Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem

Med tanke på alla andra HDR fixar och speciellt "only when supported"-alternativet hoppades jag att senaste uppdateringen skulle också fixa mitt problem där den fortsätter mata ut HDR i 1080p 120Hz, vilket min LG OLED C7 inte stödjer (resulterar i en väldigt grådassig bild då den visar 1080p 120Hz HDR i SDR format). Så jag får fortsätta gå in i settings och disabla HDR om jag vill spela i 1080p 120Hz med rätt färger. Känns som att TV:n borde kunna säga till PS5an "hörru jag stödjer inte HDR i 120hz, kan du stänga av det?" men kanske inte ingår i HDMI specifikationen?

Men alla andra fixar är ju bra iaf. Det där med skivläsaren och tystnad verkar stämma Gillar också att man kan trycka Options på ett spel för att komma in i save management som på PS4.

(I efterhand vore det bättre om de bara copy-pastat PS4's OS och bytt tema... tycker den var väldigt bra...)

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Inaktiv

Missade era inlägg igår. Använder flera datorer och gårdagen var extremt stressig som det var redan.

Skrivet av nevada:

Själv kan jag tycka att extern lagring borde kunna användas för ps5-spel på egen risk att det kan gå långsamt. Vad är problemet liksom? Ok att det finns spel som förväntar sig en viss hastighet för att behålla flytet men det lär ju knappast göra spelen ospelbara.

Ja precis, håller med helt. Jag har fortfarande inte sett något spel som nämnvärt utklassar en vettig NVMe enhet på PC, och då har vi inte fått DirectStorage ännu. Hade gärna sett möjligheten att köra från iallafall externa SSD'er men att man troligen bara får längre laddningstider.

När spel börjar streama brutalt så kanske det blir ett problem, men jag tvivlar på att vi redan är där. Extremexemplet jag minns från PC-världen är launch-versionen av Batman: Arkham Knight som nästan oavsett lagringstyp streamade texturer för långsamt från lagringen, och då även SSD'er. Men det spelet fixades tillslut.

Bra att kunna avlasta interna lagringen utan att behöva ladda ner på nytt. Jag sitter själv på obegränsad 4G i väntan på fiberinstallation så jag försöker hålla datamängderna i rimliga mängder.

Skrivet av Entash:

Ah hörde det. Hör knappt coil whine längre nu dock när fläkten tar över. Alltså jämfört med PS4 är den fortfarande sjukt tyst, bara de inte fortsätter låta högre. Sen såg folk som undersökte värme inuti konsolen att man t.ex. i spiderman nådde upp i farliga nivåer av temperatur så det är fine för mig att de har höjt lite.

Hmm jag tänker att kanske spelutvecklare borde kunna välja om spelen måste spelas direkt från inyggda ssd eller inte. T.ex. nya Ratchet & Clank kommer man definitivt behöva den nya ssdn för teleportering, samtidigt som t.ex. Fifa inte borde behöva en extrem ssd för att funka.

Låter vettigt om det blir varmt internt förstås, blir att se över min konsol i helgen om jag märker något.

Permalänk

Skiva fastnar

Halloj

Tänkte höra om någon har samma problem som mig. Händer med jämna mellanrum att skivan fastnar i ps5:an när man vill mara ut den.

Den försöker mata ut skivan men hackar som att den tar emot något och ger sen upp.
Inte hittat något vid lite googlande utlver en länk om hur man monterar isär den för att lossa skivor. Int något man känns supertaggad på direkt 🤪

Permalänk
Medlem

"Fear surrounds you in Resident Evil Village, unleashing a new chapter of survival horror on PS5 and PS4 on May 7th, 2021"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

https://youtu.be/4nPVUYYC8fQ

"Fear surrounds you in Resident Evil Village, unleashing a new chapter of survival horror on PS5 and PS4 on May 7th, 2021"

Inte nog med det: demo ute nu!

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Levandebild:

https://youtu.be/4nPVUYYC8fQ

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem

Hur känns 45 FPS egentligen på en skärm utan VRR? På en vanlig 60Hz skärm blir det väl väldigt udda? Tror jag aldrig sett ett spel targeta 45 FPS.

Digital Foundry lär säkert ha en genomgång annars, får vänta på den kanske.

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, PG32UCDP

Permalänk
Medlem

Det där med skivan att den låter mindre stämmer, däremot börjar skivan snurra mer än en gång även om man inte lirar spelet på skivan.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Hur känns 45 FPS egentligen på en skärm utan VRR? På en vanlig 60Hz skärm blir det väl väldigt udda? Tror jag aldrig sett ett spel targeta 45 FPS.

Digital Foundry lär säkert ha en genomgång annars, får vänta på den kanske.

Det kommer helt enkelt flyta lite bättre än 30 hz men sämre än 60 hz

Permalänk
Medlem

45Hz på 60Hz skärm = tearing.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

45Hz på 60Hz skärm = tearing.

Precis....

Verkar dock vara att 45 FPS är ett snitt och inte en cap: https://twitter.com/dark1x/status/1383013775674990592?s=21

...vilket är mer logiskt men ändå inte bra. Nå vi får väl se. 45 FPS cap hade varit väldigt konstigt iaf.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Vilken soppa av system att supporta och inblandningen av 45 FPS på Playstationkonsollerna som inte ens har stöd för VRR. Capcom borde lägga mindre tid på idiotiska demo-upplägg och fila mer på optimering och rationella beslut över vad man offrar på klenare konsoller och när RT används.

Permalänk
Medlem

Testar en månad PS+ vet ej om jag ska förlänga, laddade ner monster hunter world ice (månadens spel).

Men har ej kört ettan, finns risk att jag spelar det senare undrar om spelet finns kvar i ssdn för evigt så man spela det när man har tid eller är det endast 1 månads tidsfönster?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Testar en månad PS+ vet ej om jag ska förlänga, laddade ner monster hunter world ice (månadens spel).

Men har ej kört ettan, finns risk att jag spelar det senare undrar om spelet finns kvar i ssdn för evigt så man spela det när man har tid eller är det endast 1 månads tidsfönster?

Den kommer finnas kvar på SSDn men du kan bara starta det om du är prenumerant på PS+ fortfarande

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Den kommer finnas kvar på SSDn men du kan bara starta det om du är prenumerant på PS+ fortfarande

Jaha ok tack för svar , det var ju bra.

Permalänk
Medlem

Har en budget 4K.Philips, fungerar bra med PS5 i 60 fps titlar, är det värt att uppgradera till en Qled 120 hz även fast man inte kör spel som stödjer mer än 60 hz, totalt ointresserad av FPS spel.

Antar att finesser som VRR inte påverkar spelupplevelsen nämnvärt vid spel som ändå är 60 fps locked?

Permalänk

Efter senaste FW så är även HDR på tok för mörkt.
Tvungen att slå av det. Försökt med olika inställningar men allt ser skit ut.
Så var det inte innan den nya uppdateringen.
Vidare så går de inte längre att köra Cold War i 1080p med 120hz längre. Enbart 4k/120hz.

Diskläsaren spinner fortfarande random som innan patchen. Hajar inte detta.
Samma på PS4. Så fort man startade den så snurrade skivan igång fast det inte är spelet man spelade. Dom måste vara livrädda så ofta som skivan måste kontrolleras.

Permalänk
Medlem

Lite märkligt ändå att man inte kan välja 1440p i menyer och spel, skulle vilja ha det alternativet när jag lirar på datorskärmen... 1440p är väl den vanligaste upplösningen på spelskärmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Lite märkligt ändå att man inte kan välja 1440p i menyer och spel, skulle vilja ha det alternativet när jag lirar på datorskärmen... 1440p är väl den vanligaste upplösningen på spelskärmar

1440p är inte den vanligaste upplösningen på TV-apparater (de flesta TV-apparater har väl inte ens den upplösningen?) och majoriteten som spelar TV-spel spelar väl just på en TV.
Men visst, det skulle ju vara bra om PS5 stöder 1440p också så de som använder enheten till en monitor med 1440p kan få bästa outputen för sin monitor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

1920x1080 är fortfarande det vanligaste med ganska stor marginal https://store.steampowered.com/hwsurvey

Några nya 1440p skärmar kan tydligen skala ner 2160 till 1440.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Skyflyer:

1440p är inte den vanligaste upplösningen på TV-apparater (de flesta TV-apparater har väl inte ens den upplösningen?) och majoriteten som spelar TV-spel spelar väl just på en TV.
Men visst, det skulle ju vara bra om PS5 stöder 1440p också så de som använder enheten till en monitor med 1440p kan få bästa outputen för sin monitor.

Vem har inte en 4k tv 2021?
Funkar utmärkt att skala till 1440p (2k).
Som sagt märkligt av Sony att inte ha det som alternativ då Microsoft haft det länge på sin Xbox One X och Series X.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av drifter7508:

Efter senaste FW så är även HDR på tok för mörkt.
Tvungen att slå av det. Försökt med olika inställningar men allt ser skit ut.
Så var det inte innan den nya uppdateringen.
Vidare så går de inte längre att köra Cold War i 1080p med 120hz längre. Enbart 4k/120hz.

Diskläsaren spinner fortfarande random som innan patchen. Hajar inte detta.
Samma på PS4. Så fort man startade den så snurrade skivan igång fast det inte är spelet man spelade. Dom måste vara livrädda så ofta som skivan måste kontrolleras.

Cerny är nog bara orolig att någon försöker swappa in brända skivor.

Skämt åsido, låter störande och som att fixarna som bör ha kommit med senaste uppdateringen inte funkat. :/

Skrivet av Swennis:

Finns ingen anledning att inte supporta QHD/2560x1440. Microsoft har gjort det i några år och är inte någon ovanlig upplösning på PC även om FHD dominerar. Nog för att de flesta kör sin konsol ihop med TVn men långt ifrån ovanligt att folk har den vid datorn ansluten till en datorskärm.

Skalarför övrigt bra från 1280x720, som dessutom skalar bra med UHD, 3840x2160.

Permalänk
Medlem

Hej alla!

Har ett problem när jag streamar med ps5an. Kör inget capture card utan använder den interna streamen.
Problemet är att jag inte får ljud från min partychatt, alla har kryssat i och godkänt att deras röst får delas..

Är det bara jag som har detta problem?
Och hur löser jag det?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Konsolgrävare

Horizon Zero Dawn: Complete Edition gratis fram till 14 maj!

Claim:

https://store.playstation.com/sv-se/product/EP9000-CUSA10211_...

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Förlåt men vad är syftet med att bara länka in massa Youtube trailers? Det här är inget nyhetsflöde utan ett forum. Om du ska länka in något som du tycker ser ballt ut så får du gärna ligga till något sorts underlag för diskussion annars tar det bara massa onödig plats och hela tråden är fylld av Youtube klipp utan att det tillför något alls.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Förlåt men vad är syftet med att bara länka in massa Youtube trailers? Det här är inget nyhetsflöde utan ett forum. Om du ska länka in något som du tycker ser ballt ut så får du gärna ligga till något sorts underlag för diskussion annars tar det bara massa onödig plats och hela tråden är fylld av Youtube klipp utan att det tillför något alls.

Sorry trodde konsolägare var intresserade av att veta vad som är på gång till formatet, men stör det så slutar jag givetvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Sorry trodde konsolägare var intresserade av att veta vad som är på gång till formatet, men stör det så slutar jag givetvis.

Jo, men läs kommentaren istället för att sura. Länka gärna till videos och annat men lägg i så fall till en kommenter varför just detta verkar coolt. Inte svårare än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Alltså det hade inte stört om du länkar en cool trailer på ett spel och till exempel "Kolla detta, jag spelade förgångaren sjukt mycket på PS4, gillade det men tyckte vissa grejer var riktigt tråkiga, hoppas dom fixat det till uppföljaren! Kolla vid 02:35 så ser man en av de nya banorna". Då blir det en punkt för diskussion än bara en twitter feed som spottar ut trailers.
Tror dom flesta här kollar dagligen på spelsidor för att få de senaste nyheterna, sen går man t.ex. hit på sweclockers för att diskutera dom

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED