pallar inte att felsöka och hålla på om det skulle vara så att det börjar klydda bara för man vill ha lite högre poäng haha även fast det skulle vara intressant att testa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Antar du menar 6900XT?

Bra klock i övrigt! Har du verifierat att den funkar som den ska? Jag har upplevt lite clock-stretching likt Ryzen-cpu:erna.

6900 XT skall det vara, precis.

Lägsta klock 2500, högsta enligt ovan annars allt stock. Dvs har inte rört fläktar, power, minne.
En 5800X på 4.75Ghz och 3600 CL 16, NVME samsung som matar den med above 4G / Resizeable bar på.
Dottern kör bl a BF V på burken med en 3440x1440 144Hz monitor och den dippar väldigt sällan under 140 fps med allt på ultra.

Det är "näst intill" lika mjukt som med min 3090/120Hz 4k med gsync.

Det som strulade lite var dock att den inte ville klocka upp riktigt på standard clocks, den höll sig på 50% utilization och runt 1000Mhz. Fattade aldrig varför då fps bara var på 50 eller så men när jag satte clocks enligt ovan så håller den sina 144 fps som den ska.

Rent spontant så är 3090:n och 3080:n jag har mycket smidigare och enklare att konfigurera och få att fungera out-of-the-box måste jag säga.

Den 6800 Aorus Master jag har pensionerade jag i en EGPU om ingen vill köpa den (den ligger på marknaden) som yngsta dottern har till sin MSI Titan via TB3. Den levererar nästan 144fps/Hz i 2560x1440 via det interface:t vilket är rätt okay tycker jag. Skulle tippa att den är flaskad till 25-30% eller så.

Permalänk
Medlem

Ni som inte får era wattman inställningar sparade. Bocka ur fast windows reboot i energi inställningarna. Nu funkar det för mig.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Var det kortet i Sickla som var hemma och vände hos mig ?

Kan det ha varit men jag köpte det uppe i Bredden, deras huvudlager.
Ville du inte ha den här skönheten?

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Ni som inte får era wattman inställningar sparade. Bocka ur fast windows reboot i energi inställningarna. Nu funkar det för mig.

Jag gjorde det efter att ha läst tips om det men det hade ingen som helst effekt för mitt problem.
Det var nog nått skräp kvar från mina nVidia drivrutiner för när jag purgade den och ominstallerade AMD drivrutinerna så började det att funka.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Rent spontant så är 3090:n och 3080:n jag har mycket smidigare och enklare att konfigurera och få att fungera out-of-the-box måste jag säga.

Intressant reflektion. Jag kommer från en bakgrund bestående av (nästan) enbart Nvidia, och har reflekterat precis tvärt om! Är mycket imponerad av hur polerad AMDs mjukvara är i förhållande till Nvidia, och framförallt att jag inte behöver köra MSI Afterburner för att kontrollera frekvenser, fläktar, osv. Att kunna spara ner profilerna och återställa dom lätt har varit guld värt när jag lekt runt med kortet.

Personligen har detta varit den mest smärtfria undervolt/överklock av grafikkort någonsin.

Permalänk
Medlem

Imorgon släpper AMD testosteron drivrutiner tydligen. Ska bli intressant att se.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Imorgon släpper AMD testosteron drivrutiner tydligen. Ska bli intressant att se.

För mig som är ny i team red, vad är speciellt med testosteron jämfört med adrenalin, är det manligare drivrutiner?

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604