Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Gillar inte Toto Wolfs kommentar:

"“It meant taking risks, and the other car is a Mercedes in front of him. In any driver’s development, for a young driver, you must never lose this global perspective.

“So yeah, lots to learn for him I guess.”

Låter lite som "om man inte släpper förbi en Mercedes och vill göra karriär, så ska man inte förvänta sig att de kommer att få chansen att köra för oss"

Var det inte på Monaco som Ocon fick stallorder av Toto att släppa förbi Merc på rätt ställe för några år sedan.

Permalänk
Medlem

Svårbedömt men in the end racing incident Antar ja. Kul med F1 på SweC dock

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD73:

https://grandprixracing.blogg.se/

Själv går jag tillbaks och ser på F1 när det verkligen var farligt och krävdes män till att köra. Inte som
idag rena fjollerna som där på grund av rika fäder med annat.Sedan värst av allt att är bilarna idag på
alla plan.Orkar ej skriva allt som är fel ens. Så mycket fel är det.

Personliga åsikter som den här bör hållas undan, honestly. "Fjollorna"? Vilka fjollor?

Dessa förare har mer mod än vad du troligtvis någonsin kommer att åstadkomma. Trots att vi har implementerat så pass hög säkerhet i Formel 1 som bara är bra, så har vi sedan 2000-talet förlorat fyra förare i F1 och en i F2.

Vi har även haft stunder som likväl hade kunnat resultera i en förares död om säkerheten som finns inte implementerades. Romain Grosjean vid Bahrain 2020. Charles LeClerc (m.fl.) vid Spa-Francorchamps 2018, Marcus Ericsson vid Monza 2018.

Vad försöker du åstadkomma med din kommentar? Att alla är pussies som köpt sig in i sporten?
Vad fan tror du man gjorde på 50-talet?

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Mr*Gibson:

Är det bara jag, men hör denna tråd verkligen hemma på Sweclockers framsida?

Det hör verkligen hemma på framsidan. Det här är ett community med flera olika intressen, men där fokus är datorer och hårdvara. Det betyder inte att vi är helt låsta till det heller, det är okej att prata om andra saker. Med tanke på att tråden har ökat med 4-5 sidor sen vi slängde ut den på framsidan så är det uppenbart att vi har många SweC'are som gillar F1

Permalänk

@Kenneth, absolut, som jag noterade i mitt efterkommande inlägg, det här hemma lika mycket som julmust och det tycker jag absolut hör hemma där

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

För att Bottas vet att han saknar speed punkt slut, end of discussion. Därför ska han ge space.

1. Nej, varför då? Det är för poäng och han har all rätt i världen att försöka hålla Russel bakom sig

2. Han ger space, det är Russel själv som väljer att köra ännu längre ut till höger än vad han måste vilket gör att han snurrar

Permalänk
Medlem

Så DRS är som frågetecken i mariokart?
Antingen får man en power-up boost eller snurrar man ut på ett bananskal!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Så DRS är som frågetecken i mariokart?
Antingen får man en power-up boost eller snurrar man ut på ett bananskal!

Man kan självklart tycka olika om DRS. Orsaken det infördes var för att öka chansen till omkörningar, innan var det väldigt glest mellan dem så det har ju haft en viss effekt för att göra racen mer intressanta.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Man kan självklart tycka olika om DRS. Orsaken det infördes var för att öka chansen till omkörningar, innan var det väldigt glest mellan dem så det har ju haft en viss effekt för att göra racen mer intressanta.

Får se vad 2022 reglementet gör på den fronten. Indycar har ju fått bra racing utan DRS på tighta banor som barber med deras ir18 design. De har ju push to pass men det är begränsat över ett helt race och kan användas i försvar också.
Så känns som F1 kan blir tightare med liknande filosifi....men med F1 leker med vortex generation och annat som skapar dirty air på varenda liten yta så är jag fortfarande skeptiskt

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Detta är varför F1 inte har varit kul sen Senna dog. Friskt vågat, hälften vunnit är det som gäller.

Klart man inte ska göra något direkt farligt som att köra in i någon med flit, men ingen minns en fegis heller.

Är man inte beredd att krascha och eventuellt dö varje gång man sätter sig i bilen så har man inget på banan att göra.

Ser man en lucka, så tar man den, annars kan man inte kalla sig en racerförare.

Jag kan tycka det är en positiv utveckling av sporten att den inte sker med livet som insats alls till samma grad som den gjorde förr. Att det varit över 20 år mellan Ayrton Sennas död och nästa dödsolycka i Formel 1 ser jag som ett gott betyg.

Senna gjorde ju annars en del direkt farliga saker med flit, som han sen rationaliserade med att "ser man en lucka så...".

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Får se vad 2022 reglementet gör på den fronten. Indycar har ju fått bra racing utan DRS på tighta banor som barber med deras ir18 design. De har ju push to pass men det är begränsat över ett helt race och kan användas i försvar också.
Så känns som F1 kan blir tightare med liknande filosifi....men med F1 leker med vortex generation och annat som skapar dirty air på varenda liten yta så är jag fortfarande skeptiskt

Det är ju ändå en viss skillnad mellan F1 och Indycar. I Indycar använder alla samma chassi medan varje stall själva utvecklar chassit i F1. I Indy två motorval och i F1 finns idag fyra motoralternativ. Jag vet inte om jag vill att F1 ska gå samma väg som Indycar i det sammanhanget. Jo, det blir jämnare race och det blir i högre grad förarna som avgör men det tar samtidigt bort en del av själen från F1. Homologisering har sina poänger i vissa sammanhang men F1 har alltid varit den extremaste racingserien och den skulle sluta vara det om det infördes.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det är ju ändå en viss skillnad mellan F1 och Indycar. I Indycar använder alla samma chassi medan varje stall själva utvecklar chassit i F1. I Indy två motorval och i F1 finns idag fyra motoralternativ. Jag vet inte om jag vill att F1 ska gå samma väg som Indycar i det sammanhanget. Jo, det blir jämnare race och det blir i högre grad förarna som avgör men det tar samtidigt bort en del av själen från F1. Homologisering har sina poänger i vissa sammanhang men F1 har alltid varit den extremaste racingserien och den skulle sluta vara det om det infördes.

This.

Konstruktörsmästerskapet är nästan större än det individuella förarmästerskapet. Sedan dag ett av Formel 1-racing så har konstruktörerna varit i led och kämpat varje säsong, med nya innovativa tekniker och egen-designade bilar. Försvinner detta eller blir mer som Indy, då är det inte F1 längre... då är det, ja, typ Indy.

Jämnare race kommer att komma, förhoppningsvis redan 2022 med de nya restriktionerna och föreskrifterna som FIA kommer med. Ska även bli kul att se de nya bilarna. Budget-tak, nya restriktioner mot aerodynamikflöde (förutom de som implementerats redan 2021), en konstant utveckling av banorna och var man drar linjen vid track-limits.

Ska bli kul! Förstör inte F1 med idéer från IndyCar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Vissa lopp i indycar är det dock inga omkörningar alls på banan, trots att de har väldigt annorlunda däck.
Indycar har flera bra grejer som gör racing tätare, som att depåstoppen spelar in mycket mer, både för tankning, färre mekaniker men också att de inte har utrustning klart där ute. Tror att skulle man bara flytta över p2p och eventuellt ta bort lite aero så hjälper det inte helt.

Deras blåflaggkoncept är mycket roligare, då fältet packas upp bakom backmarkers. Speciellt på banor med dåliga omkörningstillfällen. Det är också fantastiskt att de som ligger ett varv efter har möjlighet att köra upp sig, och ett starkt incitament att köra om ledaren. Speciellt på ovanbanor syns detta.

Men framförallt har de ju också banor som straffar förarna. Antingen sitter man i en mur eller så sitter man i gräset
Sedan har de ingen styrservo vilket gör att de som förare får arbeta klart mera och det ökar risken för misstag.

F1 lider ju absolut mest av tråkiga banor, och personligen tycker jag blåflaggsituationen skapar sämre racing. Skulle vara mycket roligare om man måste släppa av först när man blivit varvad. Det skulle nämligen innebära att ledaren har alltid en risk att fastna bakom sista bilen.

Men sedan är F1 depå-stoppen så sjukt industriellt storskaliga idag. Det är näst intill inget som avgörs i depån längre. Enstaka gånger per race tar det hela 4 sekunder istället för 2. Om det finns risk för mer som händer i depån skulle race bli mindre förutsägbara.

Något jag inte gillar med indycar, men som skapar kaos och underhållning där är ju hur gulflagg och depåregeln fungerar. Vilket skapar möjligheten för de som ligger sist, att gå i depå tidigt och komma ut i ledning. Och det är alltid en mycket högre risk för ledarna att stanna kvar ute längre än nödvändigt. Men om de går i depå för tidigt riskerar de att fastna i trafik istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

"Jag har kollat på Netflix och är numera expert på F1".

Ny mindre trollig version:

Jag har hört att Netflixdokumentären är väldigt bra, men inte sett den ännu. Är det några här som fått upp intresset för F1 genom denna? Jag är uppvuxen med F1 (motorjournalister i familjen) och har fått överdos av det som barn, men kanske det kan väcka nytt intresse.

Min gumma gillar Drive to survive så det är nog en riktigt bra grej för att bredda intresset till sporten. Vissa bjuder rejält på sig och det syns verkligen att dom alla är sjuka vinnarskallar.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Skrivet av Icetec:

1. Nej, varför då? Det är för poäng och han har all rätt i världen att försöka hålla Russel bakom sig

2. Han ger space, det är Russel själv som väljer att köra ännu längre ut till höger än vad han måste vilket gör att han snurrar

Jag repeterar återigen. Ja, jag är väl medveten att Bottas har all rätt i att försvara sig. Jag har aldrig sagt emot det.

1.För att det är en snabbare bil vid denna tidpunkten. Självklart ska han försvara sig om bilen bakom inte har fart att ta sig förbi. Precis som att Stroll lyckades hålla Bottas bakom sig. Men just i detta fallet är Russel med slipstream och DRS uppe i växellådan vid ett tillfälle som garanterar omkörning(min åsikt). Det är väldigt sällsynt att man ser förare som försvarar mot bilen bakom med DRS så pass långt innan en kurva. DRS är det absolut enklaste sättet att köra om på, på grund av fartskillnaden, och märker man att fartskillnaden är för stor, helt meningslöst med att försvara sig om det riskerar att båda bryter.

2. För att ge exempel på torrt underlag och DRS. Säg att HAM ligger bakom Mazepin ut ur sista kurvan. Öppnar vingen och ska förbi. Tror du Hamilton väntar till sista minuten för att maximera slipstream för att visa vilken linje han tänker attackera? Antagligen inte. Hamilton kommer gå ut och visa mycket tidigare var han ska attackera. För att risken finns att Mazepin kommer att flytta bilen. Vem är den stora förloraren i sitsen, jo Hamilton för han har chans på pallen.

Hade det det varit Kimi som Hamilton skulle köra förbi. Då hade han väntat till sista sekund att attackera och få max slipstream. För att det är 0 risk att Kimi skulle flytta bilen och därför kan han göra late move.

Det space som Russel har, är vad vi vet i efterhand. I Russels sits i 300 km/h, har du redan på långa vägar visat att du attackerar på utsidan. Som jag sa Russels saknade kylan att fullfölja sin linje. Om vi tar Perez vs Gasly på SPA. Perez har all rätt att försvara sig, behöver han köra hjul mot hjul med Gasly och riskera att Gasly styr in i väggen? Tveksamt.

Det enda jag säger är att Bottas får skylla sig själv. Precis som att Russel får skylla sig själv att han inte hade nerverna att hålla ratten. Men det är Bottas som gör att Russels nerver inte håller och Bottas är den som förlorar mest genom att inte ta poäng. Bottas har tur att det inte är 2 RB på pallen.

Vi har ju redan varit inne och pratat om övervägningar som måste göras sett till slutresultatet. Tar vi Albon så kostade 2 dueller mot Hamilton hans plats i RB. Även fast det är 110% Hamiltons fel så sitter ändå Perez där istället för Albon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Jag repeterar återigen. Ja, jag är väl medveten att Bottas har all rätt i att försvara sig. Jag har aldrig sagt emot det.

1.För att det är en snabbare bil vid denna tidpunkten. Självklart ska han försvara sig om bilen bakom inte har fart att ta sig förbi. Precis som att Stroll lyckades hålla Bottas bakom sig. Men just i detta fallet är Russel med slipstream och DRS uppe i växellådan vid ett tillfälle som garanterar omkörning(min åsikt). Det är väldigt sällsynt att man ser förare som försvarar mot bilen bakom med DRS så pass långt innan en kurva. DRS är det absolut enklaste sättet att köra om på, på grund av fartskillnaden, och märker man att fartskillnaden är för stor, helt meningslöst med att försvara sig om det riskerar att båda bryter.

Fast han försvarar sig ju inte, han håller sin linje på det torra partiet på banan som han kört på hela raksträckan och lämnar mer än en bilbredd till höger som Russel inte väljer att utnyttja till fullo. Det enda alternativet är om Bottas hade svängt till vänster, d.v.s. aktivt flyttat på sig för att släppa förbi Russel, och det är så klart helt orimligt att han skulle göra det. Speciellt med tanke på att det bara finns ett torrt spår på banan, vilket är spåret Bottas håller. Menar du att han ska köra ut på den blöta delen för att se till att Russel kan köra om utan problem? Eventuellt om det var Hamilton han hade bakom sig, men inte för en annan förare i ett annat team. Kan du inte göra en omkörning utan att bli genomsläppt av föraren framför så kan du inte göra en omkörning ö.h.t, vilket bevisligen Russel inte heller kunde göra i det här läget.

Skrivet av FlytPojken:

2. För att ge exempel på torrt underlag och DRS. Säg att HAM ligger bakom Mazepin ut ur sista kurvan. Öppnar vingen och ska förbi. Tror du Hamilton väntar till sista minuten för att maximera slipstream för att visa vilken linje han tänker attackera? Antagligen inte. Hamilton kommer gå ut och visa mycket tidigare var han ska attackera. För att risken finns att Mazepin kommer att flytta bilen. Vem är den stora förloraren i sitsen, jo Hamilton för han har chans på pallen.

Hade det det varit Kimi som Hamilton skulle köra förbi. Då hade han väntat till sista sekund att attackera och få max slipstream. För att det är 0 risk att Kimi skulle flytta bilen och därför kan han göra late move.

Det space som Russel har, är vad vi vet i efterhand. I Russels sits i 300 km/h, har du redan på långa vägar visat att du attackerar på utsidan. Som jag sa Russels saknade kylan att fullfölja sin linje. Om vi tar Perez vs Gasly på SPA. Perez har all rätt att försvara sig, behöver han köra hjul mot hjul med Gasly och riskera att Gasly styr in i väggen? Tveksamt.

Det enda jag säger är att Bottas får skylla sig själv. Precis som att Russel får skylla sig själv att han inte hade nerverna att hålla ratten. Men det är Bottas som gör att Russels nerver inte håller och Bottas är den som förlorar mest genom att inte ta poäng. Bottas har tur att det inte är 2 RB på pallen.

Vi har ju redan varit inne och pratat om övervägningar som måste göras sett till slutresultatet. Tar vi Albon så kostade 2 dueller mot Hamilton hans plats i RB. Även fast det är 110% Hamiltons fel så sitter ändå Perez där istället för Albon.

Allt det här bygger på premissen att Bottas "försvarar", d.v.s. ändrar riktning på sin bil i respons till ett omkörningsförsök. Det gör han ju inte. Om Bottas hade krängt åt höger för att försöka tränga ut Russel så är det en annan femma men så är ju inte fallet.

Att anse att Bottas ska "skylla sig själv" för att han inte går av racinglinjen för att släppa förbi en bil han racear mot är ju vansinnigt. Russel ska inte göra en omkörning om han inte kan göra den på ett säkert sätt. I det här läget hade han säkert kunna göra det om han inte svängde ut till höger så pass att han hamnar på den blöta, vita linjen (och eventuellt till och med gräset). Det var ingen som tryckte ut honom dit, han körde dit själv på eget bevåg och i och med den dåliga avvägningen så plockade han ur sig själv och Bottas ur racet.

https://www.youtube.com/watch?v=vjdwQDXxrfY

Om du lyssnar låter det dessutom som om Russel har tappat bilen innan han ens är jämsides med Bottas.

Men det är klart, sporten vore ju säkrare om man bara använde blåflagg även när bilarna kör för position och gör en regel som säger att om din motståndare bakom dig har mer fart i bilen så får du svänga av till vänster och sakta in så att de kan komma förbi. Lite tråkigare så bara.

Permalänk
Medlem

Här kan vi börja snacka tycker jag. En gammal klassiker.

Permalänk
Skrivet av Icetec:

Fast han försvarar sig ju inte, han håller sin linje på det torra partiet på banan som han kört på hela raksträckan och lämnar mer än en bilbredd till höger som Russel inte väljer att utnyttja till fullo. Det enda alternativet är om Bottas hade svängt till vänster, d.v.s. aktivt flyttat på sig för att släppa förbi Russel, och det är så klart helt orimligt att han skulle göra det. Speciellt med tanke på att det bara finns ett torrt spår på banan, vilket är spåret Bottas håller. Menar du att han ska köra ut på den blöta delen för att se till att Russel kan köra om utan problem? Eventuellt om det var Hamilton han hade bakom sig, men inte för en annan förare i ett annat team. Kan du inte göra en omkörning utan att bli genomsläppt av föraren framför så kan du inte göra en omkörning ö.h.t, vilket bevisligen Russel inte heller kunde göra i det här läget.

Allt det här bygger på premissen att Bottas "försvarar", d.v.s. ändrar riktning på sin bil i respons till ett omkörningsförsök. Det gör han ju inte. Om Bottas hade krängt åt höger för att försöka tränga ut Russel så är det en annan femma men så är ju inte fallet.

Att anse att Bottas ska "skylla sig själv" för att han inte går av racinglinjen för att släppa förbi en bil han racear mot är ju vansinnigt. Russel ska inte göra en omkörning om han inte kan göra den på ett säkert sätt. I det här läget hade han säkert kunna göra det om han inte svängde ut till höger så pass att han hamnar på den blöta, vita linjen (och eventuellt till och med gräset). Det var ingen som tryckte ut honom dit, han körde dit själv på eget bevåg och i och med den dåliga avvägningen så plockade han ur sig själv och Bottas ur racet.

https://www.youtube.com/watch?v=vjdwQDXxrfY

Om du lyssnar låter det dessutom som om Russel har tappat bilen innan han ens är jämsides med Bottas.

Men det är klart, sporten vore ju säkrare om man bara använde blåflagg även när bilarna kör för position och gör en regel som säger att om din motståndare bakom dig har mer fart i bilen så får du svänga av till vänster och sakta in så att de kan komma förbi. Lite tråkigare så bara.

Det bygger på att alla andra förare som blivit omkörda i den situationen håller sig vänster om vita linjen. Dvs normalbeteendet i situationen är att alla förare på gridden hade gjort exakt samma omkörningsförsök som Russel. Men det är bara Bottas som försvarar sig med att gå över vita linjen. Jag sa också innan att det läggs för mycket fokus på underlaget. Har föraren bakom farten, så skiter man i underlaget. Full wets och du är i växellådan på start och mål, klart ingen släpper på gasen. Hamiltons avåkning skedde i det blöta på grund av att han vet att Russel måste släppa honom och han skiter fullständigt i att det är blött, därför tog han chansen. Det går liksom inte att föra in logik att man ska köra "torra linjen" och samtidigt inte förstå logiken att F1 förare vill förbi bilen framför no matter what.

Jag skiter faktiskt i om det är vansinnigt. Bottas fick 0 poäng och nu har teamet en "Valtteri, it's James" att använda. Det är slutresultatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Här kan vi börja snacka tycker jag. En gammal klassiker.
https://youtu.be/6AzpYilkKrA

Eller denna om man ska prata Schumacher
https://www.formula1.com/en/latest/features/2015/5/do-you-remember----schumacher-s-rascasse-antics-spark-outcry.html

Eller:

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Det bygger på att alla andra förare som blivit omkörda i den situationen håller sig vänster om vita linjen. Dvs normalbeteendet i situationen är att alla förare på gridden hade gjort exakt samma omkörningsförsök som Russel. Men det är bara Bottas som försvarar sig med att gå över vita linjen. Jag sa också innan att det läggs för mycket fokus på underlaget. Har föraren bakom farten, så skiter man i underlaget. Full wets och du är i växellådan på start och mål, klart ingen släpper på gasen. Hamiltons avåkning skedde i det blöta på grund av att han vet att Russel måste släppa honom och han skiter fullständigt i att det är blött, därför tog han chansen. Det går liksom inte att föra in logik att man ska köra "torra linjen" och samtidigt inte förstå logiken att F1 förare vill förbi bilen framför no matter what.

Jag skiter faktiskt i om det är vansinnigt. Bottas fick 0 poäng och nu har teamet en "Valtteri, it's James" att använda. Det är slutresultatet.

Jag är skeptisk till att alla förare hade gjort samma omkörning eftersom den var dåligt avvägd och slutade med krasch. Har man så mycket mer fart är det ju smartare att köra om till vänster till att börja med för att ta innerspåret till nästa kurva. Frågar du Toto verkar han ju dessutom inte vara direkt imponerad över Russels agerade så jag tror inte att Bottas drabbas så hårt av detta som du verkar tro. Det är ju, som sagt, Russels fel att de krockade till att börja med.

Förstår inte vad du menar med torra linjen och att bilar vill förbi. Det finns ingen anledning för Bottas att, på SLICKS (vet inte vad du menar med full wets), köra ut på den våta delen av banan för att släppa förbi Russel med logiken att Russel kanske kommer tappa kontrollen och krascha annars. Det är inte Bottas fel. Det är Bottas PROBLEM att Russel tappar kontrollen, men han har inte bidragit till det.

Permalänk
Medlem

Ja, Schumacher hade ju en del väldigt osportsligt och farligt beteende.

Permalänk
Skrivet av Icetec:

Jag är skeptisk till att alla förare hade gjort samma omkörning eftersom den var dåligt avvägd och slutade med krasch. Har man så mycket mer fart är det ju smartare att köra om till vänster till att börja med för att ta innerspåret till nästa kurva. Frågar du Toto verkar han ju dessutom inte vara direkt imponerad över Russels agerade så jag tror inte att Bottas drabbas så hårt av detta som du verkar tro. Det är ju, som sagt, Russels fel att de krockade till att börja med.

Förstår inte vad du menar med torra linjen och att bilar vill förbi. Det finns ingen anledning för Bottas att, på SLICKS (vet inte vad du menar med full wets), köra ut på den våta delen av banan för att släppa förbi Russel med logiken att Russel kanske kommer tappa kontrollen och krascha annars. Det är inte Bottas fel. Det är Bottas PROBLEM att Russel tappar kontrollen, men han har inte bidragit till det.

Det är det synsättet som skiljer hur man ser på incidenten åt. Jag är övertygad om att det är en omkörning, jag utgår från avståndet till kurva 1 är tillräckligt långt och att han var tillräckligt nära. Det är liksom inget nytt fenomen. Vi vet hur DRS fungerar och vi ser sannolikheten beroende på avståndet, om omkörningen kommer lyckas eller inte. Kommentatorerna säger ju själva varje race att bilen bakom har DRS, är han tillräckligt nära, har han den extra speeden, osv.

Vad Russel gör påverkar inte vilka teamordrar som kanske tas. Du tror inte Bottas behöver släppa Lewis när det handlar om VM titeln? Så jo desto färre poäng Bottas tar desto mer teamorder kan han räkna med. Eller du förväntar dig att Toto då ska säga till Lewis att Bottas inte släpper förbi dig för att det var Russels fel för 10 race sedan?

Det handlar om att föraren bakom skiter fullständigt i om det är ett safe move eller inte. Jag kallar inte Ricciardos dyk på insidan som safe. Men det är jävligt fint och brukar lösa sig, tack vare att bilen framför har lite awareness och inte styr in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD73:

https://grandprixracing.blogg.se/

Själv går jag tillbaks och ser på F1 när det verkligen var farligt och krävdes män till att köra. Inte som
idag rena fjollerna som där på grund av rika fäder med annat.Sedan värst av allt att är bilarna idag på
alla plan.Orkar ej skriva allt som är fel ens. Så mycket fel är det.

Ja det är väldigt manligt att dö innan man fyllt 30, VÄLDIGT manligt. Saknar också när det gick bort en förare per lopp, väldigt bra för sporten förstås!!!!!!

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Personliga åsikter som den här bör hållas undan, honestly. "Fjollorna"? Vilka fjollor?

Dessa förare har mer mod än vad du troligtvis någonsin kommer att åstadkomma. Trots att vi har implementerat så pass hög säkerhet i Formel 1 som bara är bra, så har vi sedan 2000-talet förlorat fyra förare i F1 och en i F2.

Vi har även haft stunder som likväl hade kunnat resultera i en förares död om säkerheten som finns inte implementerades. Romain Grosjean vid Bahrain 2020. Charles LeClerc (m.fl.) vid Spa-Francorchamps 2018, Marcus Ericsson vid Monza 2018.

Vad försöker du åstadkomma med din kommentar? Att alla är pussies som köpt sig in i sporten?
Vad fan tror du man gjorde på 50-talet?

Mycket gubbar här som verkar gnälla mer på sporten än att faktiskt sluta titta på den om det inte är så jävla roligt längre och kanske hitta någon annan hobby, patetiskt.

Som jag skrev på förra sidan i mitt inlägg är F1 bättre att följa någonsin. Innan visade de ju exempelvis tidtabellerna på 4 förare åt gången längst ner..

Jag tipsar att om ni gubbar vill gnälla av er så finns det en tråd här som heter "plats för lite gubbgnäll" där ni kan gnälla av er!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Mycket gubbar här som verkar gnälla mer på sporten än att faktiskt sluta titta på den om det inte är så jävla roligt längre och kanske hitta någon annan hobby, patetiskt.

Som jag skrev på förra sidan i mitt inlägg är F1 bättre att följa någonsin. Innan visade de ju exempelvis tidtabellerna på 4 förare åt gången längst ner..

Jag tipsar att om ni gubbar vill gnälla av er så finns det en tråd här som heter "plats för lite gubbgnäll" där ni kan gnälla av er!

Nädu, här ska ingen osnuten snorvalp komma och gnälla på gubbgnäll. Att vara gubbsur och gubbgnällig är alla gubbars rätt och bland det bästa med att bli gubbe.

Med det sagt kan man ingalunda påstå att det är fjolleri att kunna köra skiten ur en bil på 750Kg och över 1000HK. Även om många av förarna inte ens hunnit få fjun på överläppen är det ingen tvekan om att kulorna är på plats.

Sen tänker jag för all del gubbgnälla lite på att bilarna blivit sjukt stora, de kör inte V10;or längre och många nya banor känns väldigt oinspirerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Ja det är väldigt manligt att dö innan man fyllt 30, VÄLDIGT manligt. Saknar också när det gick bort en förare per lopp, väldigt bra för sporten förstås!!!!!!

Osarkastiskt ja.
Också: hoppas hon läser det här, bro

Portugal nästa. Kan hjälten Max vinna igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Det är det synsättet som skiljer hur man ser på incidenten åt. Jag är övertygad om att det är en omkörning, jag utgår från avståndet till kurva 1 är tillräckligt långt och att han var tillräckligt nära. Det är liksom inget nytt fenomen. Vi vet hur DRS fungerar och vi ser sannolikheten beroende på avståndet, om omkörningen kommer lyckas eller inte. Kommentatorerna säger ju själva varje race att bilen bakom har DRS, är han tillräckligt nära, har han den extra speeden, osv.

Att en omkörning lyckas är ju dock till 100% beroende på att man inte tappar kontrollen över sin egen bil och kraschar. Och en omkörning som till 100% är beroende av att personen du försöker köra om snällt flyttar på sig och släpper förbi dig är inte en omkörning som borde göras.

Skrivet av FlytPojken:

VDet handlar om att föraren bakom skiter fullständigt i om det är ett safe move eller inte. Jag kallar inte Ricciardos dyk på insidan som safe. Men det är jävligt fint och brukar lösa sig, tack vare att bilen framför har lite awareness och inte styr in.

Nej, alla förare bryr sig om att det är en safe move. Det är liksom det du måste göra. Men jag tror att det som fundamentalt skiljer våra vyer på detta är att du (felaktigt) tycker att Bottas medvetet styr ut åt höger FÖR ATT klämma till Russel, som en del av hans försvar mot omkörningen.

Min vy, och det som faktiskt händer, är att Bottas helt enkelt följer racinglinjen som är den torra delen av banan, eftersom att han är på slicks och det är lätt att vurpa om du kör på blöt asfalt med omönstrade däck. Något som Russel något ögonblick senare visar, när han kör över på den våta delen av banan + lite gräs, och tappar kontrollen över sin bil. Hade Bottas tryckt ut Russel, d.v.s. inte lämnat plats åt honom till höger, så hade det varit en annan femma. Men så är alltså inte fallet. Det finns gott om utrymme att åka förbi på, och Bottas "försvarar" ö.h.t. inte den omkörningen. Han håller bara exakt samma linje som han hade kört annars.

Din lösning på detta som jag förstår det är att Bottas viker av från racinglinjen, över till det blöta till vänster, och släpper förbi honom som om Bottas hade blåflagg eller att han hade fått teamorder att släppa förbi. Det är en helt orimlig bild av situationen. Man släpper inte förbi någon som man racear mot bara för att den personen har DRS på dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Osarkastiskt ja.
Också: hoppas hon läser det här, bro

Portugal nästa. Kan hjälten Max vinna igen?

Nog för att det blivit mycket hyckleri och skitsnack i moderna F1 som exempelvis tramset med "WeRaceAsOne" fast det körs i länder som Bahrain och Saudiarabien där man har lagligt slaveri som fortgår. Däremot kan framstegen i säkerhet knappast ses som någonting negativt.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Nog för att det blivit mycket hyckleri och skitsnack i moderna F1 som exempelvis tramset med "WeRaceAsOne" fast det körs i länder som Bahrain och Saudiarabien där man har lagligt slaveri som fortgår. Däremot kan framstegen i säkerhet knappast ses som någonting negativt.

Nä, men jag håller med.