Secretlab Titan. Hiss eller diss i sittkomfort?

Permalänk
Medlem

Secretlab Titan. Hiss eller diss i sittkomfort?

Måste köpa en vettig sto nu.
Läst mycket om Titan och den checkar av alla boxar för mig även om jag egentligen är lite för liten för den, 170 cm. Dock kollat på en del reviews och videos och det kommer att funka.
* Sits som inte är så skålat så man kan vika in benen under varanda. Check.
* Tyg. Check.
* Färg som passar in rent inredningsmässig. Check.
* Justerbart ryggsupport. Check.
* Rätt snygg. Check.
* Går att luta rejält bakåt. Check.
* Rätt typ av fötter för att kunna ha fötterna på dem. Check.

MEN, det är väldigt många som dissar komforten och tycker den är på tok för hård. De som har det problemet dissar den rejält.
Andra tycker den är väldigt skön. Som input så väger jag kring 70 kilo.
Eftersom deras returplicy är rätt dyr (man får stå för frakten) är det ju inte så man kan prova den och skicka tillbaka den utan att det bli asdyrt.
Kommer att sitta i den 7-8 timmar om dagen 5 dagar i veckan.
Så vad säger ni som har eller har haft Titan?

På jobbet har jag alltid suttit i Kinnarps. Funkar väl ok, men tycker det är asfula och inte direkt sköna. Dock inga ryggproblem vilket väl är det viktigaste om man skall hårdra det.

Permalänk
Medlem

Jag har en Titan och inte så värst nöjd. Har haft andra stolar tidigare så som ak-racing och något annat märke, Titanen är i särklass obekvämast i mitt tycke.

Jag är 1.90 och väger ca 95 kg om det guidar dig någonstans. I mitt fall tycker jag den är alldeles för hård och behöver vid längre sittningar sitta på en kudde för att det skall gå. I övrigt är den bra.

Permalänk
Medlem

Ja frågan är ju om du vill sitta i en stol som är byggd för att vara ergonomisk eller för att tilltala bilnördar Jag är också 170 cm och har suttit i en del olika "sportstolar", vet dock inte vilka, och aldrig tyckt att de är särskilt bekväma. Har du provat någon liknande stol tidigare?

Permalänk
Samsung Sverige

Varför vill du ha en Titan när det specifikt är modellen för större personer? Det finns ju en mindre variant (Omega?) som troligen fungerar bättre för din längd och vikt. Jag kollade lite på en Titan eftersom jag är stor och lång, men jag såg en del klagomål på att "lädret" slets väldigt fult, så jag beställde precis en KAB Executive. Mer än dubbla pengarna, men jag tror att det är en stol som kommer att överleva i många år.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Köp en Ikea - Marcus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Varför vill du ha en Titan när det specifikt är modellen för större personer? Det finns ju en mindre variant (Omega?) som troligen fungerar bättre för din längd och vikt. Jag kollade lite på en Titan eftersom jag är stor och lång, men jag såg en del klagomål på att "lädret" slets väldigt fult, så jag beställde precis en KAB Executive. Mer än dubbla pengarna, men jag tror att det är en stol som kommer att överleva i många år.

Omega är för skålad i sitsen vilket gör att jag inte skulle kunna sitta som jag vill ibland (ena benet under det andra eller i kort).
Dessutom gillar jag inte att sitta tight i ryggen som i en bilsportstol. Därav går Omegan bort.
Titan är inte bara för storre personer utan även för de som inte gillar bilstolsdesignen. Vad gäller sitthöjd blir det precis om man är 170 cm så det skulle funkar ur den aspekten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Ja frågan är ju om du vill sitta i en stol som är byggd för att vara ergonomisk eller för att tilltala bilnördar Jag är också 170 cm och har suttit i en del olika "sportstolar", vet dock inte vilka, och aldrig tyckt att de är särskilt bekväma. Har du provat någon liknande stol tidigare?

Tycker denna är mer som en kontorstol är de traditioella gaminstolarna. Så det känns som en bra kompromiss vad gäller funktion och design.
Eftersom jag inte sitter i en bunker och jobbar utan där den också måste passa in skapligt i inredningen så tyckte jag denna var tillräckligt snygg.

Permalänk
Medlem

Jag är överlag nöjd med min titan.
Den är ganska hård, jag har lagt på ett fårskinn från ikea för att få den aningen mjukare och för att skydda tyget lite extra.
Det jag blev mest förvånad över är det rätt korta sittdjupet på en stol som marknadsförs till långa personer.
Jag är 188cm och det kunde gott varit 5cm mer sittdjup.

Med tanke på din storlek skulle jag tittat på omega istället, nackstödet kommer nästan hamna över huvudet på dig och jag skulle tro att armstöden hamnar för långt ut för dig (de sitter nästan för långt ut för mig på 115kg).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Ja frågan är ju om du vill sitta i en stol som är byggd för att vara ergonomisk eller för att tilltala bilnördar Jag är också 170 cm och har suttit i en del olika "sportstolar", vet dock inte vilka, och aldrig tyckt att de är särskilt bekväma. Har du provat någon liknande stol tidigare?

Finns så litet utbud och testa här i krokarna (Gävletrakten) och det flesta som finns är PU leather gaminstolar (designade som en bilracingstol) och sådana är inte aktuella. Visst, det finns många skitsnygga sådana, men jag måste bortse från det och hitta något som är snyggt nog och bekvämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag är överlag nöjd med min titan.
Den är ganska hård, jag har lagt på ett fårskinn från ikea för att få den aningen mjukare och för att skydda tyget lite extra.
Det jag blev mest förvånad över är det rätt korta sittdjupet på en stol som marknadsförs till långa personer.
Jag är 188cm och det kunde gott varit 5cm mer sittdjup.

Med tanke på din storlek skulle jag tittat på omega istället, nackstödet kommer nästan hamna över huvudet på dig och jag skulle tro att armstöden hamnar för långt ut för dig (de sitter nästan för långt ut för mig på 115kg).

Håller med i detta. Jag är 174 cm och det är nog precis jag når ner med fötterna när den är som lägst. Finns en nackkudde man får med men den går inte att använda för den kommer för högt upp. Tycker tyvärr med att armstöden kommer för långt ut även om man kan skjuta in dom lite.
Har ju tyvärr inte provat en omega så vet inte om den skulle varit bättre eller sämre

Permalänk
Medlem

Kan inte uttala mig själv, men har tre kollegor som alla äger en Secretlabs Omega (den mindre varianten) och som alla är väldigt nöjda. Enligt dom så är komforten likvärdig med RH Logic 400 som vi har på kontoret.
Personligen har jag en Kinnarps 9000 hemma som jag tycker är bekvämare än RH:n på kontoret.

Inga hands-on erfarenheter, men kanske kan ge en viss indikation om komforten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag är överlag nöjd med min titan.
Den är ganska hård, jag har lagt på ett fårskinn från ikea för att få den aningen mjukare och för att skydda tyget lite extra.
Det jag blev mest förvånad över är det rätt korta sittdjupet på en stol som marknadsförs till långa personer.
Jag är 188cm och det kunde gott varit 5cm mer sittdjup.

Med tanke på din storlek skulle jag tittat på omega istället, nackstödet kommer nästan hamna över huvudet på dig och jag skulle tro att armstöden hamnar för långt ut för dig (de sitter nästan för långt ut för mig på 115kg).

Det ev. problemet med armstöden har jag fakstikt inte tänkt på. Det är ju såklar av vikt...
Tack!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av joa:

Det ev. problemet med armstöden har jag fakstikt inte tänkt på. Det är ju såklar av vikt...
Tack!

Jag har monterat av armstöden på min. Detta då de inte går in under mitt skrivbord ens om jag sänker dem till det lägsta läget, vilket hindrar mig från att sitta så nära skrivbordet som jag vill.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paydaye:

Köp en Ikea - Marcus

SecretLab Omega är en betydlig uppgradering från Ikea Marcus.

TS: Varför siktar du som sagt in dig på en Titan som inte är till för folk i din storleksklass? Om den är för hård för någon som väger 90 kommer den definitivt vara för hård för dig.

Jag har en Omega själv (185 cm, 95 kg) och den fungerar. Men jag skulle kanske kört en Titan egentligen. Det enda jag kan klaga på är att armstödet har gått sönder nu efter ett antal år (ytskiktet).

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

SecretLab Omega är en betydlig uppgradering från Ikea Marcus.

TS: Varför siktar du som sagt in dig på en Titan som inte är till för folk i din storleksklass? Om den är för hård för någon som väger 90 kommer den definitivt vara för hård för dig.

Jag har en Omega själv (185 cm, 95 kg) och den fungerar. Men jag skulle kanske kört en Titan egentligen. Det enda jag kan klaga på är att armstödet har gått sönder nu efter ett antal år (ytskiktet).

Ja, det kan man ju undra :-). Men skiljer materialet i sitsen något mellan dessa två eller är problemet med hårda sitsar som många upplever?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joa:

Ja, det kan man ju undra :-). Men skiljer materialet i sitsen något mellan dessa två eller är problemet med hårda sitsar som många upplever?

Ser ju ut att finnas samma 3 alternativ på bägge.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av joa:

Ja, det kan man ju undra :-). Men skiljer materialet i sitsen något mellan dessa två eller är problemet med hårda sitsar som många upplever?

Anledningen till att jag valde Titan istället var för att Omega inte hade lumbar support som man kan ställa in utan en kudde där istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Ser ju ut att finnas samma 3 alternativ på bägge.

Nu menar jag inte själva ytan (PU, tyg, skinn) utan materialet inne i sitsen.

Permalänk

Har haft en Titan i lite mer än 1,5 år nu, fortfarande nöjd med köpet men det finns en del grejer som kunde varit bättre.

Armstöden är onödigt stora och lägsta läget är fortfarande för högt för att kunna sitta i optimalt läge till skrivbordet. Går ju dock att montera av som någon annan i tråden föreslog.
Sitsen har blivit skrangligare med tiden, kanske suttit i friläget och gungat den lite för mycket.
Hjulen är också rätt kassa, hade gärna bytt till någon form av "rollerblade" hjul ifall det fanns några säkra alternativ.

Men sen komforten är bra, tycker jag sitter bättre i den än min Kinnarps stol på jobbet. Dessutom ser den inte asful ut.

Permalänk
Medlem

Tänkte beställa en sådan här! Är det någon moms eller tullavgift som kan tillkomma?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telican:

Tänkte beställa en sådan här! Är det någon moms eller tullavgift som kan tillkomma?

Mvh

Nej.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."