Permalänk
Medlem

Alltså alla som rör sig utanför sitt hem!

Bilisterna som inte kan trafikregler, t.ex. kör om på högersidan, glhf, det ligger tio + bilar framför mig det blir inte bättre för dig (och ofta ska de av motorvägen 1-2 kilometer senare i vilket fall).

Cyklister i brädd, som skiter i högerregeln och parkerar som hej kom och hjälp mig

Fotgängare som tycker att att fyra personer ska ha hela trottoaren och cykelbanan för de vill gå i bred eller dubbel barnvagnar x2 i bred med snorungar som lallar runt vad som närmast kan kallas för en karavan.

Och de jävla el-sparkcyklarna, de där folk hyr och sen bara lämnar överallt (eller slänger i Fyris-ån)

Blev nog mer upprörd över att läsa här, men tusan så skönt att få skriva av sig lite.

Skulle nog rösta för vilket parti som helst som vill lägga till ämnet Traffik i skolan, och att körkort har någon form av kontroll per 10-15 år eller vid vissa åldrar, dels så att synen kontrolleras och att folk hängt med i förändrade regler och skyltar.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

Haha jävlar om det skulle krävas teori, syntest och uppkörning vart 10:e år, vi skulle bli cyklister allihop!

Men helt ärligt, folk som inte kommunicerar är ett otyg. Blinkers på med bibehållen fart för att sen pallnita och svänga, tack din trähatt för att du lurade alla att du glömt blinkers på, nu står allt still och ser fånigt ut på grund av dig.

Full sula på hojen mot övergångsställe för att nita på trottoarkanten, tack din trähatt för att du fick alla att panikbromsa i onödan.

Och så vidare.

Kram på er alla.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Avstängd

Det är sjukt vad trafiken är irriterande alltså. Det verkar som om alla som är ute och kör samtidigt som jag typ fick körkort igår. En sak som i mina ögon har blivit väldigt mycket vanligare på senare tid är att folk stannar inne i rondeller för att släppa in de utanför. Handlar det bara om någon osäkerhet eller blev det för mycket med att blinka ut ur rondeller så folk bara har släppt allt om hur de funkar?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av snajk:

har blivit väldigt mycket vanligare på senare tid är att folk stannar inne i rondeller för att släppa in de utanför.

Det är ett nysvenskt beteende. Olika körkortsländer, olika regler. T.ex. i Italien finns olika regler för olika rondelltyper.

Permalänk
Medlem

Påslakan som har öppningen på sidan... Hur tänkte designern där?

Och när man kör påslakan med annan tvätt i torktumlaren och man plockar ut tvätten så ligger allt inne i påslakanet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Körde faktiskt på en cyklist som kom körande på trottoaren (skymdes av ett hus) och körde mot röd gubbe ut på övergångsstället. Hann bromsa så pass att jag klippte cykelns bakhjul. Jag hade med andra ord grönt och det var rött för gående. Cykeln såg ut som ett modernt konstverk, alldeles tilltrasslad, allting krokigt. Cyklisten klarade sig som genom ett under, kanade på den totaldemolerade cykeln ut i korsningen. Allt stannade. Sen for han upp och började skrika och gapa åt mig. Röd gubbe, påstod han, gäller bara fotgängare och inte cyklister så jag borde se upp mera. Efter en massa bök och stök började han förstå dels att han haft en sagolik tur och att jag hade c:a 100 vittnen på att jag hade grönt, hur han kommit i full fart på trottoaren, o.s.v., o.s.v. Det blev så småningom rättegång om saken och där hade han två vittnen som vittnade till hans fördel men jag hade en hel drös med vittnen och ingen av dem kunde minnas hans vittnens närvaro på olycksplatsen. Han blev dömd för grov vårdlöshet i trafik. Jag, å andra sidan, får fortfarande stora skälvan när jag kommer till den platsen. Jag kan resonera mig fram till att det troligen inte ska hända igen men det hjälper inte. Jag blir i alla fall skitnervös varje gång trots att det gått många år.

Var det ljus för cykel också så är de sällan synkade. Det kan alltså vara rött för gående och grönt för cyklister samtidigt så att stirra sig blind på gåendes är så lysande, det kan förstås också vara tvärtom, speciellt lömskt är detta om bilisten samtidigt har grönt och gör högersväng.

Med tanke på utfallet i dom så lär väl inte det varit fallet här men...

https://www.youtube.com/watch?v=O5ooB31GUaA

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasenfrasen:

Det är ett nysvenskt beteende. Olika körkortsländer, olika regler. T.ex. i Italien finns olika regler för olika rondelltyper.

Jag är inte så säker, vad jag kan se är det mestadels svenskar som beter sig på detta sätt. Ofta lite yngre kvinnor men också en del pensionärer.

Rondeller kan ju kännas lite jobbigare här i Göteborg om man inte är van då spårvagnar ofta går rakt igenom dem och de har företräde. Men beteendet är inte isolerat till sådana rondeller.

Permalänk
Medlem

När någon inte får svar på ett mail inom ett par timmar, och då istället kallar till ett möte...

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

När någon inte får svar på ett mail inom ett par timmar, och då istället kallar till ett möte...

Där vederbörande håller låda hela mötet utan att någon förstår varför mötet kom till eller vad det ska leda till.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av serafim:

Där vederbörande håller låda hela mötet utan att någon förstår varför mötet kom till eller vad det ska leda till.

Mitigeras enkelt genom att låta någon betala för mötet. Själv jobbar jag alltid mot projekt där allt som görs betalas av någon bönräknare, dvs intern eller extern kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Veckans måndagsmöte via Teams laggade getpung tills jag sa åt möteshållaren att koppla bort sitt VPN-anslutning. Voilà!

Mina teams-möten funkar inte övh. om jag inte kopplar bort vpn. Det leder till att jag alltid är 2 minuter sen till mina möten eftersom jag alltid glömmer bort att göra det i tid, och det tar ett tag efter bortkoppling tills jag faktiskt kan ansluta till mötet

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Ganska exakt så, japp.

Skrivet av hasenfrasen:

Mitigeras enkelt genom att låta någon betala för mötet. Själv jobbar jag alltid mot projekt där allt som görs betalas av någon bönräknare, dvs intern eller extern kund.

IT tekniker, bara interna användare och interna projekt, mao har jag alltid tid med allt

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av e1m1:

Mina teams-möten funkar inte övh. om jag inte kopplar bort vpn. Det leder till att jag alltid är 2 minuter sen till mina möten eftersom jag alltid glömmer bort att göra det i tid, och det tar ett tag efter bortkoppling tills jag faktiskt kan ansluta till mötet

För mig funkar det bra så länge jag inte har på kameran. Men det beror väl på hur VPN:en är uppsatt.

Permalänk
Medlem

Migrän suger.

Permalänk
Medlem

När man byter dagens fjärde bajsblöja med rännskita långt upp på ryggen på en illbatting som vägrar ligga ner på skötbordet utan slingrar sig som en ål på gräsmattan så att man får bajs överallt.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aphex:

Nix, psyklisterna har väjningsplikt mot biltrafiken vid cykelpassage. För att bilisterna ska ha väjningsplikt ska det vara en cykelöverfart med väjningslinje.

Det får inte vara för enkelt.
https://korkortonline.se/teori/passager/

Tack för denna men nyfiken på formuleringen. Förstår att det inte är ditt ansvar men när jag läser dessa rader så känns det som att missförstånd kommer ske.
Cyklister tror även att de aldrig har väjningsplikt, syns överallt och alla följer deras egna regler.

Korsar du som bilförare en cykelpassage i samband med sväng eller utfart ur en cirkulationsplats ska du släppa fram alla på cykelpassagen. Cyklisterna har dock fortfarande väjningsplikt. Detta är tänkt att öka säkerheten (båda har skyldigheter mot varandra).

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Det är sjukt vad trafiken är irriterande alltså. Det verkar som om alla som är ute och kör samtidigt som jag typ fick körkort igår. En sak som i mina ögon har blivit väldigt mycket vanligare på senare tid är att folk stannar inne i rondeller för att släppa in de utanför. Handlar det bara om någon osäkerhet eller blev det för mycket med att blinka ut ur rondeller så folk bara har släppt allt om hur de funkar?

Såg detta första gången i veckan och jag funderade vad personen höll på med. Rätt vad det var så stannade bilen i rondellen och släppte in en annan.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Människor suger punkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Såg detta första gången i veckan och jag funderade vad personen höll på med. Rätt vad det var så stannade bilen i rondellen och släppte in en annan.

Jo jag fattar inte det alls. Jag ser det ofta, typ var tredje gång jag kör i en rondell med andra bilar kanske. Första gångerna var det rätt läskigt för man tittar ju inte så mycket på bilen framför i en rondell utan håller snarare koll åt andra håll. De rondeller närmast mig, alltså sannolikt de jag kör mest i, har spårvagnsspår som går rätt igenom, så kommer det en spårvagn ska man ju lämna företräde åt den. Det kan ju ställa till det lite kanske, samtidigt så borde man ju förstå skillnaden mellan en spårvagn som kör rätt igenom mitten av cirkulationsplatsen och en bil som kommer från en vanlig väg.

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att det händer att den som ska in i rondellen inte har koll alls och bara kör in, jag skulle iaf stanna då för att undvika krock. Annars är det ju bara helt fel.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

På tal om rondell, vad är grejen med den nya metoden där man blinkar vänster in i rondellen oavsett vart du sen ska i rondellen? Blinkar vänster in i rondellen, slår snabbt över till höger och kör ut direkt igen till höger, eller rakt fram, eller till vänster. Det är väldigt svårt att förutse vad som är på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

På tal om rondell, vad är grejen med den nya metoden där man blinkar vänster in i rondellen oavsett vart du sen ska i rondellen? Blinkar vänster in i rondellen, slår snabbt över till höger och kör ut direkt igen till höger, eller rakt fram, eller till vänster. Det är väldigt svårt att förutse vad som är på gång.

Det är ingen ny metod så gjorde man förut. Man ska bara blinka när man åker ut ur rondellen.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Stadsbor som tvunget ska trängas på trottoarer och gång/cykelvägar

Vi brukade inte trängas på trottoarerna... Men någon klyftig politiker tog 60% av trottoaren och gjorde cykelbana. Så nu är det svårt att gå två personer i bredd utan att gå på cykelbanan.

För att säkerställa att vi i framtiden aldrig behövde trottoarer utan bara cykelbanor bestämde man sig sedan att på dessa resterande 40% plantera träd var 15:e meter. Så nu vill ingen gå längre, utan väljer något annat mindre miljövänligt sätt att röra sig.

Starkt jobbat...

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Det är ingen ny metod så gjorde man förut. Man ska bara blinka när man åker ut ur rondellen.

Fast specifikt att blinka vänster in i rondellen för att snabbt byta till höger och köra ut på första utfarten är en ny företeelse som jag börjat se på senare tid. Jag har inget problem om folk blinkar vänster om de faktiskt ska till vänster, bara de blinkar höger när det väl är dags att lämna rondellen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av keyser:

Fast specifikt att blinka vänster in i rondellen för att snabbt byta till höger och köra ut på första utfarten är en ny företeelse som jag börjat se på senare tid. Jag har inget problem om folk blinkar vänster om de faktiskt ska till vänster, bara de blinkar höger när det väl är dags att lämna rondellen.

Problemet ligger väl i att reglerna inte är helt tydliga och förstås att de har ändrats ganska kraftigt flera gånger. När jag tog körkort för typ 20 år sedan så var det nya regler, enligt körläraren i alla fall, att man skulle blinka vänster hela tiden tills man skulle ut och då stänga av signalen för då kör man ju rakt fram. Det finns ju en logik där, men det är inte direkt intuitivt ändå. Samtidigt skällde läraren på mig när jag då inte blinkade alls då jag skulle svänga höger (ta första avfarten), vilket jag ansåg vara korrekt enligt hans instruktioner. Då känns reglerna nu mer logiska i mina ögon, problem blir det ändå dock eftersom inte alla följer reglerna eller ens känner till dom. Alltså, som i så många frågor så handlar det om att bestämma sig för en metod och se till att alla följer den, skitsamma om den inte är perfekt utan det viktiga är att vi gör på samma sätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Jo jag fattar inte det alls. Jag ser det ofta, typ var tredje gång jag kör i en rondell med andra bilar kanske. Första gångerna var det rätt läskigt för man tittar ju inte så mycket på bilen framför i en rondell utan håller snarare koll åt andra håll. De rondeller närmast mig, alltså sannolikt de jag kör mest i, har spårvagnsspår som går rätt igenom, så kommer det en spårvagn ska man ju lämna företräde åt den. Det kan ju ställa till det lite kanske, samtidigt så borde man ju förstå skillnaden mellan en spårvagn som kör rätt igenom mitten av cirkulationsplatsen och en bil som kommer från en vanlig väg.

Jo, man räknar inte med att någon plötsligt ska stanna inne i rondellen. Bor ju i Västerås så både mindre stad och inga spårvagnar.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GLaDER:

Posten ska bara delas ut varannan dag?! Kom igen. Gör ert jobb............

https://i.imgur.com/qwpYqaX.jpg

https://www.postnord.se/varannandag

Skrivet av anon134512:

Skitbra ändring. För ingen är redo att betala mer för att hålla systemet uppe heller. Hur ofta är man i behov av att få brev varje dag? Ytterst sällan, näst intill aldrig ju.

Så länge inte paketen påverkas (och de gör det inte) är det en naturlig ändring när vi inte längre skickar brev.

Fast visst kommer det påverka det som vi lekmän kallar "paket" och inte bara det vi tänker på som "brev".

Dels direkt genom att t.ex. s.k. "varubrev" (Det jag tänker på som "paket") bara blir varannandagsutdelade (även många andra "paket" är egentligen "brev").

Dels indirekt när PN misslyckas med att leverera paketet hem för att (som de påstår) "Ingen var hemma", och att de sedan levererar till utlämningsstället och postar en pappersavi (som går som brev) (speciellt blä när PN bytt trackingid på "paket" från utland (som går som brev inrikes)).

Citat
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon257891:

Fast visst kommer det påverka det som vi lekmän kallar "paket" och inte bara det vi tänker på som "brev".

Dels direkt genom att t.ex. s.k. "varubrev" (Det jag tänker på som "paket") bara blir varannandagsutdelade (även många andra "paket" är egentligen "brev").

Dels indirekt när PN misslyckas med att leverera paketet hem för att (som de påstår) "Ingen var hemma", och att de sedan levererar till utlämningsstället och postar en pappersavi (som går som brev) (speciellt blä när PN bytt trackingid på "paket" från utland (som går som brev inrikes)).

Det är extremt få av alla paket som skickas som varubrev, det räcker knappast för att man ska fortsätta ge hjärt och lungräddning på en ohållbar modell.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon134512:

Det är extremt få av alla paket som skickas som varubrev, det räcker knappast för att man ska fortsätta ge hjärt och lungräddning på en ohållbar modell.

Jag skulle nog säga tvärtom (vad gäller småsaker), killgissningen är att "nästan allt" under 2kg går som "brev" i någon form (t.ex. så är även "skicka lätt" "brev").

Men visst stora och tunga paket är oftast "paket"

(Det jag vänder mig mot är att PN försöker ge sken av att det inte kommer påverka det som vi lekmän/privatpersoner uppfattar som paket: när dessa i högsta grad kommer att påverkas!

Även om PN inte ljuger, så är det (enligt min åsikt) åtminstone missvisande/vilseledande att påstå att "paket" inte påverkas, när det som vi privatpersoner uppfattar som paket (men formellt är "brev") kommer att påverkas.

Permalänk

Politiker, de bara pratar och pratar, stora ord på twitter och facebook men vägrar att faktiskt ställa krav och lösa problemen. Finns så mycket man kan göra snabbt att det är löjligt men men ska fortsätta försöka styra med ideologi och flosker om att jämställdhet ökar och våld minskar om vi skapar en myndighet till. Är helt övertygad om att man skulle få mycket bättre resultat om invånarna fick bestämma mer själva och använda sina egna pengar. All denna överstatlighet och skatt har gått över styr, politikerna ska ha mindre makt över vardagen (vad man ska äta, köpa osv) inte mer och fokusera på deras skyldigheter som att hålla medborgare i landet trygga.

Visa signatur

[5900x][MSI-B550-Tomahawk][RTX-3700][32GBRam3200CL14]